Czy spadek nabyty między 12 maja a 31 grudnia 2006 r. jest wolny od podatku
REKLAMA
Komentowana interpretacja nie jest zgodna z brzmieniem interpretowanych przepisów. Organy podatkowe powtarzając w przedmiotowej kwestii stanowisko Ministerstwa Finansów (zawarte w odpowiedzi Ministerstwa Finansów Nr PL-834/85/JB/06/PDJC-345/06/39/07 z dnia 26 stycznia 2007 r. na pismo Przewodniczącego Krajowej Rady Notarialnej ), moim zdaniem dokonują nieprawidłowej wykładni prawa, stosując zakazaną w państwie prawa zasadę in dubio pro fisco.
Artykuł 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. nr 222, poz. 1629) stanowi, że przepis art. 4 ust. 4 upsd, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, ma zastosowanie również do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło po dniu 12 maja 2006 r..
Artykuł 4 ust. 4 upsd po zmianie stanowi, że zwolnienia określone w ust. 1 i w art. 4a stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa.
Artykuł 4a zawiera zwolnienie z podatku od spadków i darowizn najbliższych spadkobierców (małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę) jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Moim zdaniem nabycie przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce własności rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku już po dniu 12 maja 2006 r. może korzystać ze zwolnienia określonego powyżej w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni wskazał, że przepisy przejściowe ustawy zmieniającej nie regulują wpływu nowego (dodanego) przepisu art. 4 a ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy dotychczasowej (przed zmianą), a zatem do nabycia majątku w drodze spadku przed 1 stycznia 2007 r. przepis ten nie może mieć zastosowania. Działanie to wypełnia znamiona stosowania zakazanej zasady, że w razie wątpliwości fiskus interpretuje przepisy korzystnie dla siebie, a nie na korzyść podatnika. Wskazywał na to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 4229/06 z dnia 20 lutego 2007 r..
Interpretację skomentował
Leszek Syguła
ekspert podatkowy, prawnik,
doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
W przedstawionym stanie faktycznym małżonek Wnioskodawcy zmarł w dniu 30.11.2006 r. Postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku zostanie wydane najprawdopodobniej w roku 2007. W ocenie Podatnika nabycie spadku po zmarłym mężu zwolnione będzie od podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązującej od 01.01.2007 r..
INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. Nr 8 poz.60 z 2005r. Ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.04.2007 r. (data wpływu 23.04.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w podatku od spadków i darowizn stwierdzam, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu swego postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni stwierdził co następuje.
Przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (jednolity tekst Dz.U.nr 142 poz.1514 z 2004r. Ze zm.) stanowią:
- art. 1 ust. 1 pkt.1: podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej tytułem spadku
- art. 5: iż obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy rzeczy lub praw majątkowych
- art. 6 ust 1 pkt 1: przy nabyciu w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku. W przypadku, gdy nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem (orzeczenie sądu) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia (art. 6 ust. 4 ustawy)
- art. 7 ust. 1: podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego
- art. 9 ust. 1 pkt 1: opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 9.637 zł, - jeżeli nabywca jest osoba zaliczoną do I grupy podatkowej
- art. 14 ust. 1 wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca
- art. 14 ust. 3 pkt 1: do grupy I zalicza się małżonka.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. Nr 222 poz. 1629) do nabycia własności rzeczy i praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie powyższej ustawy. Przepis art. 5 tejże ustawy stanowi, że wchodzi ona w życie z dniem 01.01.2007 r. Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje daty nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku. W tym przypadku należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16 poz.93 ze zm.) regulującymi sprawy spadkowe (Księga Czwarta - Spadki). Przepis art. 925 kc stanowi, że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Zgodnie z przepisem art. 924, kc spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
Przepis art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej rozstrzyga, które przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn mają zastosowanie do nabycia, które nastąpiło przed dniem 1.01.2007r. Celem przepisów przejściowych jest uregulowanie przez ustawodawcę stosunków prawnych, które powstały przed wejściem w życie nowej regulacji, a ich skutki prawne trwać będą również po jej wejściu w życie.
Zgodnie z powołanym przepisem przejściowym określonym w art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej, do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (01.01.2007 r.) stosuje się przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej. Przepisy przejściowe ustawy zmieniającej nie regulują wpływu nowego (dodanego) przepisu art. 4 a ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy dotychczasowej (przed zmianą), a zatem do nabycia majątku w drodze spadku przed 1 stycznia 2007 r. przepis ten nie może mieć zastosowania. Przepisy przejściowe określone w art. 3 ust. 2 ustawy zmieniającej odnoszą się do stosowania przepisów art. 4 ust. 4 ustawy, który to przepis określa zakres podmiotowy nabywców uprawnionych do korzystania ze zwolnień i ulg podatkowych w podatku od spadków i darowizn.
W stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2006 r. z ulg podatkowych określonych w art. 4 i art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn mogli korzystać wyłącznie nabywcy posiadający obywatelstwo polskie lub miejsce stałego pobytu na terytorium Polski (art. 4 ust. 4 i art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Przepis art. 4 ust. 4 ustawy w nowym brzmieniu umożliwia korzystanie z ulg i zwolnień, o których mowa w tej ustawie, także nabywcom posiadającym obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub mającym miejsce zamieszkania na terytorium takiego państwa, a w konsekwencji zapewnia zgodność przepisów polskich z prawem Unii Europejskiej w tej kwestii.
Jeżeli nabycie majątku nastąpiło w okresie od 13.05. do 31.12.2006 r. osoby te mogą skorzystać z ulg wyłącznie w zakresie art. 4 ust. 1 i art. 16 ustawy, gdyż przepisy przejściowe nie dotyczą przepisu art. 4 a ustawy. W okresie od 13.05 do 31.12.2006 r. na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21.04.2006 r. w sprawie zaniechania poboru podatku od spadku i darowizn od niektórych podatników (Dz.U. Nr 73 poz. 506) zapewniono równe traktowanie obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej (EOG) przez zaniechanie poboru podatku od spadków i darowizn od podatników posiadających obywatelstwo jednego z ww. państw członkowskich Unii Europejskiej (EOG) mających miejsce zamieszkania na terytorium takiego państwa, z tytułu nabycia przez nich rzeczy lub praw majątkowych określonych w art. 4 ust. 1 i art. 16 ustawy. Przepis przejściowy art. 3 ust. 2 ustawy zmieniającej pozwoli na skorzystanie z ulg podatkowych (wyłącznie tych, o których mowa w art. 4 ust. 1 i art. 16 ustawy i w zakresie, w jakim one obowiązywały do 31.12.2006 r.) tym obywatelom państw EOG, którzy nabyli majątek w okresie od 13.05.2006 do 31.12.2006 r, a nie objęły ich przepisy ww. rozporządzenia. Oznacza to, że przepisy przejściowe jedynie rozszerzyły z mocą wsteczną zakres podmiotowy zwolnień i ulg podatkowych.
Rozpatrując podniesiony stan faktyczny, w kontekście powyższych przepisów, organ podatkowy stwierdza, że nabycie spadku przez Podatniczkę po zmarłym mężu nastąpiło z chwilą jego śmierci tj. w dniu 30.11.2006r. Spadek ten jako czynność prawna podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2007 r.
Źródło: Interpretacja Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z 28 czerwca 2007 r., nr PO/436-005/07
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.