Jak uniknąć pułapek wynajmując samochód

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
rozwiń więcej
inforCMS
Konsumenci coraz częściej korzystają z usługi najmu auta np. na czas oddania do naprawy swojego samochodu. Sporządzona na piśmie umowa najlepiej zabezpiecza interesy przed nieuzasadnionymi roszczeniami wynajmującego.  

Przybywa firm, które prowadzą wynajem samochodów. Konsumenci również coraz częściej korzystają z tej usługi na przykład na czas oddania do naprawy własnego samochodu lub wówczas, gdy ze względów rodzinnych potrzebują dodatkowego środka transportu. Z wynajmu korzystają też osoby przyjeżdżające na kilka dni z innego miasta, na przykład w celach służbowych lub turystycznych. Wynajmując samochód, warto sporządzić umowę na piśmie i zawrzeć w niej wszystkie prawa i obowiązki obu stron: wynajmującej firmy oraz konsumenta. W ten sposób najlepiej zabezpieczą swoje interesy przed nieuzasadnionymi roszczeniami drugiej strony.

Przed zawarciem umowy

W firmach, które zajmują się wynajmowaniem samochodów, najczęściej można dokonać zamówienia auta przez internet, telefonicznie albo faksem. Umożliwia to klientowi wybór samochodu z przedstawionej oferty i gwarantuje, że zostanie mu wypożyczony pojazd konkretnej marki, a nawet we wskazanym przez niego kolorze i w ustalonym z góry czasie.

Klient, który dokonuje wcześniejszej rezerwacji, powinien zachować dowody potwierdzające złożenie zamówienia, które zostało przyjęte. Przydadzą się mu wówczas, gdyby jego rezerwacja zaginęła albo jej treść została zniekształcona. Będzie mógł wówczas łatwiej wyegzekwować na miejscu wcześniejsze ustalenia wynajmu zawarte w rezerwacji oraz uniknie sporu co do daty wynajmu oraz marki zamówionego samochodu.

W razie wyboru pojazdu z oferty internetowej oraz zamówienia go przez internet powinien wydrukować i zachować kopię zamówienia oraz korespondencję z poczty elektronicznej z wynajmującym samochody.

Firmy przyjmują też rezerwację faksem lub przez telefon. Radzimy wówczas zachować wydruk z faksu lub domagać się potwierdzenia ustaleń rezerwacji na piśmie, np. listem lub faksem.

Wcześniejsza rezerwacja pojazdu nie jest jednak zawsze konieczna. Firmy wynajmują samochody również osobom, które wcześniej nie złożyły zamówienia. Najczęściej przedstawiają im jednak znacznie bardziej ograniczoną ofertę z tych pojazdów, których nikt wcześniej nie zarezerwował.

Ważne!

Sposób ustalenia terminów płatności i określenie wysokości rat zależy od woli stron

Co musi zawierać umowa

Wprawdzie umowa wynajmu samochodu zawarta w formie ustnej jest ważna, to jednak dla celów dowodowych lepiej sporządzić ją na piśmie. W razie sporu co do jej postanowień, pisemna umowa będzie stanowiła dowód w sprawie. Nie trzeba będzie wówczas uzasadniać na przykład zeznaniami świadków, jakie prawa i obowiązki strony nałożyły wzajemnie na siebie.

Umowę sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla wynajmującego i konsumenta. Oba egzemplarze powinny zostać podpisane przez konsumenta oraz przedstawiciela firmy, która wynajmuje samochody.

W umowie należy określić:

• strony umowy, podając dane konsumenta (imię, nazwisko i adres) oraz firmy wynajmującej pojazd (nazwę firmy i siedzibę),

• długość okresu wynajmu,

• markę, rocznik, numer silnika, numer rejestracyjny i inne istotne dane wynajmowanego pojazdu,

• wysokość opłaty za wynajem i sposób oraz termin zapłaty,

• obowiązki stron co do obowiązku dokonywania napraw oraz ponoszenia kosztów usuwania uszkodzeń powstałych z winy konsumenta (np. podczas wypadku, któremu uległ samochód prowadzony przez konsumenta),

• możliwość wcześniejszego odstąpienia od umowy,

• opis widocznych uszkodzeń pojazdu (np. wszelkich otarć i wgnieceń karoserii, uszkodzeń tapicerki). Konsument powinien dopilnować, aby zostały one dokładnie ujęte w umowie, ponieważ w ten sposób uniknie płacenia za szkody, których nie spowodował.

