REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obycie ułatwia życie w pracy

Barbara Hubal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprzejme zachowanie jest coraz bardziej w cenie. Dobre maniery podkreślają nasz szacunek wobec bliźnich, a tym samym - skłaniają ich do wzajemności. Warto znać zasady, jakimi kieruje się człowiek dobrze wychowany.


Czy na pewno wiesz, jak należy zachować się w różnych sytuacjach zawodowo-towarzyskich?


W niektórych zawodach wymaga się od pracowników wyjątkowo uprzejmego zachowania. Dobre maniery nie tylko czynią życie przyjemniejszym, ale i pomagają w karierze, pod warunkiem, że są dostosowane do sytuacji. Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:

Dobre maniery na co dzień i od święta

1. Lwica salonowa

Wybierasz się na przyjęcie. Wchodząc, widzisz mnóstwo ludzi, którzy stoją w małych grupkach, rozmawiając z ożywieniem. Gospodarz gdzieś przepadł i nie ma nikogo, kto mógłby cię przedstawić innym gościom. Co robisz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- staję na uboczu i czekam, aż ktoś do mnie podejdzie

- ze stojącymi najbliżej zaczynam gawędzić o polityce i wręczam im swoje wizytówki

- przysłuchuję się przez chwilę prowadzonej rozmowie, po czym sama się przedstawiam

2. Uścisk dłoni

Które zachowanie jest poprawne?

- młody pracownik wyciąga rękę do dyrektora

- dyrektor pierwszy podaje rękę pracownikowi

- kobieta podaje rękę mężczyznom

3. Pizza italiana

Włoska kuchnia jest bardzo modna i te dania coraz częściej goszczą na naszych stołach. Czy wiesz, jak należy jeść pizzę, by nie zostać posądzonym o brak manier?

- ukrojoną porcję trzeba zrolować i potraktować jak kiełbaskę

- kroi się ją jak ciasto i je rękami

- jemy ją zawsze nożem i widelcem

4. Punktualność południowców

Zostałaś zaproszona na kolację do znajomych Hiszpanów. O której przychodzisz?

- punktualnie oczywiście

- z „kwadransem akademickim”

- najwcześniej pół godziny po terminie

5. Punktualność Azjatów

Jesteś umówiona na spotkanie służbowe z dyrektorem japońskiej firmy. Jak się zachowasz?

- spóźnię się odrobinę, po czym od razu przejdę do omawiania interesów

- zjawię się punktualnie i rozpocznę rozmowę od wymiany grzeczności

- podam wszystkim rękę, opowiadając przy tym o obowiązujących u nas zwyczajach

6. Sałatka-pułapka

Organizujesz oficjalne przyjęcie. Gdzie ustawisz salaterki?

- z prawej strony nakrycia

- z lewej strony nakrycia

- są niepotrzebne, każdy nałoży sobie porcję sałatki na talerz

7. Wina nalej mi

Jak serwuje się wino?

- stojąc przodem lub z prawej strony

- zawsze z lewej

- najważniejsze, żeby nalać po brzegi

8. Jaki trunek wybrać

Do orzeszków i chipsów najlepiej pasuje zimne piwo. Co jednak podać do... ostryg? Wino, to jasne. Ale jakie?

- bordeaux

- chablis

- sherry

9. Ale jajo!

Czy potrafisz elegancko zjeść podane na śniadanie jajko na miękko?

- stukam czubkiem łyżeczki w skorupkę i wydobywam nią zawartość

- nacinam skorupkę nożem

- delikatnie stukam jajkiem w blat stołu

10. Jak miło pana widzieć

Kto komu kłania się pierwszy?

- ten, kto pierwszy zauważy znajomą osobę

- starszy młodszemu

- mężczyzna kobiecie

Prawidłowe odpowiedzi

1. Należy posłuchać przez chwilę, o czym rozmawiają goście, i przedstawić się im w sprzyjającym momencie. Takie tematy, jak polityka, religia, choroby są na spotkaniu towarzyskim wykluczone. Wybierz lepiej jakąś niezobowiązującą dziedzinę - hobby, urlop, sport czy sztuka.

2. W pracy przełożony pierwszy podaje rękę podwładnemu. W życiu prywatnym kobieta wyciąga dłoń do mężczyzny, a osoba starsza do młodszej.

3. Specjaliści są zgodni: pizzę można jeść nie tylko nożem i widelcem, ale również jak ciasto - rękami.

4. W Hiszpanii przyjmuje się, że goście zjawią się najwcześniej pół godziny po ustalonej porze. W tym kraju punktualnie przyachodzi się jedynie na walki byków.

5. W Azji punktualność jest dowodem szacunku. Na rozmowy o interesach należy zarezerwować sobie sporo czasu - najpierw wymieniamy grzeczności i rozmawiamy na niezobowiązujące tematy.

6. Podczas oficjalnego przyjęcia salaterki są niezbędne. Ustawiamy je zawsze z lewej strony nakrycia, tuż obok widelców. Jeśli sałatka stanowi oddzielne danie, podawane na przystawkę, miejsce salaterki jest na środku, przed talerzem.

7. Wino zawsze nalewamy z prawej strony lub stojąc przodem do gościa. Nie dotykamy przy tym kieliszka i nigdy nie napełniamy go do końca.

8. Do ostryg serwuje się chablis. Bordeaux pasuje do dziczyzny, sherry natomiast podajemy jako aperitif przed posiłkiem.

9. Metoda najbardziej elegancka: stukamy w skorupkę jajka czubkiem łyżeczki. Metoda na nieco mniej oficjalne okazje: odcinamy skorupkę nożem. Nigdy nie uderzamy jajkiem w blat stołu czy w talerz.

10. Tu zasady są jasne: mężczyzna kłania się kobiecie, młodszy starszemu. W życiu zawodowym - pracownik szefowi, wchodzący do biura obecnym, pojedyncza osoba grupie.

Zażyłość i dystans

Sztuka udanej komunikacji międzyludzkiej polega na tym, aby znaleźć złoty środek: odpowiednią dawkę szczerości połączyć z dobrymi manierami, okazując szacunek i żądając go dla siebie. Przeciwieństwem zażyłości, powszechnej wśród bliskich i przyjaciół, jest uprzejmy dystans, z jakim traktujemy osoby związane z nami więzami bardziej oficjalnymi.

„Uprzejmością o wiele łatwiej niż grubiaństwem trzymać innych na dystans”.

Carl Sandberg, amerykański pisarz

Gdy obecnie żądamy od innych uprzejmości, mamy na myśli dobre wychowanie, szacunek dla innych i samego siebie, liczenie się z otoczeniem, skromność. Oto kilka przykładów zasad przyjętych w społeczeństwach zachodnioeuropejskich:

- Powstrzymujemy się przed wyrażaniem negatywnych opinii na temat danej osoby, staramy się znaleźć w niej jakieś zalety.

- Nie wprawiamy innych w zakłopotanie, nie stawiamy ich w przykrej sytuacji.

- Spotykając znanych nam ludzi, pozdrawiamy ich. To samo robimy żegnając się.

- Kobiety i osoby starsze traktujemy ze szczególną atencją. Dotyczy to kolejności witania się i różnych form pomocy (podanie płaszcza, otwarcie drzwi, przysunięcie krzesła).

- W oficjalnej korespondencji zachowujemy formy pełne szacunku i dystansu. W życiu zawodowym i wszędzie poza kręgiem rodziny i przyjaciół unikamy potocznych wyrażeń, w tym formy „ty”.

- Podziękowania przyjmujemy ze skromnością, sami za to wyrażamy raczej za dużo niż zbyt mało wdzięczności.

Nasze codzienne kłamstewka

Brytyjski naukowiec Albert Vrij z uniwersytetu Portsmouth doszedł w swoich badaniach do wniosku, że każdy z nas kłamie średnio dwa razy dziennie. Aż 80 procent owych łgarstw ma jednak całkiem niewinny charakter.

Najczęstsze kłamstwa w życiu zawodowym:

- Utknęłam w korku

- Rano pracowałam w domu

- Jest na zebraniu/ na spotkaniu

- Wysłałam do państwa e-mail w tej sprawie

- Świetnie, że pan dzwoni, właśnie zajmowałam się tą sprawą

- Mam problem z komputerem

„W życiu trzeba stale wybierać między dobrymi manierami a szczerością”.

Sophia Loren, aktorka

- Wczoraj wysłałam dokumenty pocztą

Najczęstsze kłamstwa w życiu prywatnym:

- Ostatnio nic mi się nie udaje

- Twój numer był ciągle zajęty

- Co za szkoda, akurat na ten wieczór mamy zarezerwowane bilety do teatru

- Jaki piękny prezent

- Gdybym chciał, mógłbym natychmiast rzucić palenie

- Oczywiście, że cię kocham

- Nigdy nie kłamię

- Przepraszam, bardzo się śpieszę

Barbara Hubal

 

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Średnia krajowa w 2024 roku szybko rośnie, jeszcze szybciej rosną wynagrodzenia freelancerów – w jednej grupie nawet o 50 procent, kto zarabia najwięcej

Kto poza programistami podbija stawki za zlecenia i umowy o dzieło, przebijając w tym względzie wynagrodzenia najlepiej zarabiających specjalistów na etacie? Choć zarobki freelancerów rosną szybko, to jednak nie we wszystkich kategoriach. Na dodatek pojawiło się zagrożenie oskładowania ZUS wszystkich umów, co znacznie je ograniczy.

Teraz materiały budowlane znów zaczną drożeć, skoro popyt na nie wciąż rośnie, podobnie jak koszty związane z uwolnieniem cen energii

Głównym impulsem do podwyżki cen materiałów budowlanych miało być uruchomienie programu dopłat do mieszkań – #naStart. Wiadomo już, że zostało ono przesunięte o co najmniej pół roku. Czy to oznacza, że korekta w dół  cen materiałów budowlanych jeszcze potrwa?

Kredyt mieszkaniowy o stopie 0%, 0,5%, czy 1% od 2025 roku. Dla kogo? Kredyt #naStart - nowy, skomplikowany program dopłat do rat

W dniu 16 lipca 2024 r. opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart. Ten nowy program dopłat do kredytów mieszkaniowych ma zastąpić od przyszłego roku bezpieczne kredyty 2% i rodzinne kredyty mieszkaniowe. Większa pomoc ma być zaadresowana do wieloosobowych gospodarstw domowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Minister Rozwoju i Technologii (autor projektu) i rząd planują, że ta ustawa wejdzie w życie z dniem 15 stycznia 2025 r. Zasady udzielania kredytu #naStart a zwłaszcza przepisy określające wysokość dopłat są niezwykle skomplikowane. Przewidziane jest m.in. kryterium dochodowe i powierzchniowe.

Program #naStart odłożony na 2025 rok, czy teraz o mieszkanie będzie łatwiej lub trudniej. Co z cenami

Deweloperzy ze spokojem przyjęli informację, iż nowy rządowy program wsparcia dla nabywców mieszkań nie ruszy w lipcu. Przesunięcie dopłat na 2025 rok w ocenie większości nie zmieni planów firm deweloperskich. A czy wpłynie na podaż mieszkań i ich ceny?

REKLAMA

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

Często korzystasz z paczkomatów i automatów paczkowych, załóż rękawice przed dotknięciem urządzenia. Jakie zagrożenia dla zdrowia

Przy niektórych przyciskach i ekranach dotykowych automatów paczkowych, nazywanych popularnie paczkomatami – choć to nazwa zastrzeżona tylko dla jednej firmy – wykryto między innymi gronkowce i bakterie oportunistyczne. Te drugie mogą wywołać zakażenia przy osłabionym układzie odpornościowym oraz zatrucia pokarmowe.

Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

REKLAMA

Lewiatan: Minimalne wynagrodzenie powiązane z sytuacją gospodarczą? Przedsiębiorcy postulują wyższy wzrost wynagrodzeń w budżetówce

W 2025 r. wzrośnie wynagrodzenie minimalne, a płace w budżetówce mogą być podwyższone więcej niż wynika to ze wstępnego stanowiska rządu – komentuje rezultaty ostatniego posiedzenia Rady Dialogu Społecznego prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

REKLAMA