Jak dopełnić obowiązku meldunkowego

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
rozwiń więcej
inforCMS
Obywatel polski, który przebywa na stałe w kraju, ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego. Natomiast pod innym adresem może zameldować się na pobyt czasowy.  

Każdy Polak, który przebywa w kraju, musi dopełnić obowiązku meldunkowego. Na pobyt stały powinien zameldować się pod oznaczonym adresem w tej miejscowości, w której ma zamiar stale przebywać. Oprócz tego może się również zameldować na pobyt czasowy, nawet w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem, albo w innej miejscowości pod oznaczonym adresem. Zameldowanie nie daje prawa do lokalu, ale tylko potwierdza, że dana osoba w nim przebywa. Służy ono wyłącznie celom ewidencyjnym. Za niedopełnienie obowiązku meldunkowego grozi kara ograniczenia wolności, grzywny albo nagany.

Pobyt czasowy

Osoba zameldowana na pobyt czasowy nie dłuższy niż trzy miesiące nie musi zmieniać miejsca pobytu stałego. Zdarza się jednak w tej samej miejscowości, że ktoś przebywa nieprzerwanie dłużej niż trzy miesiące i jest tam zameldowany tylko na pobyt czasowy. Powinien wówczas zameldować się tam na pobyt stały.

W tym samym

czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego oraz jedno miejsce pobytu czasowego, trwającego ponad trzy miesiące

Dłużej niż przez trzy miesiące na pobyt czasowy mogą być zameldowane osoby:

• zatrudnione poza miejscem pobytu stałego,

• przebywające w innej miejscowości w związku z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem albo ze względów rodzinnych,

• odbywające czynną służbę wojskową lub osadzone w zakładach karnych, poprawczych, w aresztach śledczych, schroniskach dla nieletnich. W tych przypadkach przyjmuje się, że ktoś przebywa w innej miejscowości wprawdzie dłużej niż trzy miesiące, ale pobyt nie utracił jednak charakteru czasowego.

Pobyt stały

Przed zameldowaniem się na pobyt stały należy wymeldować się z poprzedniego miejsca pobytu stałego i uzyskać zaświadczenie potwierdzające ten fakt. Formalności związane z wymeldowaniem się i zameldowaniem załatwia się w gminie. Aby zameldować się na pobyt stały, trzeba wypełnić i podpisać formularz Zgłoszenie pobytu stałego. Jest on dostępny w gminie. Zgłasza się następujące dane osobowe: nazwisko i imiona, nazwisko rodowe, nazwiska i imiona poprzednie, imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców, stan cywilny, imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe, płeć, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer PESEL, adres poprzedniego miejsca pobytu stałego, adres nowego miejsca pobytu stałego, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu. Osoby objęte obowiązkiem wojskowym podają dodatkowo: stopień wojskowy, nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestracji przedpoborowych.

Dane osobowe przedstawia osoba zobowiązana do zameldowania się na pobyt stały w nowym miejscu pobytu albo członek jej rodziny, opiekun ustawowy albo faktyczny bądź inna osoba.

Należy przedstawić urzędnikowi aktualny dowód osobisty lub inny dokument, pozwalający na ustalenie tożsamości (np. paszport) i przedłożyć zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca pobytu stałego. Osoba niepełnoletnia, która nie ma dokumentu stwierdzającego tożsamość, przedstawia odpis skrócony aktu urodzenia. Z kolei podlegający powszechnemu obowiązkowi obrony przedstawia wojskowy dokument osobisty albo potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji przedpoborowych. W dokumencie zostaną zamieszczone wpisy dotyczące obowiązku meldunkowego.

Oprócz tego należy przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt stały, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu. Natomiast do wglądu pokazuje się tytuł prawny do lokalu, na przykład: umowę cywilnoprawną, wypis z księgi wieczystej, decyzję administracyjną, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

Meldowanie dzieci

Nie zawsze sam zainteresowany musi osobiście meldować się na pobyt stały. Zameldowania noworodka dokonuje z urzędu właściwy organ gminy w miejscowości pobytu stałego matki lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa. Noworodek może też zostać zameldowany w miejscu określonym przez sąd opiekuńczy. Formalności dokonuje się na podstawie skróconego aktu urodzenia, który do gminy przekazuje urząd stanu cywilnego. Natomiast nie trzeba wypełniać formularza: Zgłoszenie pobytu stałego.

Przyjmuje się, że zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym miejscowo urzędzie stanu cywilnego zastępuje jego zameldowanie. Natomiast datą zameldowania dziecka jest data sporządzenia aktu urodzenia.

Z kolei osobę niepełnoletnią na pobyt stały melduje przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę. Miejscem pobytu stałego jest gmina, w której przebywa zarówno niepełnoletni, jak i jego przedstawiciel ustawowy albo osoba sprawująca nad nim faktyczną opiekę.

Na pobyt czasowy można zameldować się bez konieczności zmiany miejsca pobytu w innej albo w tej samej miejscowości. Należy przy tym przedstawić następujące dokumenty: dowód osobisty (lub inny dokument potwierdzający tożsamość), wojskowy dokument osobisty (gdy osoba meldująca się podlega powszechnemu obowiązkowi obrony). Wypełnia formularz zgłoszenia pobytu czasowego ponad dwa miesiące.

Meldując się na pobyt czasowy trwający ponad trzy miesiące, trzeba jeszcze dodatkowo przedstawić potwierdzenie pobytu w lokalu osoby zgłaszającej pobyt czasowy dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu. Zaś do wglądu należy okazać dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu.

Meldując się na pobyt czasowy należy jednocześnie określić, jak długo będzie on trwał. Wolno też przedłużyć pobyt czasowy w tej samej miejscowości na przykład w razie zmiany adresu. Możliwa jest zmiana pobytu czasowego na stały. Formalności związanych z zameldowaniem należy wówczas dokonać w ciągu następnej doby od zakończenia poprzedniego okresu zameldowania.

Natomiast ustnie można zameldować się na pobyt czasowy trwający do dwóch miesięcy. Formalności dokonuje się w gminie w obecności właściciela lub najemcy lokalu. Aby zameldować się, należy zgłosić swoje dane, okazać dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.

PRZYKŁAD: DŁUŻSZY POBYT ZE WZGLĘDÓW RODZINNYCH

Młodemu małżeństwu urodziło się dziecko. Przyjechała do nich teściowa, zameldowana w innym mieście na pobyt stały, aby opiekować się wnukiem. Teściowa zameldowała się na pół roku na pobyt czasowy. Ze względów rodzinnych przebywa wprawdzie w innej miejscowości dłużej niż trzy miesiące, ale jej pobyt nie utracił charakteru czasowego.

POTWIERDZENIE MELDUNKU

Osoba, która została zameldowana na pobyt stały albo czasowy, ma prawo otrzymać tzw. potwierdzenie zameldowania. Wydane osobom zameldowanym na stałe jest ważne przez dwa miesiące od wystawienia. Natomiast przy pobycie czasowym potwierdzenie jest ważne aż do końca terminu zameldowania.

Wymeldowanie

Aby wymeldować się z miejsca pobytu stałego, należy wypełnić i podpisać formularz: Zgłoszenie wymeldowania z miejsca stałego pobytu. Formalności dopełnia się w gminie właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Przy wymeldowywaniu się należy zgłosić organowi gminy swoje dane osobowe, które były podane również w momencie meldowania się. Nie podaje się jedynie adresu nowego miejsca pobytu stałego.

Takie same formalności należy dopełnić przy wcześniejszym wymeldowaniu z pobytu czasowego trwającego ponad dwa miesiące. Wymeldowując się jeszcze przed upływem tego terminu, trzeba dopełnić formalności najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Wypełnia się i podpisuje inny formularz czy zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego ponad dwa miesiące. Natomiast ustnie w organie gminy można wymeldować się z pobytu czasowego do dwóch miesięcy, jeszcze przed upływem tego okresu.

Jeżeli zameldowany na pobyt stały umrze, to wówczas jego wymeldowanie następuje z urzędu. Robi to gmina na podstawie odpisu skróconego aktu zgonu, przesłanego jej przez urząd stanu cywilnego. Nie trzeba wówczas wypełniać formularza: Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego. Zgłoszenie zgonu w urzędzie stanu cywilnego zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej.

Ważne!

Na pobyt stały lub czasowy należy się zameldować najpóźniej przed upływem czwartej doby licząc od dnia przybycia do danej miejscowości i przebywania w niej pod tym samym adresem

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 ze zm.).

Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 grudnia 2002 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz.U. nr 236, poz. 1999 ze zm.).

Infor.pl
Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawę o asystencji osobistej. Co mówi pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami?
17 lip 2024

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, przekazał, że projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym.

Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej
16 lip 2024

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii
16 lip 2024

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat
17 lip 2024

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami
16 lip 2024

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą
16 lip 2024

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia
16 lip 2024

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana
17 lip 2024

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu
16 lip 2024

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce
16 lip 2024

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

pokaż więcej
Proszę czekać...