REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co Polacy piją w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Gorczyca puste

REKLAMA

REKLAMA

Kawę i herbatę pijamy hektolitrami w domu, w kawiarniach, w restauracjach, a także w pracy. Wielu nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki gorącego, aromatycznego napoju. Ale co wiemy o tych napojach ?


Pierwsza kawiarnia w Polsce powstała za Żelazną Bramą w Warszawie w 1724 r. Jej właścicielem był Meyerhofer. Kawiarnia zbankrutowała, ponieważ warszawiacy początkowo nie chcieli pić kawy w miejscach publicznych.

Co roku mieszkańcy Ziemi wypijają 400 mld filiżanek kawy. Podstawowe gatunki kawy to arabika i robusta. Arabika pochodzi z Etiopii i jest najcenniejszym gatunkiem. Jest delikatniejsza, bardziej aromatyczna oraz droższa od robusty. Uprawia się ją w Afryce, Ameryce Południowej i w Azji.

Pierwsza na świecie kawa rozpuszczalna powstała 70 lat temu. To specjaliści koncernu Nestlé jako pierwsi opracowali i wprowadzili w 1938 r. technologię jej produkcji. Od tego czasu Nescafé pozostaje ulubioną i najlepiej sprzedającą się marką kawy na świecie. Co sekundę na kuli ziemskiej wypija się 3 tys. filiżanek Nescafé.

Za ojczyznę herbaty uznaje się z kolei Chiny. Po raz pierwszy została przywieziona do Europy przez żeglarzy portugalskich w 1517 r., jednak poza granice Portugalii nie dotarła. Do spopularyzowania herbaty w XVIII w. przyczyniły się herbaciarnie i specjalistyczne salony z herbatą, w których można było - prócz wypicia filiżanki herbaty - kupić jeden z licznych jej gatunków oraz zaopatrzyć się w akcesoria do jej parzenia.

 

Zasady konesera herbaty
• Należy używać wysokiej jakości herbaty sypkiej lub w torebkach.
• Herbatę trzeba przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku w temperaturze pokojowej.
• Woda, którą zaparzamy herbatę, powinna stygnąć po zagotowaniu około 4 minut.
• Nie należy stosować wody zagotowanej powtórnie. Woda zawierająca dużo tlenu uwypukla aromat i walory smakowe herbaty. Woda gotowana powtórnie zawiera mniej tlenu, co pogarsza smak herbaty.
• Przed nasypaniem herbaty czajniczek powinien być wyparzony przegotowaną
wodą i podgrzany.
• Trzeba uważnie odmierzyć ilość potrzebnej herbaty.

 

HERBATA

ILOŚĆ

TEMP. WODY

CZAS PARZENIA

Biała

1 łyżeczkę/ filiżankę

70-85 °C

7-9 min.*

Zielona gunpowder

1 łyżeczkę/ filiżankę

70-80 °C

3-4 min.**

Zielona Chun Mee

1 łyżeczkę/ filiżankę

70 °C

3-4 min.

Zielona chińska

1 łyżeczkę/ filiżankę

75-90 °C

3-4 min.

Zielona japońska

1 łyżeczkę/ filiżankę

60-75 °C

do 2 min.

Czarna

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C (biały wrzątek)***

4-5 min.

Czarna Darjeeling

pół łyżeczki/ filiżankę

95°C

3 min.

Czerwona Oolong

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C

5 min.

Czerwona Pu Erh

pół łyżeczki/ filiżankę

95 °C

3-5 min.

Rooibos

1 łyżeczkę/ filiżankę95 °C3-5min

Mate

1 łyżeczkę/ filiżankę70 °C3-5min.

