REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierowco uważaj na remonty dróg

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczął się sezon budowlany na drogach. Wybierając się więc na długi weekend czy wakacje samochodem, trzeba liczyć się z korkami. Sprawdź, gdzie możesz spotkać się z utrudnieniami w ruchu i które miejsca warto omijać.

 

Sprawdź gdzie w tym roku będą największe korki.



Początek wiosny to także początek sezonu budowlanego na drogach. Nie inaczej będzie w tym roku. Obok budowy nowych autostrad, dróg ekspresowych oraz obwodnic drogowcy zaplanowali także szereg prac remontowych oraz modernizacyjnych. A te są najbardziej uciążliwe dla kierowców, który w dalszą trasy wyruszają nie tylko z okazji urlopu.

- W tym roku na remonty, modernizacje i przebudowę sieci dróg krajowych wydamy prawie 4,5 mld zł - mówi GP Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodaje, że najwięcej pieniędzy pójdzie na przebudowę dróg oraz wzmocnienia nawierzchni. Będzie to ok. 2,8 mld zł. Kwota ta ma być przeznaczona m.in. na osiem odcinków dróg ekspresowych, cztery odcinki autostrad, 15 obwodnic oraz wzmocnienia i modernizacje fragmentów dróg krajowych. Między innymi na ten rok przewidziano rozpoczęcie prac nad 20 inwestycjami, jak budowa odcinków autostrad A1 oraz dróg ekspresowych S3, S7, S8 i S19.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Do tego należy doliczyć około 1,4 mld zł, które drogowcy chcą przeznaczyć na remonty oraz 130 mln zł na modernizację obiektów mostowych.

Za te pieniądze zostanie wyremontowanych ok. 620 km dróg krajowych. To mniej niż w latach poprzednich, ale należy pamiętać, że zmienia się sposób prowadzenia robót. Zamiast łatania dziur coraz częściej trasy krajowe będą gruntownie modernizowane, a nawet przebudowywane w drogi ekspresowe. Tak się dzieje na przykład na krajowej siódemce między Grójcem a Jedlińskiem.

Prace w sezonie urlopowym

REKLAMA

Z danych zebranych przez GP wynika, że w sezonie urlopowym kierowcy napotkają mniejsze i większe utrudniania na praktycznie większości dróg krajowych. Na jedynce należy zwrócić uwagę na roboty budowlane na 35-kilometrowym odcinku między Toruniem a Włocławkiem. Problemy z ruchem mogą być także w miejscach, w których trasa przecina budowaną autostradę A1.

Na krajowej dwójce kierowcy powinni uzbroić się w cierpliwość w okolicach Świebodzina, gdzie jest obecnie budowana obwodnica, oraz w okolicach Łowicza, gdzie przez cały sezon letni będą trwały z różnym natężeniem prace remontowe. Poważnych utrudnień w ruchu należy także oczekiwać przy granicy wschodniej, gdzie drogowcy kończą remont drogi między Białą Podlaską a Terespolem.

Natomiast na siódemce należy liczyć się z utrudnieniami na wspomnianym już odcinku między Grójcem a Jedlińskiem. Kłopoty też występują na wyjeździe z Krakowa w kierunku Zakopanego. W marcu został oddany ostatecznie do użytku odcinek S7 w rejonie Stróży. Dzięki temu można już swobodnie przejechać 12,5 km ekspresówką między Myślenicami a Lubieniem. Dalej jednak należy spodziewać się utrudnień w ruchu.

 

Jeszcze więcej prac Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewidziała na drugorzędnych drogach krajowych. Można nawet odnieść wrażenie, że to właśnie na nich drogowcy koncentrują swoje plany remontowe. Przed wyjazdem na urlop warto sprawdzić stronę internetową Dyrekcji, na której są umieszczane aktualne informacje o utrudnieniach remontowych na trasach krajowych.

Remonty też w miastach

WARSZAWA

REKLAMA

W dużą cierpliwość będzie trzeba także uzbroić się podczas przejazdu przez większe miasta. We wszystkich trwa obecnie boom na inwestycje drogowe. Największych utrudnień należy spodziewać się w tych miastach, w których ma być organizowane Euro 2012, a które obecnie nie mają obwodnic tranzytowych.

- Przez najbliższe dwa, trzy lata warszawskie drogi będą przypominały wykopki. Do planowanych inwestycji drogowych należy jeszcze doliczyć budowę drugiej linii metra, która rozpocznie się w centrum miasta w przyszłym roku - mówi GP Urszula Nelken, rzecznik prasowy stołecznego Zarządu Dróg Miejskich.

 

W tym roku w Warszawie obok kontynuacji już rozpoczętych inwestycji wystartują także prace nad remontem wiaduktu nad linią kolejową w ciągu ulicy Powązkowskiej oraz budowy węzła, która ma połączyć drogę ekspresową S7 z Trasą Armii Krajowej. W tym miejscu należy spodziewać się prawdziwego komunikacyjnego horroru.

Kierowcy muszą także uważać na krótkie remonty nawierzchni na najważniejszych drogach w miastach. Cykl tych prac rozpoczął się w ostatni weekend od wymiany asfaltu w samym centrum Warszawy. Roboty potrwają przez cały sezon budowlany.

 

- Praktycznie w każdy weekend będzie wymieniana nawierzchnia na dwóch odcinkach ulic - zapowiada Urszula Nelken.