W umowie najczęściej określa się sposób ustalenia zapłaty, np. według stawki godzinowej, dziennej lub tygodniowej. Wskazuje się też, czy cała należność powinna być uiszczona już w momencie podpisania umowy, czy też w ratach płatnych w podanej w umowie wysokości lub terminie.

Najczęściej firmy dysponują gotowymi wzorami umów, które dają do podpisu konsumentowi. Jeszcze przed zawarciem jej warto wówczas sprawdzić, czy nie zawiera niekorzystnych dla konsumenta klauzul. Na przykład:

• konsument został zapoznany ze stanem technicznym samochodu i akceptuje go. Podpisując umowę zawierającą taką klauzulę konsument naraża się na to, że zostanie obciążony kosztami napraw, mimo że sam nie uszkodził pojazdu, lecz firma wynajęła mu zepsuty samochód.

• przedsiębiorca może zmienić cenę najmu określoną w umowie nawet pod koniec trwania umowy, a konsument musi wówczas uiścić dopłatę,

• zakaz wcześniejszego rozwiązania umowy za wypowiedzeniem.

Ważne!

Nie należy zawierać umowy o wynajem samochodu sporządzonej za granicą w języku, którego konsument nie zna

WYNAJMUJĄCY PŁACI ZA DROBNE NAPRAWY

Wynajmujący ponosi koszt napraw usterek, które wystąpiły podczas korzystania z pojazdu i uniemożliwiają jego dalszą eksploatację. Aby uwolnić się od tego obowiązku, musi udowodnić, że już w momencie zawarcia umowy stan pojazdu był zły i wymagał napraw. Może domagać się pokrycia kosztów naprawy przez firmę wynajmującą pojazdy tylko wówczas, gdy udowodni, że do uszkodzenia pojazdu doszło z winy wynajmującego.

JAK SIĘ ZABEZPIECZYĆ PRZED NIENALEŻYTYMI KOSZTAMI

• Wynajmujący samochód ma prawo zakupić dodatkową polisę.

• Domagać się, aby wynajmujący zawarł polisę NW.

• Odbierając samochód z wypożyczalni dokładnie sprawdzić jego stan i złożyć na piśmie ewentualne zastrzeżenia.

• Oddając samochód sporządzić protokół zdawczy.

Rozliczenia po wypadku

Za szkody spowodowane uszkodzeniem pojazdu zawsze odpowiada klient, który spowodował wypadek. Następuje wówczas zawsze oszacowanie kosztów naprawy szkody. W celu oszacowania ich klient powinien oddać samochód do warsztatu. Firma wynajmująca pojazdy nie może pozbawić go tego prawa. Skorzystanie z usług warsztatu, który nie należy do niej, zabezpieczy interesy konsumenta, ponieważ uniknie on zawyżenia wartości szkody w stosunku do faktycznej usterki pojazdu, co mogłoby się zdarzyć wówczas, gdyby szacował ją przedsiębiorca. Natomiast firma wypożyczająca samochody ma prawo wybrać zakład, któremu powierzy naprawę auta.

Aby skutecznie chronić swoje interesy jeszcze przed zawarciem umowy, konsument powinien sprawdzić, czy obejmuje ona ubezpieczenie NW. Wynajmujący nie może odmówić udzielenia mu dokładnych wyjaśnień co do zakresu ubezpieczenia i procedury zgłaszania szkody.

Warto też zakupić dodatkową polisę na okres wynajmu. W ten sposób klient zabezpiecza się przed odpowiedzialnością za szkodę określoną w polisie.

Aby nie płacić za naprawę samochodu niesprawnego już w momencie wypożyczenia, trzeba:

• po dokładnym obejrzeniu wypożyczanego auta zgłosić na piśmie przedsiębiorcy zastrzeżenia co do jego stanu technicznego, wykazać zauważone usterki,

• żądać dokumentów pojazdu i sprawdzić, kiedy został wykonany ostatni przegląd okresowy auta,

• oddając samochód w protokole zdawczym zamieścić informacje o tym, w jakim stanie został pojazd zwrócony. Protokół podpisują obie strony i opatrują datą.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi
17 lip 2024

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

pokaż więcej
Proszę czekać...