LaPacho

1 łyżeczkę/ filiżankęgotować na wolnym ogniu5-15 min. -odstawić na 5 min.-odcedzić

* Woda w 3-4 min po zagotowaniu osiąga 90°C , w 12-14 min spada do 75°C
** Herbata zielona z pierwszego parzenia ma działanie pobudzające, z drugiego i trzeciego uspokajające
*** Stan gotującej się wody tuż przed mocnym wrzeniem,


www.eherbata.pl



Herbaciano-kawowy raj nad Wisłą

Angielska, czarna czy funkcjonalna? Herbaty, bez względu na rodzaj, sprzedają się coraz lepiej. Polska jest jednym z największych odbiorców herbaty w Europie. Roczna sprzedaż czarnej herbaty utrzymuje się na poziomie około 30 tys. ton, obroty szacuje się na 1 mld zł, a łącznie z herbatami owocowymi i ziołowymi jest to kwota około 1,3 mld zł. Pod względem spożycia herbaty na jednego mieszkańca Polska plasuje się na trzecim miejscu w Europie.

Rynek kawy jest jednym z większych rynków FMCG w Polsce (jego wartość to około 3 mld zł) oraz bardzo dynamicznie rosnącym. - Wzrost wartościowy całego rynku kawy za ostatni rok (MAT ON’07 do MAT ON’08, AC Nielsen) to 15%, a wzrost konsumpcji kawy mierzony w filiżankach to 6,8%. Dzieje się to głównie za sprawą szybkiego wzrostu rynku kawy rozpuszczalnej, na poziomie odpowiednio: 15,6% wartościowo i 11,3% w filiżankach - mówi Zbigniew Skarżyński, Marketing Manager w Dziale Napojów Nestlé Polska.

Obecnie na rynku najbardziej liczą się firmy z udziałem kapitału zagranicznego, takie jak: Nestlé Polska Sp. z o.o, Tchibo Warszawa Sp. z o.o., Prima SA, Elite Polska Sp. z o.o., Kraft Foods Sp. z o.o. oraz MK Cafe and Tea. Dalsze miejsca zajmują firmy: Woseba, PPK Astra, Sido, Celmar oraz Galaxia. Polacy wciąż preferują kawę mieloną. Według wielu konsumentów jest ona bardziej naturalna, ma lepszą jakość, wyższe walory smakowe, bogatszy aromat i bardziej nadaje się do poczęstunku gości czy nawet wręczenia jako prezent niż kawa instant.

Na przestrzeni ostatnich 10 lat spożycie kawy w Polsce wzrosło o ponad 80%. Według wewnętrznych danych Nestlé w 1996 r. wypijano około 280 filiżanek kawy per capita, a 10 lat później już ponad 510 filiżanek. - Wśród wypijanej kawy coraz większy udział zajmuje kawa rozpuszczalna, która obecnie stanowi 43% całego rynku kawy mierzonego w filiżankach i ponad 47% wartości całego rynku (AC Nielsen, MAT ON’07). Dziesięć lat temu było to zaledwie 15%. Ponad 80% Polaków deklaruje, że pije kawę regularnie - podkreśla Zbigniew Skarżyński.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Coraz ważniejszy vending

Chociaż wielu z nas nie może się obyć bez fantastycznego smaku kaw parzonych w kawiarniach i barach kawowych, to nie sposób nie zauważyć, że coraz ważniejszym kanałem dystrybucji instantów stają się kawomaty. Początki polskiego rynku vendingu to wczesne lata 90. Początkowo polski vending opierał się niemal w 100% na automatach sprzedających gorące napoje.

Stopniowo pojawiały się automaty do przekąsek, urządzenia umożliwiające sprzedaż kanapek, sałatek czy gotowych dań obiadowych. Pojawiły się, głównie za sprawą Coca-Coli i Pepsi-Coli, automaty sprzedające schłodzone napoje w puszkach i butelkach. Obecnie na polskim rynku działa ponad 100 firm operatorskich.

Ważnym segmentem, który kształtuje kulturę picia kawy, są biura i miejsca pracy, gdzie kawa jest podstawowym napojem. - Z obszaru serwowania kawy łyżeczką i zalewania wrzątkiem przesuwamy się do obszaru ekspresów ciśnieniowych i maszyn serwujących bogaty asortyment kaw i napojów na gorąco - mówi Beata Gajewska, Prezes ABG Centrum Promocji Biznesu Sp. z o.o. Już dzisiaj duże biura potrzebują od dwóch do trzech typów urządzeń do serwowania kawy i napojów gorących.

