REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować rachunek telefoniczny

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Abonent ma prawo, reklamować rachunek telefoniczny, w ciągu roku od jego otrzymania. Operator uwzględniając ją, musi zwrócić abonentowi wszystkie koszty- w tym m.in. bilingów.

REKLAMA

Aby operator uwzględnił uzasadnioną reklamację rachunku telefonicznego, abonent przy składaniu jej musi przestrzegać warunków i wymogów trybu postępowania, które określił minister infrastruktury w rozporządzeniu z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz.U. nr 226, poz. 2291). Na złożenie reklamacji ma rok od dnia doręczenia mu faktury, w której - jego zdaniem - w sposób niewłaściwy została ustalona kwota należności z tytułu świadczenia usługi telekomunikacyjnej. Reklamacja złożona po tym okresie nie zostanie rozpoznana. Jednakże w pewnych przypadkach możliwa jest przerwa w biegu przedawnienia roszczeń. Następuje to od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia na nią odpowiedzi. Zawieszenie biegu przedawnienia nie może jednak trwać dłużej, niż wynosi okres przewidziany dla jej rozpatrzenia.

Wprawdzie najczęściej abonenci kwestionują wysokość rachunków telefonicznych, to jednak mogą reklamować również inne nieprawidłowości związane ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, na przykład: niewykonanie ich lub nienależyte wykonanie, niedotrzymanie terminu rozpoczęcia świadczenia tej usługi lub terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi powszechnej lub usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do internetu.

Postępowanie reklamacyjne

Abonent może złożyć reklamację na piśmie, ustnie do protokołu lub telefonicznie, a nawet drogą elektroniczną w ciągu 12 miesięcy od doręczenia mu rachunku telefonicznego. Gdyby zaś reklamował przerwę w wykonywaniu usługi, to wówczas musi to zrobić w ciągu 12 miesięcy, licząc od ostatniego dnia rozliczeniowego, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej. Natomiast reklamując nienależyte wykonanie usługi albo jej niewykonanie, należy złożyć reklamację w ciągu 12 miesięcy od dnia, w którym usługa została nienależycie wykonana albo w którym miała zostać wykonana.

Abonent ma prawo złożyć reklamację w każdej jednostce obsługującej użytkowników danego dostawcy usług. Nie musi więc składać jej wyłącznie w biurze obsługi klienta. Rachunki TP można nawet reklamować w Telepunktach.

PRZYKŁAD: WYNIK MEDIACJI

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Abonent i operator prowadzili mediację. Wynik jej był niekorzystny. Operator nie wyraził zgody na polubowne zakończenie sporu. W dodatku stwierdził, że trzeba odrzucić roszczenie. W takim przypadku prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego. Abonent może dochodzić roszczeń przed sądem powszechnym. Nie może jednak drugi raz domagać się prowadzenia mediacji, bo postępowanie mediacyjne nie może odbywać się dwa razy w tej samej sprawie. Nie może też być prowadzone przy sporach rozstrzygniętych już przez sąd powszechny i polubowny.

W reklamacji nie została określona kwota odszkodowania i innej należności do zwrotu. Jeżeli jednak sam fakt przyznania odszkodowania innej należności do zwrotu nie budzi wątpliwości, to wówczas rozpoznający reklamację traktuje ją tak, jakby te kwoty zostały określone. Nie zwraca reklamacji do uzupełnienia.

W razie złożenia jej pisemnie lub ustnie do protokołu upoważniona osoba reprezentująca dostawcę, która ją przyjmuje, powinna niezwłocznie na piśmie potwierdzić jej przyjęcie. Natomiast złożoną pisemnie, telefonicznie lub przy wykorzystaniu innych środków porozumiewania się na odległość (np. infolinii) dostawca usług musi w ciągu 14 dni potwierdzić na piśmie. Podaje przy tym nazwę, adres oraz numer telefonu jednostki, która będzie rozpatrywała reklamację. Taka sama procedura obowiązuje wówczas, gdy reklamacja zostanie złożona drogą elektroniczną. Jednakże wymogi te nie muszą być zachowane wówczas, gdy reklamujący otrzyma odpowiedź w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji.

Rozstrzyganie reklamacji

Reklamacja powinna zostać rozpoznana w ciągu 30 dni od jej złożenia. Gdyby operator nie dotrzymał tego terminu, to wówczas uważa się, że ją uwzględnił.

W odpowiedzi na reklamację jednostka, która ją rozpatruje, powinna podać:

• swoją nazwę,

• podstawę prawną,

• rozstrzygnięcie o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji,

• wysokość odszkodowania i termin wypłaty,

• wysokość kwoty z tytułu zwrotu należności i termin wypłaty,

• pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym oraz rozstrzygnięciu sporu z konsumentem w trybie mediacji lub polubownie.

Odpowiedź na reklamację musi zostać podpisana przez upoważnionego pracownika reprezentującego operatora ze wskazaniem stanowiska, które on zajmuje.

Gdyby operator odmówił uznania reklamacji w całości lub w części, to powinien jeszcze dodatkowo uzasadnić swoją decyzję, powołując się przy tym na określone przepisy. Odpowiedź na reklamację w takim przypadku powinna zostać doręczona reklamującemu listem poleconym. W razie odmowy uznania reklamacji abonent może wystąpić przeciw operatorowi do sądu albo skorzystać z mediacji prowadzonej przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Odszkodowanie dla abonenta

Abonent ma prawo do odszkodowania za każdy dzień przerwy w świadczeniu usługi powszechnej płatnej okresowo. Wynosi ono 1/15 średniej opłaty miesięcznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych. Przy tych wyliczeniach nie może jednak być brany pod uwagę okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy.

Za czas przerwy krótszy niż 36 godzin w okresie rozliczeniowym odszkodowanie nie przysługuje. Oprócz odszkodowania abonent ma również prawo do zwrotu części miesięcznej opłaty abonamentowej. Należną kwotę oblicza się za każdy dzień, w którym miała miejsce przerwa w świadczeniu usługi telefonicznej płatnej okresowo, trwająca dłużej niż 12 godzin. Za każdy dzień wynosi ona 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej.

Odszkodowanie należy się również za niedotrzymanie z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu zawarcia umowy o świadczenie usługi powszechnej lub określonego w umowie terminu rozpoczęcia świadczenia usług powszechnych. W tych przypadkach za każdy dzień przekroczenia terminu od przedsiębiorcy użytkownikowi końcowemu przysługuje kwota 1/30 określonej w umowie miesięcznej opłaty abonamentowej, stosowanej przez tego przedsiębiorcę za świadczenie usługi powszechnej płatnej okresowo.

Składając reklamację, konsument powinien określić wysokość odszkodowania, którego się domaga. Jeżeli nie wskaże kwoty, to wówczas operator wyliczy ją na podstawie przepisów prawa telekomunikacyjnego. Spór o wysokość kwoty może rozpatrzyć sąd bądź też może stać się ona przedmiotem mediacji.

Rozwiązywanie sporów

Spór między konsumentem a operatorem może zostać rozstrzygnięty polubownie w drodze mediacji, przez stały sąd konsumencki przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) lub przez sąd powszechny.

Postępowanie mediacyjne prowadzi prezes UKE na wniosek konsumenta lub z urzędu wówczas, gdy wymaga tego ochrona interesu konsumenta.

Wniosek o mediację może zostać napisany na zwykłej kartce. Nie są wymagane specjalne formularze. Należy w nim opisać sprawę i dołączyć dokumenty na potwierdzenie swoich racji. Mogą to być na przykład: dowody wpłaty, odpowiedź operatora o nieuznaniu reklamacji itd. Wniosek obejmuje również oświadczenie abonenta (wnioskodawcy) o zgodzie na polubowne zakończenie sporu w trybie mediacji, propozycję sposobu rozstrzygnięcia go, oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamującego.

PRZYKŁAD: KWOTA ODSZKODOWANIA

W reklamacji nie została określona kwota odszkodowania i innej należności do zwrotu. Jeżeli jednak sam fakt przyznania odszkodowania innej należności do zwrotu nie budzi wątpliwości, to wówczas rozpoznający reklamację traktuje ją tak, jakby te kwoty zostały określone. Nie zwraca reklamacji do uzupełnienia.

Złożenie wniosku jest wolne od opłat. W razie występowania z pełnomocnikiem uiszcza się opłatę od pełnomocnictwa.

W czasie postępowania operator zostaje zapoznany z roszczeniami konsumenta. Stronom zostają też przedstawione przepisy, które będą zastosowane w sprawie oraz propozycje zakończenia sporu. Może im zostać wyznaczony również termin do polubownego zakończenia sprawy. Jeżeli w tym czasie sprawa nie zostanie polubownie zakończona, to wówczas prezes UKE odstępuje od postępowania mediacyjnego. Robi to też wówczas, gdy co najmniej jedna ze stron nie wyrazi zgody na polubowne zakończenie sporu.

Postępowanie mediacyjne prowadzone jest korespondencyjnie. Strony nie muszą być obecne. Otrzymują kopie pisma kierowanego do operatora.

CO TRZEBA PODAĆ W REKLAMACJI

Składając reklamację, abonent powinien podać:

• swoje imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę,

• określić przedmiot reklamacji i wskazać reklamowany okres,

• uzasadnić reklamację,

• numer, którego dotyczy reklamacja przydzielony reklamującemu,

• numer ewidencyjny nadany reklamującemu przez dostawcę usług,

• adres miejsca zakończenia sieci,

• datę złożenia wniosku o zawarcie umowy wówczas, gdyby reklamacja dotyczyła niedotrzymania z winy przedsiębiorcy wyznaczonego terminu jej zawarcia,

• datę zawarcia umowy i określony w niej termin rozpoczęcia świadczenia usługi telekomunikacyjnej w razie niedotrzymania z winy dostawcy terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług.

Gdyby reklamujący domagał się wypłaty odszkodowania lub innej należności, to wówczas w reklamacji powinien podać kwotę oraz numer rachunku bankowego albo adres. Może też domagać się zaliczenia tej kwoty na poczet przyszłych płatności.

Reklamację złożoną w formie pisemnej należy podpisać.

Ważne!

Złożone po upływie 12 miesięcy reklamacje nie są rozpoznawane, o czym przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien powiadomić abonenta

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Art. 104-108 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. nr 171, poz. 1800 ze zm.).

• Rozporządzenie ministra infrastruktury z 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz.U. nr 226, poz. 2291).

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA