Obycie ułatwia życie w pracy
REKLAMA
REKLAMA
Czy na pewno wiesz, jak należy zachować się w różnych sytuacjach zawodowo-towarzyskich?
W niektórych zawodach wymaga się od pracowników wyjątkowo uprzejmego zachowania. Dobre maniery nie tylko czynią życie przyjemniejszym, ale i pomagają w karierze, pod warunkiem, że są dostosowane do sytuacji. Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:
Dobre maniery na co dzień i od święta
1. Lwica salonowa
Wybierasz się na przyjęcie. Wchodząc, widzisz mnóstwo ludzi, którzy stoją w małych grupkach, rozmawiając z ożywieniem. Gospodarz gdzieś przepadł i nie ma nikogo, kto mógłby cię przedstawić innym gościom. Co robisz?
- staję na uboczu i czekam, aż ktoś do mnie podejdzie
- ze stojącymi najbliżej zaczynam gawędzić o polityce i wręczam im swoje wizytówki
- przysłuchuję się przez chwilę prowadzonej rozmowie, po czym sama się przedstawiam
2. Uścisk dłoni
Które zachowanie jest poprawne?
- młody pracownik wyciąga rękę do dyrektora
- dyrektor pierwszy podaje rękę pracownikowi
- kobieta podaje rękę mężczyznom
3. Pizza italiana
Włoska kuchnia jest bardzo modna i te dania coraz częściej goszczą na naszych stołach. Czy wiesz, jak należy jeść pizzę, by nie zostać posądzonym o brak manier?
- ukrojoną porcję trzeba zrolować i potraktować jak kiełbaskę
- kroi się ją jak ciasto i je rękami
- jemy ją zawsze nożem i widelcem
4. Punktualność południowców
Zostałaś zaproszona na kolację do znajomych Hiszpanów. O której przychodzisz?
- punktualnie oczywiście
- z „kwadransem akademickim”
- najwcześniej pół godziny po terminie
5. Punktualność Azjatów
Jesteś umówiona na spotkanie służbowe z dyrektorem japońskiej firmy. Jak się zachowasz?
- spóźnię się odrobinę, po czym od razu przejdę do omawiania interesów
- zjawię się punktualnie i rozpocznę rozmowę od wymiany grzeczności
- podam wszystkim rękę, opowiadając przy tym o obowiązujących u nas zwyczajach
6. Sałatka-pułapka
Organizujesz oficjalne przyjęcie. Gdzie ustawisz salaterki?
- z prawej strony nakrycia
- z lewej strony nakrycia
- są niepotrzebne, każdy nałoży sobie porcję sałatki na talerz
7. Wina nalej mi
Jak serwuje się wino?
- stojąc przodem lub z prawej strony
- zawsze z lewej
- najważniejsze, żeby nalać po brzegi
8. Jaki trunek wybrać
Do orzeszków i chipsów najlepiej pasuje zimne piwo. Co jednak podać do... ostryg? Wino, to jasne. Ale jakie?
- bordeaux
- chablis
- sherry
9. Ale jajo!
Czy potrafisz elegancko zjeść podane na śniadanie jajko na miękko?
- stukam czubkiem łyżeczki w skorupkę i wydobywam nią zawartość
- nacinam skorupkę nożem
- delikatnie stukam jajkiem w blat stołu
10. Jak miło pana widzieć
Kto komu kłania się pierwszy?
- ten, kto pierwszy zauważy znajomą osobę
- starszy młodszemu
- mężczyzna kobiecie
Prawidłowe odpowiedzi
1. Należy posłuchać przez chwilę, o czym rozmawiają goście, i przedstawić się im w sprzyjającym momencie. Takie tematy, jak polityka, religia, choroby są na spotkaniu towarzyskim wykluczone. Wybierz lepiej jakąś niezobowiązującą dziedzinę - hobby, urlop, sport czy sztuka.
2. W pracy przełożony pierwszy podaje rękę podwładnemu. W życiu prywatnym kobieta wyciąga dłoń do mężczyzny, a osoba starsza do młodszej.
3. Specjaliści są zgodni: pizzę można jeść nie tylko nożem i widelcem, ale również jak ciasto - rękami.
4. W Hiszpanii przyjmuje się, że goście zjawią się najwcześniej pół godziny po ustalonej porze. W tym kraju punktualnie przyachodzi się jedynie na walki byków.
