Głosowanie poza miejscem zamieszkania
REKLAMA
REKLAMA
Wniosek powinien zawierać kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy. Należy go wnieść do urzędu gminy, na obszarze której będzie przebywać w dniu wyborów, najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów.
Tak samo powinien postąpić wyborca, który nigdzie nie zamieszkuje. Spis wyborców w szpitalach i w zakładach pomocy społecznej sporządza się na podstawie wykazów osób, które będą w nich przebywać w dniu wyborów.
Wykazy pacjentów oraz przebywających w zakładach pomocy społecznej dyrektorzy szpitali i zakładów pomocy społecznej przekazują do urzędu gminy najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów.
Wykazy osób przebywających w zakładach karnych i w aresztach śledczych dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych przekazują do urzędu gminy najpóźniej w dziesiątym dniu przed dniem wyborów.
REKLAMA
Wyborcy przebywający na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów wpisywani są do spisu wyborców sporządzanego przez kapitana statku. Wpisu dokonuje się na podstawie wniosku wyborcy zgłoszonego najpóźniej w piątym dniu przed dniem wyborów. Wniosek powinien zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL lub numer ważnego polskiego paszportu oraz adres zamieszkania.
Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty wpisywani są do spisu wyborców sporządzanego przez właściwego terytorialnie konsula. Wpisu dokonuje się na podstawie osobistego zgłoszenia wniesionego ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie lub telefaksem. Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia oraz miejsce pobytu wyborcy, numer ważnego polskiego paszportu, a także miejsce i datę jego wydania. Zgłoszenia można dokonać najpóźniej w piątym dniu przed dniem wyborów.
Opracowała MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ
Podstawa prawna
• Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczpospolitej Polskiej z 12 kwietnia 2001 r. (Dz.U. nr 46, poz. 499).
OPINIA
JAROSŁAW ZBIERANEK
analityk z Instytutu Spraw Publicznych
Wyborcy, którzy będą przebywać w dniu wyborów poza miejscem zameldowania, mogą głosować na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania. Taki dokument jest wydawany w urzędzie gminy właściwym dla miejsca zameldowania. Można go uzyskać osobiście lub upoważniając inną osobę, np. członka rodziny. Ważne, aby pamiętać o terminach - wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć najpóźniej dwa dni przed dniem wyborów - a więc do 19 października. W praktyce pobranie zaświadczenia nie trwa długo - są one najczęściej wydawane od ręki, bez zbędnego oczekiwania. Wzory dokumentów oraz wszelkie informacje dotyczące procedury uzyskania zaświadczenia (np. godziny przyjęć) najłatwiej odnaleźć na stronach internetowych urzędów gmin (miast). Warto podkreślić, że z uzyskanym zaświadczeniem (oraz oczywiście dowodem tożsamości) można udać się w dniu wyborów do dowolnie wybranej obwodowej komisji wyborczej w Polsce lub za granicą. Przed głosowaniem komisja odbiera jedynie zaświadczenie i dopisuje wyborcę do spisu.
REKLAMA