REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwa 2 razy gorsze niż rok temu

Mieczysław Klimont

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki kontroli nigdy nie były tak złe - w zeszłym roku wykryto nieprawidłowości na 4,1 % stacji i w przypadku ponad 8 % przebadanych próbek paliw. Sprawdź czy na Twojej stacji paliw nie oszukują.

 

Wykaz skontrolowanych stacji paliw (Pb 95, Pb 98, ON)

 


Wykaz skontrolowanych stacji LPG


Dalszy ciąg materiału pod wideo


Objaśnienia do wykazu stacji - rodzaje zaniedbań

 


REKLAMA

Z najnowszych danych opublikowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, że na 1370 skontrolowanych od stycznia do połowy września stacjach wykryto 112 przypadków niezgodności z obowiązującymi normami (8,17 proc. przypadków).

Inspekcja Handlowa (IH) najwięcej nieprawidłowości wykryła w województwie mazowieckim. Było ich tam aż 22 w 153 zbadanych obiektach, co oznacza, że odsetek próbek paliw, które nie spełniały obowiązujących norm, przekroczył 14 proc.

Tylko w województwie świętokrzyskim odsetek nieprawidłowości na stacjach był wyższy i wyniósł 19,6 proc., jednak tam zbadanych zostało zaledwie 46 stacji paliw. Fatalny dwucyfrowy wynik, jeżeli chodzi o procent stacji sprzedających paliwo złej jakości, osiągnęły również Wielkopolska (12,7 proc.) oraz Podlasie (11,4 proc.). Inspektorzy obecnie starają się wyjaśnić przyczyny tak znacznego pogorszenia wyników badań jakości paliw.

- Analizujemy sytuację na rynku i wyniki badań, ponieważ dla nas ten zły rezultat jest zastanawiający. Zdecydowaliśmy się na zlecenie dodatkowych ekspertyz, aby wyjaśnić tę sytuację - mówi Marek Cieszkowski z Głównego Inspektoratu IH.

Zdaniem Rafała Kartanowicza z J.S. Hamilton Poland, eksperta z laboratorium, w którym wykonywane były niektóre z badań, zwiększona liczba wykrytych nieprawidłowości może być spowodowana większą liczbą badanych w tym roku parametrów paliw.

- Te parametry, które nie były badane w zeszłym roku, teraz zostały sprawdzone i wpłynęły na obraz pogorszenia jakości paliw na stacjach - uspokaja Rafał Kartanowicz.

Według niego przekroczenia, które stwierdziła Inspekcja Handlowa, w dużej mierze wynikają ze zmian w zakresie wymagań wobec paliw w okresie przejścia z sezonu letniego na zimowy.

- Więcej nieprawidłowości to efekt niedostosowania jakości paliw do sezonu, a nie świadomego zamiaru wprowadzenia do obrotu produktów złej jakości - zapewnia Rafał Kartanowicz.

Marek Cieszkowski twierdzi jednak, że liczba badanych przez IH parametrów paliw, zarówno w bieżącym, jak i zeszłym roku, jest porównywalna.

- W tym roku praktycznie nie ma problemów z zawyżoną zawartością siarki w paliwach. W poprzednich latach był to najczęściej przekraczany parametr - wyjaśnia Marek Cieszkowski.

Jak podkreśla, fakt niestwierdzania nadmiaru siarki jest o tyle ważny, że jej obecność w paliwie powodowała zwiększenie stężenia niebezpiecznych substancji w spalinach oraz rdzewienie elementów w pojazdach. Obecnie najczęściej przekraczaną normą w przypadku oleju napędowego jest temperatura zapłonu.

- Jeżeli chodzi o benzyny, to najwięcej nieprawidłowości dotyczyło parametru prężności paliw - tłumaczy Marek Cieszkowski.

Zdaniem ekspertów na newralgiczny parametr prężności może mieć wpływ obowiązek dodawania do paliw biokomponentów.

- Producenci nie mają obowiązku informowania o domieszce do 5 proc. etanolu do benzyn, dlatego właściciele stacji nie mają możliwości odróżnienia dostaw benzyny alkoholowej od dostaw benzyny bez domieszki. Zmieszanie w zbiorniku na stacji tych dwóch rodzajów benzyn może powodować przekroczenie parametru prężności - mówi Jacek Wróblewski, generalny dyrektor Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN).

Jego zdaniem jest to raczej kwestia niedopracowanej logistyki, niż celowego wprowadzania na rynek paliw złej jakości.

- Koncerny już pracują nad rozwiązaniem tego problemu - dodaje Jacek Wróblewski.

W POPiHN-ie nie wykluczają, że na zwiększenie ilości złej jakości paliw na stacjach może mieć wpływ także brak zdecydowanych sankcji za wprowadzanie ich do obrotu.

- Takie działanie jest w dużej mierze bezkarne - twierdzi Jacek Wróblewski. Według niego kary i sankcje są mało dotkliwe, a postępowania są często umarzane ze względu na niewielką szkodliwość czynu lub niemożliwość udowodnienia, że wprowadzenie do obrotu paliwa złej jakości było celowe.

 

 

MIECZYSŁAW KLIMONT

gp@infor.pl

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA