REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 maja każdą sprawę załatwimy przez internet

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie urzędy administracji publicznej muszą do 1 maja 2008 r. umożliwić obywatelom wnoszenie podań i innych dokumentów w postaci elektronicznej. Dopiero część z nich działa w największych miastach.

Żeby stać się posiadaczem podpisu elektronicznego, wystarczy komputer, podłączenie do internetu i niewielkie urządzenie, do którego należy włożyć kartę z podpisem. Chociaż na pozór to niewiele, problemem dzisiaj nie jest nabycie potrzebnego sprzętu, ale możliwość jego wykorzystania w praktyce.

Lekarstwo na kolejki

Podpis elektroniczny może mieć szerokie zastosowanie nie tylko w administracji publicznej. Można go wykorzystywać do przesyłania różnych dokumentów między firmami czy kontrahentami. E-podpisu używają firmy (podpisywanie faktur, umów), biura maklerskie oraz giełdy towarowe. Podpis elektroniczny doskonale sprawdza się przy wymianie korespondencji między pracownikami jednej firmy, której siedziby mieszczą się w różnych miastach.

Mechanizm działania systemu, który nazywamy elektronicznym podpisem, jest dość skomplikowany. Osoby, które chcą potwierdzać swoją tożsamość e-podpisem, muszą wykupić certyfikat w wyspecjalizowanej firmie nazywanej centrum certyfikacyjnym. Jest ono jakby trzecią stroną podczas podpisywania dokumentów i potwierdza, że daną przesyłkę podpisał prawowity właściciel podpisu. Dzieje się to automatycznie. Po uiszczeniu opłaty - obecnie jest to około 150 zł rocznie - otrzymujemy kartę z chipem i czytnik do karty.

Jak podpis własnoręczny

Uwarunkowania prawne dotyczące elektronicznego potwierdzania swojej tożsamości reguluje ustawa o podpisie elektronicznym. Określa ona warunki, jakie powinien spełnić e-podpis, aby mógł zostać uznany za bezpieczny i mógł być uznawany w obrocie prawnym na równi z podpisem własnoręcznym. Stanowi ona, iż powinien on być przede wszystkim przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis i być sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń i danych służących do składania podpisu elektronicznego. Poza tym musi być powiązany z danymi, do których został dodany w taki sposób, że każda późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Żeby wykorzystać e-podpis do załatwienia sprawy w urzędzie, trzeba prawidłowo wypełniony wniosek podpisać przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Do podpisania wniosku niezbędny jest więc czytnik kart kryptograficznych oraz odpowiedni podpis elektroniczny wystawiany przez dowolne polskie centrum certyfikacji. Po wysłaniu wniosku zainteresowany otrzyma, na wskazany adres poczty elektronicznej, wiadomość o przyjęciu dokumentu oraz urzędowe poświadczenie odbioru. W poświadczeniu zostanie podany unikalny elektroniczny numer. Dzięki niemu można śledzić stan sprawy. Odpowiedź zostanie przekazana pocztą na wskazany adres lub elektronicznie na adres e-mailowy.

Powolne wdrażanie systemu

Obecne zainteresowanie e-podpisem wśród Polaków jest bardzo znikome. Zmieni się to zapewne, gdy będą oni mieli faktycznie możliwość składania dokumentów urzędowych przez sieć i wystawianie faktur w formacie elektronicznym. Od 1 lipca 2008 r. z nową technologią będą na pewno musieli się zapoznać wszyscy przedsiębiorcy. Bez względu na wielkość firmy i liczbę zatrudnionych od tego momentu będą one musiały przekazywać dokumenty ubezpieczonych do ZUS w formie elektronicznej.

Choć ustawa zobowiązująca administrację państwową do przyjmowania od obywateli dokumentów w wersji elektronicznej została uchwalona w 2001 roku, to uchwalono też ustawę oddalającą kolejny termin wprowadzenia tego obowiązku na 2008 rok. Co prawda, niewielką część dokumentów (m.in. przesyłanych do ZUS, część deklaracji podatkowych) można składać przez internet już dziś, ale trudno przewidzieć by jego zastosowanie było w najbliższym czasie tak szerokie jak w stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, czy Estonii, gdzie przy jego użyciu można nawet glosować w wyborach.

OBECNIE PODPIS ELEKTRONICZNY UMOŻLIWIA

1. Elektroniczne rozliczania z ZUS-em (od 7 wersji Płatnika).

2. Składanie wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego.

3. Wysyłanie raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

4. Korespondencja z Generalnym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.

5. Wysyłanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych.

6. Wystawianie faktur elektronicznych.

7. Wymiany informacji z urzędami administracji publicznej (termin obowiązkowy to maj 2008).

8. Podpisywanie dokumentacji medycznej celem jej archiwizacji.

9. Zabezpieczenie w bankowości elektronicznej (Nordea Bank Polska i BPH).

10. Podpisywanie umów i dokumentów w codziennej działalności firm, a już wkrótce możliwe będzie składanie pism do elektronicznych skrzynek podawczych w sądach powszechnych.

ZALETY PODPISU ELEKTRONICZNEGO

• Możliwość natychmiastowej i obiektywnej identyfikacji podpisanej osoby.

• Fałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze niż własnoręcznego.

• Podpis elektroniczny chroni całość dokumentu, nie ma potrzeby parafować każdej jego strony; żaden dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać zmieniony.

SZERSZA PERSPEKTYWA

Pierwsze regulacje dotyczące podpisu elektronicznego pojawiły się w Stanach Zjednoczonych już na początku 1995 roku, kiedy odpowiednie przepisy wydał stan Utah. W ślad za nim poszły kolejne stany, skutkiem czego było wprowadzenie ustawy na poziomie federalnym w czerwcu 2000 r. Europa zdecydowała się na podjęcie prac nad e-podpisem mniej więcej w tym samym okresie. W 1998 roku przygotowano propozycję dyrektywy Komisji Europejskiej mającą uregulować stosowanie podpisów elektronicznych, a w rok później dyrektywa została oficjalnie zatwierdzona przez Parlament Europejski (Dyrektywa 1999/93/EC).

ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Urlop dla poratowania zdrowia rok przed emeryturą. Nagroda jubileuszowa w kwocie 400% wynagrodzenia miesięcznego. Tak po nowelizacji Karty Nauczyciela

Karta Nauczyciela przywróci prawo do urlopu dla poratowania zdrowia przed emeryturą nauczycielom, którym do nabycia prawa do emerytury brakuje mniej niż rok, skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową. Na skutek nie do końca przemyślanych zmian nabycie uprawnień do wcześniejszej emerytury uniemożliwia nauczycielom skorzystanie z urlopu dla poratowania zdrowia, mimo że nie zamierzają oni korzystać z uprawnień do emerytury przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego.

Rząd opóźni o pół roku zasadę, że dom nie może być dalej niż 1,5 km od szkoły. Na wsi 3 km. I jeszcze limit 20 ha terenu zielonego [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

REKLAMA

Jakie są ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych?

Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna, chociaż podlega pewnym ograniczeniom. Przede wszystkim nie można jej wykonywać w nieograniczonym zakresie. Ponadto nie wszyscy pracownicy mogą świadczyć pracę w nadgodzinach.

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

Ewidencja czasu pracy: obowiązki pracodawcy, przechowywanie, dokumentacja

Ewidencja czasu pracy pracownika. Jakie są obowiązki pracodawcy? Co powinna zawierać dokumentacja pracownicza dotycząca ewidencji czasu pracy? Ile należy przechowywać dokumentację pracowniczą, w tym dokumentację zawierającą ewidencję czasu pracy?

Kiedy pracownik powinien otrzymać bezpłatny posiłek profilaktyczny?

Ze względu na warunki atmosferyczne występujące zimą, pracodawca ma szczególne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Niektórym pracownikom musi zapewnić ciepłe posiłki. Nie ma możliwości, żeby pracodawca zwolnił się z obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego.

REKLAMA

Lekcja historii w Miejscu Pamięci. Muzeum Auschwitz organizuje pobyty studyjne dla polskich uczniów

Możliwość uczestnictwa w niezwykłej lekcji historii. Centrum edukacyjne należące do Muzeum Auschwitz organizuje pobyty studyjne w Miejscu Pamięci Auschwitz dla uczniów 8. klas podstawówek i szkół ponadpodstawowych. Muzeum zaprasza szkoły do zapisów.

LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji są najskuteczniejsze? [ANALIZA]

Przeanalizowano 4 miliony materiałów aplikacyjnych dla 14 branż wysyłanych na różnych kanałach rekrutacyjnych. LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji okazały się najskuteczniejsze? To wartościowe dane dla rekruterów.

REKLAMA