REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Różnice międzykulturowe w kontaktach służbowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Szen-Ziemiańska

REKLAMA

REKLAMA

Żyjemy w czasach, w których zacierają się granice, zmniejszają się odległości między krajami. Migracje  powodują, że coraz częściej możemy spotkać się  z osobami odmiennymi kulturowo.  

REKLAMA

Funkcjonowanie i postrzeganie osób wywodzących się z różnych szerokości geograficznych może znacząco się od siebie różnić. Różnice mogą dotyczyć wyznawanych wartości, religii, obyczajów, reguł postępowania, sposobów komunikowania się. Ponadto - z perspektywy pracy - inne są struktury organizacyjne, style zarządzania, inaczej ocenia i wartościuje się pracę, firmę, inaczej przebiega współpraca. Nie mając doświadczeń w kontaktach międzykulturowych, pewne zwyczaje i zachowania w pierwszej chwili mogą zaskoczyć, spowodować niepewność albo nawet zniechęcać. Niestety, w takich przypadkach zamiast poszukiwać przyczyny w różnicach kulturowych, jesteśmy skłonni oceniać daną osobę i jej charakter. Możemy na przykład stwierdzić, że dana osoba jest niekontaktowa, nietaktowna, nieprofesjonalna. Taka pochopna ocena może utrudnić lub uniemożliwić dalszą współpracę, niezależnie od tego czy jest to klient, współpracownik czy szef.

Warto zdać sobie sprawę z faktu, że różnice zawsze były i będą, dlatego warto je poznawać. Oprócz badań, literatury czy programów telewizyjnych, źródłem informacji są własne i cudze doświadczenia.

Czas płynie w różnym tempie

REKLAMA

Jedną z podstawowych różnic jest podejście do kwestii czasu. Punktualność dla Niemca czy Szwajcara jest ważną sprawą i oznaką szacunku. Jeśli masz spotkanie z osobą z tych narodowości, pamiętaj, że warto przyjść wcześniej i cenna jest każda minuta. Jeśli jesteś pracownikiem, zwracaj szczególnie uwagę na punktualność i porządek. Planowanie, często dalekosiężne, jest dla Niemca i Belga sposobem wprowadzenia porządku, a realizacja harmonogramu daje im poczucie zadowolenia i pewności. Są to także osoby bardzo konkretne, dla których liczą się trafne argumenty, dlatego do spotkania należy przygotować się merytorycznie, uwzględniając różne warianty. To podejście jednak tak bardzo nas nie dziwi, gdyż wielu Polaków również ceni swój czas i stara się podporządkować mu różne sprawy. Podobne zachowania można zauważyć także wśród Amerykanów, dla których przestrzeganie ram czasowych podczas negocjacji stanowi istotną kwestię.

Inaczej kwestia czasu i punktualności wygląda w kulturze arabskiej i na południu Europy. Planując spotkanie z Włochami czy Tunezyjczykami, zawsze należy uwzględniać fakt, że te osoby znacznie luźniej traktują kwestię czasu i mogą pojawić się z godzinnym opóźnieniem. Nie wynika to z braku dobrej woli czy ignorancji, tylko z przyzwyczajenia i odmiennych wartości. Znacznie ważniejsze są dla nich relacje z innymi, spokój, elastyczność, umiejętność reagowania na zmiany. Nie oczekuj, że nagle przerwą swój posiłek tylko dlatego, że ty na nich czekasz. Mając to na uwadze, bardziej swobodnie organizuj swój czas i nie obrażaj się za spóźnienia, a już na pewno nie ustalaj spotkań z dwutygodniowym wyprzedzeniem.

W sytuacji, gdy twój przełożony spodziewa się gościa z tych krajów, warto przed spotkaniem jeszcze raz potwierdzić godzinę, czy nawet przypomnieć o spotkaniu. Podczas samego spotkania warto zaś pozwolić sobie na luźną rozmowę, gdyż wówczas polepszy się płaszczyzna porozumienia. Polacy często odbierani są przez kultury południowe jako „sztywniacy pod krawatem”, dlatego warto pokazać nie tylko zimny profesjonalizm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpatrując kwestię czasu, trzeba wspomnieć również o czasie pracy: koniecznie respektując sjestę w godzinach wczesnopopołudniowych w Hiszpanii, Włoszech, we Francji, a nawet w Szwajcarii. Należy pamiętać też o tym, że weekend w krajach arabskich to piątek i sobota (a nie niedziela!).

