REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda samochodem po bezdrożach

REKLAMA

REKLAMA

Off-road, czyli jazda terenówką po bezdrożach bije ostatnio wszelkie rekordy. Jest to zabawa dla prawdziwych twardzieli. Czy każdy może bawić się w off-road? Ile kosztuje takie hobby?

 

 

W zabawie zwanej 4×4 nie robimy pozornie nic innego niż na co dzień: siedzimy za kółkiem. Wystarczy jednak zjechać z asfaltu… Popularność off-roadu bije ostatnio wszelkie rekordy. Za prawdziwy samochód terenowy zapłacimy ponad 300 tys. zł albo i mniej niż 30, więc jest to zabawa dla prawie wszystkich. Tym bardziej że zarówno twardzieli, jak i twardzielek nie brakuje…

REKLAMA

Pejzaże, które możemy oglądać, są nagrodą za wszelkie wcześniejsze emocje. Trzęsie! Tak niemiłosiernie, iż po chwili wydaje się, że garmażerka w naszych brzuchach została zbita na miazgę. Kiedy Łada Niva, obładowana pięcioma pasażerami, zaczyna jechać kamienistą górską skotnią na Błatnią, mamy wrażenie, że wspina się po pionowej skarpie, od której zaraz odpadnie do tyłu i pojedzie w dół… na dachu.

Terenówkami jeździ dziś, kto może, choć wielu kierowcom tylko się wydaje, że posiadają wóz off-roadowy. Moda napędziła tak duży popyt, że w milionach sztuk produkowane są także surogaty aut 4×4, o nazwie SUV (Sport Utility Vehicle). Są to jednak tylko coraz bardziej wysublimowane, delikatne raczej limuzyny o linii terenówki, które możemy nabyć także w tańszych wersjach napędzanych jedynie na dwa koła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Skały, błoto, piach…


Samochodu do prawdziwego off-roadu rzadko szuka się w wypucowanych na glanc dealerskich salonach. Tylko bardzo nieliczni wjeżdżają cackiem wartym ćwierć miliona złotych w bagno albo na kamienistą pustynię. Auto staje się „terenowe” dopiero wtedy, kiedy nie żal nam, gdy chaszcze kiereszują jego lakier, błoto zachlapuje karoserię po czubek radiowej anteny, a skaczące na wybojach zawieszenie jęczy niczym potępieniec. Autentycznej terenówki szuka się najczęściej… przy drodze, tam, gdzie za ogrodzeniem z napisem „4×4” stoją kanciaste auta wyglądające tak, jakby zaraz po ruszeniu miały się rozpaść. Stuknęła takiemu egzemplarzowi dycha? – Nie szkodzi, wytrzyma drugie tyle! – twierdzą znający się na rzeczy. Przed zakupem warto spróbować sił w wozie z wypożyczalni, gdzie powiedzą i pokażą, o co w off-roadzie chodzi. – U nowicjuszy przestrach jest tak silny, że nawet doświadczeni kierowcy drogowi wpadają w panikę – komentuje Karol Zarycki, jeden z najbardziej znanych polskich instruktorów jazdy 4×4. – Na początek jeździmy po pagórkach w okolicach Warszawy, ale i to robi wrażenie. Ktoś początkujący, podczas jazdy pod górę, nie widząc przed sobą drogi, lecz… niebo, czuje się zdezorientowany. Z kolei pokonywanie trawersu wywołuje wrażenie, że samochód lada chwila się przewróci, choć do tego jest jeszcze bardzo daleko. Niektórym wystarczy pierwsza lekcja, by „zachorowali” na jazdę w terenie i zaczęli rozglądać się za własną terenówką.

Ile kosztuje ta zabawa


Godzina jazdy z instruktorem to wydatek 50-120 zł.
Całodzienny przejazd, zależnie od rodzaju samochodu i terenu, 600-1,8 tys. zł. Dziewięciodniowy wyjazd do popularnej ostatnio Rumunii, własnym samochodem, lecz przy logistycznej pomocy firmy: 1,2 tys. od osoby.
Wyjazd tamże, firmowym samochodem z instruktorem (poza nim w kabinie mieszczą się cztery osoby) i paliwem - 10 tys. zł za auto, przy czym cena obejmuje też: namiot, karimaty, butle gazowe i podstawowe produkty żywnościowe do własnoręcznego przygotowania.
Tygodniowa off-roadowa wyprawa na Ukrainie z polską firmą kosztuje 350-400 euro.
Dwa tygodnie w Australii, zależnie od regionu, który się penetruje (ceny są tam bardzo zróżnicowane), kosztuje 13-16 tys. zł od osoby. Cena obejmuje wszystkie wydatki, łącznie z przelotem, poza atrakcjami, na które ma się indywidualną ochotę.

Kozacy, samuraje i kowboje


Pierwsi polscy entuzjaści wozów terenowych, w czasach PRL, kupowali z demobilu GAZ-y i UAZ-y. Wyszukiwano też w stodołach kamuflowane tam po wojnie willysy, których w Polsce, o dziwo, zachowało się całkiem sporo. Radzieckie krasnoarmijne 4×4 oraz ich późniejsze modyfikacje mają do dzisiaj entuzjastów zrzeszonych w klubach. Są tacy, którzy kochają Łady Nivy. Można je kupić za stosunkowo nieduże pieniądze w salonie. Polski dealer reklamuje je jako „samochody kanadyjskiej armii”. Hobbyści o średnio zasobnych portfelach decydują się jednak najczęściej na zakup Suzuki Samuraja. Ma opinię autka nie do zdarcia, o bardzo dobrych własnościach terenowych. Używane egzemplarze w niezłym stanie można nabyć na aukcjach internetowych za kilka tysięcy złotych. Bez wątpienia samochodem terenowym, choć promowanym najczęściej jako eleganckie cacko dla pań, jest młodszy brat tego japońskiego wojownika – Suzuki Jimny. W dobrym tonie jest przesiąść się z czasem na… legendę, znacznie większą i co najmniej dwukrotnie cięższą od terenowych mikrusów. Marzeniem prawie każdego off-roadowca jest pierwsza wersja amerykańskiego Hummera, występującego w dwóch wersjach – militarnej, nazywanej Humvee, lub cywilnej, określanej mianem Hummera Alpha. Mercedes G uważany jest za najbardziej komfortowy ze wszystkich pojazdów off-roadowych. Mimo że przechodził wiele modyfikacji, nadal wygląda jak jego protoplasta z lat 70. Oferowany w różnych wersjach silnikowych, z największym 5,5 l, kosztuje w salonie, bagatela, od 315 tys. zł. Wielu entuzjastów ma brytyjski Land Rover Defender, który nadal wygląda prawie tak samo jak jego dziadek sprzed kopy lat. Pojemność silnika 2,5 l, cena od 150 tys. zł. Inni wielbią Nissana Patrola, który nie tylko cieszy oko zaokrąglonym nieco designem, ale ma też świetne własności jezdne oraz porównywalną z Roverem cenę i silnik dochodzący do 3 l. Nie ma się czego wstydzić w tym towarzystwie amerykański Jeep Commander. Najnowszy model ma zaledwie dwa lata, ale równie tradycyjne kształty jak konkurencja, silniki do 5,5 l oraz cenę od 190 tys. zł. Są w Polsce i tacy kierowcy, którzy daliby się porąbać za Toyotę Land Cruisera w różnych jej wersjach silnikowych i ceną dochodzącą do ćwierć miliona złotych.

Podkarmić wyobraźnię


Doświadczeni off-roadowcy uważają, że samochód terenowy należy sobie… zrobić. Macie do wydania 2 albo i 200 tys. zł? Proszę bardzo! Chodzi jednak o to, że auto salonowe nie od razu nadaje się w teren. Każde wymaga przeróbek zabezpieczających je przed zniszczeniem, jak również dodatkowego wyposażenia, pozwalającego wykaraskać się z najgorszych tarapatów.

Podstawowymi elementami wozu 4×4 są: sztywna rama oraz napęd na cztery koła, często z możliwością odłączania jednej osi i blokowania dyferencjałów. Prześwit – oczywiście im większy, tym lepszy – czasami dochodzi do pół metra! Znaczące podwyższenie podwozia można uzyskać, zmieniając koła oraz opony na specjalne – z grubym bieżnikiem lub rzeźbą stosowną do jazdy w śniegu. Sercem pojazdu jest silnik, zazwyczaj powyżej 2 l pojemności i o mocy zdecydowanie przekraczającej 100 KM, z potężnym momentem obrotowym, najczęściej z górą 300 Nm. Dominują diesle, choć Amerykanie preferują benzynę. Liczą się przede wszystkim możliwości jezdne, dlatego bryła wozu zależy od tego, co preferuje właściciel: pełną blaszankę, pick-upa czy „brezenciaka”. Orurowanie dodaje off-roadowego sznytu, ale też chroni karoserię przed porysowaniem i pogięciem. Pod montowane wzdłuż progów rury podkłada się lewary służące podnoszeniu „zakopanego” auta. Wóz musi mieć dodatkowe solidne zaczepy służące do wyciągania go z dziur, błota lub wody. Standardem wyposażenia każdego 4×4 są mocne liny i taśmy, szekle, łopaty, podnośniki, najazdy i wciągarka. Jeżeli wjeżdża się w strumienie, rzeki lub bagna, można zwiększyć głębokość brodzenia, podnosząc wlot powietrza do filtra tzw. snorkelem, co zapobiega zalaniu silnika.

Im gorzej, tym lepiej


Leśne drogi do zwożenia drewna traktorami są dla naszej terenówki łatwe niczym wymuskana Autostrada Słońca, niebawem jednak skręcamy na łąkę. Ma z 25 stopni nachylenia, jest podmokła i nasz dwutonowy samochód zaczyna zachowywać się jak małe szczenię, które postawiono na gładkim lodzie. Traci przyczepność i ślizgamy się na kołach… Trwa to jednak tylko chwilę, gdyż za kierownicą siedzi fachowiec, który wie, co robi, więc po chwili pojazd znów jest stabilny. Beskidzkie czy bieszczadzkie niespodzianki należą do atrakcji typowo górskich. Hobbyści, którzy jadą na Mazury, najchętniej taplają się w bagnie, natomiast ci z Mazowsza wjeżdżają w rzeki, piaski lub na namiastki wzniesień. Przybywa stale off-roadowych imprez. Bodaj najstarszym rodzimym rajdem 4×4 jest „Wertep”, organizowany przez środowisko stołecznych miłośników off-roadu, ale roczny kalendarz składa się z dziesiątków imprez o interesujących nazwach: „Mazowieckie Bezdroża”, „Sądecki Żubr”, „Mazurskie Pożegnanie Lata”, „Bacówka Off Road”… Jeśli ktoś ma ochotę, może skorzystać z bogatej oferty samochodowych wypraw bodaj i na drugą półkulę. Po latach utarczek prawie ucichły konflikty z ochroniarzami przyrody. Przejazdy oraz imprezy odbywają się w uzgodnieniu z gospodarzami terenów, kierowcy zaś stosują zasady, dzięki którym jak najmniej szkodzi się naturze. – A teraz pięknie się utopimy – zapowiada Marcin, nasz instruktor, z impetem wprowadzając patrola w moczar. – Kto ma płytkie gumowce, niech lepiej nie wysiada. W ruch idą podnośniki i wciągarka, podtykamy też pod koła grube konary, które leżą w bagnie może od stulecia. Ktoś narzeka, że mokro. – To wybierz się na Saharę! – radzi mu ktoś po przyjacielsku. Można i bliżej. – Polecam Ukrainę– mówi Michał Synowiec, organizator wypraw off-roadowych w różne zakątki świata. – To wspaniały, dziki kraj, gdzie można wjechać samochodem do parków narodowych oraz rezerwatów, byle zapłacić. Strażnicy przyrody wystawiają faktury.

