REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co Polacy piją w pracy

Agnieszka Gorczyca puste

REKLAMA

REKLAMA

Kawę i herbatę pijamy hektolitrami w domu, w kawiarniach, w restauracjach, a także w pracy. Wielu nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki gorącego, aromatycznego napoju. Ale co wiemy o tych napojach ?


Pierwsza kawiarnia w Polsce powstała za Żelazną Bramą w Warszawie w 1724 r. Jej właścicielem był Meyerhofer. Kawiarnia zbankrutowała, ponieważ warszawiacy początkowo nie chcieli pić kawy w miejscach publicznych.

Co roku mieszkańcy Ziemi wypijają 400 mld filiżanek kawy. Podstawowe gatunki kawy to arabika i robusta. Arabika pochodzi z Etiopii i jest najcenniejszym gatunkiem. Jest delikatniejsza, bardziej aromatyczna oraz droższa od robusty. Uprawia się ją w Afryce, Ameryce Południowej i w Azji.

Pierwsza na świecie kawa rozpuszczalna powstała 70 lat temu. To specjaliści koncernu Nestlé jako pierwsi opracowali i wprowadzili w 1938 r. technologię jej produkcji. Od tego czasu Nescafé pozostaje ulubioną i najlepiej sprzedającą się marką kawy na świecie. Co sekundę na kuli ziemskiej wypija się 3 tys. filiżanek Nescafé.

Za ojczyznę herbaty uznaje się z kolei Chiny. Po raz pierwszy została przywieziona do Europy przez żeglarzy portugalskich w 1517 r., jednak poza granice Portugalii nie dotarła. Do spopularyzowania herbaty w XVIII w. przyczyniły się herbaciarnie i specjalistyczne salony z herbatą, w których można było - prócz wypicia filiżanki herbaty - kupić jeden z licznych jej gatunków oraz zaopatrzyć się w akcesoria do jej parzenia.

 

Zasady konesera herbaty
• Należy używać wysokiej jakości herbaty sypkiej lub w torebkach.
• Herbatę trzeba przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku w temperaturze pokojowej.
• Woda, którą zaparzamy herbatę, powinna stygnąć po zagotowaniu około 4 minut.
• Nie należy stosować wody zagotowanej powtórnie. Woda zawierająca dużo tlenu uwypukla aromat i walory smakowe herbaty. Woda gotowana powtórnie zawiera mniej tlenu, co pogarsza smak herbaty.
• Przed nasypaniem herbaty czajniczek powinien być wyparzony przegotowaną
wodą i podgrzany.
• Trzeba uważnie odmierzyć ilość potrzebnej herbaty.

 

HERBATA

ILOŚĆ

TEMP. WODY

CZAS PARZENIA

Biała

1 łyżeczkę/ filiżankę

70-85 °C

7-9 min.*

Zielona gunpowder

1 łyżeczkę/ filiżankę

70-80 °C

3-4 min.**

Zielona Chun Mee

1 łyżeczkę/ filiżankę

70 °C

3-4 min.

Zielona chińska

1 łyżeczkę/ filiżankę

75-90 °C

3-4 min.

Zielona japońska

1 łyżeczkę/ filiżankę

60-75 °C

do 2 min.

Czarna

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C (biały wrzątek)***

4-5 min.

Czarna Darjeeling

pół łyżeczki/ filiżankę

95°C

3 min.

Czerwona Oolong

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C

5 min.

Czerwona Pu Erh

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C

3-5 min.

Rooibos

1 łyżeczkę/ filiżankę95 °C3-5min

Mate

1 łyżeczkę/ filiżankę70 °C3-5min.

LaPacho

1 łyżeczkę/ filiżankęgotować na wolnym ogniu5-15 min. -odstawić na 5 min.-odcedzić

* Woda w 3-4 min po zagotowaniu osiąga 90°C , w 12-14 min spada do 75°C
** Herbata zielona z pierwszego parzenia ma działanie pobudzające, z drugiego i trzeciego uspokajające
*** Stan gotującej się wody tuż przed mocnym wrzeniem,


www.eherbata.pl



Herbaciano-kawowy raj nad Wisłą

Angielska, czarna czy funkcjonalna? Herbaty, bez względu na rodzaj, sprzedają się coraz lepiej. Polska jest jednym z największych odbiorców herbaty w Europie. Roczna sprzedaż czarnej herbaty utrzymuje się na poziomie około 30 tys. ton, obroty szacuje się na 1 mld zł, a łącznie z herbatami owocowymi i ziołowymi jest to kwota około 1,3 mld zł. Pod względem spożycia herbaty na jednego mieszkańca Polska plasuje się na trzecim miejscu w Europie.

Rynek kawy jest jednym z większych rynków FMCG w Polsce (jego wartość to około 3 mld zł) oraz bardzo dynamicznie rosnącym. - Wzrost wartościowy całego rynku kawy za ostatni rok (MAT ON’07 do MAT ON’08, AC Nielsen) to 15%, a wzrost konsumpcji kawy mierzony w filiżankach to 6,8%. Dzieje się to głównie za sprawą szybkiego wzrostu rynku kawy rozpuszczalnej, na poziomie odpowiednio: 15,6% wartościowo i 11,3% w filiżankach - mówi Zbigniew Skarżyński, Marketing Manager w Dziale Napojów Nestlé Polska.

