REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na promocje operatorów telefonii

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada reklamy operatorów telefonii komórkowej i telewizji kablowej. Operatorzy zwodzą klientów reklamą kłamliwą oraz zawierającą niepełne informacje.  

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął cztery postępowania przeciwko spółkom Aster, Polkomtel, PTK Centertel oraz Tele2. Celem tych postępowań ma być zbadanie, czy ci przedsiębiorcy złamali jedno z podstawowych praw konsumentów, czyli dostęp do rzetelnej i pełnej informacji.

Grzechy operatorów

Zdaniem prezesa Urzędu nieuczciwą reklamą mógł posługiwać się w okresie świąt Bożego Narodzenia operator sieci telefonii komórkowej Orange.

REKLAMA

- PTK Centertel w tym czasie prowadził kampanię pod hasłem Bliskość tworzy święta. Jedną z dostępnych w jej ramach usług była Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, w której, mimo że przedsiębiorca odnosił się wyraźnie do okresu świątecznego, to darmowe połączenia nie obowiązywały właśnie w dni świąteczne, czyli 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok - tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Zastrzeżenia wywołała także akcja promocyjna prowadzona przez spółkę Polkomtel, operatora sieci komórkowej Plus. W tym przypadku chodziło o slogan Laptop z modemem Plus tylko za 1 zł.

- Konsumenci mogli więc myśleć, że kupią komputer wraz z modemem za złotówkę. Jak się jednak okazało, tak sformułowana reklama nie odpowiadała rzeczywistości - mówi Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza oferty wykazała bowiem, że klient za 1 zł mógł stać się posiadaczem jedynie modemu.

Reklama omamia

Ze wstępnej analizy UOKiK wynika, że także spółka Tele2 nie jest wobec swoich klientów w porządku. Prezes Urzędu ma wątpliwości, czy przekaz reklamowy o treści: Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy non stop możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - jest zgodny z prawdą.

- Z naszych wstępnych informacji wynika, że w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy non stop abonent ma 2000 darmowych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do internetu przez modem - bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia - informuje Małgorzata Cieloch.

Wyjaśnia jednak, że po wykorzystaniu tego limitu usługi rozliczane są według stawek w zamieszczonych w cenniku. A to mogło wprowadzić klienta w błąd.

- Reklama wprowadzająca w błąd może być oczywiście również rezultatem pominięcia w niej informacji o istotnym znaczeniu dla adresata reklamy. Wprowadzenie w błąd może dotyczyć wszystkich elementów reklamy, zwłaszcza ilości, jakości, składników, sposobu wykonania - potwierdza Waldemar Jurasz, główny specjalista w krakowskiej delegaturze UOKiK.

Promocje w kablówce

REKLAMA

Następnym przedsiębiorcą, któremu przypatruje się Urząd, jest operator telewizji kablowej Aster. Jego reklama może bowiem wprowadzać klientów w błąd, promując swoją ofertę hasłami opartymi na schemacie „X miesięcy za Y zł”. Podana w ten sposób informacja sugeruje, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc - kolejne 30 dni od zawarcia umowy, nie zaś okres kalendarzowy, jak jest w rzeczywistości - czyli od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca.

- Oznacza to, że podpisując umowę 30 stycznia, promocyjna opłata obejmie dwa ostatnie dni stycznia oraz miesiąc luty, a nie okres 30 stycznia - 30 marca - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Jeżeli wątpliwości UOKiK potwierdzą się w trakcie prowadzonych postępowań, prezes Urzędu będzie mógł nakazać zaniechania stosowania praktyk niezgodnych z prawem, a także nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

 

 

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

OPINIA


JOANNA RUDNICKA

prawnik z Kancelarii Skoczyński Wachowiak Strykowski

Za reklamę wprowadzającą w błąd trzeba uznać reklamę, która poprzez treść lub sposób prezentacji może wprowadzić konsumenta w błąd, wpływając na dokonywany przez niego wybór towaru bądź usługi. Przyczyną błędu może być przekazywanie fałszywych informacji, a także treści obiektywnie zgodnych z prawdą, jeżeli wywołują u odbiorcy mylne przeświadczenie, co do właściwości towarów lub usług. Za reklamę oszukańczą może być uznane również przekazywane obiektywnych prawd, ale w sposób nieścisły, niepełny, który zwraca uwagę odbiorcy jedynie na wybrane fragmenty i treści reklamy, a te niewygodne dla reklamującego zostają zagłuszone innymi informacjami.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej osób poszukuje pracy. Jak to możliwe skoro bezrobocie jest najniższe w historii

Miarą ożywienia na rynku ofert pracy jest liczba odpowiedzi na anonse pracodawców poszukujących pracowników. A branże, które budzą największe zainteresowanie mogą wskazywać, że w ostatnim czasie odbywały się tam spore ruchy płacowe. Teraz płacą lepiej niż wcześniej, ale nie wszystkie firmy w porę dostosowały się do nowego trendu.

