REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowco uważaj na remonty dróg

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczął się sezon budowlany na drogach. Wybierając się więc na długi weekend czy wakacje samochodem, trzeba liczyć się z korkami. Sprawdź, gdzie możesz spotkać się z utrudnieniami w ruchu i które miejsca warto omijać.

 

Sprawdź gdzie w tym roku będą największe korki.



Początek wiosny to także początek sezonu budowlanego na drogach. Nie inaczej będzie w tym roku. Obok budowy nowych autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic drogowcy zaplanowali także szereg prac remontowych oraz modernizacyjnych. A te są najbardziej uciążliwe dla kierowców, który w dalszą trasy wyruszają nie tylko z okazji urlopu.

- W tym roku na remonty, modernizacje i przebudowę sieci dróg krajowych wydamy prawie 4,5 mld zł - mówi GP Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodaje, że najwięcej pieniędzy pójdzie na przebudowę dróg oraz wzmocnienia nawierzchni. Będzie to ok. 2,8 mld zł. Kwota ta ma być przeznaczona m.in. na osiem odcinków dróg ekspresowych, cztery odcinki autostrad, 15 obwodnic oraz wzmocnienia i modernizacje fragmentów dróg krajowych. Między innymi na ten rok przewidziano rozpoczęcie prac nad 20 inwestycjami, jak budowa odcinków autostrad A1 oraz dróg ekspresowych S3, S7, S8 i S19.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Do tego należy doliczyć około 1,4 mld zł, które drogowcy chcą przeznaczyć na remonty oraz 130 mln zł na modernizację obiektów mostowych.

Za te pieniądze zostanie wyremontowanych ok. 620 km dróg krajowych. To mniej niż w latach poprzednich, ale należy pamiętać, że zmienia się sposób prowadzenia robót. Zamiast łatania dziur coraz częściej trasy krajowe będą gruntownie modernizowane, a nawet przebudowywane w drogi ekspresowe. Tak się dzieje na przykład na krajowej siódemce między Grójcem a Jedlińskiem.

Prace w sezonie urlopowym

REKLAMA

Z danych zebranych przez GP wynika, że w sezonie urlopowym kierowcy napotkają mniejsze i większe utrudniania na praktycznie większości dróg krajowych. Na jedynce należy zwrócić uwagę na roboty budowlane na 35-kilometrowym odcinku między Toruniem a Włocławkiem. Problemy z ruchem mogą być także w miejscach, w których trasa przecina budowaną autostradę A1.

Na krajowej dwójce kierowcy powinni uzbroić się w cierpliwość w okolicach Świebodzina, gdzie jest obecnie budowana obwodnica, oraz w okolicach Łowicza, gdzie przez cały sezon letni będą trwały z różnym natężeniem prace remontowe. Poważnych utrudnień w ruchu należy także oczekiwać przy granicy wschodniej, gdzie drogowcy kończą remont drogi między Białą Podlaską a Terespolem.

Natomiast na siódemce należy liczyć się z utrudnieniami na wspomnianym już odcinku między Grójcem a Jedlińskiem. Kłopoty też występują na wyjeździe z Krakowa w kierunku Zakopanego. W marcu został oddany ostatecznie do użytku odcinek S7 w rejonie Stróży. Dzięki temu można już swobodnie przejechać 12,5 km ekspresówką między Myślenicami a Lubieniem. Dalej jednak należy spodziewać się utrudnień w ruchu.

 

Jeszcze więcej prac Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewidziała na drugorzędnych drogach krajowych. Można nawet odnieść wrażenie, że to właśnie na nich drogowcy koncentrują swoje plany remontowe. Przed wyjazdem na urlop warto sprawdzić stronę internetową Dyrekcji, na której są umieszczane aktualne informacje o utrudnieniach remontowych na trasach krajowych.

Remonty też w miastach

WARSZAWA

REKLAMA

W dużą cierpliwość będzie trzeba także uzbroić się podczas przejazdu przez większe miasta. We wszystkich trwa obecnie boom na inwestycje drogowe. Największych utrudnień należy spodziewać się w tych miastach, w których ma być organizowane Euro 2012, a które obecnie nie mają obwodnic tranzytowych.

- Przez najbliższe dwa, trzy lata warszawskie drogi będą przypominały wykopki. Do planowanych inwestycji drogowych należy jeszcze doliczyć budowę drugiej linii metra, która rozpocznie się w centrum miasta w przyszłym roku - mówi GP Urszula Nelken, rzecznik prasowy stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

 

W tym roku w Warszawie obok kontynuacji już rozpoczętych inwestycji wystartują także prace nad remontem wiaduktu nad linią kolejową w ciągu ulicy Powązkowskiej oraz budowy węzła, która ma połączyć drogę ekspresową S7 z Trasą Armii Krajowej. W tym miejscu należy spodziewać się prawdziwego komunikacyjnego horroru.

Kierowcy muszą także uważać na krótkie remonty nawierzchni na najważniejszych drogach w miastach. Cykl tych prac rozpoczął się w ostatni weekend od wymiany asfaltu w samym centrum Warszawy. Roboty potrwają przez cały sezon budowlany.

 

- Praktycznie w każdy weekend będzie wymieniana nawierzchnia na dwóch odcinkach ulic - zapowiada Urszula Nelken.

