REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować biuro w domu

Małgorzata Szafarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca w domu, zwana pracą na odległość lub telepracą, stale zyskuje na popularności. Na zachodzie Europy w przypadku niektórych zawodów praca w domu przez część tygodnia jest już ogólnie przyjętym standardem.

Zorganizowanie niewielkiego biura w mieszkaniu lub domu nie jest już niczym dziwnym, lecz staje się naturalną potrzebą. Właściwie to można mówić o modzie, gdyż nawet osoby, które stosunkowo niewiele pracują w domu, również chcą mieć dobrze wyposażony kącik do pracy.

Biuro dla biura czy biuro-firma

W przypadku biura w domu sprawdza się prosta zasada: wszystko zależy od potrzeb. Dlatego właśnie rodzaj wykonywanej przez nas pracy będzie miał bezpośredni wpływ na wyposażenie naszego kącika lub - jeżeli możemy sobie na to pozwolić - pokoju do pracy.

Wiele zależy również od tego czy nasze biuro będzie związane z pracą na odległość i oprócz nas i naszej rodziny nikt więcej nie będzie w nim przebywał, czy będzie to biuro-firma i będą nas w nim odwiedzać klienci.

W tym drugim przypadku ważna będzie lokalizacja takiego miejsca w stosunku do całego domu lub mieszkania. Jeżeli więc mieszkamy w domu, to dobrze, żeby do takiego biura prowadziło osobne wejście, najlepiej też będzie, jeśli samo biuro będzie usytuowane możliwie najbliżej wejścia do posesji, tak, żeby klienci nie musieli obchodzić domu lub przechodzić przez ogród.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast biuro będzie wyłącznie miejscem naszej pracy i nie będziemy nikogo w nim przyjmować, to jego lokalizacja w domu lub mieszkaniu nie ma znaczenia.

Nie w gościnnym i nie w sypialni

REKLAMA

Gdy już zabierzemy się za organizację biura w domu, nie bez znaczenia będą nasze warunki lokalowe. W małym mieszkanku urządzimy sobie zaledwie niewielki kącik, najlepiej - jak sama nazwa wskazuje - w rogu pokoju. W dużym mieszkaniu lub domu może to być już osobny aneks, pokój lub jego część.

Jeżeli rodzaj naszej działalności wymaga skupienia, a będziemy musieli pracować również wtedy, gdy pozostali domownicy będą w domu, warto aby nasze biuro dawało możliwość zamknięcia za sobą drzwi i odcięcia się na jakiś czas od spraw domowych. Z pewnością nie może to być więc kącik do pracy w pokoju gościnnym, na wprost drzwi wejściowych i zaraz obok wejścia do kuchni.

Najlepiej, żeby nie była to również sypialnia. Specjaliści od terapii naturalnych i bioenergoterapeuci nie polecają bowiem - ze względu na pole elektromagnetyczne - umieszczania komputerów i telewizorów w pomieszczeniu, w którym mamy spędzić noc i wypocząć.

Jeżeli nie ma innego wyjścia i komputer musi być umieszczony w sypialni, to warto powiesić lub postawić w jego pobliżu paprotkę lub lampę solną (jonizują ujemnie), a wokół ekranu rozsypać suszone goździki („pochłaniają” promieniowanie ekranu).

Wszystko, co potrzebne

Do urządzenia domowego biura nie potrzebujemy wiele. Wystarczy nam:

- biurko z dobrym oświetleniem,

- wygodne krzesło,

- komputer z podłączeniem do Internetu,

- drukarka,

- telefon lub zestaw: mikrofon plus słuchawki, jeżeli będziemy korzystać z któregoś z komunikatorów internetowych,

- faks (ewentualnie),

- półeczki, szafki,

- przegródki, stojące szufladki na biurko,

- segregatory, teczki i inne materiały biurowe,

- tablica korkowa na ścianę (czasem bardzo się przydaje).

Ważne jest biurko, krzesło...

REKLAMA

Żadne biuro nie może obyć się bez biurka. Jest to z pewnością jeden z najważniejszych sprzętów. Bardzo ważne są jego wymiary - szerokość blatu powinna być na tyle duża, by zmieścił się na nim sprzęt oraz by pozostało jeszcze wolne miejsce na wygodne oparcie dłoni (jeżeli pracujemy z notebookiem). Jeżeli natomiast pracujemy na klasycznej klawiaturze, to lepszym rozwiązaniem jest wysuwana spod biurka, odpowiednio stabilna półeczka na klawiaturę. Biurko powinno mieć matową lub półmatową fakturę, by nie męczyć wzroku ewentualnymi refleksami światła.

Elementem równie ważnym jak biurko jest odpowiednie krzesło. Dlatego warto dobrze zastanowić się przed jego zakupem i nie oszczędzać, gdyż nasz kręgosłup potrzebuje wygody i odpowiedniej pozycji podczas długiego siedzenia. Najlepsze są krzesła z możliwością regulacji wysokości siedziska oraz stopnia odchylenia oparcia. Bardziej funkcjonalne są z pewnością krzesła obrotowe i na kółeczkach, choć niektóre osoby wolą te bez kółek.

.... oświetlenie i mikroklimat

Kolejnym elementem jest oświetlenie. Bardzo ważne jest, by monitor nie był umieszczony na tle okna oraz by nie był ustawiony ekranem w stronę okien. Nie bez znaczenia jest również stosowanie odpowiednich żaluzji bądź kotar, które wystarczająco tłumią ostre światło słoneczne.

W przypadku sztucznego oświetlenia ważna jest różnica pomiędzy jasnością pomieszczenia a jasnością ekranu - jeżeli jest ona zbyt duża, zmusza to wzrok do wysiłku przekraczającego niemal jego zdolności przystosowawcze, prowadząc do zmęczenia wzroku, a nawet pogorszenia ostrości widzenia oraz zdolności do adaptacji i akomodacji wzroku.

Zaleca się również utrzymywanie odstępu między twarzą a ekranem, wynoszącego co najmniej 40-50 cm. Jest to dobre zarówno dla wzroku, jak również dlatego, że wraz ze wzrostem odległości od ekranu maleje promieniowanie elektrostatyczne.

Jeżeli chcemy w naszym biurze czuć się dobrze, to powinniśmy zadbać również o mikroklimat - najlepsza jest temperatura powietrza 21-22°C i wilgotność powietrza 50-65%. Wprowadzenie do otoczenia roślin, takich jak wspomniana już paproć, geranium, aloes i trzykrotka, a także sztuczna jonizacja powietrza z pewnością dobrze nam zrobi.

Ostatnią rzeczą, o której nie należy zapominać - nawet jeżeli pracujemy we własnym domu - jest konieczność przerw w pracy z komputerem. Po każdej godzinie pracy robimy 10 minut przerwy, aby wzrok i napięte mięśnie mogły odpocząć.

Małgorzata Szafarz

portal biurowy Nowebiuro.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA