REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się w sytuacjach służbowych

Joanna Szen-Ziemiańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W pracy oczekuje się i wymaga odpowiednich zachowań. Nasze prawdziwe oblicze najczęściej ukazuje się w sytuacjach zaskakujących, w których górę biorą emocje. Dlatego warto pokazywać dobre wzorce zachowań.      

 

Poruszyliśmy tematykę zachowań ludzkich, przedstawiając kanony kultury osobistej i pokazaliśmy, jak należy zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy, a także, czego należy unikać. Teraz zastanowimy się, czym się kierujemy zachowując się w taki, a nie inny sposób.

 

REKLAMA

Każde zachowanie jest działaniem, a skoro działamy, to robimy to w jakimś celu: wykonujemy różne czynności, zadania, komunikujemy się wymieniając informacje. Ale ważne jest nie tylko to, co robimy, ale również w jaki sposób. Świadome działanie ma to do siebie, że kontrolujemy siebie i sytuację. Wiemy, co mamy robić albo szukamy sposobów realizacji celu, kierujemy wrażeniem wywieranym na innych, staramy się kreować siebie.

Z drugiej strony zachowanie nie zawsze jest do końca przemyślane. Mamy wtedy do czynienia bardziej z reakcją niż świadomym postępowaniem. Z takimi zachowaniami spotykamy się zazwyczaj przy pobudzeniu emocjonalnym, w stresie lub przy dużym przemęczeniu. Mówimy: „zachowałam się tak pod wpływem emocji”, „nie wiedziałem, co mówię, teraz tego żałuję”. Jednak tym, co łączy działanie i reakcję jest fakt, że zachowanie jest zawsze widoczne i odczuwalne dla osób przebywających w otoczeniu. Poprzez zachowanie kształtujemy otaczający nas świat. Kształtujemy relacje z innymi, zarówno pracując nad kontaktami w sposób świadomy, jak i reagując spontanicznie. Dajemy się poznać, a także sami poznajemy i oceniamy innych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachowanie na świeczniku

REKLAMA

W pracy oczekuje się i wymaga odpowiednich zachowań, tzw. służbowych lub formalnych. Asystentki i sekretarki przez to, że są blisko szefa, często znajdują się jakby „na świeczniku”, przez co ich zachowanie może decydować o wielu ważnych sprawach. Budują nie tylko swój wizerunek, ale także wizerunek przełożonego i całej organizacji.

Pośród cech powszechnie wymaganych na stanowisku sekretarki i asystentki są rozwinięte umiejętności interpersonalne. Na pewno jest to otwartość, wykazywanie chęci do nawiązywania kontaktów, nastawienie na współpracę, kultura osobista, ale również umiejętność rozwiązywania konfliktów (w tym mediacje), oddzielanie problemów od ludzi, czy też właściwe radzenie sobie z krytyką. Do umiejętności interpersonalnych należy również komunikatywność: płynne i poprawne wypowiadanie się, adekwatne reagowanie na rozmówcę, świadczące o rozumieniu przekazywanych treści i uważnym słuchaniu. Lecz na pewno w wielu firmach są jeszcze inne wymagania dotyczące radzenia sobie ze służbowymi zadaniami. Wymagania formalne w stosunku do tego stanowiska ukazują, że nie można sobie pozwolić na lekkomyślność czy zachowania niejednoznaczne. Trzeba być osobą samodzielną, zawsze gotową do nowych zadań, mieć nienaganną kulturę osobistą i odpowiednie wyczucie sytuacji.

Z głębi serca i umysłu

Nasze prawdziwe oblicze najczęściej ukazuje się w sytuacjach zaskakujących i nowych, w których górę biorą emocje. Najwięcej mówią o tym, jak sobie radzimy w trudnych sytuacjach. Gdy ktoś nas słownie atakuje, poddaje krytyce lub okazuje swoje niezadowolenie, najlepiej odroczyć reakcję. Wziąć głęboki oddech, policzyć do 10 (w myśli), pozwolić, aby ta osoba skończyła i dopiero po chwili odpowiedzieć. Fakt, że nasza reakcja zostanie na kilkanaście sekund odroczona, nie wyrządzi tyle złego, co natychmiastowa, emocjonalna odpowiedź. Dobrym sposobem jest też wyrobienie sobie w takich sytuacjach nawyku mówienia: „przepraszam, muszę pozbierać myśli”, „proszę dać mi chwilkę na przemyślenie”, po czym spokojnie wrócić do rozmowy.

Na nasze zachowania wpływa sposób wychowania, temperament i indywidualne doświadczenia. Jeśli uzmysłowimy sobie jacy jesteśmy, zrozumiemy, że posiadamy predyspozycje do pewnych zachowań. To ważne zarówno z naszego punktu widzenia, jak i z punktu widzenia pracodawcy. Praca będzie efektywna, a my zadowoleni, jeśli charakter zadań będzie odpowiadał naszym cechom i kompetencjom. I przeciwnie - niezadowolenie lub odczuwalny dyskomfort w pracy może wynikać właśnie z tego, że musimy zachowywać się wbrew sobie. W takiej sytuacji są dwa rozwiązania: albo trzeba przemyśleć w czym jesteśmy dobrzy i zmienić pracę na bardziej odpowiadającą lub uznać, że nasza osobowość jest elastyczna, podlega procesom uczenia się i podjąć pracę nad sobą. I tak na przykład osoba zamknięta w sobie może nauczyć się komunikatywności. To tylko sprawa odpowiednich ćwiczeń.

Oprócz cech osobowości, istotnymi czynnikami kierującymi zachowaniem są potrzeby. Jeżeli jesteśmy głodni - potrzebujemy jedzenia. Jeżeli nasza sytuacja życiowa wymaga wzmożonych wysiłków finansowych, bo spłacamy raty za mieszkanie - bardziej będzie nam zależało na dobrze płatnej i stałej pracy niż na rozwojowej, ale tymczasowej. Jest to też związane z uznaniem hierarchii wartości. Spełnienie indywidualnych potrzeb najsilniej motywuje do pracy. Jeśli potrzebujemy uznania, będziemy lepiej pracować, gdy szef i współpracownicy będą nas doceniać, chwalić dokonania i powierzać nam odpowiedzialne zadania. Jeżeli pragniemy się rozwijać, to szczególnie motywujące będą nowe wyzwania, kontakty ze specjalistami i autorytetami, a także udział w szkoleniach. Mądry szef na pewno nie zlekceważy naszych potrzeb.

Ważne są okoliczności

Sytuacje w pracy często mają większy wpływ na nasze zachowanie niż nasza osobowość. Jeżeli ktoś traktuje nas jako osobę niesamodzielną, to często stajemy się bezradni. Jeżeli jesteśmy traktowani jak osoby kompetentne, swoim zachowaniem dążymy do potwierdzenia tej oceny. Również, jeśli jesteśmy ciągle krytykowani, a atmosfera w pracy jest nerwowa, sami stajemy się krytyczni, niezadowoleni i zdenerwowani. Warto też wiedzieć, że nie zawsze jesteśmy oceniani jako konkretne osoby, lecz jako role, które nam przypisano. Jeśli zostaliśmy uznani za fachowca w jakiejś dziedzinie, to możemy być pytani o rady. Jeśli dano nam etykietę żartowniś, jest ryzyko, że przy poważnych sprawach nie będziemy brani pod uwagę.

Niektóre zachowania nie miałyby miejsca, gdyby nie okoliczności. Każda sytuacja jest zbiorem czynników, które modelują zachowania. W pierwszej kolejności mają znaczenie obowiązki - ich rodzaj, charakter, ponieważ to one kierują naszą aktywnością. Ważny jest także sposób przekazywania i odbierania zadań przez przełożonego oraz charakter wzajemnych relacji. Łatwiej jest pracować, gdy ma się jasność sytuacji, świadomość oczekiwań i kryteriów oceny. Niestety, nie zawsze mamy taki komfort. Sytuacje niepewne, niedookreślone bywają powodem stresów, niewłaściwych zachowań, a nawet konfliktów. Jak radzić sobie z takimi sytuacjami? Jeśli czegoś nie wiemy lub nie jesteśmy pewni - dowiedzmy się! Lepiej zdobyć się na odwagę i zapytać, niż działać po omacku.

Chociaż sami nie stworzymy właściwej atmosfery w pracy, miejmy świadomość, że nasze właściwe zachowania mogą pozytywnie na nią wpłynąć. Warto pokazywać dobre wzorce zachowań, warto współdziałać, a nie rywalizować, ponieważ to poprawia stosunki i kształtuje zachowania innych.

Joanna Szen-Ziemiańska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co deweloperzy sądzą o programie dopłat do kredytów mieszkaniowych

Czy program dopłat do kredytów mieszkaniowych jest potrzebny? Jak oceniają to deweloperzy? Jakie mają pomysły na inne rozwiązania wsparcia rynku mieszkaniowego w Polsce? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

1000 zł świadczenia rodzicielskiego w 2025 r. Wydłużenie świadczenia rodzicielskiego od 19 marca 2025 r. Nowe przepisy już obowiązują

Świadczenie rodzicielskie w 2025 r. wynosi 1000 zł miesięcznie. Świadczenie rodzicielskie przysługuje rodzicom, którzy nie otrzymują zasiłku macierzyńskiego ani innego świadczenia odpowiadającemu za okres urlopu macierzyńskiego lub urlopu rodzicielskiego. Pobierać je można przez okres od 52 do 71 tygodni w zależności od liczby urodzonych, objętych opieką lub przysposobionych dzieci.

Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

REKLAMA