Mimo to stołeczni drogowcy okazali się w tym roku łaskawi i dopiero na jesień planują start kilku dużych inwestycji na miejskich wylotówkach. Chodzi m.in. o budowę węzła Marsa (przedłużenie Trasy Siekierkowskiej), węzła na ważnym skrzyżowaniu Łopuszańska - Aleje Jerozolimskie czy też ulicy Nowolazurowej.

ŁÓDŹ

W Łodzi remonty drogowe ruszyły pełną parą już w marcu. Jednak jak podkreśla Aleksandra Mioduszewska z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu dotkną one przede wszystkim mieszkańców, bowiem wewnętrzna obwodnica miasta nie będzie w tym roku remontowana.

- Prace prowadzimy w centrum miasta. Chodzi o remonty takich ulic jak Zachodnia, Narutowicza, Pabianicka, Piotrkowska czy też Kościuszki - mówi Aleksandra Mioduszewska.

Dodaje, że sytuacja poprawi się już w lipcu, gdy zostanie oddana do użytku linia Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.

 

 

WROCŁAW

Natomiast we Wrocławiu na ten rok planowane są prace na Mostach Warszawskich, moście Szczytnickiem czy też ulicy Lotniczej (krajowa 94). Miasto planuje także rozpocząć nowe inwestycje, jak np. remont wiaduktów nad ulicą Jana III Sobieskiego (w ciągu krajowej ósemki) czy też przebudowa pl. Bema.

Kierowcy wyjeżdżających na wyjazdy wakacyjne powinni także zwrócić uwagę na to, co będzie się działo na drogach wojewódzkich. Szczególnie dotyczy to tych tras, które prowadzą do popularnych miejsc wypoczynku, jak miejscowości nadmorskie czy też górskie. W tym roku startują fundusze unijne na poziomie regionów i władze samorządowe dostaną zastrzyk unijnych pieniędzy na prowadzenie intensywnych prac remontowo-budowlanych.

ZACHODNIOPOMORSKIE

W Zachodniopomorskiem nie będzie większych problemów z dojazdami do miejscowości wypoczynkowych. Jak ustaliła GP, zdecydowana większość remontów (w tym roku na ten cel przeznaczono ok. 100 mln zł) będzie prowadzona w południowej części województwa. W pasie nadmorskim kierowcy muszą liczyć się tylko z przebudową drogi w Dziwnowie.

MAŁOPOLSKA

Podobnie jest w Małopolsce. Praktycznie większość dróg prowadzących do ważnych turystycznie miejscowości została już zmodernizowana. W tym roku należy liczyć się natomiast z pracami remontowymi na drodze wojewódzkiej 957 (Białka-Czarny Dunajec).

 


DROGI NA EURO 2012

Mimo że rząd chwali się tym, że proces przygotowywania inwestycji na potrzeby m.in. Euro 2012 przebiega sprawnie, to w tym momencie w budowie znajduje się niewiele odcinków nowych dróg. Ten rok będzie przede wszystkim stał pod znakiem oddawania do użytku odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych, których budowa rozpoczęła się kilka lata temu. Chodzi m.in. o autostradę A4 Zgorzelec-Krzyżowa. Do tego należy doliczyć już oddane odcinki autostrady A4 Kleszczów-Sośnica oraz Sośnica-Murckowska. To wszystko czego można spodziewać się po rządowych inwestycjach. Do tego należy doliczyć ukończenie przez GTC koncesyjnego odcinka autostrad A1 Gdańsk-Nowe Marzy koło Grudziądza. Być może ta droga będzie już przejezdna pod koniec wakacji.

Z zapowiedzi rządu wynika, że do czerwca 2012 r. mamy zbudować 906 km autostrad oraz ponad 2,1 tys. km dróg ekspresowych. Obecnie w Polsce jest prawie 700 km autostrad i niecałe 320 km dróg ekspresowych (z czego większość to miejskie obwodnice). W tym roku drogowcy mają uruchomić projekty drogowe dotyczące 625 km autostrad, a w roku 2009 kolejnych 281 km. W zakresie dróg ekspresowych w 2008 roku zostaną rozpoczęte projekty dotyczące 514 km, w 2009 roku - 975 km, w 2010 roku - 612 km, w 2011 roku - 438 km, natomiast w 2012 roku - 157 km.

Łącznie do 2012 roku na inwestycje drogowe ma zostać wydane ponad 120 mld zł, z czego na ten rok przypadnie ok. 21 mld zł. Wydatki w 2009 roku sięgną 32,4 mld zł, w 2010 - 31,4 mld zł, w 2011 - 23,2,mld zł, a w 2012 r. - 13,2 mld zł.

MGA

ZE STRONY PRAWA

Obecna ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2005 r. nr 169, poz. 1420) umożliwia realizację przedsięwzięć drogowych we współpracy z prywatnymi przedsiębiorcami. Przepisy o PPP wręcz zachęcają do realizacji tego typu przedsięwzięć, na przykład poprzez szczególną regulację w zakresie wynagrodzenia partnera prywatnego. Ustawodawca daje wyraźny sygnał, że w przypadku dróg wynagrodzenie dla partnera prawnego może pochodzić w całości z budżetu publicznego. Jest to istotne dlatego, że nie zawsze korzystanie z dróg ma charakter odpłatny - wskazuje Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podstawą do realizacji inwestycji drogowych w formule PPP mogą być także inne ustawy, np. ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 1994 r. nr 127, poz. 627), ustawa o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia (Dz.U. z 2007 r. nr 23, poz. 136) czy też ustawa o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz.1655).

EGI

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Więcej: www.gddkia.gov.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA