REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści jakie nam daje podpis elektorniczny

Adam Makosz
Adam Makosz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Żeby podpisać dokumenty albo złożyć podanie w urzędzie, nie trzeba jechać na drugi koniec miasta. Można to zrobić przesyłając e-mail z własnego domu. E-podpis daje gwarancję nienaruszalności przesyłanych dokumentów.

Z rozwiązań cyfrowego podpisu korzysta już Zakład Ubezpieczeń Społecznych (przy elektronicznym przekazywaniu dokumentów przez płatników). W ten sposób można składać też zeznania podatkowe czy przesyłać dokumenty ubezpieczeniowe. Podpis elektroniczny może mieć szerokie zastosowanie nie tylko w administracji publicznej. Można go wykorzystywać do przesyłania różnych dokumentów między firmami czy kontrahentami. E-podpisu używają firmy (podpisywanie faktur, umów), biura maklerskie oraz giełdy towarowe. Podpis elektroniczny doskonale sprawdza się przy wymianie korespondencji między pracownikami jednej firmy, której siedziby mieszczą się w różnych miastach. Dzięki niemu nie trzeba wysyłać czy przechowywać stert papierowych dokumentów.

Tak jak podpis własnoręczny

E-podpis to nazwa używana do określania różnych technik potwierdzania autentyczności dokumentu i tożsamości jego nadawcy przy wymianie informacji drogą elektroniczną. Jedną z jego podstawowych zalet jest możliwość dokonania czynności prawnej w postaci elektronicznej.

Dokumenty opatrzone podpisem elektronicznym wywołują takie same skutki prawne, jak własnoręcznie podpisane dokumenty. Aby to jednak było możliwe, e-podpis musi zawsze spełniać odpowiednie warunki bezpieczeństwa (patrz ramka). Generalnie: musi spełnić te same warunki co podpis zwykły, tzn. powinien być trudny lub niemożliwy do podrobienia, stwarzać możliwość weryfikacji i trwale łączyć się z dokumentem.

Z czego się składa

Podpis elektroniczny to z technicznego punktu widzenia dodatkowa informacja dołączona do wiadomości, służąca do weryfikacji jej źródła. Podpisy elektroniczne korzystają z kryptografii asymetrycznej. Tworzona jest para kluczy - klucz prywatny (służy do podpisywania wiadomości) i klucz publiczny (do weryfikowania podpisu). Osoby, które chcą składać podpisy elektroniczne, muszą mieć także ważny certyfikat oraz czytnik z oprogramowaniem. Podpis elektroniczny zapewnia także integralność dokumentu. Daje gwarancję, że wysłana wiadomość dotrze do adresata w postaci niezmienionej.

Dwa rodzaje podpisów

Istnieją dwa rodzaje podpisów elektronicznych: zwykły i kwalifikowany. Tylko bezpieczny podpis elektroniczny z ważnym kwalifikowanym certyfikatem ma moc prawną i równoważny jest z podpisem odręcznym. Certyfikat kwalifikowany jest wystawiany przez instytucję certyfikacyjną. To zaświadczenie w postaci elektronicznej umożliwiające identyfikację osoby, która złożyła dany podpis elektroniczny (elektroniczny dowód tożsamości do podpisów elektronicznych). Podmioty te można znaleźć na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji (www.centrast.pl).

Certyfikaty mogą być zróżnicowane (w zależności od poziomu bezpieczeństwa, jaki zapewniają). Wiąże się to ze sposobem, w jaki ośrodki certyfikujące identyfikują użytkownika. Na przykład do podpisywania prywatnej poczty e-mail można uzyskać bezpłatny certyfikat, gdyż korespondencja taka nie wymaga wysokiego stopnia zaufania w stosunku do nadawcy. Inaczej jest w przypadku tzw. kwalifikowanych certyfikatów, które są nam potrzebne, aby wysyłać podpisane dokumenty do urzędów. W tym przypadku ośrodek certyfikujący odpowiada za poświadczenie naszej tożsamości, dlatego nasze dane są dokładnie weryfikowane przed wydaniem takiego certyfikatu.

Jak podpisać e-dokument

Jeżeli ktoś posiada oprzyrządowanie do złożenia elektronicznego podpisu pod dokumentem, musi tylko podłączyć czytnik do komputera oraz zainstalować otrzymaną aplikację. Przed złożeniem e-podpisu należy skorzystać z instrukcji otrzymanej od ośrodka certyfikującego wraz z aplikacją. Nie jest to trudne - komunikaty informują, co należy zrobić. Aby wysłać podpisany dokument, trzeba uruchomić aplikację i wskazać plik, który chcemy podpisać elektronicznie. Musimy włożyć kartę do czytnika (program sprawdza ważność certyfikatu i autentyczność karty). Wprowadzenie numeru PIN jest już równoważne ze złożeniem podpisu elektronicznego. Na końcu pozostaje nam tylko wysłać podpisany dokument e-mailem lub poprzez sieć internetową.