Mimo to stołeczni drogowcy okazali się w tym roku łaskawi i dopiero na jesień planują start kilku dużych inwestycji na miejskich wylotówkach. Chodzi m.in. o budowę węzła Marsa (przedłużenie Trasy Siekierkowskiej), węzła na ważnym skrzyżowaniu Łopuszańska - Aleje Jerozolimskie czy też ulicy Nowolazurowej.

ŁÓDŹ

W Łodzi remonty drogowe ruszyły pełną parą już w marcu. Jednak jak podkreśla Aleksandra Mioduszewska z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu dotkną one przede wszystkim mieszkańców, bowiem wewnętrzna obwodnica miasta nie będzie w tym roku remontowana.

- Prace prowadzimy w centrum miasta. Chodzi o remonty takich ulic jak Zachodnia, Narutowicza, Pabianicka, Piotrkowska czy też Kościuszki - mówi Aleksandra Mioduszewska.

Dodaje, że sytuacja poprawi się już w lipcu, gdy zostanie oddana do użytku linia Łódzkiego Tramwaju Regionalnego.

 

 

WROCŁAW

Natomiast we Wrocławiu na ten rok planowane są prace na Mostach Warszawskich, moście Szczytnickiem czy też ulicy Lotniczej (krajowa 94). Miasto planuje także rozpocząć nowe inwestycje, jak np. remont wiaduktów nad ulicą Jana III Sobieskiego (w ciągu krajowej ósemki) czy też przebudowa pl. Bema.

Kierowcy wyjeżdżających na wyjazdy wakacyjne powinni także zwrócić uwagę na to, co będzie się działo na drogach wojewódzkich. Szczególnie dotyczy to tych tras, które prowadzą do popularnych miejsc wypoczynku, jak miejscowości nadmorskie czy też górskie. W tym roku startują fundusze unijne na poziomie regionów i władze samorządowe dostaną zastrzyk unijnych pieniędzy na prowadzenie intensywnych prac remontowo-budowlanych.

ZACHODNIOPOMORSKIE

W Zachodniopomorskiem nie będzie większych problemów z dojazdami do miejscowości wypoczynkowych. Jak ustaliła GP, zdecydowana większość remontów (w tym roku na ten cel przeznaczono ok. 100 mln zł) będzie prowadzona w południowej części województwa. W pasie nadmorskim kierowcy muszą liczyć się tylko z przebudową drogi w Dziwnowie.

MAŁOPOLSKA

Podobnie jest w Małopolsce. Praktycznie większość dróg prowadzących do ważnych turystycznie miejscowości została już zmodernizowana. W tym roku należy liczyć się natomiast z pracami remontowymi na drodze wojewódzkiej 957 (Białka-Czarny Dunajec).

 


DROGI NA EURO 2012

Mimo że rząd chwali się tym, że proces przygotowywania inwestycji na potrzeby m.in. Euro 2012 przebiega sprawnie, to w tym momencie w budowie znajduje się niewiele odcinków nowych dróg. Ten rok będzie przede wszystkim stał pod znakiem oddawania do użytku odcinków autostrad oraz dróg ekspresowych, których budowa rozpoczęła się kilka lata temu. Chodzi m.in. o autostradę A4 Zgorzelec-Krzyżowa. Do tego należy doliczyć już oddane odcinki autostrady A4 Kleszczów-Sośnica oraz Sośnica-Murckowska. To wszystko czego można spodziewać się po rządowych inwestycjach. Do tego należy doliczyć ukończenie przez GTC koncesyjnego odcinka autostrad A1 Gdańsk-Nowe Marzy koło Grudziądza. Być może ta droga będzie już przejezdna pod koniec wakacji.

Z zapowiedzi rządu wynika, że do czerwca 2012 r. mamy zbudować 906 km autostrad oraz ponad 2,1 tys. km dróg ekspresowych. Obecnie w Polsce jest prawie 700 km autostrad i niecałe 320 km dróg ekspresowych (z czego większość to miejskie obwodnice). W tym roku drogowcy mają uruchomić projekty drogowe dotyczące 625 km autostrad, a w roku 2009 kolejnych 281 km. W zakresie dróg ekspresowych w 2008 roku zostaną rozpoczęte projekty dotyczące 514 km, w 2009 roku - 975 km, w 2010 roku - 612 km, w 2011 roku - 438 km, natomiast w 2012 roku - 157 km.

Łącznie do 2012 roku na inwestycje drogowe ma zostać wydane ponad 120 mld zł, z czego na ten rok przypadnie ok. 21 mld zł. Wydatki w 2009 roku sięgną 32,4 mld zł, w 2010 - 31,4 mld zł, w 2011 - 23,2,mld zł, a w 2012 r. - 13,2 mld zł.

MGA

ZE STRONY PRAWA

Obecna ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2005 r. nr 169, poz. 1420) umożliwia realizację przedsięwzięć drogowych we współpracy z prywatnymi przedsiębiorcami. Przepisy o PPP wręcz zachęcają do realizacji tego typu przedsięwzięć, na przykład poprzez szczególną regulację w zakresie wynagrodzenia partnera prywatnego. Ustawodawca daje wyraźny sygnał, że w przypadku dróg wynagrodzenie dla partnera prawnego może pochodzić w całości z budżetu publicznego. Jest to istotne dlatego, że nie zawsze korzystanie z dróg ma charakter odpłatny - wskazuje Bartosz Korbus z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Podstawą do realizacji inwestycji drogowych w formule PPP mogą być także inne ustawy, np. ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 1994 r. nr 127, poz. 627), ustawa o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia (Dz.U. z 2007 r. nr 23, poz. 136) czy też ustawa o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz.1655).

EGI

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Więcej: www.gddkia.gov.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA