Co zrobić z uszkodzoną paczką z e-sklepu
REKLAMA
REKLAMA
We-sklepach można kupić niemal każdy towar, jednak znalezienie i zamówienie produktu po atrakcyjnej cenie nie jest równoznaczne z zakończeniem transakcji. Ważne, by przesyłka z zamówionymi kosmetykami czy sprzętem elektronicznym dotarła do nas nieuszkodzona, a towar znajdujący się w paczce nie miał wad, był zgodny z tym, na co umówiliśmy się z e-sklepem lub po prostu spełniał nasze oczekiwania.
REKLAMA
Polskie sklepy internetowe dostarczają zamówiony towar zazwyczaj za pośrednictwem firm kurierskich lub Poczty Polskiej. Sprzedawca nie ma wpływu na konkretną godzinę dostarczenia przesyłki do odbiorcy. Co zrobić, jeśli obawiamy się, że kurier może przywieźć zamówioną paczkę podczas naszej nieobecności w domu? Najlepiej skontaktować się z nim bezpośrednio i umówić na dogodną porę. O tym, pod jaki numer telefonu mamy zadzwonić, dowiemy się z mejla, jaki powinien wysłać do nas sklep internetowy w chwili wysyłania paczki z magazynu.
Może się zdarzyć, że zamówienie - z powodu błędu lub zaniedbania firmy kurierskiej - nigdy do nas nie dotrze. Nie przejmujmy się - pieniędzy nie stracimy. Przewoźnik ponosi bowiem odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki, powstałe od przyjęcia przesyłki do przewozu aż do jej wydania (taka zasada wynika z art. 65 ustawy Prawo przewozowe). Firma kurierska jest przewoźnikiem, a zatem skoro przesyłka zaginęła, ponosi ona odpowiedzialność za jej utratę.
Kwestia odpowiedzialności za utraconą przesyłkę nie ma większego znaczenia dla kupujących w internecie, bo to nie oni będą walczyć z przewoźnikiem o rekompensatę. W razie opóźnień należy zgłosić ten fakt sprzedającemu. Sklep internetowy skontaktuje się z firmą kurierską i wyjaśni sprawę. Nie czekając na zakończenie sporu z dostawcą, powinien wysłać towar ponownie lub umożliwić nam odstąpienie od zawartej umowy.
OBOWIĄZKI SKLEPÓW INTERNETOWYCH
Zanim zrobimy zakupy, e-sklep powinien poinformować nas o:
• imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
• istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
• cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
• zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
• kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
• prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni (ze wskazaniem wyjątków przewidzianych w przepisach),
• kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,
• terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
• minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
• miejscu i sposobie składania reklamacji,
• prawie wypowiedzenia umowy.
ADAM MAKOSZ
adam.makosz@infor.pl
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.