Tylko dla jednej osoby

Bezpieczny podpis elektroniczny musi być przyporządkowany wyłącznie do jednej osoby fizycznej składającej podpis. Musi także być powiązany z danymi, do których został dołączony - w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana danych będzie rozpoznawalna.

E-podpis weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu wywołuje skutki prawne, jeżeli został złożony w okresie jego ważności (podany jest w certyfikacie). Dzięki jego zastosowaniu rozpoznawalne są wszelkie zmiany danych dokonane po jego złożeniu. Stanowi on też dowód, że został złożony przez osobę określoną w certyfikacie jako osoba składająca podpis elektroniczny. E-podpis pozwala także oznaczyć dokument elektroniczny wiarygodnym czasem, który według ustawy o podpisie elektronicznym stanowi datę pewną w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.

ZALETY PODPISU ELEKTRONICZNEGO

- możliwość natychmiastowej i obiektywnej identyfikacji podpisanej osoby

- sfałszowanie podpisu elektronicznego jest o wiele trudniejsze niż własnoręcznego

- podpis elektroniczny chroni całość dokumentu, nie ma potrzeby parafować każdej jego strony; żaden dokument, który opatrzono e-podpisem, nie może zostać zmieniony

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak uzyskać certyfikat kwalifikowany

KIEDY E-PODPIS ZASTĘPUJE WŁASNORĘCZNY

Podpis elektroniczny jest równoważny z podpisem własnoręcznym, gdy:

- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

- jest sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
- jest powiązany z danymi, do których został dołączony w taki sposób, że późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.


Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Urlop dla poratowania zdrowia rok przed emeryturą. Nagroda jubileuszowa w kwocie 400% wynagrodzenia miesięcznego. Tak po nowelizacji Karty Nauczyciela

Karta Nauczyciela przywróci prawo do urlopu dla poratowania zdrowia przed emeryturą nauczycielom, którym do nabycia prawa do emerytury brakuje mniej niż rok, skorzystania z urlopu dla poratowania zdrowia na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową. Na skutek nie do końca przemyślanych zmian nabycie uprawnień do wcześniejszej emerytury uniemożliwia nauczycielom skorzystanie z urlopu dla poratowania zdrowia, mimo że nie zamierzają oni korzystać z uprawnień do emerytury przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego.

Rząd: Ograniczenia w budowie domów wejdą w życie pół roku później. Limity 1,5 km, 3 km i 20 ha bez zmian? [Nowelizacja]

Od 1 stycznia 2026 r. miały zacząć obowiązywać gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Mają wymusić większą gęstość zabudowy. Np. poprzez dwie zasady: Pierwsza "W mieście szkoła jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km). Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha). Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

REKLAMA

Jakie są ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych?

Praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna, chociaż podlega pewnym ograniczeniom. Przede wszystkim nie można jej wykonywać w nieograniczonym zakresie. Ponadto nie wszyscy pracownicy mogą świadczyć pracę w nadgodzinach.

Środki karne. Czym są i kiedy się je stosuje?

Z popełnieniem czynu zabronionego wiąże się zagrożenie odpowiedzialnością karną. Może to skutkować orzeczeniem przez sąd stosownej kary. Sąd może oprócz niej orzec także środek karny. Pełni on funkcję uzupełniającą wobec kary.

Ewidencja czasu pracy: obowiązki pracodawcy, przechowywanie, dokumentacja

Ewidencja czasu pracy pracownika. Jakie są obowiązki pracodawcy? Co powinna zawierać dokumentacja pracownicza dotycząca ewidencji czasu pracy? Ile należy przechowywać dokumentację pracowniczą, w tym dokumentację zawierającą ewidencję czasu pracy?

Kiedy pracownik powinien otrzymać bezpłatny posiłek profilaktyczny?

Ze względu na warunki atmosferyczne występujące zimą, pracodawca ma szczególne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Niektórym pracownikom musi zapewnić ciepłe posiłki. Nie ma możliwości, żeby pracodawca zwolnił się z obowiązku zapewnienia posiłku profilaktycznego.

REKLAMA

Lekcja historii w Miejscu Pamięci. Muzeum Auschwitz organizuje pobyty studyjne dla polskich uczniów

Możliwość uczestnictwa w niezwykłej lekcji historii. Centrum edukacyjne należące do Muzeum Auschwitz organizuje pobyty studyjne w Miejscu Pamięci Auschwitz dla uczniów 8. klas podstawówek i szkół ponadpodstawowych. Muzeum zaprasza szkoły do zapisów.

LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji są najskuteczniejsze? [ANALIZA]

Przeanalizowano 4 miliony materiałów aplikacyjnych dla 14 branż wysyłanych na różnych kanałach rekrutacyjnych. LinkedIn, Pracuj.pl, własna baza, OLX, Just Join IT - które sposoby rekrutacji okazały się najskuteczniejsze? To wartościowe dane dla rekruterów.

REKLAMA