W pokoju prezesa znajduje się ekspres ciśnieniowy, w aneksie kuchennym - ekspres serwujący szeroki asortyment napojów gorących, a na korytarzach do publicznego użytku stoją duże urządzenia samoobsługowe. - Spędzamy coraz więcej czasu w biurach, gdzie kawa dla wielu jest najważniejszym napojem.

Zapracowani i zabiegani menedżerowie chętnie sięgają po kubek gorącej kawy - dodaje Gajewska. - Sporządzenie filiżanki lub kubka herbaty to okazja, żeby na kilka minut oderwać się od pracy i przygotować umysł do realizacji kolejnych zadań - podkreśla Tomasz Witomski, Prezes Gourmet Foods Sp. z o.o., producent marki DILMAH. Obecnie liczba sprzedawanych automatów kształtuje się na poziomie poniżej 3 tys. sztuk w skali roku. Największą grupą automatów sprzedawanych w Polsce pozostają urządzenia do sprzedaży napojów gorących.

Według badań z końca 2004 r. (IPSOS) ponad 20% biur ma już jakikolwiek typ urządzenia kawowego (ekspres przelewowy, ciśnieniowy itp.). Wolnym krokiem przechodzimy z kultury picia kawy zalewanej wrzątkiem do obszaru szybkiego serwowania napojów o takiej samej, niezmiennej jakości. I to jest właśnie kierunek, w którym podąża Nestlé FoodServices, jak również wszyscy poważni, niezależni operatorzy vendingowi.

Polska, ze względu na niedługi okres trwania gospodarki wolnorynkowej, jest jednym z krajów rozszerzonej Unii Europejskiej, które mają bardzo niski stosunek liczby urządzeń do liczebności populacji.

- Tym samym tworzy to szansę dla wszystkich firm rozpoczynających działalność vendingową w Polsce, podczas gdy na przykład w Stanach Zjednoczonych nie ma praktycznie wolnych miejsc na rozmieszczanie urządzeń, a konkurencja pomiędzy firmami jest ogromna - podkreśla Mariusz Buk, Wiceprezes Zarządu PB Sp. z o.o., dystrybutora maszyn oraz produktów vendingowych.

- Najbliższa przyszłość to dalszy rozwój, na dotychczasowym poziomie, naszych rodzimych firm operatorskich oraz otwarcie drzwi polskiego rynku vendingu dla firm zagranicznych - dodaje Buk. W ciągu ostatnich kilkunastu lat rynek zarówno herbaty, jak i kawy przeszedł ogromne zmiany. Dziś konsument, kupując herbatę bądź kawę, może wybierać spośród szerokiego asortymentu.


Agnieszka Gorczyca

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
33000 zł kary dla zakładu pogrzebowego, który nie zabezpieczył danych osobowych w dokumentach dotyczących pochówków

33000 zł kary – tyle musi zapłacić zakład pogrzebowy z Puław, który nie wdrożył odpowiednich organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń dla danych osobowych. Ponadto zakład musi w ciągu 30 dni wdrożyć środki minimalizujące zagrożenie dla danych.

Zmiany dotyczące frekwencji uczniów oraz usprawiedliwiania ich nieobecności. Co z nieklasyfikacyjną ucznia? MEN pracuje nad zmianami

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. Jakie zmiany w frekwencji? Ile będzie można mieć nieusprawiedliwionych nieobecności?

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Katalog kar dla ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają m.in. usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

REKLAMA

Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata

Jeżeli Polska ma ambicje, aby gonić czołówkę świata, to przy dotychczasowym poziomie finansowania nauki, szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne – powiedział wiceminister nauki Marek Gzik.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Zamknięty katalog obowiązków ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Otwarty katalog praw i wolności ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

REKLAMA

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Chodzi o większą ochronę praw i wolności uczniów. Będą usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki oraz kary dla uczniów

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Odzież trudnopalna: norma BHP. Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników i wspierać zrównoważony rozwój?

Jakie są normy BHP dla odzieży trudnopalnej w 2025 roku? Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój? Oto kilka praktycznych wskazówek.

REKLAMA