Czemu służą wyjazdy integracyjne
REKLAMA
REKLAMA
Pracodawcy organizują wyjazdy integracyjne, żeby zmotywować personel do efektywniejszej pracy i osiągnąć większe zyski. Takie wyjazdy pobudzają do działania, stanowią odskocznię od codzienności, a także wprowadzają zmiany w firmie.
W zależności od celu, jaki stawia sobie pracodawca, wybiera on rodzaj i czas trwania takiego wyjazdu. Istotą może być rozwiązanie panującego konfliktu między pracownikami lub też zwiększenie mobilizacji do działania, a także nauczenie współpracy lub podniesienie kwalifikacji i umiejętności pracowników. Niekiedy wyjazd może trwać dwa dni, a innym razem cały tydzień. Czasem pracownicy kierowani są do ośrodka w kraju, a czasem pracodawca oferuje egzotyczną podróż. Niekiedy stawia się na relaksującą atmosferę w SPA lub na intensyfikację doznań podczas skoków na bungee. Wyjazd integracyjny może być wyłącznie odpoczynkiem albo zawierać blok szkoleń z określonej dziedziny. Biura oferujące tzw. Incentive, czyli wyjazdy firmowe związane z motywacją i integracją pracowników, prześcigają się w pomysłach. Obok pakietu szkoleń, kursów, zajęć z psychologiem, pozwalających na omówienie i zrozumienie emocji, wyjazdów do różnych hoteli i ośrodków na morzem, jeziorem czy w górach, można spotkać się z kuligami, wycieczką do jaskini, nurkowaniem, lotami samolotem i na paralotni, wspinaczką, jazdą konną, żeglowaniem, jazdą terenowym samochodem.
Najważniejszy jest cel
Głównym celem wyjazdów integracyjnych jest poprawa wyników i zwiększenie zysków firmy. Jak natomiast będą kształtowały się emocje i jaki będzie wpływ takiego wyjazdu na obowiązki wykonywane przez pracowników?
Motywacja do pracy - zadowolony pracownik to wspaniały nabytek dla każdej firmy. Dzięki temu działa on z pełnym zaangażowaniem, wykorzystując wiedzę, co sprzyja rozwojowi firmy i zwiększaniu jej zysków. Motywacja to także ważny czynnik dla pracownika, dzięki niej czuje, że wykonywane przez niego zajęcia mają sens i przynoszą odpowiednie profity. Pracownik, który wysyłany jest na wyjazd integracyjny, wie, że pracodawca dba o niego i docenia jego pracę (uznanie pracodawcy dla naszych działań powoduje, że wzrasta poczucie wartości i utożsamienie się z firmą).
Utrzymanie dobrych specjalistów - rynek pracy podlega zmianom, a wśród pracodawców niektórych branż pojawia się problem ze zdobyciem dobrze wykwalifikowanego personelu. Firmy boją się o swoich specjalistów, bowiem konkurencja często wyciąga ich z organizacji. Pracodawca musi więc tak zadbać o pracownika, aby nie przeszedł do innej firmy. Natomiast pracownik jako specjalista w danej dziedzinie czuje się szanowany, doceniany i potrzebny. Dobre wynagrodzenie, atmosfera i możliwości rozwoju, które wspomagane są przez omawiane wyjazdy integracyjne, zwiększają lojalność wobec firmy, a tym samym zmniejszają się szanse odejścia do konkurencji.
Redukcja stresu - to znaczący element wyjazdów integracyjnych. W zależności od przyczyn stresu, może on zostać zredukowany przez relaks, pogłębienie wiedzy, polepszenie stosunków z ludźmi lub też poprzez wysiłek fizyczny.
Poprawa kontaktów międzyludzkich - atmosfera, w jakiej pracujemy wpływa na nasze samopoczucie, zachowanie i samą pracę. Wyjazdy integracyjne polepszają nasze kontakty z innymi, pomagają rozwiązywać narosłe podczas pracy konflikty międzyludzkie. Wyjaśnienie problemów, wspólne gry i zabawy aktywizują i integrują grupę. Wyjazdy uczą także współistnienia z innymi poprzez tolerowanie zachowań, a przede wszystkim dążenie do kompromisów. Ten rodzaj relacji może zostać przeniesiony na grunt organizacji, co pozwoli pracować w przyjemniejszej i oczyszczonej z niedomówień atmosferze.
Współzawodnictwo - wyjazdy, na których pojawiają się gry zespołowe, pobudzają duch współzawodnictwa. Przeniesienie niektórych zachowań i emocji do miejsca pracy może odnieść podobny sukces - współdziałanie i wygraną, z której zadowoleni są pracownicy i pracodawca.
Rozwiązywanie kwestii spornych - to istotna zaleta wyjazdów, bowiem problemy związane z organizacją mogą zostać omówione na neutralnym gruncie. Omówienie wynagrodzenia za pracę czy zasugerowanie potrzeby dokształcenia może okazać się znacznie łatwiejsze właśnie na spływie kajakowym czy podczas pieczenia kiełbasek na ognisku.
Wyjazd integracyjny jako nagroda - wielu pracowników postrzega atrakcyjny wyjazd jako nagrodę. Jedna ze znanych światowych firm z branży automotive zmotywowała pracowników do sprzedaży oryginalnych części samochodowych właśnie poprzez perspektywę wspólnego wyjazdu na egzotyczną wyspę.
Sylwia Szykuła
Negatywne aspekty wyjazdów integracyjnych
Wyjazdy integracyjne mogą jednak niekiedy wywoływać konflikty, zwłaszcza gdy są źle przygotowane. Pracownicy wyjeżdżają, aby dobrze się bawić i polepszyć relacje z kolegami, a wracają skłóceni i zniechęceni. Oto ciemna strona takich podróży:
Nadmierne spoufalanie się i zatarcie granic w hierarchii, na przykład szef nie jest już autorytetem, a kolegą.
Błędne wyobrażenie o firmie - częste wyjazdy rozleniwiają pracowników. Pracownicy traktują firmę jako miejsce spotkań, a nie miejsce pracy.
Ujawnienie własnych uczuć i emocji, przez co później łatwiej nas zranić. Przeciwnik zna nasze czułe punkty.
Plotki - „kto z kim i kiedy”, „ma problemy w domu, skoro tyle pije”, „dziwnie się zachowuje, chyba coś z nim nie tak” - ludzie otrzymują nowe bodźce, które dowolnie interpretują.
Tworzenie się nieformalnych grup, których cele nie muszą być tożsame z celami firmy.
Odrzucenie niepasujących jednostek - na przykład niepijących, mało zabawnych. Wyjazd integracyjny staje się wyjazdem destruktywnym, sprzyjającym podziałom.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.