Zapłacimy więcej za wywóz śmieci
REKLAMA
REKLAMA
Składowanie jednej tony odpadów będzie w 2009 roku kosztowało 100 zł. Wyższe stawki określa przyjęte wczoraj przez rząd rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska. Nowe stawki za składowanie śmieci oznaczają wyższe opłaty za wywóz odpadów. Obecnie składowanie jednej tony odpadów kosztuje firmy opróżniające pojemniki ze śmieciami 75 zł. Podwyżka o 25 zł może zostać przerzucona na właścicieli nieruchomości.
Podwyżka niekoniecznie duża
- Firmy, które zainwestowały w systemy sortowania odpadów skorzystają ze swoich inwestycji. Wzrosty opłat za wywóz śmieci może sięgnąć od 5 do 8 proc. - mówi Tomasz Uciński, prezes Krajowej Izby Gospodarki Odpadami.
- Jeżeli przedsiębiorca nie ma systemu sortowania odpadów, to przerzuci na klientów podwyżkę opłaty za składowanie śmieci zmieszanych - ocenia Tomasz Uciński.
Ministerstwo Środowiska, które przygotowało rozporządzenie, szacuje, że wyższe opłaty za składowanie odpadów na wysypisku spowodują, że w 2009 roku zapłacimy miesięcznie średnio o 62 grosze więcej niż dziś.
Segregacja jak w Unii
REKLAMA
Podniesienie opłat za składowanie ma wymusić na przedsiębiorcach kierowanie odpadów do zakładów segregujących śmieci. Dziś około 96 proc. odpadów komunalnych ulegających biodegradacji trafia na wysypiska. Tymczasem Unia Europejska wymaga, by do 2010 roku na składowiska trafiało nie więcej niż 75 proc. odpadów ulegających biodegradacji.
Tomasz Uciński dodaje, że to nie jedyny wymóg stawiany Polsce. Okazuje się, że w 2013 roku Polska nie będzie mogła składować odpadów, które mają wartość energetyczną 6 tys. kilodżuli na kilogram.
- W Polsce musi powstać system zachęt ekonomicznych do wykorzystania odpadów np. w energetyce. W UE około 30 proc. odpadów jest zamienianych w energię cieplną i elektryczną - tłumaczy Tomasz Uciński.
Opłaty za emisję spalin
Łatwiej będą mieli też przedsiębiorcy, którzy korzystają z nowych samochodów. W projekcie w tabeli opłat zostały uwzględnione pojazdy z silnikami, które spełniają ekologiczne normy EURO4 i EURO5. Przykładowo jednostkowa stawka opłat za silnik benzynowy spełniający normę EURO4 wyniesie 5,47 zł, a w przypadku normy EURO5 - 4,83 zł.
Dzięki podaniu jednostkowych stawek dla nowych silników przedsiębiorcy nie będą musieli sami mierzyć składu spalin w pojazdach i wyliczać należną opłatę produktową. Określenie stawek jednostkowych spowoduje, że firmy transportowe będą mogły skorzystać z prostego wzoru do wyliczenia należność za korzystanie ze środowiska.
Koszty ochrona środowiska- kliknij aby zobaczyć ilustrację.
ŁUKASZ KULIGOWSKI
lukasz.kuligowski@infor.pl
REKLAMA