5. W Azji punktualność jest dowodem szacunku. Na rozmowy o interesach należy zarezerwować sobie sporo czasu - najpierw wymieniamy grzeczności i rozmawiamy na niezobowiązujące tematy.
6. Podczas oficjalnego przyjęcia salaterki są niezbędne. Ustawiamy je zawsze z lewej strony nakrycia, tuż obok widelców. Jeśli sałatka stanowi oddzielne danie, podawane na przystawkę, miejsce salaterki jest na środku, przed talerzem.
7. Wino zawsze nalewamy z prawej strony lub stojąc przodem do gościa. Nie dotykamy przy tym kieliszka i nigdy nie napełniamy go do końca.
8. Do ostryg serwuje się chablis. Bordeaux pasuje do dziczyzny, sherry natomiast podajemy jako aperitif przed posiłkiem.
9. Metoda najbardziej elegancka: stukamy w skorupkę jajka czubkiem łyżeczki. Metoda na nieco mniej oficjalne okazje: odcinamy skorupkę nożem. Nigdy nie uderzamy jajkiem w blat stołu czy w talerz.
10. Tu zasady są jasne: mężczyzna kłania się kobiecie, młodszy starszemu. W życiu zawodowym - pracownik szefowi, wchodzący do biura obecnym, pojedyncza osoba grupie.
Zażyłość i dystans
Sztuka udanej komunikacji międzyludzkiej polega na tym, aby znaleźć złoty środek: odpowiednią dawkę szczerości połączyć z dobrymi manierami, okazując szacunek i żądając go dla siebie. Przeciwieństwem zażyłości, powszechnej wśród bliskich i przyjaciół, jest uprzejmy dystans, z jakim traktujemy osoby związane z nami więzami bardziej oficjalnymi.
„Uprzejmością o wiele łatwiej niż grubiaństwem trzymać innych na dystans”.
Carl Sandberg, amerykański pisarz
Gdy obecnie żądamy od innych uprzejmości, mamy na myśli dobre wychowanie, szacunek dla innych i samego siebie, liczenie się z otoczeniem, skromność. Oto kilka przykładów zasad przyjętych w społeczeństwach zachodnioeuropejskich:
- Powstrzymujemy się przed wyrażaniem negatywnych opinii na temat danej osoby, staramy się znaleźć w niej jakieś zalety.
- Nie wprawiamy innych w zakłopotanie, nie stawiamy ich w przykrej sytuacji.
- Spotykając znanych nam ludzi, pozdrawiamy ich. To samo robimy żegnając się.
- Kobiety i osoby starsze traktujemy ze szczególną atencją. Dotyczy to kolejności witania się i różnych form pomocy (podanie płaszcza, otwarcie drzwi, przysunięcie krzesła).
- W oficjalnej korespondencji zachowujemy formy pełne szacunku i dystansu. W życiu zawodowym i wszędzie poza kręgiem rodziny i przyjaciół unikamy potocznych wyrażeń, w tym formy „ty”.
- Podziękowania przyjmujemy ze skromnością, sami za to wyrażamy raczej za dużo niż zbyt mało wdzięczności.
Nasze codzienne kłamstewka
Brytyjski naukowiec Albert Vrij z uniwersytetu Portsmouth doszedł w swoich badaniach do wniosku, że każdy z nas kłamie średnio dwa razy dziennie. Aż 80 procent owych łgarstw ma jednak całkiem niewinny charakter.
Najczęstsze kłamstwa w życiu zawodowym:
- Utknęłam w korku
- Rano pracowałam w domu
- Jest na zebraniu/ na spotkaniu
- Wysłałam do państwa e-mail w tej sprawie
- Świetnie, że pan dzwoni, właśnie zajmowałam się tą sprawą
- Mam problem z komputerem
„W życiu trzeba stale wybierać między dobrymi manierami a szczerością”.
Sophia Loren, aktorka
- Wczoraj wysłałam dokumenty pocztą
Najczęstsze kłamstwa w życiu prywatnym:
- Ostatnio nic mi się nie udaje
- Twój numer był ciągle zajęty
- Co za szkoda, akurat na ten wieczór mamy zarezerwowane bilety do teatru
- Jaki piękny prezent
- Gdybym chciał, mógłbym natychmiast rzucić palenie
- Oczywiście, że cię kocham
- Nigdy nie kłamię
- Przepraszam, bardzo się śpieszę
Barbara Hubal
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.