REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o czystość w biurze

Małgorzata Szafarz

REKLAMA

Sprzątanie w biurze to bardzo ważna sprawa; czystość pomieszczeń biurowych należy dziś do powszechnie przyjętego i obowiązującego standardu. W czystym biurze lepiej się pracuje, przyjemniej też rozmawia się z klientem. Ale sprzątanie to również koszty, często niemałe.

Do wyboru są właściwie tylko dwa sposoby utrzymania odpowiedniej czystości w biurze:

zatrudnienie do sprzątania własnego pracownika,

• zlecenie sprzątania firmie zewnętrznej.

Odkąd modny stał się outsourcing, a sektor usług czystościowo-porządkowych znacznie się rozwinął, to drugie rozwiązanie wybierane jest przez firmy znacznie częściej.

Kogo wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na polskim rynku działają dwa rodzaje przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie utrzymania czystości w biurze:

• duże, z udziałem kapitału zagranicznego (Impel, Metro, CleanUp, Polman),

• małe, rodzinne, zatrudniające po kilka osób.

Dyrekcja administracyjna danej firmy sama musi podjąć decyzję, którą z nich zatrudnić. Oczywiście, wszystko zależy od potrzeb. W przypadku biur o powierzchni do 500 m2 można wybrać małą firmę sprzątającą lub dużą, profesjonalną, natomiast w przypadku biur większych - o powierzchni przekraczającej 500 m2 - lepiej wybrać którąś ze znanych, dużych firm sprzątających.

Zalety i wady dużej firmy

REKLAMA

Jeżeli do sprzątnięcia jest parę tysięcy metrów kwadratowych biura, do tego teren przed budynkiem i parking na kilkaset samochodów, to lepiej się nie wahać i skorzystać z oferty wielkiej firmy. Zapewni ona nie tylko dobrą organizację pracy, ale również - co bardzo ważne w tym przypadku - fachowe usługi.

Podłogi zostaną wymyte nie przy użyciu szczotki i zwykłej szmaty, lecz profesjonalnym zestawem z mopem i przy zastosowaniu odpowiednich środków chemicznych, dobranych do rodzaju czyszczonych powierzchni.

Dużą firmę czyszczącą stać na wydajny, bardzo drogi sprzęt, dlatego spory parking przed biurowcem będzie mógł być posprzątany stosunkowo szybko, przy użyciu specjalnego kombajnu sprzątającego. Firma taka zadba też o teren przed budynkiem, a w zimie - odśnieży go.

Duża firma sprzątająca bez problemu zaoferuje nam również usługi specjalistyczne: alpiniści umyją elewację budynku lub zewnętrzne, nieotwierane części okien, jej pracownicy zadbają też o wywiezienie śmieci.

I kolejny plus - większe firmy mają przeważnie wprowadzony system zarządzania jakością, np. ISO 9000. Gwarantuje on odpowiednią jakość usług oraz to, że umowa będzie zawierała usługi i ceny przedstawione w ofercie.

Duże firmy mają także wady

Cena wyczyszczenia jednego metra typowej powierzchni z pewnością będzie znacznie większa niż ta sama usługa wykonana przez małą rodzinną firmę. Dokładność sprzątania też może okazać się mniejsza niż w przypadku małej firmy sprzątającej - wszystko będzie precyzyjnie obliczone i z pewnością zostanie wykonane zgodnie z umową, ale nie powinniśmy spodziewać się zbytniego dopracowania szczegółów. W ofercie dużych firm znaleźć można nawet pojęcie „odkurzania punktowego” - to wiele wyjaśnia.

Zalety i wady małej firmy

Powierzenie sprzątania niewielkiej firmie jest z pewnością bardzo dobrym rozwiązaniem gdy zarządza się biurem o powierzchni poniżej 500 m2.

Małe firmy są, po pierwsze - tańsze, po drugie - bardziej elastyczne jeśli chodzi o szczegóły umowy. Z reguły sprzątają też dokładniej niż duże. Pomimo ustaleń zawartych w umowie, dotyczących zakresu usług, pracownik małej firmy posprząta pomieszczenie tak, żeby wyraźnie było czysto, pracownik dużej firmy natomiast wykona tylko wyszczególnione w umowie, ściśle określone czynności. Na małą firmę będzie więc można liczyć również w przypadku drobiazgów wykraczających poza umowę, bez konieczności podpisywania dodatkowych aneksów; chodzi o drobne naprawy, zrobienie porządku w szafce, odśnieżenie terenu przed wejściem.

Rozwiązanie mieszane

Chcąc dobrze zorganizować sprzątanie biura, do tego jeszcze po optymalnych kosztach, warto rozważyć zastosowanie wariantów mieszanych.

Utrzymanie porządku na korytarzach i w biurach można powierzyć dużej korporacji sprzątającej, której pracownicy zabezpieczą podłogi woskiem, profesjonalnie wyczyszczą marmury, a z garażu sprawnie usuną plamy oleju.

Do sprzątania miejsc wymagających większej dokładności, a więc np. gabinetu dyrektora, pokoju spotkań czy pokoju z pamiątkami firmy lepiej zaangażować małą rodzinną firmę, dzięki temu pomieszczenia te zostaną potraktowane z należytą starannością. Natomiast tzw. serwis dzienny, czyli opiekę nad toaletami w czasie godzin pracy, awaryjne, nagłe sprzątanie i usuwanie plam, czyszczenie szklanych drzwi i okien można zlecić personelowi zatrudnionemu w firmie.

Co znajdziemy w ofercie?

Zakres usług świadczonych przez firmy sprzątające najczęściej podzielony jest na dwie części:

• pierwsza - to typowe usługi, zawarte w umowie; przy ich ustalaniu warto się dowiedzieć, czy firma ma odpowiedni sprzęt (np. do zamiatania dużego terenu na zewnątrz potrzebna jest zamiatarka, a do odśnieżania - kombajn),

• druga - zawiera usługi specjalne; część z nich wykonują tylko wybrani pracownicy, posiadający dodatkowe umiejętności i uprawnienia; np. okna i elewacje na zewnątrz budynku myją najczęściej alpiniści.

Do czynności pozwalających utrzymać codzienną czystość w biurze należą m.in.:

• zamiatanie, odkurzanie i zmywanie podłóg,

• opróżnianie koszy,

• przecieranie na mokro mebli, obudowy komputera i monitora,

• mycie parapetów, kaloryferów, wycieranie klamek,

• w łazienkach: mycie urządzeń sanitarnych i luster, opróżnianie koszy, mycie podłóg.

Do czynności specjalistycznych, okresowych należą m.in.:

• mycie okien,

• pranie wykładzin dywanowych,

• prace techniczne i interwencyjne,

• krystalizacja posadzek marmurowych,

• nakładanie powłok polimerowych,

• maszynowe czyszczenie garaży i magazynów.

Ile kosztuje czystość?

Czyste biuro to spory koszt. Jeżeli do sprzątania zatrudnimy pracownika własnej firmy, sami zdecydujemy, ile będziemy za to płacić. Małe firmy sprzątające dostosują zapewne swoją ofertę do naszych potrzeb i zaproponują nam w miarę przystępną cenę od razu za całą usługę. Duże firmy stosują skomplikowane cenniki, w których każda czynność czy zadanie ma swoją cenę. Dopiero w oparciu o te cenniki, po zapoznaniu się z potrzebami klienta, przygotowują ofertę.

Stawki dzienne za utrzymanie czystości 1 m2 to średnio:

• powierzchnie biurowe - 0,08 zł

• powierzchnie produkcyjne - 0,06 zł

• klatki schodowe, korytarze - 0,06 zł

• sanitariaty - 0,11 zł

Stawki miesięczne za utrzymanie czystości 1 m2 kształtują się natomiast następująco:

• powierzchnie biurowe - od 1,60 zł do 2,42 zł

• powierzchnie produkcyjne - od 1,40 zł do 1,98 zł

• klatki schodowe, korytarze - od 1,10 zł do 1,98 zł

• sanitariaty - od 2,20 zł do 2,40 zł.

Małgorzata Szafarz,

portal biurowy Nowe Biuro

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Coraz więcej osób poszukuje pracy. Jak to możliwe skoro bezrobocie jest najniższe w historii

Miarą ożywienia na rynku ofert pracy jest liczba odpowiedzi na anonse pracodawców poszukujących pracowników. A branże, które budzą największe zainteresowanie mogą wskazywać, że w ostatnim czasie odbywały się tam spore ruchy płacowe. Teraz płacą lepiej niż wcześniej, ale nie wszystkie firmy w porę dostosowały się do nowego trendu.

Wypalenie zawodowe to problem już ośmiu na dziesięciu pracowników. A pracodawcy w większości bagatelizują problem

Badania nie pozostawiają wątpliwość: stres wywołany przekonaniem o zbyt niskich zarobkach względem kompetencji oraz przepracowanie to dwie kluczowe przyczyny zjawiska wypalenia zawodowego pracowników. Nie wszyscy pracodawcy są świadomi zagrożeń jakie się z nim wiążą.

Do tych żłobków nie zapisuj dziecka, ponieważ nie otrzymasz 1500 zł dofinansowania. Świadczenie „aktywnie w żłobku” 2024 i 2025

Od 1 października 2024 r. rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobka – będą mogli ubiegać się o przyznanie świadczenia „aktywnie w żłobku”, którego kwota przewyższa dotychczasowe dofinansowanie na ten cel o 1100 zł. Ze świadczenia nie skorzystają jednak rodzice, których dzieci uczęszczają do żłobków, w których miesięczna opłata przekracza 2200 zł. Jest dla nich inne rozwiązanie.

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

REKLAMA

Rząd: Renta wdowia może być i 1500 zł miesięcznie. Ale średnio będzie niżej. Znacznie

Renta wdowia około 300 zł przez 18 miesięcy (dodatkowe świadczenie do pierwotnej emerytury wdowy). Potem już na stałe 600 zł według wskaźnika 25%. To prognoza rządowa dla wartości średnich. Przekazał ją mediom wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Sebastian Gajewski.

Sąsiad rozpala ognisko na swoim ogródku lub grilla na balkonie, a do naszego domu lub mieszkania trafia uciążliwy dym – czy to legalne i co można z tym zrobić?

Właśnie rozpoczynamy długi sierpniowy weekend, a wraz z nim – na wielu ogródkach mogą zapłonąć ogniska. Co niektórzy mieszkańcy bloków, którzy ogródków nie posiadają – mogą natomiast zdecydować się na rozpalenie, na swoich balkonach lub tarasach, grilla. Czy takie działania są legalne i co – jako właściciele sąsiednich nieruchomości – możemy z tym zrobić, jeżeli są dla nas uciążliwe?

Koniec zarobku z lokat, co oznacza powrót wysokiej inflacji dla trzymających oszczędności na kontach w banku

Przez cały 2024 rok trwa dobra passa dla osób, które trzymają oszczędności w bankach. Od początku roku lokaty bankowe i konta oszczędnościowe przynoszą niewielkie, stabilne zyski, chroniące pieniądze przed inflacją. Ta dobra sytuacja dobiega jednak końca bo wróciła inflacja?

Co się bardziej opłaci: najem czy kupno małego mieszkania. Teraz rachunek nie pozostawia wątpliwości

Kupno małego mieszkania na rynku pierwotnym lub wtórnym to rozwiązanie, który daje wiele korzyści. Najem – tylko jedną. Jedyna bariera przy wyborze pierwszego rozwiązania to zdolność kredytowa – raty kredytu hipotecznego są porównywalne z czynszem najmu. A własne mieszkanie to bonus w postaci kapitału.

REKLAMA

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech?

Czy 15 sierpnia jest dniem wolnym w Niemczech? Niemcy mają różne listy świąt wolnych od pracy w zależności od landu. Czy 15 sierpnia jest wolny w Berlinie? Sprawdź, gdzie w Niemczech jest to dzień wolny od pracy.

Wybór najemcy mieszkania na castingu. Czy to zgodne z prawem? Na czym polegać może dyskryminacja przy wynajmie?

Dziś, w II połowie 2024 roku rynek najmu nieco ochłonął. Jednak nadal można się spotkać z "castingami" na najemcę w przypadku szczególnie atrakcyjnych mieszkań, czy lokalizacji. W ten sposób wynajmujący mieszkania starają się znaleźć najemcę najmniej potencjalnie "kłopotliwego" (cokolwiek miałoby to znaczyć) w przyszłości. W Polsce casting na najemcę jest - co do zasady - zgodny z prawem ale pod warunkiem, że dyskryminuje się w ten sposób określonych grup lokatorów (np. ze względu na płeć, rasę, czy pochodzenie).

REKLAMA