REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na promocje operatorów telefonii

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada reklamy operatorów telefonii komórkowej i telewizji kablowej. Operatorzy zwodzą klientów reklamą kłamliwą oraz zawierającą niepełne informacje.  

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął cztery postępowania przeciwko spółkom Aster, Polkomtel, PTK Centertel oraz Tele2. Celem tych postępowań ma być zbadanie, czy ci przedsiębiorcy złamali jedno z podstawowych praw konsumentów, czyli dostęp do rzetelnej i pełnej informacji.

Grzechy operatorów

Zdaniem prezesa Urzędu nieuczciwą reklamą mógł posługiwać się w okresie świąt Bożego Narodzenia operator sieci telefonii komórkowej Orange.

REKLAMA

- PTK Centertel w tym czasie prowadził kampanię pod hasłem Bliskość tworzy święta. Jedną z dostępnych w jej ramach usług była Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, w której, mimo że przedsiębiorca odnosił się wyraźnie do okresu świątecznego, to darmowe połączenia nie obowiązywały właśnie w dni świąteczne, czyli 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok - tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Zastrzeżenia wywołała także akcja promocyjna prowadzona przez spółkę Polkomtel, operatora sieci komórkowej Plus. W tym przypadku chodziło o slogan Laptop z modemem Plus tylko za 1 zł.

- Konsumenci mogli więc myśleć, że kupią komputer wraz z modemem za złotówkę. Jak się jednak okazało, tak sformułowana reklama nie odpowiadała rzeczywistości - mówi Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza oferty wykazała bowiem, że klient za 1 zł mógł stać się posiadaczem jedynie modemu.

Reklama omamia

Ze wstępnej analizy UOKiK wynika, że także spółka Tele2 nie jest wobec swoich klientów w porządku. Prezes Urzędu ma wątpliwości, czy przekaz reklamowy o treści: Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy non stop możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - jest zgodny z prawdą.

- Z naszych wstępnych informacji wynika, że w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy non stop abonent ma 2000 darmowych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do internetu przez modem - bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia - informuje Małgorzata Cieloch.

Wyjaśnia jednak, że po wykorzystaniu tego limitu usługi rozliczane są według stawek w zamieszczonych w cenniku. A to mogło wprowadzić klienta w błąd.

- Reklama wprowadzająca w błąd może być oczywiście również rezultatem pominięcia w niej informacji o istotnym znaczeniu dla adresata reklamy. Wprowadzenie w błąd może dotyczyć wszystkich elementów reklamy, zwłaszcza ilości, jakości, składników, sposobu wykonania - potwierdza Waldemar Jurasz, główny specjalista w krakowskiej delegaturze UOKiK.

Promocje w kablówce

REKLAMA

Następnym przedsiębiorcą, któremu przypatruje się Urząd, jest operator telewizji kablowej Aster. Jego reklama może bowiem wprowadzać klientów w błąd, promując swoją ofertę hasłami opartymi na schemacie „X miesięcy za Y zł”. Podana w ten sposób informacja sugeruje, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc - kolejne 30 dni od zawarcia umowy, nie zaś okres kalendarzowy, jak jest w rzeczywistości - czyli od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca.

- Oznacza to, że podpisując umowę 30 stycznia, promocyjna opłata obejmie dwa ostatnie dni stycznia oraz miesiąc luty, a nie okres 30 stycznia - 30 marca - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Jeżeli wątpliwości UOKiK potwierdzą się w trakcie prowadzonych postępowań, prezes Urzędu będzie mógł nakazać zaniechania stosowania praktyk niezgodnych z prawem, a także nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

 

 

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

OPINIA


JOANNA RUDNICKA

prawnik z Kancelarii Skoczyński Wachowiak Strykowski

Za reklamę wprowadzającą w błąd trzeba uznać reklamę, która poprzez treść lub sposób prezentacji może wprowadzić konsumenta w błąd, wpływając na dokonywany przez niego wybór towaru bądź usługi. Przyczyną błędu może być przekazywanie fałszywych informacji, a także treści obiektywnie zgodnych z prawdą, jeżeli wywołują u odbiorcy mylne przeświadczenie, co do właściwości towarów lub usług. Za reklamę oszukańczą może być uznane również przekazywane obiektywnych prawd, ale w sposób nieścisły, niepełny, który zwraca uwagę odbiorcy jedynie na wybrane fragmenty i treści reklamy, a te niewygodne dla reklamującego zostają zagłuszone innymi informacjami.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie przedemerytalne w 2025 roku. Dla kogo? Jaka kwota? Zasady i warunki

Świadczenie przedemerytalne to szczególna forma wsparcia dla osób, które utraciły pracę z przyczyn niezależnych od siebie przed uzyskaniem prawa do emerytury. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać zasiłek przedemerytalny? Ile wynosi w 2025 roku? Oto szczegóły, zasady i wymagania, o których warto wiedzieć. 

Konferencja „Bez strachu” – przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci, młodzieży i rodzin

Fundacja LUMUS serdecznie zaprasza na konferencję „Bez strachu”, która odbędzie się w dniach 30 listopada - 1 grudnia 2024 r. w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. Wydarzenie to, finansowane ze środków Funduszu Sprawiedliwości, jest odpowiedzią na rosnące zagrożenia związane z przemocą wobec dzieci i młodzieży w Polsce.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

BI: Zmiany w składce zdrowotnej. Kto skorzysta, kto straci i ile?

Na posiedzeniu w dniu 21 listopada Sejm zajmie się rządowymi projektami dotyczącymi składki zdrowotnej od przedsiębiorców. Jeden likwiduje składkę zdrowotną od zbycia środków trwałych i wprowadza zmiany już w 2025 r. Drugi natomiast reformuje zasady naliczania składki od 2026 r.

REKLAMA

QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej.

System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

REKLAMA

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

REKLAMA