 

Dekalog off-roadzisty

 

1. Pilnuj ciśnienia w oponach.

2. Kontroluj zamocowanie ekwipunku.

3. Wypinaj pasy tylko podczas przejazdów przez wodę.

4. W ciężkim terenie jedź zawsze tak szybko, jak to jest konieczne, i tak wolno, jak jest to możliwe.

5. Mokre lub nieutwardzone nawierzchnie traktuj jak lód lub śnieg.

6. Unikaj przejazdu prostopadłego zarówno przez grzbiet, jak i przez rów, bo możesz utknąć.

7. Korzystaj z istniejących szlaków, brodów i duktów - to bezpieczne oraz nie wywołuje konfliktów.

8. Będziesz bezpieczny, jeśli ćwicząc, dokładnie „wyczujesz” gabaryty samochodu, jego kąty natarcia, pochylenia i zjazdu.

9. Przed rozpoczęciem pokonywania trudnej przeszkody wysiądź z auta i dokładnie rozeznaj możliwości przejazdu.

10. Nie trzymaj kciuków zaciśniętych wokół kierownicy lub na jej poprzeczkach - zapobiegniesz ich zwichnięciu lub złamaniu.

 

Adam Molenda

 

OPINIE

Wiktor Wagner All Terrain


Off-road to wszelkie formy podróżowania pojazdami specjalnej konstrukcji poza siecią dróg utwardzonych, traktowane jako turystyka, rekreacja albo sport. Wykorzystujemy osobowe i ciężarowe samochody terenowe, motocykle, quady, a nawet skutery czy rowery, zimą zaś - skutery śnieżne. Klasyczną wersją off-roadu jest jazda trasą, którą z trudem pokonuje się bodaj i na piechotę. Podróżowanie samochodem po wąwozach i zapadliskach gruntu, w bagnach, lasach i górach to świetna zabawa oraz wymagająca rozmaitych rodzajów osobistej aktywności forma wypoczynku. Prawdziwi off-roadowcy płci obojga wiedzą, że podstawowa zasada brzmi: „im gorzej, tym lepiej”, i czerpią satysfakcję z wydobywania samochodu z coraz to nowych terenowych opresji. Wymaga to doświadczenia, właściwego wykorzystania osprzętu i wyposażenia wozu, umiejętności współpracy z innymi ludźmi i… samochodami, często także finezyjnej koncepcji podejmowanych poczynań. Fantastyczną zimową przygodą jest off-road na skuterach śnieżnych. Mało który rodzaj rekreacji daje tak wyjątkowe poczucie wolności, jak wyprawa w białą przestrzeń za kierownicą śnieżnych sań. Zwłaszcza jeśli ktoś chce się naprawdę oderwać od biurowej rzeczywistości - choćby tylko w okolicach Zalewu Zegrzyńskiego. I chyba właśnie dlatego off-road we wszystkich swoich formach stał się tak popularny nie tylko jako rozrywka indywidualna, ale także w postaci imprez integracyjnych.

 

 

Cyprian Pawlaczyk inżynier, organizator wypraw niekomercyjnych


Kupiłem starego Land Rovera za 20 tys. zł, drugie tyle włożyłem w remont oraz wyposażenie i nie boję się nim podróżować nawet i daleko. Zeszłego roku byłem z dwoma dziewczynami na off-roa-dzie przez 46 dni w Afryce. Cały koszt wyprawy wyniósł 22 tys. zł, z czego połowa poszła na paliwo, a jedna czwarta na… pamiątki z podróży. Resztę wydaliśmy na żywność, zakwaterowanie, szczepienia i porządną apteczkę, a także rozmaite opłaty, w tym celne. Wiosną przyszłego roku ruszamy do Azji na ekspedycję, którą nazwałem: „W poszukiwaniu jedwabnego szlaku”. Cena dwumiesięcznej podróży przez drogi i bezdroża Rumunii, Turcji, Gruzji, Armenii, Azerbejdżanu, Iranu i… dalej się zobaczy, wyniesie 7–8 tys. zł od osoby. Są już wstępne zgłoszenia kilku innych załóg, mam więc nadzieję, że pojedziemy prawdziwą karawaną.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej osób poszukuje pracy. Jak to możliwe skoro bezrobocie jest najniższe w historii

Miarą ożywienia na rynku ofert pracy jest liczba odpowiedzi na anonse pracodawców poszukujących pracowników. A branże, które budzą największe zainteresowanie mogą wskazywać, że w ostatnim czasie odbywały się tam spore ruchy płacowe. Teraz płacą lepiej niż wcześniej, ale nie wszystkie firmy w porę dostosowały się do nowego trendu.

Wypalenie zawodowe to problem już ośmiu na dziesięciu pracowników. A pracodawcy w większości bagatelizują problem

Badania nie pozostawiają wątpliwość: stres wywołany przekonaniem o zbyt niskich zarobkach względem kompetencji oraz przepracowanie to dwie kluczowe przyczyny zjawiska wypalenia zawodowego pracowników. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi zagrożeń jakie się z nim wiążą.

Do tych żłobków nie zapisuj dziecka, ponieważ nie otrzymasz 1500 zł dofinansowania. Świadczenie „aktywnie w żłobku” 2024 i 2025

Od 1 października 2024 r. rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobka – będą mogli ubiegać się o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”, którego kwota przewyższa dotychczasowe dofinansowanie na ten cel o 1100 zł. Ze świadczenia nie skorzystają jednak rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobków, w których miesięczna opłata przekracza 2200 zł. Jest dla nich inne rozwiązanie.

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

REKLAMA

Rząd: Renta wdowia może być i 1500 zł miesięcznie. Ale średnio będzie niżej. Znacznie

Renta wdowia około 300 zł przez 18 miesięcy (dodatkowe świadczenie do pierwotnej emerytury wdowy). Potem już na stałe 600 zł według wskaźnika 25%. To prognoza rządowa dla wartości średnich. Przekazał ją mediom wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.

Sąsiad rozpala ognisko na swoim ogródku lub grilla na balkonie, a do naszego domu lub mieszkania trafia uciążliwy dym – czy to legalne i co można z tym zrobić?

Właśnie rozpoczynamy długi sierpniowy weekend, a wraz z nim – na wielu ogródkach mogą zapłonąć ogniska. Co niektórzy mieszkańcy bloków, którzy ogródków nie posiadają – mogą natomiast zdecydować się na rozpalenie, na swoich balkonach lub tarasach, grilla. Czy takie działania są legalne i co – jako właściciele sąsiednich nieruchomości – możemy z tym zrobić, jeżeli są dla nas uciążliwe?

Koniec zarobku z lokat, co oznacza powrót wysokiej inflacji dla trzymających oszczędności na kontach w banku

Przez cały 2024 rok trwa dobra passa dla osób, które trzymają oszczędności w bankach. Od początku roku lokaty bankowe i konta oszczędnościowe przynoszą niewielkie, stabilne zyski, chroniące pieniądze przed inflacją. Ta dobra sytuacja dobiega jednak końca bo wróciła inflacja?

Co się bardziej opłaci: najem czy kupno małego mieszkania. Teraz rachunek nie pozostawia wątpliwości

Kupno małego mieszkania na rynku pierwotnym lub wtórnym to rozwiązanie, który daje wiele korzyści. Najem – tylko jedną. Jedyna bariera przy wyborze pierwszego rozwiązania to zdolność kredytowa – raty kredytu hipotecznego są porównywalne z czynszem najmu. A własne mieszkanie to bonus w postaci kapitału.

REKLAMA

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech?

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech? Niemcy mają różne listy świąt wolnych od pracy w zależności od landu. Czy 15 sierpnia jest wolny w Berlinie? Sprawdź, gdzie w Niemczech jest to dzień wolny od pracy.

Wybór najemcy mieszkania na castingu. Czy to zgodne z prawem? Na czym polegać może dyskryminacja przy wynajmie?

Dziś, w II połowie 2024 roku rynek najmu nieco ochłonął. Jednak nadal można się spotkać z "castingami" na najemcę w przypadku szczególnie atrakcyjnych mieszkań, czy lokalizacji. W ten sposób wynajmujący mieszkania starają się znaleźć najemcę najmniej potencjalnie "kłopotliwego" (cokolwiek miałoby to znaczyć) w przyszłości. W Polsce casting na najemcę jest - co do zasady - zgodny z prawem ale pod warunkiem, że dyskryminuje się w ten sposób określonych grup lokatorów (np. ze względu na płeć, rasę, czy pochodzenie).

REKLAMA