Na co uważać, kupując polisę przez internet
REKLAMA
REKLAMA
- Warunki takiej umowy przewidują, że spory będą rozstrzygane zgodnie z prawem duńskim lub polskim w jurysdykcji wybranej przez ubezpieczonego - mówi Anna Wawrzyńczak, prezes Ubezpieczeniaonline.pl.
W przypadku rozbieżności ogólnych warunków ubezpieczenia z prawem krajowym zastosowanie ma prawo krajowe.
Problem możemy mieć, gdy kupimy polisę w zagranicznym towarzystwie, które nie miało woli docierania do polskich klientów.
- Przykład: polisa turystyczna kupiona przez internet jako dodatek do wycieczki w zagranicznym towarzystwie. Wtedy nie będziemy mieli kompetencji do pomocy w razie sporu - mówi Aleksander Daszewski z Biura Rzecznika Ubezpieczonych.
Na szczęście takich przypadków nie jest wiele. Polacy coraz częściej kupują polisy w zagranicznych towarzystwach, które nie mają swoich spółek akcyjnych w Polsce, tylko oddziały. W praktyce oznacza to, że kupują w Polsce polisy towarzystwa, które podlega nadzorowi francuskiemu czy niemieckiemu. Z takiej możliwości skorzystali ubezpieczyciele, którzy ostatnio weszli na rynek polis komunikacyjnych sprzedawanych przez telefon i internet: AXA i Liberty Direct. AXA działa jako polski oddział zarejestrowanego we Francji potentata ubezpieczeniowego. Bardziej skomplikowany jest status Liberty. To oddział hiszpańskiej spółki, która należy do amerykańskiej firmy. Jakie to ma znaczenie dla klientów? Niewielkie - procedury w każdym przypadku są długie.
- Skargi na firmę działającą na zasadzie oddziału czy swobody świadczenia usług można kierować do Komisji Nadzoru Finansowego - mówi Łukasz Dajnowicz z KNF.
Komisja zwróci się do zakładu ubezpieczeń o wyjaśnienia, z powołaniem się na przepisy prawa unijnego (art. 40 ust. 2 Dyrektywy 92/49/EWG oraz art. 46 ust. 1 Dyrektywy 2002/83/WE). W przypadku nieprzekazania KNF żądanych informacji możliwe jest wystąpienie o wyjaśnienia do macierzystego nadzoru danej firmy.
TU MOŻNA POSKARŻYĆ SIĘ NA DZIAŁALNOŚĆ TOWARZYSTW
Rzecznik ubezpieczonych, www.rzu.gov.pl
dyżury tel. (22) 333 73 28, codziennie 10.00-15.00 i 17.00-19.00.
Komisja Nadzoru Finansowego, www.knf.gov.pl
Skargi do departamentu ochrony klienta można wysyłać:
mailem: dok@knf.gov.pl, faksem:(22) 548 72 66,
listownie: pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
MARCIN JAWORSKI
marcin.jaworski@infor.pl
Wypowiedź Pani Krystyny Krawczyk, dyrektora Biura Rzecznika Ubezpieczonych
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Krystyna Krawczyk
dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych
Źródło: Gazeta Prawna Nr 206/2007 z dnia 2007-10-23.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.