Zamawiający może żądać naprawienia usterek
REKLAMA
REKLAMA
Umowa o prace remontowe to typowa umowa o dzieło regulowana przepisami art. 627-646 kodeksu cywilnego. Jej stronami są: zamawiający (osoba zlecająca wykonanie remontu) i przyjmujący zamówienie (wykonawca). Przepisy nie wymagają, by taka umowa miała formę pisemną. Na wypadek ewentualnych sporów warto jednak taką formę zachować.
Co w umowie
REKLAMA
W umowie należy oznaczyć dzieło (rezultat), do którego wykonawca musi doprowadzić swoim działaniem. Takim rezultatem w umowie o prace remontowe będzie np. wybudowanie ścianki działowej, położenie terakoty, wymiana instalacji elektrycznej, pomalowanie ścian. Jeśli remont będzie obejmował jednocześnie kilka rodzajów prac, trzeba je w umowie wymienić i określić powierzchnię, jaką obejmą. Należy też podać, kto dostarcza materiały, określić ich rodzaj i sposób użycia.
Kolejnym ważnym elementem umowy jest wysokość wynagrodzenia i sposób jego ustalenia. Może być ono ustalane na podstawie kosztorysu (zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów) lub ryczałtowo (według przyjętej kwoty). Zazwyczaj w umowie określany jest też termin zapłaty. Gdyby strony o tym zapomniały, zastosowanie mają tu przepisy kodeksu cywilnego. Według nich wykonawcy należy się wynagrodzenie w chwili zakończenia prac, a jeśli prace będą oddawane etapami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdy etap z osobna - musi być ono wypłacone po zakończeniu kolejnego etapu.
Jeśli zamawiający wypłaca wykonawcy zaliczkę, jej wysokość należy podać w umowie.
Odstąpienie od umowy
W umowie nie można zapominać o wskazaniu terminu zakończenia prac. Wykonawców do jego dotrzymania mobilizuje zazwyczaj kara umowna (podajemy w umowie jej wysokość). Gdyby prace nie zostały zakończone w określonym terminie - za każdy dzień zwłoki wykonawca będzie musiał zapłacić ustaloną kwotę.
REKLAMA
Kodeks cywilny przewiduje sytuację, gdy zamawiający może od umowy odstąpić. Będzie mógł to zrobić, jeśli wykonawca opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem robót tak bardzo, że nie jest możliwe, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym. W takim przypadku zamawiający nie musi wyznaczać wykonawcy dodatkowego terminu i może od umowy odstąpić nawet przed upływem terminu do wykonania prac.
Kolejny powód, który uprawnia zamawiającego do odstąpienia od umowy, to wykonywanie remontu w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową. Dla przykładu - strony umówiły się, że mieszkanie zostanie pomalowane na kolor biały, tymczasem jeden z pokoi został pomalowany na kolor szary. W takim przypadku zamawiający może wezwać wykonawcę, by zmienił sposób wykonania prac i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym jego upływie zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie remontu innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.
Usunięcie wad
Gdy ekipa remontowa zakończy już prace i okaże się, że zostały one wykonane wadliwie (np. krzywa ściana działowa, niedziałająca instalacja, nierówny parkiet), zamawiający może żądać usunięcia wad, wyznaczając wykonawcy w tym celu odpowiedni termin. Może też zagrozić, że po bezskutecznym jego upływie nie przyjmie naprawy. Wykonawca może odmówić naprawy tylko wtedy, gdyby wymagała ona nadmiernych kosztów.
Jeśli wady nie dadzą się usunąć albo z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim - zamawiający może od umowy odstąpić, jeśli wady są istotne. Jeśli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. Dotyczy to także przypadku, gdy wykonawca nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.
Ważne!
Roszczenia wynikające z umowy o prace remontowe przedawniają się z upływem dwóch lat od ich zakończenia
Teresa Siudem
teresa.siudem@infor.pl
REKLAMA