REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba podawać pełne opłaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Cena biletu lotniczego będzie musiała uwzględniać podatki, opłaty i należności, które da się przewidzieć. Trzeba będzie też informować klienta, z których opłat może zrezygnować kupując bilet.

Klient przy zakupie biletu lotniczego otrzyma informacje o jego ostatecznej cenie, która będzie zawierać wszystkie podatki, opłaty oraz inne należności, których nie można uniknąć, a które da się przewidzieć. Jednocześnie zostanie on poinformowany, z których dopłat może zrezygnować. Takie obowiązki na przewoźników lotniczych nakłada rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, które wejdzie w życie już 31 października.

Bez ukrytych kosztów

REKLAMA

- Taryfy lotnicze za przewozy pasażerskie, jak i stawki lotnicze za przewóz ładunków, będą musiały być zgodne z obowiązującymi warunkami przewozów lotniczych. Natomiast ostateczna cena biletu, jaką konsument zapłaci, uwzględni wszystkie opłaty i podatki niemożliwe do uniknięcia, a możliwe do przewidzenia - tłumaczy Bartosz Wieczorek, prawnik z Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych K. Ślązak, A.R. Zapiór i Partnerzy. To dobra informacja dla osób korzystających z przewozów lotniczych, dodaje prawnik.

- W ostatnich latach dochodziło do podawania cen biletów lotniczych w sposób utrudniający ustalenie rzeczywistych kosztów przelotu. Ceny często nie zawierały dodatkowych opłat, w tym lotniskowych, oraz podatków, które ostatecznie uiszczał klient - mówi Bartosz Wieczorek.

Opłaty opcjonalne

Przewoźnik ma też informować klienta o tym, że z pewnych opłat ma prawo zrezygnować.

- Opcjonalne dopłaty muszą zostać przekazane odrębnie ze wskazaniem możliwości dobrowolnego wyrażenia na nie zgody przez klienta - informuje Maciej Turos, prawnik z Kancelarii Prawnej Gregorowicz-Ziemba, Krakowiak, Gąsiorowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informację o tym, które opłaty są dowolne, przewoźnik będzie miał obowiązek przekazać już na początku procesu rezerwacji.

- Do rozporządzenia wprowadzono też zakaz dyskryminacji m.in. ze względu na miejsce zamieszkania klienta i siedzibę sprzedawcy biletów. Oznacza to, że przewoźnicy lotniczy nie będą mogli stosować różnych stawek za przeloty w zależności np. od miejsca sprzedaży biletu - wyjaśnia Maciej Turos.

Zawyżone opłaty lotniskowe

Rozporządzenie nakłada na państwa członkowskie nowe obowiązki. Będą one musiały sprawdzać, w jaki sposób linie lotnicze informują pasażerów o opłatach lotniskowych.

- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdzi system funkcjonowania opłat lotniskowych. Dzięki temu będziemy wiedzieli, jak linie lotnicze o nich informują. Dziś tak naprawdę wiedza o nich jest raczej skromna - mówi Konrad Gruner z biura prasowego UOKiK.

Urząd zapyta przedstawicieli lotnisk, jakie opłaty pobiera się od linii lotniczych, a następie porówna uzyskane informacje z danymi od przewoźników.

Takiego monitoringu dokonali już Norwegowie.

- Okazało się, że na lotnisku w Amsterdamie na trasie Amsterdam - Sztokholm opłaty lotniskowe, które dotyczą pasażera, wynoszą około 11 euro - informuje Konrad Gruner.

REKLAMA

Tymczasem informacje o wysokości opłat lotniskowych, które przekazują klientom przewoźnicy, różnią się od siebie. Scandinavian Airlines informuje pasażerów, że w skład biletu wchodzą opłaty lotniskowe w wysokości ok. 26 euro, linia Sterling podaje, że wynoszą 29 euro, a przewoźnik KLM mówi o 53 euro. W Polsce opłaty lotniskowe pobierane od pasażera przez linie lotnicze uwzględniane są w cenie biletu. Ich wysokość zależy od lotniska, z którego startuje samolot. Dla przykładu - pasażerowie odlatujący z głównego Terminalu im. Fryderyka Chopina w Warszawie są obciążani kwotą 60 zł. Z kolei w Krakowie opłata pasażerska w ruchu międzynarodowym wynosi 48,90 zł, a w ruchu krajowym 25,09 zł.

- Opłaty lotniskowe zatwierdza prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Publikowane są w Dzienniku Urzędowym ULC. UOKiK chce sprawdzić, czy przewoźnicy nie wprowadzają polskich konsumentów w błąd. Obowiązkiem linii lotniczej jest rzetelne informowanie o wysokości opłat lotniskowych - tłumaczy Konrad Gruner.

Dodaje, że nie może być tak, że opłaty są sztucznie zawyżane tylko po to, żeby cena biletu bez opłat niezależnych od linii lotniczej wydawała się niższa.

Rozporządzenie Parlamentu i Rady WE.

 

SŁOWNIK

OpŁaty lotniskowe to opłaty pobierane przez zarządzającego lotniskiem za wykonanie usług związanych z obsługą operacji startu, lądowania, postoju statków powietrznych, obsługą pasażerów i ładunków, statków powietrznych i ich załóg.

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze ( t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 100, poz. 696).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
33000 zł kary dla zakładu pogrzebowego, który nie zabezpieczył danych osobowych w dokumentach dotyczących pochówków

33000 zł kary – tyle musi zapłacić zakład pogrzebowy z Puław, który nie wdrożył odpowiednich organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń dla danych osobowych. Ponadto zakład musi w ciągu 30 dni wdrożyć środki minimalizujące zagrożenie dla danych.

Zmiany dotyczące frekwencji uczniów oraz usprawiedliwiania ich nieobecności. Co z nieklasyfikacyjną ucznia? MEN pracuje nad zmianami

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. Jakie zmiany w frekwencji? Ile będzie można mieć nieusprawiedliwionych nieobecności?

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Katalog kar dla ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają m.in. usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

REKLAMA

Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata

Jeżeli Polska ma ambicje, aby gonić czołówkę świata, to przy dotychczasowym poziomie finansowania nauki, szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne – powiedział wiceminister nauki Marek Gzik.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Zamknięty katalog obowiązków ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Otwarty katalog praw i wolności ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

REKLAMA

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Chodzi o większą ochronę praw i wolności uczniów. Będą usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki oraz kary dla uczniów

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Odzież trudnopalna: norma BHP. Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników i wspierać zrównoważony rozwój?

Jakie są normy BHP dla odzieży trudnopalnej w 2025 roku? Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój? Oto kilka praktycznych wskazówek.

REKLAMA