REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować biuro w domu

Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca w domu, zwana pracą na odległość lub telepracą, stale zyskuje na popularności. Na zachodzie Europy w przypadku niektórych zawodów praca w domu przez część tygodnia jest już ogólnie przyjętym standardem.

Zorganizowanie niewielkiego biura w mieszkaniu lub domu nie jest już niczym dziwnym, lecz staje się naturalną potrzebą. Właściwie to można mówić o modzie, gdyż nawet osoby, które stosunkowo niewiele pracują w domu, również chcą mieć dobrze wyposażony kącik do pracy.

Biuro dla biura czy biuro-firma

W przypadku biura w domu sprawdza się prosta zasada: wszystko zależy od potrzeb. Dlatego właśnie rodzaj wykonywanej przez nas pracy będzie miał bezpośredni wpływ na wyposażenie naszego kącika lub - jeżeli możemy sobie na to pozwolić - pokoju do pracy.

Wiele zależy również od tego czy nasze biuro będzie związane z pracą na odległość i oprócz nas i naszej rodziny nikt więcej nie będzie w nim przebywał, czy będzie to biuro-firma i będą nas w nim odwiedzać klienci.

W tym drugim przypadku ważna będzie lokalizacja takiego miejsca w stosunku do całego domu lub mieszkania. Jeżeli więc mieszkamy w domu, to dobrze, żeby do takiego biura prowadziło osobne wejście, najlepiej też będzie, jeśli samo biuro będzie usytuowane możliwie najbliżej wejścia do posesji, tak, żeby klienci nie musieli obchodzić domu lub przechodzić przez ogród.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast biuro będzie wyłącznie miejscem naszej pracy i nie będziemy nikogo w nim przyjmować, to jego lokalizacja w domu lub mieszkaniu nie ma znaczenia.

Nie w gościnnym i nie w sypialni

REKLAMA

Gdy już zabierzemy się za organizację biura w domu, nie bez znaczenia będą nasze warunki lokalowe. W małym mieszkanku urządzimy sobie zaledwie niewielki kącik, najlepiej - jak sama nazwa wskazuje - w rogu pokoju. W dużym mieszkaniu lub domu może to być już osobny aneks, pokój lub jego część.

Jeżeli rodzaj naszej działalności wymaga skupienia, a będziemy musieli pracować również wtedy, gdy pozostali domownicy będą w domu, warto aby nasze biuro dawało możliwość zamknięcia za sobą drzwi i odcięcia się na jakiś czas od spraw domowych. Z pewnością nie może to być więc kącik do pracy w pokoju gościnnym, na wprost drzwi wejściowych i zaraz obok wejścia do kuchni.

Najlepiej, żeby nie była to również sypialnia. Specjaliści od terapii naturalnych i bioenergoterapeuci nie polecają bowiem - ze względu na pole elektromagnetyczne - umieszczania komputerów i telewizorów w pomieszczeniu, w którym mamy spędzić noc i wypocząć.

Jeżeli nie ma innego wyjścia i komputer musi być umieszczony w sypialni, to warto powiesić lub postawić w jego pobliżu paprotkę lub lampę solną (jonizują ujemnie), a wokół ekranu rozsypać suszone goździki („pochłaniają” promieniowanie ekranu).

Wszystko, co potrzebne

Do urządzenia domowego biura nie potrzebujemy wiele. Wystarczy nam:

- biurko z dobrym oświetleniem,

- wygodne krzesło,

- komputer z podłączeniem do Internetu,

- drukarka,

- telefon lub zestaw: mikrofon plus słuchawki, jeżeli będziemy korzystać z któregoś z komunikatorów internetowych,

- faks (ewentualnie),

- półeczki, szafki,

- przegródki, stojące szufladki na biurko,

- segregatory, teczki i inne materiały biurowe,

- tablica korkowa na ścianę (czasem bardzo się przydaje).

Ważne jest biurko, krzesło...