Relacje i kontakty

Amerykanie kierują się przede wszystkim interesem firmy i traktują relacje z innymi głównie z tej perspektywy. Dlatego mają one przeważnie charakter służbowy, mimo że przebiegają w przyjaznej atmosferze. W kulturach arabskich i u południowców z Europy ludzie są bardziej otwarci, bezpośredni, spontanicznie ujawniają swoje emocje i są nastawieni na współpracę. Wartością są dla nich relacje, spotkania, rozmowy na tematy prywatne, wspólne wyjścia na lunch. Dlatego nawet, jeśli łączą was jedynie kontakty służbowe, należy przyjąć zaproszenie do restauracji czy baru. Odmowa może zostać odebrana jako odrzucenie propozycji przyjaźni, a nawet zniewagę. Południowcy starają się być znacznie bliżej rozmówcy, niż na przykład Amerykanie czy Polacy, dlatego nie dziwmy się, że nieznajomy serdecznie cię wita, przysuwa się do ciebie albo nachyla w twoją stronę. To nie musi być wyrazem nieprzyzwoitych zamiarów, raczej naturalną oznaką sympatii. Jeśli masz mieć takiego szefa, to wiedz, że musi minąć trochę czasu, żeby się zrozumieć i przyzwyczaić do wzajemnych zachowań. Patrząc na odległość między rozmówcami, po jednej stronie widzimy Włochów, Arabów i przedstawicieli kultur afrykańskich, pośrodku znajdują się Polacy, a po drugiej stronie widzimy Szwedów, którzy unikają kontaktów fizycznych. Wiedza o odpowiednim dystansie między ludźmi różnych kultur jest ważna, gdyż zarówno przez zbyt bliską obecność, jak i odsuwanie się od rozmówcy, możemy wprowadzić niezręczną atmosferę.

Wiadomo, że największą wartością dla Włocha jest jego rodzina. Jeśli twój szef jest takiego pochodzenia, zawsze szybko przekazuj mu informacje na temat telefonów czy innych spraw rodzinnych.

Ze zrozumieniem podchodź również do sytuacji, gdy będziesz musiała coś załatwić lub pomóc jego najbliższym. Jeśli będziesz angażowana w takie sprawy, oznacza to duże zaufanie. Natomiast gdy oczekujesz delegacji z Włoch czy Grecji, to planując spotkanie, pamiętaj, że biznesowym kontaktom będzie sprzyjać zabawa i relaks.

Szwajcarzy, Niemcy czy Holendrzy są zdecydowanie bardziej powściągliwi, zachowują dystans i przyjazny respekt. W Szwajcarii koniecznie trzeba zapamiętać nazwisko osoby, którą się przyjmuje, ponieważ przy pożegnaniu istnieje zwyczaj mówienia „do widzenia pani X”.

Zupełnie inaczej wyglądają kontakty z przedstawicielami narodów azjatyckich, w których status danej osoby i jej pozycja społeczna jest niezmiernie istotna i wyznacza dalsze relacje. Takie kontakty oparte są na dużym dystansie. Dlatego z wyczuciem należy traktować gości z tych krajów, aby nikt nie odczuł, że się zbytnio spoufalamy.

Słowianie postrzegani są jako narody życzliwe i gościnne. Pamiętajmy jednak, że jeśli Francuz mówi „nie”, to znaczy, że nie trzeba namawiać go na dokładkę posiłku. Z kolei, jeśli odmówimy Holendrowi, on bardzo poważnie przyjmie „nie, dziękuję” i można długo oczekiwać na następne propozycje z jego strony.

Gdzie „kawę na ławę”?

Kultury mogą różnić się między sobą sposobem formułowania myśli: od bardzo rzeczowego, konkretnego przekazywania informacji, do komunikatów nie wprost, zakamuflowanych i często trudnych do zrozumienia dla innych. W tym ostatnim przypadku dopiero umiejętność domyślania się i zwracania uwagi na inne elementy niż słowa może umożliwić pełne wzajemne zrozumienie.

Japończycy podczas rozmów często mówią „tak” (hai), co nie jest wyrażeniem zgody, tylko potwierdzeniem, że słuchają. Stanowi to częsty problem podczas negocjacji, gdy po wielu „tak” na koniec możemy nie dojść do porozumienia, nie wiedząc właściwie, co stanowi przyczynę fiaska rozmów. Dodatkowo, w kulturze azjatyckiej nie wyraża się w sposób bezpośredni odmowy czy odmiennej opinii, co może również doprowadzić do niezgodności stanowisk. Bez rezultatu możemy oczekiwać konkretnej odpowiedzi, a proces dochodzenia do konsensusu może zająć dużo czasu i wymagać sporo cierpliwości.

Skandynawowie, a szczególnie Szwedzi, dopiero przyparci do muru, zdecydują się na pełne przedstawienie swojego stanowiska, jednocześnie starając się nikogo nie urazić. Są oni również narodem bardzo ceniącym sobie prywatność i spokój, dlatego przyjmując takich gości, nie ingeruj za mocno w ich czas, nie planuj im każdej wolnej chwili.

