Jak uniknąć pułapek wynajmując samochód
REKLAMA
REKLAMA
Przybywa firm, które prowadzą wynajem samochodów. Konsumenci również coraz częściej korzystają z tej usługi na przykład na czas oddania do naprawy własnego samochodu lub wówczas, gdy ze względów rodzinnych potrzebują dodatkowego środka transportu. Z wynajmu korzystają też osoby przyjeżdżające na kilka dni z innego miasta, na przykład w celach służbowych lub turystycznych. Wynajmując samochód, warto sporządzić umowę na piśmie i zawrzeć w niej wszystkie prawa i obowiązki obu stron: wynajmującej firmy oraz konsumenta. W ten sposób najlepiej zabezpieczą swoje interesy przed nieuzasadnionymi roszczeniami drugiej strony.
Przed zawarciem umowy
REKLAMA
W firmach, które zajmują się wynajmowaniem samochodów, najczęściej można dokonać zamówienia auta przez internet, telefonicznie albo faksem. Umożliwia to klientowi wybór samochodu z przedstawionej oferty i gwarantuje, że zostanie mu wypożyczony pojazd konkretnej marki, a nawet we wskazanym przez niego kolorze i w ustalonym z góry czasie.
Klient, który dokonuje wcześniejszej rezerwacji, powinien zachować dowody potwierdzające złożenie zamówienia, które zostało przyjęte. Przydadzą się mu wówczas, gdyby jego rezerwacja zaginęła albo jej treść została zniekształcona. Będzie mógł wówczas łatwiej wyegzekwować na miejscu wcześniejsze ustalenia wynajmu zawarte w rezerwacji oraz uniknie sporu co do daty wynajmu oraz marki zamówionego samochodu.
W razie wyboru pojazdu z oferty internetowej oraz zamówienia go przez internet powinien wydrukować i zachować kopię zamówienia oraz korespondencję z poczty elektronicznej z wynajmującym samochody.
Firmy przyjmują też rezerwację faksem lub przez telefon. Radzimy wówczas zachować wydruk z faksu lub domagać się potwierdzenia ustaleń rezerwacji na piśmie, np. listem lub faksem.
Wcześniejsza rezerwacja pojazdu nie jest jednak zawsze konieczna. Firmy wynajmują samochody również osobom, które wcześniej nie złożyły zamówienia. Najczęściej przedstawiają im jednak znacznie bardziej ograniczoną ofertę z tych pojazdów, których nikt wcześniej nie zarezerwował.
Ważne!
Sposób ustalenia terminów płatności i określenie wysokości rat zależy od woli stron
Co musi zawierać umowa
REKLAMA
Wprawdzie umowa wynajmu samochodu zawarta w formie ustnej jest ważna, to jednak dla celów dowodowych lepiej sporządzić ją na piśmie. W razie sporu co do jej postanowień, pisemna umowa będzie stanowiła dowód w sprawie. Nie trzeba będzie wówczas uzasadniać na przykład zeznaniami świadków, jakie prawa i obowiązki strony nałożyły wzajemnie na siebie.
Umowę sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla wynajmującego i konsumenta. Oba egzemplarze powinny zostać podpisane przez konsumenta oraz przedstawiciela firmy, która wynajmuje samochody.
W umowie należy określić:
• strony umowy, podając dane konsumenta (imię, nazwisko i adres) oraz firmy wynajmującej pojazd (nazwę firmy i siedzibę),
• długość okresu wynajmu,
• markę, rocznik, numer silnika, numer rejestracyjny i inne istotne dane wynajmowanego pojazdu,
• wysokość opłaty za wynajem i sposób oraz termin zapłaty,
• obowiązki stron co do obowiązku dokonywania napraw oraz ponoszenia kosztów usuwania uszkodzeń powstałych z winy konsumenta (np. podczas wypadku, któremu uległ samochód prowadzony przez konsumenta),
• możliwość wcześniejszego odstąpienia od umowy,
• opis widocznych uszkodzeń pojazdu (np. wszelkich otarć i wgnieceń karoserii, uszkodzeń tapicerki). Konsument powinien dopilnować, aby zostały one dokładnie ujęte w umowie, ponieważ w ten sposób uniknie płacenia za szkody, których nie spowodował.