REKLAMA

Żadne biuro nie może obyć się bez biurka. Jest to z pewnością jeden z najważniejszych sprzętów. Bardzo ważne są jego wymiary - szerokość blatu powinna być na tyle duża, by zmieścił się na nim sprzęt oraz by pozostało jeszcze wolne miejsce na wygodne oparcie dłoni (jeżeli pracujemy z notebookiem). Jeżeli natomiast pracujemy na klasycznej klawiaturze, to lepszym rozwiązaniem jest wysuwana spod biurka, odpowiednio stabilna półeczka na klawiaturę. Biurko powinno mieć matową lub półmatową fakturę, by nie męczyć wzroku ewentualnymi refleksami światła.

Elementem równie ważnym jak biurko jest odpowiednie krzesło. Dlatego warto dobrze zastanowić się przed jego zakupem i nie oszczędzać, gdyż nasz kręgosłup potrzebuje wygody i odpowiedniej pozycji podczas długiego siedzenia. Najlepsze są krzesła z możliwością regulacji wysokości siedziska oraz stopnia odchylenia oparcia. Bardziej funkcjonalne są z pewnością krzesła obrotowe i na kółeczkach, choć niektóre osoby wolą te bez kółek.

.... oświetlenie i mikroklimat

Kolejnym elementem jest oświetlenie. Bardzo ważne jest, by monitor nie był umieszczony na tle okna oraz by nie był ustawiony ekranem w stronę okien. Nie bez znaczenia jest również stosowanie odpowiednich żaluzji bądź kotar, które wystarczająco tłumią ostre światło słoneczne.

W przypadku sztucznego oświetlenia ważna jest różnica pomiędzy jasnością pomieszczenia a jasnością ekranu - jeżeli jest ona zbyt duża, zmusza to wzrok do wysiłku przekraczającego niemal jego zdolności przystosowawcze, prowadząc do zmęczenia wzroku, a nawet pogorszenia ostrości widzenia oraz zdolności do adaptacji i akomodacji wzroku.

Zaleca się również utrzymywanie odstępu między twarzą a ekranem, wynoszącego co najmniej 40-50 cm. Jest to dobre zarówno dla wzroku, jak również dlatego, że wraz ze wzrostem odległości od ekranu maleje promieniowanie elektrostatyczne.

Jeżeli chcemy w naszym biurze czuć się dobrze, to powinniśmy zadbać również o mikroklimat - najlepsza jest temperatura powietrza 21-22°C i wilgotność powietrza 50-65%. Wprowadzenie do otoczenia roślin, takich jak wspomniana już paproć, geranium, aloes i trzykrotka, a także sztuczna jonizacja powietrza z pewnością dobrze nam zrobi.

Ostatnią rzeczą, o której nie należy zapominać - nawet jeżeli pracujemy we własnym domu - jest konieczność przerw w pracy z komputerem. Po każdej godzinie pracy robimy 10 minut przerwy, aby wzrok i napięte mięśnie mogły odpocząć.

Małgorzata Szafarz

portal biurowy Nowebiuro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

Czyste Powietrze w nowej odsłonie, już z początkiem kwietnia. Co się zmieni w programie? Jest sporo nowości

Nowa odsłona programu "Czyste Powietrze" rusza z początkiem kwietnia – zapowiedziała dzisiaj minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. W programie jest sporo nowości, m.in. obowiązkowy audyt energetyczny przed wykonaniem termomodernizacji, wyższe progi dochodowe czy brak dotacji do kotłów gazowych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA

Laptopy dla nauczycieli przedszkoli. Stanowisko ZNP

W styczniu br. Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Ministerstwem Cyfryzacji ogłosiło, że z bonów na zakup laptopów będą mogły skorzystać nowe grupy nauczycieli. Czy programem „Laptop dla nauczyciela” objęci zostali także nauczyciele wychowania przedszkolnego?

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Kiedy złożyć wniosek?

1 kwietnia 2025 r. wzrasta jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Jakie dokumenty należy złożyć w celu uzyskania odszkodowania? Jaka będzie wysokość odszkodowania?

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

REKLAMA