Amerykanie komunikują się bezpośrednio, a słowa mają dla nich większe znaczenie niż mowa ciała. Inaczej wygląda to u Włochów, gdzie sfera niewerbalna jest bardzo istotna i niektóre gesty zastępują pytania i stwierdzenia. Warto dodać, że Włosi wykazują ciekawość w stosunku do nieznanych osób, dlatego nie zdziw się, jeśli będziesz wypytywana przez klienta o miejsce pochodzenia, wiek, wykształcenie i inne kwestie prywatne. Szczere odpowiedzi i zainteresowanie rozmówcą będzie najlepszym sposobem podtrzymania kontaktu.

Konferencje, sympozja, spotkania

Istotną kwestią jest organizacja i obsługa międzynarodowych spotkań. Tam, gdzie krzyżują się wątki kulturowe, szczególnie ważne jest, aby nikogo nie urazić, a organizator musi sprostać wszystkim wymogom. Klucz do dobrych relacji i podstawę korzystnych umów biznesowych stanowią dyplomacja, wyczucie i takt.

Podczas obsługi takich spotkań zwróć uwagę na problemy, z jakimi mogą borykać się uczestnicy: czas przyjazdu, zakwaterowanie, potrzeba odpoczynku po podróży i problemy w porozumiewaniu się. Wszystkim uczestnikom, niezależnie od narodowości i pozycji, należy zapewnić właściwą obsługę, aby nikt nie poczuł się zignorowany (pamiętaj o tłumaczach). Warto pomyśleć o zapewnieniu każdej delegacji opiekuna, który będzie towarzyszył jej od przyjazdu do wyjazdu i na bieżąco rozwiązywał wszystkie trudności oraz realizował potrzeby uczestników. Nie można też zapomnieć o osobach niższych rangą lub będących obsługą delegatów - także należy respektować ich potrzeby.

W obecności osób z innego kraju należy rozmawiać w języku zrozumiałym dla wszystkich (nawet jeśli jest to krótka wymiana zdań z koleżanką), ponieważ nasz gość może odnieść wrażenie, że są to opinie pod jego adresem. Nie daj nikomu odczuć, że jego zachowanie czy pytanie jest niewłaściwe, a także nikogo nie poprawiaj (tym bardziej jeśli próbuje powiedzieć coś w naszym języku). Nie należy również komentować różnic w wyglądzie, zachowaniu czy zwyczajach, niezależnie od tego, jak bardzo są one widoczne.

Prezenty

Niezależnie od tego czy dajemy je kontrahentom, czy klientom, podarunki muszą być właściwie dobrane. Powinny pokazać wartość naszego kraju, coś, w czym jesteśmy dobrzy, związane z naszą tradycją.

Bardzo częstym prezentem są alkohole. Słyniemy z dobrej wódki, żubrówka jest ceniona na świecie, ale pamiętajmy, że dawanie wina Francuzowi jest nietaktem. Alkoholu nie powinno się dawać w niektórych krajach arabskich, na przykład w Algierii czy Egipcie, gdyż jest to sprzeczne z religią. Te narody bardzo za to cenią sobie czekolady z orzechami oraz inne słodycze (bez alkoholu). Słodycze generalnie stanowią dość popularny i mało zobowiązujący prezent, dlatego kosze z łakociami stosowane są prawie na całym świecie. Szczególnie lubiane są pierniki toruńskie i ptasie mleczko.

W kulturach nastawionych na bliskie relacje, bardzo miło odbierane są prezenty dla żon lub rodzin. Zawsze dobrze widziany i utożsamiany z Polską jest bursztyn i wyroby jubilerskie. Uniwersalne prezenty to pióra, długopisy, jedwabne apaszki dla pań, spinki dla panów, albumy obcojęzyczne o Polsce (architektura, sztuka, krajobrazy) i wszelkie gadżety firmowe. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzić z kosztownością prezentu. Osoba obdarowana takim prezentem może poczuć się niekomfortowo.

W kontaktach z klientem podarunki robimy z okazji świąt lub przyjazdów (dziękując za gościnę), na zakończenie kontraktu lub współpracy. Nie wydaje się stosowne, żeby pracownik kupował prezent dla przełożonego z okazji imienin czy urodzin, chyba że w kulturze organizacyjnej panuje taki zwyczaj. Francuzi mogą czuć się zażenowani zbyt osobistym lub częstym obdarowywaniem. Skandynawowie generalnie mało uwagi przywiązują do prezentów, a Amerykanie potrafią docenić prezent typu „hand made”.

Różnice międzykulturowe mogą być dobrodziejstwem i przekleństwem. Mogą wiele nauczyć, ale też spowodować trudności. Pamiętajmy jednak, że często sytuacje służbowe opierają się na uniwersalnych zasadach przyjętych w biznesie.

Joanna Szen-Ziemiańska

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA