REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blogi narzędziem marketingu usług prawnych

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie blogów przez prawników pozwala wypromować własną osobę oraz rozreklamować kancelarię. Dzięki nim wielu klientów decyduje się na skorzystanie z usług blogującego prawnika.  

REKLAMA

Prawnicy coraz częściej skłaniają się ku nowym formom komunikacji czy zaistnienia w świadomości klientów, a także całego rynku usług prawniczych. Zaczynają oni pisać blogi, które dotyczą ich rozważań na tematy związane z kwestiami prawnymi, ale nie tylko. Cześć opisuje w nich sprawy mniej związane z codzienną pracą. W ten sposób prawnicy mogą pokazać swoje umiejętności i zainteresowania. Dodatkowo, z uwagi na coraz większą popularność medium, jakim jest internet, przybywa czytelników blogów, czyli potencjalnych klientów. Poza tym coraz częściej blogi stają się narzędziem do zaistnienia w świadomości przyszłego pracodawcy.

- Dla autorów blogi są doskonałym narzędziem budowania wizerunku specjalisty w swojej dziedzinie oraz zmuszają go do ciągłego samodoskonalenia się. Kiedyś potencjalny pracodawca lub klient mógł ocenić prawnika jedynie na podstawie sposobu zachowania się w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej lub negocjacji związanych ze złożeniem oferty.

Dzisiaj blog mówi o jego autorze prawie wszystko. Dzięki blogom ich autorzy otrzymują atrakcyjne propozycje pracy, a większa płynność kapitału ludzkiego służy przecież rozwojowi całego sektora usług prawniczych - mówi Ryszard Sowiński, dyrektor ds. strategii i rozwoju w Kancelarii Prawnej R. Urowska i Wspólnicy. Jego zdaniem z prowadzenia blogów przez prawników korzystają również kancelarie.

- Blogi są źródłem budowania wizerunku firmy, w której pracują ludzie z pasją. Są one narzędziem lepszego pozycjonowania stron kancelarii w wyszukiwarkach. Treść blogów ożywia strony internetowe kancelarii i tworzy obraz organizacji dynamicznej i uczącej się. Na bardziej dojrzałych rynkach widać już nawet zjawisko zastępowania tradycyjnych stron www stronami zbudowanymi wokół blogów - wymienia zalety prowadzenia bloga Ryszard Sowiński.

Komunikacja z klientem

Prowadzenie blogów coraz częściej staje się doskonałym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Blog to dla nas dodatkowa forma komunikacji z dotychczasowymi i potencjalnymi klientami. Na tyle ważna, że postanowiliśmy od razu informować o niej na naszej głównej stronie internetowej - mówi adwokat Radosław Skowron, partner w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór. Zaznacza on, że jeszcze dziesięć lat temu nowością było kontaktowanie się z adwokatem za pomocą poczty elektronicznej czy budowanie wizerunku kancelarii poprzez strony internetowe. Jednak obecnie współczesne środki komunikacji pozwalają na prowadzenie bardziej zindywidualizowanego dialogu w zakresie budowy wizerunku.

- Blog wydaje się tu idealnym rozwiązaniem, gdyż łączy pewien tradycyjny, wręcz romantyczny element dziennika czy diariusza z wyrafinowanymi kanałami dystrybucji w internecie. A przede wszystkim pozwala na pokazanie w prawniku człowieka z krwi i kości - mówi Radosław Skowron.

Prowadzenie własnego bloga w przypadku prawnika może okazać się skutecznym narzędziem marketingowym. Z uwagi na większą popularność takiej formy komunikacji może bowiem dojść do sytuacji, że klient zanim wybierze do obsługi daną kancelarię, najpierw przejrzy blogi pracujących w niej prawników. Jednak zdaniem Ryszarda Sowińskiego taka sytuacja jest bardziej prawdopodobna w przypadku mniejszych firm.

- Dla klientów i potencjalnych klientów blogi mogą stanowić ważny czynnik weryfikacji wiarygodności kancelarii i obsługującego ich prawnika. Dzięki dobremu pozycjonowaniu blogów w wyszukiwarkach blogi mogą stać się narzędziem pozyskiwania klientów - szczególnie cennym dla małych kancelarii i wolnych strzelców, a także dla kancelarii oferujących produkty na rynku niebiznesowym oraz produkty niszowe. Dobry blog poświęcony prawu rodzinnemu czy też odszkodowaniom komunikacyjnym może przyciągnąć potencjalnych klientów, którzy zaczynają poszukiwanie rozwiązań swoich problemów od wyszukiwarki internetowej - uważa Ryszard Sowiński.

Niedoceniane zalety

W polskim internecie jak do tej pory królowały blogi pisane przez zwykłych ludzi. Później przyszedł czas na przedsiębiorców i polityków. Te ostatnie okazują się na tyle znaczące, że są cytowane przez media. Teraz do grupy bloggerów dołączają prawnicy, jednak w Polsce dzieje się to powoli.

W polskim internecie blogów prawniczych jest bardzo niewiele - tych dobrych jeszcze mniej. Tymczasem zachodni świat prawniczy oszalał na punkcie blogów. To nie strony internetowe, listy dyskusyjne i fora dyskusyjne są w centrum uwagi. Dzisiaj blogi są jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji kancelarii z rynkiem - to tylko niektóre zalety wymieniane przez Ryszarda Sowińskiego. Dodaje on, że w innych państwach blogi są dziś w centrum uwagi osób odpowiedzialnych za marketing w branży prawniczej.

Problemem wielu prawników przy pisaniu własnych blogów jest brak czasu na w miarę cykliczne publikowanie wpisów. Częstotliwość pisania jest ważna, gdyż zmiany wpisów powodują, że zainteresowani daną tematyką czytelnicy wracają do danego bloga.

Popularność bloga

Częstotliwość pisania w przypadku blogów prawników jest tym bardziej ważna, że prawo, jak rzadko która dziedzina, zmienia się bardzo często. Jeżeli zatem czytelnicy widzą, że tekst bloga jest przygotowywany nieregularnie i rzadko, to po pewnym czasie zapominają o autorze i już nie odwiedzają jego witryny. Dla czytelników blog, w którym ostatni wpis (w momencie pisania tekstu) jest datowany np. na koniec listopada 2007 r. oznacza, że od kilku miesięcy nie można dowiedzieć się niczego nowego i ciekawego.

Regularne zamieszczanie wpisów na blogu nie jest jedynym sposobem na sprawienie, by stał się on popularny wśród czytelników i potencjalnych klientów.

Przede wszystkim prawnik decydujący się na pisanie bloga powinien uzmysłowić ludziom fakt jego istnienia. Do tego można posłużyć się m.in. dołączaniem adresu prowadzonego bloga w stopce wysyłanej elektronicznie korespondencji. Ważne jest także umieszczanie linków do bloga na różnych forach czy stronach internetowych. Można także skorzystać z możliwości opisów w komunikatorach internetowych, np. jak Gadu-Gadu. Jednak to nie wystarczy. Zdaniem Ryszarda Swoińskiego trzeba mieć coś mądrego do powiedzenia i precyzyjnie zdefiniować grupę odbiorców. Zaznacza on, że należy wchodzić w interakcje z osobami wpisującymi komentarze i samemu zabierać głos w internetowych dyskusjach, prowokując w ten sposób do odwiedzin swojego bloga.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA