O ile taniej z dużym przebiegiem
REKLAMA
W ogłoszeniach sprzedaży aut podane ceny są wywoławcze. Ma ona jednak tę wadę, że podane tam ceny są wywoławcze. Transakcje są zawierane zwykle przy niższych cenach. Dlatego znacznie lepiej opierać się na danych firm profesjonalnie zajmujących się zbieraniem informacji o cenach na giełdach, komisach, punktach dealerskich oraz w internecie, np. Info-Ekspert i Eurotax Glass's. Oprócz ceny takie firmy zbierają informacje o wszystkich elementach, które wpływają na koszty nabycia auta. Efektem jest system informatyczny, który pozwala szybko obliczyć, ile auto jest warte przy założeniu różnych korekt (np. za mniejszy lub większy niż przeciętna przebieg czy wyposażenie).
Bezpłatnie
można sprawdzić wartość auta na stronach towarzystw ubezpieczeniowych z kalkulatorami składek za polisy autocasco
Gdzie szukać danych
Firmy te mają na swoich stronach (Eurotax również na stronach Wirtualnej Polski) możliwość wyliczenia składek ubezpieczeniowych, ale trzeba za to zapłacić. Gratis można to zrobić na stronach ubezpieczycieli, którzy korzystają z tego samego oprogramowania w kalkulatorach składek za ubezpieczenia komunikacyjne. Tam po wpisaniu wszystkich potrzebnych do określenia wartości danych dostaniemy rzetelną informację o cenie, np. już po skorygowaniu jej ze względu na przebieg. Takie informacje można też uzyskać przez telefon lub odwiedzając oddział jakiegoś towarzystwa.
Co wpływa na cenę
Od czego głównie zależy cena pojazdu? Przede wszystkim od przebiegu auta. Tu maksymalna korekta w dół może wynieść nawet 30 proc. wartości przeciętnego auta, ale to dla samochodów do 1 tys. cm3. W przypadku większych aut przebieg ma nieco mniejsze znaczenie i dlatego przy autach powyżej 3 tys. cm3 wskaźnik ten wynosi 16 proc. Podobnie rzecz się ma z korektami w górę, ze względu na mały przebieg. Tu bardziej cenne są auta o małej pojemności (do 1 tys. cm3), dla których korekta w górę to nawet 15 proc. Z kolei w przypadku samochodów z drugiej porównywanej kategorii korekta w górę wynosi około 8,5 proc.
Stan nie tylko techniczny
Im starszy pojazd, tym większe znaczenie ma to, czy właściciel o nie dbał. Na przykład, jeśli auto jest skorodowane, wartość można obniżyć nawet o kilkadziesiąt procent. Podobna może być korekta dokonana ze względu na stan osprzętu i wyposażenia, np. pleśń w wykładzinach podłogi, porwana tapicerka, popękana i porysowana deska rozdzielcza. Przeciętnie o około 5-10 proc. obniża wartość auta wcześniejszy wypadek, zakładając, że naprawa była wykonana w sposób poprawny. Wartość pojazdu podnoszą takie elementy, jak niewielki przebieg (około 5-10 proc. wartości), choć jeśli auto stało dwa lata nieużywane, może to skutkować negatywnie, czy wyposażenie dodatkowe. Obecnie istotnym elementem wpływającym na cenę auta jest to, czy było sprowadzane z zagranicy czy od początku jeździ po polskich drogach. Te pierwsze mogą być tańsze nawet o 8 proc. Na cenę samochodu niebagatelny wpływ ma też jego charakter eksploatacji - np. użytkowanie pojazdu jako taksówki może obniżyć wartość nawet o 10 proc. Uwzględnienie tych cech, jak i aktualnego stanu technicznego, daje nam odwzorowanie wartości rynkowej danego samochodu.
Przykładowe korekty za przebiegKliknij aby zobaczyć ilustrację.
MARCIN JAWORSKI
marcin.jaworski@infor.pl
REKLAMA