REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blogi narzędziem marketingu usług prawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie blogów przez prawników pozwala wypromować własną osobę oraz rozreklamować kancelarię. Dzięki nim wielu klientów decyduje się na skorzystanie z usług blogującego prawnika.  

REKLAMA

Prawnicy coraz częściej skłaniają się ku nowym formom komunikacji czy zaistnienia w świadomości klientów, a także całego rynku usług prawniczych. Zaczynają oni pisać blogi, które dotyczą ich rozważań na tematy związane z kwestiami prawnymi, ale nie tylko. Cześć opisuje w nich sprawy mniej związane z codzienną pracą. W ten sposób prawnicy mogą pokazać swoje umiejętności i zainteresowania. Dodatkowo, z uwagi na coraz większą popularność medium, jakim jest internet, przybywa czytelników blogów, czyli potencjalnych klientów. Poza tym coraz częściej blogi stają się narzędziem do zaistnienia w świadomości przyszłego pracodawcy.

- Dla autorów blogi są doskonałym narzędziem budowania wizerunku specjalisty w swojej dziedzinie oraz zmuszają go do ciągłego samodoskonalenia się. Kiedyś potencjalny pracodawca lub klient mógł ocenić prawnika jedynie na podstawie sposobu zachowania się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej lub negocjacji związanych ze złożeniem oferty.

Dzisiaj blog mówi o jego autorze prawie wszystko. Dzięki blogom ich autorzy otrzymują atrakcyjne propozycje pracy, a większa płynność kapitału ludzkiego służy przecież rozwojowi całego sektora usług prawniczych - mówi Ryszard Sowiński, dyrektor ds. strategii i rozwoju w Kancelarii Prawnej R. Urowska i Wspólnicy. Jego zdaniem z prowadzenia blogów przez prawników korzystają również kancelarie.

- Blogi są źródłem budowania wizerunku firmy, w której pracują ludzie z pasją. Są one narzędziem lepszego pozycjonowania stron kancelarii w wyszukiwarkach. Treść blogów ożywia strony internetowe kancelarii i tworzy obraz organizacji dynamicznej i uczącej się. Na bardziej dojrzałych rynkach widać już nawet zjawisko zastępowania tradycyjnych stron www stronami zbudowanymi wokół blogów - wymienia zalety prowadzenia bloga Ryszard Sowiński.

Komunikacja z klientem

Prowadzenie blogów coraz częściej staje się doskonałym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Blog to dla nas dodatkowa forma komunikacji z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami. Na tyle ważna, że postanowiliśmy od razu informować o niej na naszej głównej stronie internetowej - mówi adwokat Radosław Skowron, partner w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór. Zaznacza on, że jeszcze dziesięć lat temu nowością było kontaktowanie się z adwokatem za pomocą poczty elektronicznej czy budowanie wizerunku kancelarii poprzez strony internetowe. Jednak obecnie współczesne środki komunikacji pozwalają na prowadzenie bardziej zindywidualizowanego dialogu w zakresie budowy wizerunku.

- Blog wydaje się tu idealnym rozwiązaniem, gdyż łączy pewien tradycyjny, wręcz romantyczny element dziennika czy diariusza z wyrafinowanymi kanałami dystrybucji w internecie. A przede wszystkim pozwala na pokazanie w prawniku człowieka z krwi i kości - mówi Radosław Skowron.

Prowadzenie własnego bloga w przypadku prawnika może okazać się skutecznym narzędziem marketingowym. Z uwagi na większą popularność takiej formy komunikacji może bowiem dojść do sytuacji, że klient zanim wybierze do obsługi daną kancelarię, najpierw przejrzy blogi pracujących w niej prawników. Jednak zdaniem Ryszarda Sowińskiego taka sytuacja jest bardziej prawdopodobna w przypadku mniejszych firm.

- Dla klientów i potencjalnych klientów blogi mogą stanowić ważny czynnik weryfikacji wiarygodności kancelarii i obsługującego ich prawnika. Dzięki dobremu pozycjonowaniu blogów w wyszukiwarkach blogi mogą stać się narzędziem pozyskiwania klientów - szczególnie cennym dla małych kancelarii i wolnych strzelców, a także dla kancelarii oferujących produkty na rynku niebiznesowym oraz produkty niszowe. Dobry blog poświęcony prawu rodzinnemu czy też odszkodowaniom komunikacyjnym może przyciągnąć potencjalnych klientów, którzy zaczynają poszukiwanie rozwiązań swoich problemów od wyszukiwarki internetowej - uważa Ryszard Sowiński.

Niedoceniane zalety

W polskim internecie jak do tej pory królowały blogi pisane przez zwykłych ludzi. Później przyszedł czas na przedsiębiorców i polityków. Te ostatnie okazują się na tyle znaczące, że są cytowane przez media. Teraz do grupy bloggerów dołączają prawnicy, jednak w Polsce dzieje się to powoli.

W polskim internecie blogów prawniczych jest bardzo niewiele - tych dobrych jeszcze mniej. Tymczasem zachodni świat prawniczy oszalał na punkcie blogów. To nie strony internetowe, listy dyskusyjne i fora dyskusyjne są w centrum uwagi. Dzisiaj blogi są jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji kancelarii z rynkiem - to tylko niektóre zalety wymieniane przez Ryszarda Sowińskiego. Dodaje on, że w innych państwach blogi są dziś w centrum uwagi osób odpowiedzialnych za marketing w branży prawniczej.

Problemem wielu prawników przy pisaniu własnych blogów jest brak czasu na w miarę cykliczne publikowanie wpisów. Częstotliwość pisania jest ważna, gdyż zmiany wpisów powodują, że zainteresowani daną tematyką czytelnicy wracają do danego bloga.

Popularność bloga

Częstotliwość pisania w przypadku blogów prawników jest tym bardziej ważna, że prawo, jak rzadko która dziedzina, zmienia się bardzo często. Jeżeli zatem czytelnicy widzą, że tekst bloga jest przygotowywany nieregularnie i rzadko, to po pewnym czasie zapominają o autorze i już nie odwiedzają jego witryny. Dla czytelników blog, w którym ostatni wpis (w momencie pisania tekstu) jest datowany np. na koniec listopada 2007 r. oznacza, że od kilku miesięcy nie można dowiedzieć się niczego nowego i ciekawego.

Regularne zamieszczanie wpisów na blogu nie jest jedynym sposobem na sprawienie, by stał się on popularny wśród czytelników i potencjalnych klientów.

Przede wszystkim prawnik decydujący się na pisanie bloga powinien uzmysłowić ludziom fakt jego istnienia. Do tego można posłużyć się m.in. dołączaniem adresu prowadzonego bloga w stopce wysyłanej elektronicznie korespondencji. Ważne jest także umieszczanie linków do bloga na różnych forach czy stronach internetowych. Można także skorzystać z możliwości opisów w komunikatorach internetowych, np. jak Gadu-Gadu. Jednak to nie wystarczy. Zdaniem Ryszarda Swoińskiego trzeba mieć coś mądrego do powiedzenia i precyzyjnie zdefiniować grupę odbiorców. Zaznacza on, że należy wchodzić w interakcje z osobami wpisującymi komentarze i samemu zabierać głos w internetowych dyskusjach, prowokując w ten sposób do odwiedzin swojego bloga.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

REKLAMA

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

REKLAMA

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA