Światła dzienne będą standardem
REKLAMA
REKLAMA
Specjalne światła do jazdy dziennej będą w każdym nowym aucie. Mają one być niezależne od świateł mijania. Spowodują, że auto będzie dobrze widoczne na drodze w ciągu dnia. Wymóg montowania świateł do jazdy dziennej ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Unijna Dyrektywa 2008/89 /WE z 24 września 2008 r. zmieniająca, w celu dostosowania do postępu technicznego, Dyrektywę Rady 76/756/ EWG dotyczącą instalacji urządzeń oświetleniowych oraz sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach stanowi, że w całej Unii Europejskiej od 16 października 2009 r. mają funkcjonować we wszystkich krajach członkowskich przepisy nakazujące producentom montowanie w autach świateł dziennych. Producenci samochodów nie powinni mieć problemów z dostosowaniem się do takich przepisów.
Bez wpływu na cenę
Przemysław Byszewski, rzecznik prasowy General Motors Polska, tłumaczy, że już obecnie jeden z modeli Opla jest wyposażany seryjnie w światła do jazdy dziennej.
- Nie miało to wpływu na cenę samochodu. Kolejne nowe modele też będą wyposażone w takie światła, więc wprowadzenie w życie nowego przepisu nie powinno sprawić żadnych problemów - ocenia Przemysław Byszewski.
Innego zdania jest prof. Ryszard Stefański z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa. Jego zdaniem montaż świateł dziennych przez producentów aut na pewno będzie uwzględniony w cenie pojazdu.
Tańsza eksploatacja
REKLAMA
- Użytkownik zyska na nowej regulacji, gdyż przy światłach dziennych będzie mniejszy pobór energii z akumulatora. Ponadto dłużej będą działały światła mijania, które obecnie muszą być używane przez cały rok także w ciągu dnia - dodaje prof. Ryszard Stefański.
Prawo będzie wymagało montażu świateł dziennych tylko w nowych autach. Jednak będzie oczywiście możliwość zastosowania ich także w pojazdach starszych. Zaletą używania nowych świateł do jazdy dziennej będzie też zmniejszenie zużycia paliwa. Światła mijania włączone w ciągu dnia powodują wzrost zużycia paliwa o ok. 2 - 3 proc. Przy światłach dziennych spalanie zwiększy się jedynie o 0,3 proc. do 1 proc. w stosunku do jazdy bez świateł.
Bezpieczeństwo na drogach
Zmiany, których wprowadzenia chce UE, mają wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.
REKLAMA
- Pojazd z włączonymi światłami jest bardziej widoczny nawet w słoneczny dzień z dużo większej odległości. Zwiększa się zatem szansa na dostrzeżenie go i odpowiednie zareagowanie - mówi komisarz Adam Jasiński z Komendy Głównej Policji.
W Polsce od 17 kwietnia 2007 r. jest obowiązek jazdy na światłach w ciągu dnia przez cały rok. W 2007 roku było o 6,5 proc. więcej zabitych na drogach niż w 2006 roku. Jednak w styczniu i lutym oraz od października do grudnia (okres kiedy zawsze był obowiązek jazdy na światłach w ciągu dnia) zabitych było o prawie 9 proc więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Jednak od marca do września 2007 roku zabitych było o 3 proc. więcej niż w tych miesiącach w 2006 roku. Porównując liczbę wypadków śmiertelnych w tym czasie w ciągu dnia, w 2007 roku było ich zaledwie o 0,2 proc. więcej niż w 2006 roku. Trzeba mieć na uwadze, że w 2007 roku w Polsce przybyło 9 proc. nowych samochodów w stosunku do 2006 roku. Natomiast używanych samochodów było więcej aż o prawie 22 proc.
ILE KOSZTUJĄ ŚWIATŁA DZIENNE
Proste światła dzienne polskiej produkcji - od 50 zł
Światła dzienne zagranicznego producenta - od 200 zł
Światła dzienne typu LED - ok. 750 zł
Montaż świateł dziennych w warsztacie - 200-250 zł
Łukasz Kuligowski
lukasz.kuligowski@infor.pl
REKLAMA