W umowie najczęściej określa się sposób ustalenia zapłaty, np. według stawki godzinowej, dziennej lub tygodniowej. Wskazuje się też, czy cała należność powinna być uiszczona już w momencie podpisania umowy, czy też w ratach płatnych w podanej w umowie wysokości lub terminie.
Najczęściej firmy dysponują gotowymi wzorami umów, które dają do podpisu konsumentowi. Jeszcze przed zawarciem jej warto wówczas sprawdzić, czy nie zawiera niekorzystnych dla konsumenta klauzul. Na przykład:
• konsument został zapoznany ze stanem technicznym samochodu i akceptuje go. Podpisując umowę zawierającą taką klauzulę konsument naraża się na to, że zostanie obciążony kosztami napraw, mimo że sam nie uszkodził pojazdu, lecz firma wynajęła mu zepsuty samochód.
• przedsiębiorca może zmienić cenę najmu określoną w umowie nawet pod koniec trwania umowy, a konsument musi wówczas uiścić dopłatę,
• zakaz wcześniejszego rozwiązania umowy za wypowiedzeniem.
Ważne!
Nie należy zawierać umowy o wynajem samochodu sporządzonej za granicą w języku, którego konsument nie zna
WYNAJMUJĄCY PŁACI ZA DROBNE NAPRAWY
Wynajmujący ponosi koszt napraw usterek, które wystąpiły podczas korzystania z pojazdu i uniemożliwiają jego dalszą eksploatację. Aby uwolnić się od tego obowiązku, musi udowodnić, że już w momencie zawarcia umowy stan pojazdu był zły i wymagał napraw. Może domagać się pokrycia kosztów naprawy przez firmę wynajmującą pojazdy tylko wówczas, gdy udowodni, że do uszkodzenia pojazdu doszło z winy wynajmującego.
JAK SIĘ ZABEZPIECZYĆ PRZED NIENALEŻYTYMI KOSZTAMI
• Wynajmujący samochód ma prawo zakupić dodatkową polisę.
• Domagać się, aby wynajmujący zawarł polisę NW.
• Odbierając samochód z wypożyczalni dokładnie sprawdzić jego stan i złożyć na piśmie ewentualne zastrzeżenia.
• Oddając samochód sporządzić protokół zdawczy.
Rozliczenia po wypadku
Za szkody spowodowane uszkodzeniem pojazdu zawsze odpowiada klient, który spowodował wypadek. Następuje wówczas zawsze oszacowanie kosztów naprawy szkody. W celu oszacowania ich klient powinien oddać samochód do warsztatu. Firma wynajmująca pojazdy nie może pozbawić go tego prawa. Skorzystanie z usług warsztatu, który nie należy do niej, zabezpieczy interesy konsumenta, ponieważ uniknie on zawyżenia wartości szkody w stosunku do faktycznej usterki pojazdu, co mogłoby się zdarzyć wówczas, gdyby szacował ją przedsiębiorca. Natomiast firma wypożyczająca samochody ma prawo wybrać zakład, któremu powierzy naprawę auta.
Aby skutecznie chronić swoje interesy jeszcze przed zawarciem umowy, konsument powinien sprawdzić, czy obejmuje ona ubezpieczenie NW. Wynajmujący nie może odmówić udzielenia mu dokładnych wyjaśnień co do zakresu ubezpieczenia i procedury zgłaszania szkody.
Warto też zakupić dodatkową polisę na okres wynajmu. W ten sposób klient zabezpiecza się przed odpowiedzialnością za szkodę określoną w polisie.
Aby nie płacić za naprawę samochodu niesprawnego już w momencie wypożyczenia, trzeba:
• po dokładnym obejrzeniu wypożyczanego auta zgłosić na piśmie przedsiębiorcy zastrzeżenia co do jego stanu technicznego, wykazać zauważone usterki,
• żądać dokumentów pojazdu i sprawdzić, kiedy został wykonany ostatni przegląd okresowy auta,
• oddając samochód w protokole zdawczym zamieścić informacje o tym, w jakim stanie został pojazd zwrócony. Protokół podpisują obie strony i opatrują datą.
MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
malgorzata.piasecka@infor.pl
REKLAMA