Wypalenie zawodowe to problem już ośmiu na dziesięciu pracowników. A pracodawcy w większości bagatelizują problem

Badania nie pozostawiają wątpliwość: stres wywołany przekonaniem o zbyt niskich zarobkach względem kompetencji oraz przepracowanie to dwie kluczowe przyczyny zjawiska wypalenia zawodowego pracowników. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi zagrożeń jakie się z nim wiążą.

Do tych żłobków nie zapisuj dziecka, ponieważ nie otrzymasz 1500 zł dofinansowania. Świadczenie „aktywnie w żłobku” 2024 i 2025

Od 1 października 2024 r. rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobka – będą mogli ubiegać się o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”, którego kwota przewyższa dotychczasowe dofinansowanie na ten cel o 1100 zł. Ze świadczenia nie skorzystają jednak rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobków, w których miesięczna opłata przekracza 2200 zł. Jest dla nich inne rozwiązanie.

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

REKLAMA

Rząd: Renta wdowia może być i 1500 zł miesięcznie. Ale średnio będzie niżej. Znacznie

Renta wdowia około 300 zł przez 18 miesięcy (dodatkowe świadczenie do pierwotnej emerytury wdowy). Potem już na stałe 600 zł według wskaźnika 25%. To prognoza rządowa dla wartości średnich. Przekazał ją mediom wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.

Sąsiad rozpala ognisko na swoim ogródku lub grilla na balkonie, a do naszego domu lub mieszkania trafia uciążliwy dym – czy to legalne i co można z tym zrobić?

Właśnie rozpoczynamy długi sierpniowy weekend, a wraz z nim – na wielu ogródkach mogą zapłonąć ogniska. Co niektórzy mieszkańcy bloków, którzy ogródków nie posiadają – mogą natomiast zdecydować się na rozpalenie, na swoich balkonach lub tarasach, grilla. Czy takie działania są legalne i co – jako właściciele sąsiednich nieruchomości – możemy z tym zrobić, jeżeli są dla nas uciążliwe?

Koniec zarobku z lokat, co oznacza powrót wysokiej inflacji dla trzymających oszczędności na kontach w banku

Przez cały 2024 rok trwa dobra passa dla osób, które trzymają oszczędności w bankach. Od początku roku lokaty bankowe i konta oszczędnościowe przynoszą niewielkie, stabilne zyski, chroniące pieniądze przed inflacją. Ta dobra sytuacja dobiega jednak końca bo wróciła inflacja?

Co się bardziej opłaci: najem czy kupno małego mieszkania. Teraz rachunek nie pozostawia wątpliwości

Kupno małego mieszkania na rynku pierwotnym lub wtórnym to rozwiązanie, który daje wiele korzyści. Najem – tylko jedną. Jedyna bariera przy wyborze pierwszego rozwiązania to zdolność kredytowa – raty kredytu hipotecznego są porównywalne z czynszem najmu. A własne mieszkanie to bonus w postaci kapitału.

REKLAMA

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech?

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech? Niemcy mają różne listy świąt wolnych od pracy w zależności od landu. Czy 15 sierpnia jest wolny w Berlinie? Sprawdź, gdzie w Niemczech jest to dzień wolny od pracy.

Wybór najemcy mieszkania na castingu. Czy to zgodne z prawem? Na czym polegać może dyskryminacja przy wynajmie?

Dziś, w II połowie 2024 roku rynek najmu nieco ochłonął. Jednak nadal można się spotkać z "castingami" na najemcę w przypadku szczególnie atrakcyjnych mieszkań, czy lokalizacji. W ten sposób wynajmujący mieszkania starają się znaleźć najemcę najmniej potencjalnie "kłopotliwego" (cokolwiek miałoby to znaczyć) w przyszłości. W Polsce casting na najemcę jest - co do zasady - zgodny z prawem ale pod warunkiem, że dyskryminuje się w ten sposób określonych grup lokatorów (np. ze względu na płeć, rasę, czy pochodzenie).

REKLAMA