Obecnie na rynku najbardziej liczą się firmy z udziałem kapitału zagranicznego, takie jak: Nestlé Polska Sp. z o.o, Tchibo Warszawa Sp. z o.o., Prima SA, Elite Polska Sp. z o.o., Kraft Foods Sp. z o.o. oraz MK Cafe and Tea. Dalsze miejsca zajmują firmy: Woseba, PPK Astra, Sido, Celmar oraz Galaxia. Polacy wciąż preferują kawę mieloną. Według wielu konsumentów jest ona bardziej naturalna, ma lepszą jakość, wyższe walory smakowe, bogatszy aromat i bardziej nadaje się do poczęstunku gości czy nawet wręczenia jako prezent niż kawa instant.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat spożycie kawy w Polsce wzrosło o ponad 80%. Według wewnętrznych danych Nestlé w 1996 r. wypijano około 280 filiżanek kawy per capita, a 10 lat później już ponad 510 filiżanek. - Wśród wypijanej kawy coraz większy udział zajmuje kawa rozpuszczalna, która obecnie stanowi 43% całego rynku kawy mierzonego w filiżankach i ponad 47% wartości całego rynku (AC Nielsen, MAT ON’07). Dziesięć lat temu było to zaledwie 15%. Ponad 80% Polaków deklaruje, że pije kawę regularnie - podkreśla Zbigniew Skarżyński.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Coraz ważniejszy vending

Chociaż wielu z nas nie może się obyć bez fantastycznego smaku kaw parzonych w kawiarniach i barach kawowych, to nie sposób nie zauważyć, że coraz ważniejszym kanałem dystrybucji instantów stają się kawomaty. Początki polskiego rynku vendingu to wczesne lata 90. Początkowo polski vending opierał się niemal w 100% na automatach sprzedających gorące napoje.

Stopniowo pojawiały się automaty do przekąsek, urządzenia umożliwiające sprzedaż kanapek, sałatek czy gotowych dań obiadowych. Pojawiły się, głównie za sprawą Coca-Coli i Pepsi-Coli, automaty sprzedające schłodzone napoje w puszkach i butelkach. Obecnie na polskim rynku działa ponad 100 firm operatorskich.

Ważnym segmentem, który kształtuje kulturę picia kawy, są biura i miejsca pracy, gdzie kawa jest podstawowym napojem. - Z obszaru serwowania kawy łyżeczką i zalewania wrzątkiem przesuwamy się do obszaru ekspresów ciśnieniowych i maszyn serwujących bogaty asortyment kaw i napojów na gorąco - mówi Beata Gajewska, Prezes ABG Centrum Promocji Biznesu Sp. z o.o. Już dzisiaj duże biura potrzebują od dwóch do trzech typów urządzeń do serwowania kawy i napojów gorących.

W pokoju prezesa znajduje się ekspres ciśnieniowy, w aneksie kuchennym - ekspres serwujący szeroki asortyment napojów gorących, a na korytarzach do publicznego użytku stoją duże urządzenia samoobsługowe. - Spędzamy coraz więcej czasu w biurach, gdzie kawa dla wielu jest najważniejszym napojem.

Zapracowani i zabiegani menedżerowie chętnie sięgają po kubek gorącej kawy - dodaje Gajewska. - Sporządzenie filiżanki lub kubka herbaty to okazja, żeby na kilka minut oderwać się od pracy i przygotować umysł do realizacji kolejnych zadań - podkreśla Tomasz Witomski, Prezes Gourmet Foods Sp. z o.o., producent marki DILMAH. Obecnie liczba sprzedawanych automatów kształtuje się na poziomie poniżej 3 tys. sztuk w skali roku. Największą grupą automatów sprzedawanych w Polsce pozostają urządzenia do sprzedaży napojów gorących.

Według badań z końca 2004 r. (IPSOS) ponad 20% biur ma już jakikolwiek typ urządzenia kawowego (ekspres przelewowy, ciśnieniowy itp.). Wolnym krokiem przechodzimy z kultury picia kawy zalewanej wrzątkiem do obszaru szybkiego serwowania napojów o takiej samej, niezmiennej jakości. I to jest właśnie kierunek, w którym podąża Nestlé FoodServices, jak również wszyscy poważni, niezależni operatorzy vendingowi.

Polska, ze względu na niedługi okres trwania gospodarki wolnorynkowej, jest jednym z krajów rozszerzonej Unii Europejskiej, które mają bardzo niski stosunek liczby urządzeń do liczebności populacji.

- Tym samym tworzy to szansę dla wszystkich firm rozpoczynających działalność vendingową w Polsce, podczas gdy na przykład w Stanach Zjednoczonych nie ma praktycznie wolnych miejsc na rozmieszczanie urządzeń, a konkurencja pomiędzy firmami jest ogromna - podkreśla Mariusz Buk, Wiceprezes Zarządu PB Sp. z o.o., dystrybutora maszyn oraz produktów vendingowych.

- Najbliższa przyszłość to dalszy rozwój, na dotychczasowym poziomie, naszych rodzimych firm operatorskich oraz otwarcie drzwi polskiego rynku vendingu dla firm zagranicznych - dodaje Buk. W ciągu ostatnich kilkunastu lat rynek zarówno herbaty, jak i kawy przeszedł ogromne zmiany. Dziś konsument, kupując herbatę bądź kawę, może wybierać spośród szerokiego asortymentu.


Agnieszka Gorczyca

 

 

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA