REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć pułapek wynajmując samochód

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konsumenci coraz częściej korzystają z usługi najmu auta np. na czas oddania do naprawy swojego samochodu. Sporządzona na piśmie umowa najlepiej zabezpiecza interesy przed nieuzasadnionymi roszczeniami wynajmującego.  

Przybywa firm, które prowadzą wynajem samochodów. Konsumenci również coraz częściej korzystają z tej usługi na przykład na czas oddania do naprawy własnego samochodu lub wówczas, gdy ze względów rodzinnych potrzebują dodatkowego środka transportu. Z wynajmu korzystają też osoby przyjeżdżające na kilka dni z innego miasta, na przykład w celach służbowych lub turystycznych. Wynajmując samochód, warto sporządzić umowę na piśmie i zawrzeć w niej wszystkie prawa i obowiązki obu stron: wynajmującej firmy oraz konsumenta. W ten sposób najlepiej zabezpieczą swoje interesy przed nieuzasadnionymi roszczeniami drugiej strony.

Przed zawarciem umowy

REKLAMA

W firmach, które zajmują się wynajmowaniem samochodów, najczęściej można dokonać zamówienia auta przez internet, telefonicznie albo faksem. Umożliwia to klientowi wybór samochodu z przedstawionej oferty i gwarantuje, że zostanie mu wypożyczony pojazd konkretnej marki, a nawet we wskazanym przez niego kolorze i w ustalonym z góry czasie.

Klient, który dokonuje wcześniejszej rezerwacji, powinien zachować dowody potwierdzające złożenie zamówienia, które zostało przyjęte. Przydadzą się mu wówczas, gdyby jego rezerwacja zaginęła albo jej treść została zniekształcona. Będzie mógł wówczas łatwiej wyegzekwować na miejscu wcześniejsze ustalenia wynajmu zawarte w rezerwacji oraz uniknie sporu co do daty wynajmu oraz marki zamówionego samochodu.

W razie wyboru pojazdu z oferty internetowej oraz zamówienia go przez internet powinien wydrukować i zachować kopię zamówienia oraz korespondencję z poczty elektronicznej z wynajmującym samochody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firmy przyjmują też rezerwację faksem lub przez telefon. Radzimy wówczas zachować wydruk z faksu lub domagać się potwierdzenia ustaleń rezerwacji na piśmie, np. listem lub faksem.

Wcześniejsza rezerwacja pojazdu nie jest jednak zawsze konieczna. Firmy wynajmują samochody również osobom, które wcześniej nie złożyły zamówienia. Najczęściej przedstawiają im jednak znacznie bardziej ograniczoną ofertę z tych pojazdów, których nikt wcześniej nie zarezerwował.

Ważne!

Sposób ustalenia terminów płatności i określenie wysokości rat zależy od woli stron

Co musi zawierać umowa

REKLAMA

Wprawdzie umowa wynajmu samochodu zawarta w formie ustnej jest ważna, to jednak dla celów dowodowych lepiej sporządzić ją na piśmie. W razie sporu co do jej postanowień, pisemna umowa będzie stanowiła dowód w sprawie. Nie trzeba będzie wówczas uzasadniać na przykład zeznaniami świadków, jakie prawa i obowiązki strony nałożyły wzajemnie na siebie.

Umowę sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla wynajmującego i konsumenta. Oba egzemplarze powinny zostać podpisane przez konsumenta oraz przedstawiciela firmy, która wynajmuje samochody.

W umowie należy określić:

• strony umowy, podając dane konsumenta (imię, nazwisko i adres) oraz firmy wynajmującej pojazd (nazwę firmy i siedzibę),

• długość okresu wynajmu,

• markę, rocznik, numer silnika, numer rejestracyjny i inne istotne dane wynajmowanego pojazdu,

• wysokość opłaty za wynajem i sposób oraz termin zapłaty,

• obowiązki stron co do obowiązku dokonywania napraw oraz ponoszenia kosztów usuwania uszkodzeń powstałych z winy konsumenta (np. podczas wypadku, któremu uległ samochód prowadzony przez konsumenta),

• możliwość wcześniejszego odstąpienia od umowy,

• opis widocznych uszkodzeń pojazdu (np. wszelkich otarć i wgnieceń karoserii, uszkodzeń tapicerki). Konsument powinien dopilnować, aby zostały one dokładnie ujęte w umowie, ponieważ w ten sposób uniknie płacenia za szkody, których nie spowodował.

W umowie najczęściej określa się sposób ustalenia zapłaty, np. według stawki godzinowej, dziennej lub tygodniowej. Wskazuje się też, czy cała należność powinna być uiszczona już w momencie podpisania umowy, czy też w ratach płatnych w podanej w umowie wysokości lub terminie.

Najczęściej firmy dysponują gotowymi wzorami umów, które dają do podpisu konsumentowi. Jeszcze przed zawarciem jej warto wówczas sprawdzić, czy nie zawiera niekorzystnych dla konsumenta klauzul. Na przykład:

• konsument został zapoznany ze stanem technicznym samochodu i akceptuje go. Podpisując umowę zawierającą taką klauzulę konsument naraża się na to, że zostanie obciążony kosztami napraw, mimo że sam nie uszkodził pojazdu, lecz firma wynajęła mu zepsuty samochód.

• przedsiębiorca może zmienić cenę najmu określoną w umowie nawet pod koniec trwania umowy, a konsument musi wówczas uiścić dopłatę,

• zakaz wcześniejszego rozwiązania umowy za wypowiedzeniem.

Ważne!

Nie należy zawierać umowy o wynajem samochodu sporządzonej za granicą w języku, którego konsument nie zna

WYNAJMUJĄCY PŁACI ZA DROBNE NAPRAWY

Wynajmujący ponosi koszt napraw usterek, które wystąpiły podczas korzystania z pojazdu i uniemożliwiają jego dalszą eksploatację. Aby uwolnić się od tego obowiązku, musi udowodnić, że już w momencie zawarcia umowy stan pojazdu był zły i wymagał napraw. Może domagać się pokrycia kosztów naprawy przez firmę wynajmującą pojazdy tylko wówczas, gdy udowodni, że do uszkodzenia pojazdu doszło z winy wynajmującego.

JAK SIĘ ZABEZPIECZYĆ PRZED NIENALEŻYTYMI KOSZTAMI

• Wynajmujący samochód ma prawo zakupić dodatkową polisę.

• Domagać się, aby wynajmujący zawarł polisę NW.

• Odbierając samochód z wypożyczalni dokładnie sprawdzić jego stan i złożyć na piśmie ewentualne zastrzeżenia.

• Oddając samochód sporządzić protokół zdawczy.

Rozliczenia po wypadku

Za szkody spowodowane uszkodzeniem pojazdu zawsze odpowiada klient, który spowodował wypadek. Następuje wówczas zawsze oszacowanie kosztów naprawy szkody. W celu oszacowania ich klient powinien oddać samochód do warsztatu. Firma wynajmująca pojazdy nie może pozbawić go tego prawa. Skorzystanie z usług warsztatu, który nie należy do niej, zabezpieczy interesy konsumenta, ponieważ uniknie on zawyżenia wartości szkody w stosunku do faktycznej usterki pojazdu, co mogłoby się zdarzyć wówczas, gdyby szacował ją przedsiębiorca. Natomiast firma wypożyczająca samochody ma prawo wybrać zakład, któremu powierzy naprawę auta.

Aby skutecznie chronić swoje interesy jeszcze przed zawarciem umowy, konsument powinien sprawdzić, czy obejmuje ona ubezpieczenie NW. Wynajmujący nie może odmówić udzielenia mu dokładnych wyjaśnień co do zakresu ubezpieczenia i procedury zgłaszania szkody.

Warto też zakupić dodatkową polisę na okres wynajmu. W ten sposób klient zabezpiecza się przed odpowiedzialnością za szkodę określoną w polisie.

Aby nie płacić za naprawę samochodu niesprawnego już w momencie wypożyczenia, trzeba:

• po dokładnym obejrzeniu wypożyczanego auta zgłosić na piśmie przedsiębiorcy zastrzeżenia co do jego stanu technicznego, wykazać zauważone usterki,

• żądać dokumentów pojazdu i sprawdzić, kiedy został wykonany ostatni przegląd okresowy auta,

• oddając samochód w protokole zdawczym zamieścić informacje o tym, w jakim stanie został pojazd zwrócony. Protokół podpisują obie strony i opatrują datą.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
QUIZ. Podajemy trzy słowa, odgadnij zawód. Schody zaczynają się dopiero na 4. pytaniu
W tym quizie po trzech podanych przez nas wyrazach, Ty zgadujesz zawód, o który chodzi. Niektóre zagadki są banalne, ale nad kilkoma trzeba się zastanowić. Schody zaczynają się na 4. pytaniu. Zdobędziesz komplet punktów?
System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet

Przerwijmy MILCZENIE – Fundacja Czas Kobiet rusza z kampanią na rzecz uruchomienia pierwszej w Polsce infolinii wsparcia 24/7 dla kobiet, które doświadczyły przemocy seksualnej.

System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

REKLAMA

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

Rewolucja w kodeksie pracy 2025. Jakie korzystne dla pracowników zmiany: czterodniowy tydzień pracy, dłuższe urlopy. Czy pracodawcy są gotowi na dodatkowe koszty

Rząd ma w perspektywie trzy wielkie reformy kodeksu pracy i kilka pomniejszych. Czy zmiany dokonają się już w 2025 roku. Kto skorzysta na nich najbardziej. Czy firmy i pracodawcy są w stanie udźwignąć ich koszty?

REKLAMA

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
MSWiA: Policjanci negocjują nowe świadczenie. W wojsku jest warte od 248 000 zł do 500 000 zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

REKLAMA