REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga na promocje operatorów telefonii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada reklamy operatorów telefonii komórkowej i telewizji kablowej. Operatorzy zwodzą klientów reklamą kłamliwą oraz zawierającą niepełne informacje.  

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął cztery postępowania przeciwko spółkom Aster, Polkomtel, PTK Centertel oraz Tele2. Celem tych postępowań ma być zbadanie, czy ci przedsiębiorcy złamali jedno z podstawowych praw konsumentów, czyli dostęp do rzetelnej i pełnej informacji.

Grzechy operatorów

Zdaniem prezesa Urzędu nieuczciwą reklamą mógł posługiwać się w okresie świąt Bożego Narodzenia operator sieci telefonii komórkowej Orange.

REKLAMA

- PTK Centertel w tym czasie prowadził kampanię pod hasłem Bliskość tworzy święta. Jedną z dostępnych w jej ramach usług była Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery, w której, mimo że przedsiębiorca odnosił się wyraźnie do okresu świątecznego, to darmowe połączenia nie obowiązywały właśnie w dni świąteczne, czyli 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok - tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Zastrzeżenia wywołała także akcja promocyjna prowadzona przez spółkę Polkomtel, operatora sieci komórkowej Plus. W tym przypadku chodziło o slogan Laptop z modemem Plus tylko za 1 zł.

- Konsumenci mogli więc myśleć, że kupią komputer wraz z modemem za złotówkę. Jak się jednak okazało, tak sformułowana reklama nie odpowiadała rzeczywistości - mówi Małgorzata Cieloch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza oferty wykazała bowiem, że klient za 1 zł mógł stać się posiadaczem jedynie modemu.

Reklama omamia

Ze wstępnej analizy UOKiK wynika, że także spółka Tele2 nie jest wobec swoich klientów w porządku. Prezes Urzędu ma wątpliwości, czy przekaz reklamowy o treści: Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy non stop możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian - jest zgodny z prawdą.

- Z naszych wstępnych informacji wynika, że w ramach planu taryfowego Darmowe rozmowy non stop abonent ma 2000 darmowych minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do internetu przez modem - bez względu na porę dnia czy dzień tygodnia - informuje Małgorzata Cieloch.

Wyjaśnia jednak, że po wykorzystaniu tego limitu usługi rozliczane są według stawek w zamieszczonych w cenniku. A to mogło wprowadzić klienta w błąd.

- Reklama wprowadzająca w błąd może być oczywiście również rezultatem pominięcia w niej informacji o istotnym znaczeniu dla adresata reklamy. Wprowadzenie w błąd może dotyczyć wszystkich elementów reklamy, zwłaszcza ilości, jakości, składników, sposobu wykonania - potwierdza Waldemar Jurasz, główny specjalista w krakowskiej delegaturze UOKiK.

Promocje w kablówce

REKLAMA

Następnym przedsiębiorcą, któremu przypatruje się Urząd, jest operator telewizji kablowej Aster. Jego reklama może bowiem wprowadzać klientów w błąd, promując swoją ofertę hasłami opartymi na schemacie „X miesięcy za Y zł”. Podana w ten sposób informacja sugeruje, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc - kolejne 30 dni od zawarcia umowy, nie zaś okres kalendarzowy, jak jest w rzeczywistości - czyli od pierwszego do ostatniego dnia danego miesiąca.

- Oznacza to, że podpisując umowę 30 stycznia, promocyjna opłata obejmie dwa ostatnie dni stycznia oraz miesiąc luty, a nie okres 30 stycznia - 30 marca - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Jeżeli wątpliwości UOKiK potwierdzą się w trakcie prowadzonych postępowań, prezes Urzędu będzie mógł nakazać zaniechania stosowania praktyk niezgodnych z prawem, a także nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

 

 

MaŁgorzata Kryszkiewicz

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

OPINIA


JOANNA RUDNICKA

prawnik z Kancelarii Skoczyński Wachowiak Strykowski

Za reklamę wprowadzającą w błąd trzeba uznać reklamę, która poprzez treść lub sposób prezentacji może wprowadzić konsumenta w błąd, wpływając na dokonywany przez niego wybór towaru bądź usługi. Przyczyną błędu może być przekazywanie fałszywych informacji, a także treści obiektywnie zgodnych z prawdą, jeżeli wywołują u odbiorcy mylne przeświadczenie, co do właściwości towarów lub usług. Za reklamę oszukańczą może być uznane również przekazywane obiektywnych prawd, ale w sposób nieścisły, niepełny, który zwraca uwagę odbiorcy jedynie na wybrane fragmenty i treści reklamy, a te niewygodne dla reklamującego zostają zagłuszone innymi informacjami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
33000 zł kary dla zakładu pogrzebowego, który nie zabezpieczył danych osobowych w dokumentach dotyczących pochówków

33000 zł kary – tyle musi zapłacić zakład pogrzebowy z Puław, który nie wdrożył odpowiednich organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń dla danych osobowych. Ponadto zakład musi w ciągu 30 dni wdrożyć środki minimalizujące zagrożenie dla danych.

Zmiany dotyczące frekwencji uczniów oraz usprawiedliwiania ich nieobecności. Co z nieklasyfikacyjną ucznia? MEN pracuje nad zmianami

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. Jakie zmiany w frekwencji? Ile będzie można mieć nieusprawiedliwionych nieobecności?

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Katalog kar dla ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają m.in. usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

REKLAMA

Wiceminister nie jest optymistą. Przy obecnym finansowaniu nauki, Polska nie dogoni czołówki świata

Jeżeli Polska ma ambicje, aby gonić czołówkę świata, to przy dotychczasowym poziomie finansowania nauki, szanse są dość iluzoryczne albo praktycznie żadne – powiedział wiceminister nauki Marek Gzik.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Zamknięty katalog obowiązków ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Otwarty katalog praw i wolności ucznia [LISTA]

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

REKLAMA

MEN pracuje nad zmianami prawa oświatowego. Chodzi o większą ochronę praw i wolności uczniów. Będą usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki oraz kary dla uczniów

Resort edukacji pracuje nad zmianami dotyczącymi prawa oświatowego oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu zwiększenie ochrony praw i wolności uczniowskich. W projekcie znaleźć się mają usystematyzowane prawa i wolności ucznia, obowiązki ucznia oraz kary dla uczniów.

Odzież trudnopalna: norma BHP. Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników i wspierać zrównoważony rozwój?

Jakie są normy BHP dla odzieży trudnopalnej w 2025 roku? Jak zapewnić bezpieczeństwo pracowników w odzieży trudnopalnej i jednocześnie wspierać zrównoważony rozwój? Oto kilka praktycznych wskazówek.

REKLAMA