REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O czym pamiętać zmieniając opony na letnie

Tomasz Kurzacz

REKLAMA

REKLAMA

Mamy już wiosnę, warto więc przypomnieć sobie o zmianie opon. Mają bardzo duży i bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, trzeba więc zadbać o wszystkie pięć kół (również o zapasowe).

REKLAMA

Czy należy zmieniać opony - wiosną na letnie, a jesienią na zimowe? To trudne pytanie. Jedni twierdzą, że tak, ponieważ mieszanki gumy wykorzystywane do produkcji opon używanych podczas zimy są bardziej odporne na mróz i bardziej miękkie w niskich temperaturach, dzięki czemu opony mają większą przyczepność w trudnych warunkach. Ale nie brak też głosów, że zmiany opon zimowych na letnie i odwrotnie są wynikiem sprytnego zabiegu marketingowego firm oponiarskich. Chcący zachować anonimowość ekspert samochodowych twierdzi, że opona samochodowa w ruchu ugina się płynnie nawet kilka razy w ciągu sekundy pod wpływem jazdy i obciążenia samochodu, co powoduje jej nagrzewanie. To z kolei skutkuje naturalnym zmiękczeniem gumy i tym samym lepszą współpracą z nawierzchnią. Temperatura średnia dobowa 7C, przy której należy zmieniać opony, jest więc mitem wymyślonym na potrzeby marketingu i w celu uzyskania większej sprzedaży.

Natomiast nikt nie kwestionuje potrzeby zmiany opon na zimowe z powodu większych opadów deszczu oraz zalegania na asfalcie śniegu i lodu. Inny jest bowiem bieżnik opony zimowej, a inny - letniej, co daje się od razu zauważyć np. przy próbie hamowania na śniegu samochodu wyposażonego w letnie opony.
Zanim założymy do samochodu nowe opony, warto poświęcić im kilka minut. Należy ocenić wysokość bieżnika oraz ogólny stan gumy. Praktycznie wszelkie uszkodzenia mechaniczne lub mikropęknięcia (zmurszenie) dyskwalifikują takie opony.

REKLAMA

Bezpieczną głębokość bieżnika można sprawdzić, przyglądając się wskaźnikom TWI (ang. Tread Wear Indicator) umieszczonym na oponie. Są to takie miejsca, w których znajdują się wysokie na 1,6 mm zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika. Jeśli są one już na poziomie bieżnika, opona nadaje się do wymiany. Natomiast na barku opony (z boku tuż przy powierzchni tocznej) znajdują się litery TWI lub trójkąty, które pokazują miejsce umieszczenia wskaźnika. Ułatwia to jego szybkie zlokalizowanie. Oponę z bieżnikiem 1,6 mm trzeba bezwzględnie wymienić. Specjaliści zalecają, żeby minimalna głębokość bieżnika opony wynosiła 3 mm.

Opona nieużywana mniej więcej przez pięć lat nie nadaje się do założenia do samochodu, gdyż guma jest zmurszała. Wiedząc o tym, producenci opon z reguły udzielają gwarancji jedynie na ogumienie, które nie zostało wyprodukowane wcześniej niż przed dwoma laty. Guma uszkodzona lub mająca mikropęknięcia może spowodować pęknięcie opony w czasie jazdy.

Tylko w parze

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymieniając opony, trzeba pamiętać, że można je zakładać do auta wyłącznie parami, a najlepiej byłoby wymienić od razu wszystkie cztery opony. Absolutnie nie wolno wymieniać pojedynczej opony! Oczywiście możliwa jest krótkotrwała zmiana, np. na koło zapasowe, ale wtedy należy jechać bardzo ostrożnie, zwłaszcza gdy jest ślisko lub mokro. Koło z taką „inną” od pozostałych oponą powoduje nieprzewidywalne zachowania układu jezdnego, z czym po prostu trzeba się liczyć.

Podstawowym kryterium zakupu opony jest sezon, w jakim będzie ona używana. Wiąże się z tym miękkość gumy oraz kształt bieżnika. W instrukcji obsługi każdego samochodu opisane są warianty ogumienia, które zaleca producent (rozmiar oraz tzw. indeks nośności oraz prędkości). Niedopuszczalne jest zakładanie opon o indeksach prędkości niższych niż zalecane.

Wszystkie opony są odpowiednio oznaczone, tak więc z symbolu umieszczonego z boku można odczytać niezbędne informacje. Popatrzmy, co oznacza np. symbol 185/60R14 82 H. Pierwsza liczba (185) to szerokość opony w milimetrach. Druga to profil, a więc stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony. Profil 60 oznacza więc 60% ze 185 mm, tzn. 111 mm. Profil 80 przyjęto za pewnego rodzaju standard i czasem na oponie nie jest podawany (np.155R13 oznacza profil 80). Litera R oznacza typ budowy opony, czyli w tym wypadku oponę radialną. Trzecia liczba (14) to średnica felgi w calach. Czwarta liczba oznacza indeks nośności opony (np. 82 to 475 kg nośności), natomiast ostatnia litera wskazuje klasę prędkości (np. H - 210 km/godz.), informującą o prędkości maksymalnej, z jaką może jechać samochód wyposażony w dany rodzaj opon, jak również o zdolności opony do przenoszenia dostępnej mocy samochodu. Najczęściej stosowane indeksy: Q do 160 km/godz., T do 190 km/godz., H do 210 km/godz., V do 240 km/godz., W do 270 km/godz., Y do 300 km/godz. Jeżeli samochód został seryjnie wyposażony w opony o odpowiednim współczynniku prędkości, należy stosować opony o tym indeksie, gdyż moc samochodu wykorzystywana jest przy każdorazowym ruszaniu, a szczególnie przy gwałtownym przyspieszaniu. Nie ma tu znaczenia, że nie jesteśmy w stanie osiągnąć prędkości np. 210 km/godz. Przy wymianie opon trzeba zadbać o odpowiednie wyważenie kół oraz o prawidłowe ciśnienie powietrza.

 

opona-1.jpg

Jak rozszyfrować datę produkcji opon?
Dotychczasowy system kodujący: ostatnie trzy cyfry tzw. numeru “DOT” wskazywały datę produkcji (dwie pierwsze pozycje oznaczały tydzień kalendarzowy roku produkcji, ostatnie liczby to końcowe cyfry roku). Przykład: 409 = 40 tydzień 1999 roku. To, że mamy do czynienia z latami 90., wyznacza mały trójkąt (na prawo obok liczby składającej się z trzech cyfr). Nowe oznaczenia od 1stycznia 2000: teraz numer DOT jest liczbą czterocyfrową. Np. 0206 = drugi tydzień 2006 roku.

Co na rynku

Skoro wiemy, jakie są oznaczenia opon, warto przyjrzeć się ofercie rynkowej. W Polsce można kupić opony ponad 30 producentów. Wśród nich znajdują się zarówno znane marki - Pirelli czy Michelin, jak i mniej znane: Kyoto, Gislaved czy Maloya. Są także produkty naszego rodzimego przemysłu oponiarskiego - popularne dębice i kormorany.Ceny opon zależą od rozmiaru, indeksu prędkości oraz nośności, a także od marki. Różnice w cenach podobnych opon różnych producentów sięgają ponad 200%. Najtańsze z popularnych i niewielkich opon kosztują nawet poniżej 100 zł, natomiast te najdroższe mogą osiągać ceny powyżej 1200 zł. Decydując się na zakup, warto wziąć pod uwagę to, że przy dwukrotnej zmianie opon w każdym roku (raz z zimowych na letnie, a potem z letnich na zimowe) każdy komplet pracuje około pół roku. Często więc może być tak, że o konieczności zakupu nowych opon decyduje nie zużycie bieżnika, lecz zmurszenie gumy mniej więcej po pięciu latach. Mimo że bieżnik jest wystarczająco głęboki, stosowanie nawet lekko popękanych opon grozi „strzałem” w czasie jazdy. Nie warto więc ryzykować.Warto też zastanowić się nad zmianą całych kół (z felgami), nie tylko opon. Taka zmiana nie wymaga wizyty w warsztacie, można ją wykonać we własnym zakresie.

Przechowywanie i eksploatacja

Po zdjęciu opon trzeba je odpowiednio przechowywać. Koła (opony na felgach) powinny być składowane w pozycji leżącej lub wiszącej. Z kolei opony (bez felgi) należy przechowywać w pozycji pionowej, przy czym trzeba je od czasu do czasu przekręcać, aby zapobiec odciskom. Miejsce przechowywania powinno być ciemne i chłodne, niezanieczyszczone olejem, materiałami napędowymi i chemikaliami, ponieważ substancje te mogą spowodować uszkodzenie gumy. Warto też czasami sprawdzić koło zapasowe i w razie potrzeby uzupełnić powietrze do uzyskania odpowiedniego ciśnienia.Niektórzy posiadacze samochodów nie zdają sobie sprawy, jak ważnym elementem bezpieczeństwa i komfortu jazdy są opony. To one stanowią jedyny element łączący pojazd z drogą, dlatego muszą być idealnie dobrane do rodzaju auta, pory roku czy choćby prędkości jazdy. Muszą być wykonane z dobrej jakości gumy, przechowywane w odpowiednich warunkach, zawsze optymalnie napompowane i posiadać odpowiednią głębokość bieżnika.

 

Jak prawidłowo dobierać opony?
Niektórzy posiadacze samochodów nie zdają sobie sprawy, jak ważnym elementem bezpieczeństwa i komfortu jazdy są opony. To one stanowią jedyny element łączący pojazd z drogą, dlatego muszą być idealnie dobrane do rodzaju auta, pory roku czy choćby prędkości jazdy. Muszą być wykonane z dobrej jakości gumy, przechowywane w odpowiednich warunkach, zawsze optymalnie napompowane i posiadać odpowiednią głębokość bieżnika.

Dlaczego wymieniać opony z zimowych na letnie?
Są dwa ważne argumenty: ekonomia i bezpieczeństwo. Opony letnie
i zimowe zachowują odpowiednią elastyczność, a więc i przyczepność, w określonych dla siebie temperaturach z powodu zastosowania różnych mieszanek gumowych. Opony zimowe w wysokich temperaturach stają się bardzo miękkie. Ostre hamowanie może doprowadzić do nadmiernego starcia bieżnika, utraty przyczepności. Efektem będzie dłuższa droga hamowania. Należy również pamiętać, że opony zimowe w dodatnich temperaturach zużywają się średnio dwa razy szybciej niż opony letnie.
Opona letnia jest wykonana z twardszej mieszanki gumy, jest więc bardziej odporna na ścieranie. W przypadku jazdy po drogach w okresie letnim opona taka daje lepszą kontrolę nad pojazdem i zapewnia krótszą drogę hamowania.
Czas wymiany opon z letnich na zimowe, bądź odwrotnie, jest stosunkowo trudny do sprecyzowania. W wyniku testów przeprowadzanych przez specjalistów ustalono, że opony zimowe należy zakładać, gdy średnie temperatury dobowe wyniosą poniżej +7C,
a jeżeli temperatury są wyższe od tej granicy, wówczas możemy założyć opony letnie.

Kilka słów o oponach uniwersalnych
Opony uniwersalne (wielosezonowe) łączą w sobie cechy ogumienia letniego i zimowego, jednak nigdy nie będą spełniały takich funkcji jak opony przeznaczone do jazdy w określonej porze roku. Jest to spowodowane tym, że różnice w stanie nawierzchni między okresem letnim i zimowym są znaczące – inaczej więc powinny być skonstruowane opony na nawierzchnię śliską, zlodowaciałą lub pokrytą śniegiem, kiedy temperatura spada znacznie poniżej 0C, a inaczej na nawierzchnię suchą, rozgrzaną, gdy opony mogą nagrzać się nawet do 65–75C. Opony uniwersalne latem zużywają się szybciej. Opony te przeznaczone są dla kierowców, którzy jeżdżą bardzo mało, głównie w mieście, gdzie śnieg jest szybko usuwany.

Katarzyna Wojtowicz
Marketing Manager, Partner Opony Polska Sp. z o.o.

Tekst: Tomasz Kurzacz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw 2025 [LUTY]

GUS podał dane na luty 2025 r. Ile wynosi przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw? Jakie było zatrudnienie w lutym? O ile wzrosło od ubiegłego roku?

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Bezpłatna konferencja: Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości - korzyści i wyzwania dla wierzycieli

Już 26 marca w Warszawie odbędzie się bezpłatna konferencja Cyfryzacja wymiaru sprawiedliwości - korzyści i wyzwania dla wierzycieli, której inicjatorem i opiekunem merytorycznym jest Kancelaria Maciej Panfil i Partnerzy. Wydarzenie zgromadzi około 100 uczestników, w tym przedstawicieli biznesu, ekspertów ze środowiska prawniczego, sektora technologicznego oraz reprezentantów instytucji publicznych.

Koszt pracodawcy 2025 – 5000 zł netto [Wyliczenia]

Jaki jest koszt pracodawcy przy zatrudnieniu na 5000 zł netto? Od umowy o pracę odprowadza się składki ZUS, składkę zdrowotną i podatek dochodowy. Część z nich odprowadzana jest z wynagrodzenia brutto pracownika, a część dodatkowo płaci pracodawca. Jak to obliczyć?

REKLAMA

88-latek oszukany na blisko 1,2 mln zł

Kolejna ofiara oszustwa, tym razem na Podlasiu. 88-latek stracił łącznie blisko 1,2 mln zł, bo uwierzył w szybki zysk z inwestycji. Pieniądze przekazywał w reklamówkach.

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Kolejna uchwała SN w sprawie nauczycieli. Po raz kolejny korzystna - nie ma wątpliwości, że należą się pieniądze

Skoro nauczyciel został uniewinniony, to trzeba wypłacić mu należne wynagrodzenie za okres zawieszenia. To wynagrodzenie to nie tylko wynagrodzenie zasadnicze. Sąd Najwyższy w krótkim czasie podjął kolejną uchwałę w sprawie nauczycieli i podkreślił jej wagę i doniosłość.

Tracą 1000 zł miesiąc w miesiąc na emeryturze. Tak to jest jak ZUS nie poinformował o przepisach [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. daje prawo do dużych pieniędzy emerytom, którym ZUS nawet przez 12 lat (w okresie od 2013 r. w zależności od daty przejścia na emeryturę) pomniejszał miesiąc w miesiąc. Niestety daje wyrok daje prawo do podwyżki emerytury o 1000 zł (średnio) i wyrównania około 60 000 zł (średnio). Za co? Za pomniejszenie emerytury powszechnej o środki wypłacone na emeryturze powszechnej (65 lat i 60 lat). TK wziął pod swoją ochronę tylko osoby, które były na wcześniejszej emeryturze przed 2013 r. Jeżeli ktoś znalazł się na wcześniejszej emeryturze np. w 2013 r. w 2014 r., to nie podlega ochronie TK. Gdzie jest więc problem? Gdzie jest temat? Emeryci powinni otrzymać informację, że przejście na wcześniejszą emeryturę np. w 2014 r. nie opłaca się emerytowi. W artykule dwie historie, gdzie strata wynosi 1000 zł miesięcznie. Miesiąc w miesiąc.

Osoby, które znalazły się

REKLAMA

8613,14 zł miesięcznie! Pensje rosną, ale rynek pracy zaczyna hamować

Średnia pensja w firmach wzrosła o 7,9% i wyniosła w lutym 8613,13 zł brutto. To dobra wiadomość, ale jednocześnie zatrudnienie spada, a presja na podwyżki słabnie. Czy to koniec ery szybkiego wzrostu wynagrodzeń? Eksperci ostrzegają: rynek pracy może czekać trudny zwrot!

Rozliczenie podatku PIT za pomocą karty płatniczej. Uruchomiono możliwość płatności kartą płatniczą zobowiązań podatkowych

Wszyscy podatnicy mogą regulować zobowiązania podatkowe w zakresie rozliczenia PIT w serwisie e-US i w usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Podatnicy nie ponoszą dodatkowych opłat z tego tytułu. Usługa działa od 20 marca 2025 r.

REKLAMA