REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo pracownika do przerw w pracy

Stanisław Majerczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przerwy w pracy przysługują pracownikowi w związku z wykonywaną pracą. Przepisy przewidują różne rodzaje przerw. Przerw udziela się najczęściej ze względu na czas pracy, jak również rodzaj wykonywanej pracy.

Podstawowym aktem prawnym, na podstawie którego pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia przerw w pracy zatrudnianym pracownikom, jest kodeks pracy.

Przerwa pracownicza

Prawo do powszechnej przerwy pracowniczej ustanawia art. 134 k.p. Przepis ten określa, że w przypadku gdy dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, ma on prawo do przerwy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy. Należy zwrócić uwagę, że prawo do przerwy powiązane jest nie z obowiązującą pracownika dobową normą czasu pracy, lecz z dobowym wymiarem czasu pracy, czyli z faktycznym czasem trwania pracy w ciągu jednego dnia pracy. Inaczej mówiąc: określone w art. 134 k.p. prawo pracownika do przerwy w pracy wliczanej do czasu pracy nie jest uzależnione od wymiaru zatrudnienia, lecz od ustalonego dla pracownika rozkładu czasu pracy, konkretnie dobowego wymiaru czasu pracy. Oczywiste jest zatem, że prawa do tej przerwy nie mają pracownicy, których czas pracy w ciągu jednego dnia pracy jest krótszy i wynosi np. 4 godziny na dobę.

Przykład

Pan Robert R. jest zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jego dobowa norma czasu pracy wynosi 4 godziny i z tego powodu nie przysługuje mu 15-minutowa przerwa określona w art. 134 k.p. Jeżeli jednak w konkretnym dniu pan Robert R. pracuje np. 7 godzin, to ma prawo do tej przerwy.

Zwrot „co najmniej” występujący w treści powołanego przepisu świadczy, że nie ma przeciwwskazań, aby ta przerwa w pracy, wliczana do czasu pracy, została wydłużona. Korzystniejsze unormowania ustalania czasu trwania przerwy w pracy mogą być wprowadzone w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Omawiana 15-minutowa przerwa jest prawem pracownika i jej zapewnienie należy do obowiązków pracodawcy. Prawo pracownika do przerwy jest chronione tak jak każde inne roszczenie ze stosunku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przerwa w przerywanym czasie pracy

W myśl art. 139 § 1 i 4 k.p., jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, może być stosowany system przerywanego czasu pracy według z góry ustalonego rozkładu przewidującego nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin. Przerwy nie wlicza się do czasu pracy, jednakże za czas tej przerwy pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia w wysokości połowy wynagrodzenia należnego za czas przestoju (zgodnie z art. 81 § 1 k.p. za czas przestoju przysługuje pracownikowi wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60 proc. wynagrodzenia). System przerywanego czasu pracy może być stosowany również u pracodawcy będącego osobą fizyczną, prowadzącego działalność w zakresie rolnictwa i hodowli, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa. Podstawą stosowania tego systemu jest umowa o pracę. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas przerwy, jeżeli wynika to z umowy o pracę.

W systemie przerywanego czasu pracy pracodawca ma prawo do ustalania rozkładu czasu pracy z przerwą, która nie może być dłuższa niż 5 godzin. Nie oznacza to jednak obowiązku stosowania takiej przerwy w każdym dniu pracy pracownika. Rozkład pracy może zatem przewidywać również dni pracy „nieprzerwanej”. Nie ma przeszkód, aby godziny przerwy ustalić w regulaminie.

Pracownicy objęci systemem przerywanego czasu pracy mogą również korzystać z przerw w pracy wliczanych do czasu pracy, oczywiście pod warunkiem, że spełniają kryteria ustawowe do wykorzystywania takich przerw.

Przerwa na posiłek

Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy niewliczaną do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, przeznaczoną na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych. Przerwę tę wprowadza się w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. O powyższym stanowi art. 141 k.p.

Przerwa na posiłek lub załatwienie spraw osobistych ma charakter fakultatywny, kodeks pracy nie obliguje pracodawcy do jej wprowadzenia. Przerwa nie jest wliczana do czasu pracy i za czas jej trwania nie przysługuje pracownikowi wynagrodzenie.

Przerwa w pracy szczególnie uciążliwej

Jak stanowi art. 145 k.p., skrócenie czasu pracy poniżej norm określonych w art. 129 § 1 k.p., a więc ośmiogodzinnej normy dobowej i przeciętnej czterdziestogodzinnej normy tygodniowej, dla pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych lub szczególnie szkodliwych dla zdrowia może polegać na ustanowieniu przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Przerwa w pracy to tylko jeden z dwóch dopuszczalnych sposobów skrócenia norm czasu pracy, drugim jest obniżenie tych norm. Przepisy nie dopuszczają możliwości jednoczesnego skrócenia czasu pracy przez obniżenie norm czasu pracy i ustanowienia przerwy w pracy wliczanej do czasu pracy.

Przepisy kodeksu pracy nie wskazują, które z prac należy uznać za wykonywane w warunkach szczególnie uciążliwych lub szczególnie szkodliwych dla zdrowia. Wykaz stanowisk pracy objętych skróconym czasem pracy ustala pracodawca po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami w trybie i na zasadach określonych w art. 23711a i 23713a k.p. oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami.

Przerwa w trakcie pracy monotonnej

Przepis art. 145 k.p. dopuszcza także skrócenie czasu pracy poniżej norm określonych w art. 129 § 1 k.p. w przypadku pracy monotonnej lub pracy w ustalonym z góry tempie. Prace monotonne to prace jednostajne, polegające na wykonywaniu tych samych lub ograniczonych przedmiotowo czynności, wywołujące u pracownika stan znużenia. Z kolei prace wykonywane w ustalonym z góry tempie to prace, na których rytm pracownik nie ma wpływu, jest on bowiem zdeterminowany stosowaną organizacją procesu pracy. Kodeks pracy nie określa liczby przerw należnych pracownikom wykonującym tego rodzaju pracę, ich długości ani częstotliwości. O liczbie przerw oraz ich długości i częstotliwości powinny rozstrzygać przepisy wewnątrzzakładowe - w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym.

Wykaz prac monotonnych czy też prac w ustalonym z góry tempie powinien być ustalony przez pracodawcę po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami oraz po zasięgnięciu opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami.

Przerwa na karmienie

W myśl przepisów art. 187 k.p. każdej pracownicy karmiącej dziecko piersią przysługuje uprawnienie do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. W przypadku pracownic karmiących więcej niż jedno dziecko przysługuje im prawo do dwóch wydłużonych przerw w pracy, po 45 minut każda. Należy dodać, że na wniosek pracownicy przerwy na karmienie mogą być udzielane łącznie. Przerwy, na wniosek pracownicy, mogą być wykorzystane także w ten sposób, że pracownica później zaczyna lub wcześniej kończy pracę, a skrócenie to odpowiada przysługującej jej przerwie na karmienie.

Pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż cztery godziny dziennie przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli jednak czas pracy pracownicy nie przekracza sześciu godzin dziennie, przysługuje jej jedna przerwa na karmienie.

Jak zatem widać, prawo do przerwy zależy od dobowego wymiaru czasu pracy oraz od liczby karmionych dzieci. Nie ma przy tym znaczenia ani rodzaj umowy o pracę, na podstawie której pracownica jest zatrudniona, ani jej ogólny czy zakładowy staż pracy.

O fakcie karmienia dziecka piersią pracownica powinna zawiadomić pracodawcę przedkładając mu odpowiednie oświadczenie. Ze względu na to, że przepisy nie regulują długości okresu, przez jaki pracownica może korzystać z przerwy na karmienie, to okres ten będzie indywidualny, uzależniony tylko od faktu karmienia piersią. Jeżeli natomiast pracodawca zażąda udokumentowania tego faktu, pracownica powinna przedstawić odpowiednie zaświadczenie lekarskie. Przyjmuje się, że pracodawca udziela przerw na karmienie na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim dokumentującym fakt karmienia dziecka piersią.

Za czas przerw na karmienie piersią pracownicy przysługuje pełne wynagrodzenie. Przy jego ustalaniu stosuje się zasady obowiązujące przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop, z tym że składniki wynagrodzenia ustalane w wysokości przeciętnej oblicza się z miesiąca, w którym pracownica korzystała z przerw w pracy na skutek karmienia dziecka piersią. Stanowi o tym § 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (Dz.U. Nr 62, poz. 289 z późn.zm.).

Przykład

Prawo do przerw w pracy, wliczanych do czasu pracy, przysługujących na podstawie art. 134 k.p. oraz art. 187 k.p. przysługuje niezależnie. W konsekwencji gdy pracownica wykorzystuje przerwę na karmienie dziecka piersią, nie oznacza to, że w jej ramach wykorzystuje przerwę przysługującą na podstawie art. 134 k.p. Stąd też możliwa jest sytuacja, że pracownica karmiąca piersią więcej niż jedno dziecko, której czas pracy przekracza sześć godzin dziennie, będzie miała prawo do przerw w pracy w łącznym wymiarze 105 minut (15 + 45 + 45). Nie trzeba oczywiście wspominać, że za czas tych przerw pracownica zachowuje prawo do wynagrodzenia.

Przerwa dla pracowników młodocianych

Pracownikom młodocianym przysługuje przerwa przewidziana w art. 202 § 31 k.p. Prawo do niej związane jest z dobowym wymiarem czasu pracy młodocianego. Wymiar ten uzależniony jest od jego wieku. Młodociany w wieku do 16 lat nie może pracować dłużej niż 6 godzin na dobę, a w przypadku pracownika młodocianego w wieku powyżej 16 lat czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę. Wspomniany przepis stanowi, że jeżeli dobowy wymiar czasu pracy młodocianego jest dłuższy niż 4,5 godziny, pracodawca jest obowiązany wprowadzić przerwę w pracy trwającą nieprzerwanie 30 minut, wliczaną do czasu pracy. Jak zatem widać, w stosunku do pracowników młodocianych obowiązują uprzywilejowane zasady ustalania przerw w pracy. Dotyczą one młodocianych zatrudnionych zarówno w celu przygotowania zawodowego, jak i przy pracach lekkich.

Przerwy pozakodeksowe

Kwestia przerw w pracy regulowana jest nie tylko w przepisach kodeksu pracy, ale także w innych aktach prawnych. Wydaje się, że z praktycznego punktu widzenia najistotniejsze dla pracodawcy są zagadnienia związane z przerwami w pracy dla osób zatrudnionych przy obsłudze monitorów ekranowych oraz dla osób niepełnosprawnych.

Praca przy komputerze uprawnia pracowników do szczególnego rodzaju przerwy. Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973) pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom co najmniej pięciominutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Warto zwrócić uwagę, że przez pojęcie pracownika należy rozumieć każdą osobę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym praktykanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Przykład

Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy wykonuje swoją pracę przy wykorzystaniu komputera. Z tego względu pracodawca co godzinę udziela mu pięciominutowych przerw wliczanych do czasu pracy. Niezależnie od tych przerw pracownikowi przysługuje również 15-minutowa przerwa na podstawie art. 134 k.p.

W myśl art. 17 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn.zm.) dodatkowa przerwa w pracy przysługuje osobom niepełnosprawnym, a więc osobom trwałe lub okresowo niezdolnym do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującego niezdolność do pracy. Przerwa przeznaczona jest na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek. Czas tej przerwy wynosi 15 minut i jest wliczany do czasu pracy, przy czym - co istotne - nie narusza to przepisu art. 134 k.p.

Podstawa prawna:

- ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.),

- ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn.zm.),

- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973).

W przypadku gdy dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, ma on prawo do przerwy trwającej co najmniej 15 minut, wliczanej do czasu pracy. Prawo pracownika do tej przerwy w pracy nie jest uzależnione od wymiaru zatrudnienia, lecz od ustalonego dla pracownika rozkładu czasu pracy, a konkretnie dobowego wymiaru czasu pracy.

Stanisław Majerczyk

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia nie dla wszystkich wdów: nie dla młodych wdów (nawet jeżeli zostały same z dzieckiem) i nie dla „porzuconych” kobiet

Renta wdowia, to nowe świadczenie dla wdów i wdowców, o które będzie można wnioskować już od 1 stycznia 2025 r. Choć nazwa sugeruje, że powinno ono dotyczyć wszystkich wdów i wdowców – będzie na nie mogła liczyć tylko ich ograniczona grupa, która spełnia wszystkie określone w ustawie przesłanki. Renty wdowiej nie otrzymają m.in. osoby, które owdowiały w młodym wieku, jak i osoby „porzucone” przez współmałżonka (nawet jeżeli nie doszło do rozwodu). 

Świadczenia z programu Aktywny rodzic zostaną wyłączone z definicji dochodu. Nie będą miały wpływu na prawo do świadczeń z pomocy społecznej

Rada Ministrów przyjęła projekt projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Świadczenia z programu „Aktywny Rodzic” zostaną wyłączone z definicji dochodu.

Nadchodzi rewolucja w urzędach pracy. Bezrobotni powinni się cieszyć czy martwić? Rząd zdecydował: będzie nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Rynek pracy potrzebuje nowej ustawy? Tak uważa ministerstwo pracy, a Rada Ministrów podzieliła zdanie resortu.  Rząd w Wigilię 24.12.2024 r. przyjął projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To ma być prawdziwa rewolucja.

Czekasz na wdowią rentę, sprawdź już teraz czy ci się należy, apeluje zus i zaprasza do składania wniosków z wyprzedzeniem

W Wigilię 24.12.2024 Zakład Ubezpieczeń Społecznych – ZUS zwrócił się z komunikatem do wdów i wdowców, by jak najszybciej sprawdzili czy mają prawo do dwóch świadczeń. To ważne, bo choć samo nowe świadczenie – tzw. wdowia renta będzie wypłacane od lipca, to wnioski można już składać będzie zaraz z początkiem nowego roku.

REKLAMA

ZUS informuje: Od 1 stycznia 2025 r. można składać wnioski o rentę wdowią. Jakie warunki należy spełnić?

Od 1 stycznia 2025 r. ZUS zacznie przyjmować wnioski o rentę wdowią. Osoby uprawnione mogą składać wnioski, ale prawo do tego świadczenia zostanie im przyznane od miesiąca, w którym złożyły wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.

40 tys. zł na zakup samochodu do wzięcia już na początku lutego 2025 r. [za zezłomowanie starego auta w ciągu ostatnich 4 lat – premia 5-10 tys. zł; cena nowego samochodu – do 225 tys. zł netto]

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dniu 16 grudnia br., ogłosił iż na początku lutego 2025 r. – ruszy nabór wniosków o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego. W ramach programu „Mój elektryk 2.0” osoby fizyczne, będą mogły uzyskać nawet 40 tys. zł dopłaty do zakupu bezemisyjnego auta. Budżet programu ma wystarczyć na zakup ok. 40 tys. samochodów.

30 tysięcy złotych kary! Kierowcy mają na to siedem dni. Nowy obowiązek dla właścicieli aut mrozi krew w żyłach

Nie odbierają listów poleconych wysyłanych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego, podają nazwiska ludzi zza granicy, tak namierzeni przez fotoradary kierowcy unikają płacenia mandatów. Resort Infrastruktury mówi temu dość i od 2025 roku wprowadzi nowe mechanizmy ścigania sprawców łamania przepisów drogowych. Skóra cierpnie, włos się jeży od nowych zasad karania mandatami. 

To pewne: będzie wyższy wiek emerytalny. Najpierw zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, potem wydłużenie lat pracy

Politycy i rząd nie mają wyboru – muszą podwyższyć wiek emerytalny. Politycznie może się to wydawać samobójstwem, ale realnie brak podwyższenia wieku emerytalnego to samobójstwo ekonomiczne. Dlatego cała sztuka polega na tym, by przekonać społeczeństwo, że podniesienie wieku emerytalnego jest w interesie wszystkich.

REKLAMA

Wigilia 24.12.2024 – czy po raz ostatni zgodnie z prawem to dzień roboczy, a od 2025 dzień ustawowo wolny od pracy

Ustawa, która zmieniła status 24 grudnia z dnia roboczego w dzień ustawowo wolny od pracy odbyła już niemal całą drogę legislacyjną. By stała się prawem powszechnie obowiązującym musi być jeszcze jedynie podpisana przez prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jednak nie jest wcale pewne czy tak się stanie.

Na podium: Tusk, Duda i Kaczyński. 100 najczęściej pokazywanych polityków w Polsce w 2024 r. [ranking medialnej wartości]

Instytut Przywództwa przygotował ranking medialnej wartości polityków w Polsce. Ranking ten powstał na podstawie szacunków ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych z udziałem tych polityków w okresie styczeń - listopad 2024 r. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Na pierwszym miejscu znalazł się premier Donald Tusk - wartość przekazów medialnych z jego udziałem (gdyby przeliczyć to na koszt reklamy) osiągnęła imponującą kwotę 474,75 mln zł. Na podium znaleźli się również prezydent Andrzej Duda z wynikiem 272,98 mln zł oraz prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński – 203,35 mln zł.

REKLAMA