REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozmowy telefoniczne w samolotach

Daria Stojak

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnicy mają prawo montować urządzenia umożliwiające rozmowę przez komórkę podczas lotu. Uzyskanie odpowiedniego pozwolenia prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej kosztuje 1,9 tys. zł.

Już dziś można rozmawiać przez telefony komórkowe podczas lotu samolotem, który posiada specjalną sieć pokładową. Unia Europejska wypracowała wspólną technologie, która umożliwia prowadzenie takich rozmów, bez zakłócania urządzeń pokładowych. W Polsce prezes Urzędu Komunikacji Telefonicznej przyjął właśnie do stosowania decyzję Komisji i będzie wydawać pozwolenia na używanie na pokładach statków powietrznych specjalnych urządzeń - stacji bazowych. Dzięki nim telefon pracować będzie na małej mocy, bez zakłócania urządzeń pokładowych.

- Urządzenie zbiera sygnał z telefonów komórkowych, a rozmowa wysyłana jest przez satelitę, która łączy się z operatorem na ziemi - tłumaczy Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

- Polscy przewoźnicy nie świadczą jeszcze tego typu usługi. Być może niebawem zainteresują się nią - mówi Karina Lisowska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Umożliwienie prowadzenia rozmów na pokładzie samolotu jest bowiem bardzo atrakcyjne dla pasażerów, o ile zachowane są wszystkie niezbędne zasady bezpieczeństwa - tłumaczy Karina Lisowska.

Ostrożność przewoźników

Możliwość prowadzenia rozmów telefonicznych podczas lotu ma zalety i wady.

- Pojawia się pytanie, jak rozwiązać różne oczekiwania pasażerów co do sposobu spędzenia czasu podczas podróży - mówi Wojciech Kądziołka, rzecznik Polskich Linii Lotniczych LOT. Co zrobić, jeśli jeden pasażer będzie chciał spać w czasie wielogodzinnej podróży, a drugi rozmawiać przez telefon? Trzeba wypracować rozsądny kompromis, który zadowoli obie grupy pasażerów - uważa Wojciech Kądziołka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego też żaden z polskich przewoźników nie skorzystał jak na razie z możliwości zamontowania specjalnego urządzenia.

- Jeżeli pojawi się sprawdzona technologia, masowo stosowana przez przewoźników, będziemy rozważać takie rozwiązanie. Dziś mamy wątpliwości, a bezpieczeństwo jest dla nas absolutnym priorytetem - tłumaczy Wojciech Kądziołka.

REKLAMA

Dotychczas linie lotnicze zabraniały korzystania z telefonu komórkowego na pokładzie samolotu. Aby możliwe było połączenie się ze stacją bazową na ziemi, aparat telefoniczny znajdujący się na dużej wysokości pracować musi z maksymalna mocą.

- Im dalej telefon znajduje się od nadajnika, tym więcej mocy potrzebuje, aby połączyć się ze stacją. Promieniowanie takiego telefonu może zakłócić pracę urządzeń pokładowych - tłumaczy Jacek Strzałkowski.

Podobne rozwiązania stosuje się w szybkich kolejach intercity, które poruszają się z dużą prędkością oraz wjeżdżają do tunelu. Aby połączenie nie zostało przerwane, sygnał zbierany jest z wagonu i przesyłany do najbliższego nadajnika telefonii komórkowej. Są plany, aby urządzenie umieszczać także na statkach morskich.

Decyduje właściciel samolotu

O zamontowaniu urządzenia umożliwiającego rozmowy przez komórkę na pokładzie zdecydować musi właściciel linii lotniczej. Licencje wydawane będę także przedsiębiorcom, którzy zawarli porozumienie z właścicielem danego samolotu.

REKLAMA

- Pozwolenie dotyczy konkretnego samolotu, na którym urządzenie ma się znaleźć. Każda pojedyncza maszyna będzie oznaczona tak, aby wszyscy operatorzy, także zagraniczni, wiedzieli, gdzie znajduje się urządzenie, od którego połączenie mają przyjąć - wyjaśnia Jacek Strzałkowski.

Będzie to działać na zasadzie podobnej do usługi roamingu. Telefon loguje się do sieci macierzystego operatora lub operatora zagranicznego, który zawarł z nim porozumienie. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne rozliczenie za rozmowy prowadzone w innym kraju.

Prezes UKE uruchomił już rejestr, do którego wpisywane będą samoloty, na których specjalne urządzenie zostało zamontowane. Dane te będą też rozsyłane do wszystkich krajów Unii.

W przypadku stacji bazowych zainstalowanych na pokładzie zagranicznych samolotów zastosowanie ma ustawa z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. nr 171, poz. 1800 z późn. zm.). Właściciele takich statków powietrznych latających nad terytorium Polskie nie muszą więc występować do UKE o pozwolenie na używanie takiego urządzenia, o ile wykorzystuja oni międzynarodowo uzgodnione zakresy częstotliwości.

Rezerwacja za darmo

Autoryzacji w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej będą podlegać stacje bazowe instalowane na polskich statkach powietrznych. Prezes UKE chce zwolnić te urządzenia z obowiązku uzyskiwania pozwoleń radiowych, jeśli korzystanie z nich odbywać się będzie zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach KE.

UKE postanowił też nie dokonywać rezerwacji częstotliwości dla takich urządzeń. Nie można bowiem określić obszaru terytorialnego, na jakim taka rezerwacja miałaby być dokonana. Za wydanie pozwolenia na zamontowanie urządzenie przewoźnik zapłaci jednak 1,9 tys. zł.

- Wystąpiliśmy do ministra infrastruktury o zwolnienie przewoźników także z tej opłaty. W tym celu zmienione musi być jednak rozporządzenie - twierdzi Jacek Strzałkowski.

Prezes UKE chce w przyszłości wprowadzić całkowite zwolnienie tych urządzeń z obowiązku uzyskiwania pozwoleń radiowych, pod warunkiem korzystania z nich zgodnie z warunkami technicznymi zawartymi w decyzjach. Stanie się tak, jeśli przyjęte zostanie zmienione rozporządzenie ministra transportu w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego (Dz.U. nr 138, poz. 972 z późn. zm.). Wstępnie zwolnienie z obowiązku uzyskiwania pozwoleń przebiegałoby na warunkach zbliżonych do zwolnienia w tym rozporządzeniu tzw. femtokomórek, a więc po spełnieniu odpowiednich kryteriów technicznych. Urządzenie na pokładzie statku powietrznego mógłby zamontować i używać dowolny podmiot.

 

 

 

Koszt połączenia na pokładzie samolotu (w sieci On Air, za minutę rozmowy)

8,5zł połączenia wychodzące

5,67 zł połączenia przychodzące

DARIA STOJAK

daria.stojak@infor.pl

Podstawa prawna

• Decyzja Komisji z 7 kwietnia 2008 r. (2008/294/WE) dotycząca harmonizacji warunków korzystania z widma radiowego na potrzeby usług łączności ruchomej na pokładach statków powietrznych.

• Zalecenie Komisji z 7 kwietnia 2008 r. (2008/295/WE) w sprawie zezwoleń na usługi łączności ruchomej na pokładach statków.

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Dla kogo kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku? Kredyt #naStart - nowy program dopłat do rat

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Jak w 2024 r. przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

REKLAMA