Jak kupować bilety przez internet
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wybór połączenia lotniczego jest bardzo prosty. Wystarczy, że we właściwych rubrykach na stronach serwisu podamy kilka informacji: port wylotu, port przylotu, datę wylotu i powrotu, liczbę pasażerów, rodzaj taryfy, status osoby podróżującej (np. student, dziecko, senior), swoje dane osobowe, dane osobowe pasażerów, swój adres e-mail, a także sposób płatności za bilet.
Po wybraniu połączenia lotniczego i po zapytaniu o możliwość rezerwacji, otrzymamy potwierdzenie przyjęcia e-rezerwacji: wiadomość e-mail. W potwierdzeniu rezerwacji wskazany zostanie jej numer i cena biletu lotniczego. Powinny się tam również znaleźć wszystkie pozostałe koszty związane z zakupem biletu (ewentualna opłata za wystawienie - dopłata za rezerwację i sprzedaż biletu, ubezpieczenie, dopłata za wysyłkę biletu papierowego) oraz okres ważności rezerwacji (czas na wykup). Cena biletu jest zazwyczaj wyrażona w złotych polskich. Z uwagi na podawanie przez linie lotnicze opłat lotniskowych w dolarach, cena może ulec niewielkim zmianom (w zależności od dziennego kursu waluty).
Kiedy zawieramy umowę
REKLAMA
Zarezerwowany bilet należy kupić w terminie ustalanym każdorazowo dla danej rezerwacji. Termin ten określony jest przez system rezerwacyjny na podstawie warunków danej taryfy. Jeśli bilet nie zostanie kupiony w podanym czasie, rezerwacja zostanie automatycznie usunięta. Linie lotnicze zastrzegają sobie najczęściej prawo skrócenia terminu zakupu biletu, podanego podczas dokonania rezerwacji (informacje takie otrzymujemy najczęściej drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zamówienia lub telefonicznie na numer podany w formularzu zgłoszeniowym).
Za moment zakupu biletu i zawarcia umowy przewozu uważany jest moment wystawienia biletu lotniczego. Miejmy na uwadze to, że cena biletu może zmienić się w okresie ważności rezerwacji (pomiędzy zamówieniem biletu a datą wystawienia). Jest to związane głównie ze zmianą opłat paliwowych i lotniskowych wprowadzanych przez linie lotnicze. W takim przypadku powinniśmy zostać bezzwłocznie poinformowani o możliwości dopłaty różnicy lub wycofaniu całości wpłaconych kwot i odstąpieniu od zawarcia umowy przewozu. Nie przysługuje nam jednak z tego tytułu odszkodowanie.
Odwołanie e-rezerwacji
Mamy prawo odwołać rezerwację lotu w dowolnym momencie bez konsekwencji finansowych - aż do momentu wystawienia biletu lotniczego. Po zawarciu umowy przewozu odwołanie rezerwacji i zwrot biletu odbywa się na zasadach określonych przez linie lotnicze (niezależnie od regulaminu serwisu pośredniczącego w sprzedaży). Potwierdzona rezerwacja może zostać odwołana przez serwis internetowy w okresie jej ważności jedynie w przypadku, gdy przewoźnik odwoła lot, zmieni lub wycofa wybraną przez nas taryfę.
Wiele linii lotniczych w umowach zawieranych z klientami zastrzega, że nie będą oni uprawnieni do przelotu, jeżeli przedstawiony przez nich bilet został uszkodzony lub zmieniony bez wiedzy i zgody przewoźnika lub jego agenta. Stosowanie takich zapisów nie jest jednak dopuszczalne. Przepisy Konwencji Warszawskiej o odpowiedzialności przewoźnika lotniczego stanowią wyraźnie, że bilet podróżny stanowi dowód zawarcia i warunków umowy o przewóz. Nie oznacza to jednak, że brak, nieprawidłowości lub zagubienie biletu nie narusza ani istnienia, ani ważności umowy o przewóz. Jeżeli zatem umowa o przewóz została zawarta w sposób prawidłowy, a pasażer zagubił bilet lub np. zostawił go w hotelu, to powinien on zostać dopuszczony do lotu.
Bilet dostaniemy do domu
Bilety lotnicze opłacone kartą kredytową lub przelewem doręczane są przesyłką kurierską lub pocztą. Koszt przesyłki biletu pokrywany jest przez nas. Zarówno serwisy pośredniczące w internetowej sprzedaży biletów, jak i przewoźnicy nie ponoszą odpowiedzialności za opóźnienia w dostarczeniu biletu związane z funkcjonowaniem firmy kurierskiej lub poczty. Oczywiście, kupiony bilet możemy odebrać również sami (wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję w trakcie dokonywania rezerwacji na stronie serwisu; na żądanie klientów zawarte w formularzu rezerwacji bilety mogą być dostarczone - na ryzyko i koszt klienta - na wskazany w formularzu adres poza terytorium Polski).
Uwaga na overbooking
Część linii lotniczych stosuje przy rezerwacjach metodę tzw. overbookingu. Dopuszcza on zamówienie i sprzedaż biletów na większą liczbę miejsc niż jest w stanie pomieścić samolot. W związku z tym przewoźnik ma prawo odmówić przyjęcia na pokład pasażera pomimo potwierdzonej rezerwacji i ważnego biletu. Przewoźnicy, stosując tego typu zapisy, chcą ustrzec się przed sytuacją, w której duża liczba pasażerów w ostatniej chwili zrezygnuje z lotu i zarezerwowane wcześniej miejsca będą niewykorzystane. Stosowanie takich zapisów nie jest co prawda zabronione przez prawo, jednak klienci podpisujący umowy dopuszczające taką praktykę powinni pamiętać o tym, że w takiej sytuacji przysługuje im prawo do rekompensaty.
JAK PRZEBIEGA E-REZERWACJA BILETU
1. Wybór jednej z zaproponowanych przez serwis opcji na połączenie lotnicze (wyświetlone w formie listy połączeń na danej trasie).
2. Wprowadzenie do kwestionariusza osobowego wszelkich danych niezbędnych dla dokonania rezerwacji.
3. Wprowadzenie do kwestionariusza wszelkich danych niezbędnych do dokonania transakcji zakupu biletu lotniczego.
4. Akceptacja (po uprzednim zapoznaniu się z regulaminem rezerwacji oraz warunkami zakupu i zwrotu biletu lotniczego).
5. Potwierdzenie dokonania rezerwacji - e-mail z tytułem „Rezerwacja nr XXXXXX”, zawierający imiona i nazwiska pasażerów, trasę podróży i cenę do zapłaty.
JAK TO ZROBIĆ...
Im wcześniej zarezerwujemy bilet lotniczy, tym może być on tańszy
PROBLEM: Jak i kiedy najlepiej zarezerwować tani bilet na samolot
ROZWIĄZANIE: Bilet na samolot należy rezerwować i kupować co najmniej 7 dni przed odlotem. Przy zakupie biletu lotniczego - im później kupujesz bilet, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie on kosztował więcej.
• Najtańsze taryfy linii lotniczych często wymagają rezerwacji 14 lub 21 dni przed odlotem.
• Na przeloty transatlantyckie najlepiej jest dokonać rezerwacji na 30 dni przed odlotem.
• Statystycznie loty w środku tygodnia są tańsze niż bilety weekendowe.
• Loty poranne, a w szczególności nocne, są bardziej atrakcyjne cenowo niż te w środku dnia.
• Na ceny biletów ma również wpływ pora roku - w trakcie sezonu letniego ceny biletów lotniczych zazwyczaj są wyższe niż poza nim.
Kupowanie w internecieKliknij aby zobaczyć ilustrację.
ADAM MAKOSZ
adam.makosz@infor.pl
Podstawa prawna
• Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Dz.U. UE, sp. 07-8-10).
• Konwencja Warszawska o odpowiedzialności przewoźnika lotniczego (Dz.U. z 1933 r. nr 8, poz. 49 z późn. zm.).
REKLAMA