Jak przedawnia się roszczenie z powodu wadliwego przewozu
REKLAMA
ODPOWIEDŹ
Niestety, w takiej sytuacji mogło już dojść do przedawnienia - w zasadzie nastąpiło to 25 sierpnia 2007 r.
Wyjaśnienie
REKLAMA
Na początku trzeba podkreślić, iż konieczne jest wyczerpanie drogi reklamacyjnej. Zgodnie z art. 74 prawa przewozowego - jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie jej stan oraz okoliczności powstania szkody (wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego). Ustalenia protokolarne powinny być dokonane w obecności uprawnionego, a jeżeli wezwanie go nie jest możliwe albo nie zgłosi się on w wyznaczonym terminie, przewoźnik dokonuje ustaleń w obecności osób zaproszonych do tej czynności. Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie niedające się z zewnątrz zauważyć, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od odbioru. Jeżeli uprawniony nie zgadza się z treścią protokołu, może zamieścić w nim zastrzeżenie z uzasadnieniem; w razie odmowy podpisania przewoźnik stwierdza w nim fakt i przyczyny odmowy. Jeżeli ustalenia protokolarne nie wykażą szkody w przesyłce albo wykażą jedynie szkodę już uprzednio stwierdzoną, uprawniony ponosi opłaty określone w taryfie.
W razie trudności w ustaleniu danych dotyczących czasu, rodzaju, rozmiarów lub przyczyny szkody, dane te określa rzeczoznawca. Dopiero później jest możliwa sprawa w sądzie. Jak stanowi art. 75 ust. 1 prawa przewozowego - dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu reklamacji. Reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik nie zapłacił należności w terminie 3 miesięcy od doręczenia reklamacji lub wezwania do zapłaty. Warto podkreślić, iż przyjęcie przesyłki bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń, chyba że szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego, zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika, ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Ostatnim wypadkiem jest sytuacja, gdy szkodę niedającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem. Niestety, w prawie przewozowym roszczenia przedawniają się z upływem roku. Przedawnienie biegnie dla roszczeń z tytułu ubytku, uszkodzenia lub zwłoki w dostarczeniu - od dnia wydania przesyłki, a z tytułu szkód nie dających się z zewnątrz zauważyć - od dnia protokolarnego ustalenia szkody. Bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres przewidziany do załatwienia reklamacji. Z kolei może on być przerwany przez jakiekolwiek uznanie - np. dorozumiane przyznanie, że przesyłka była uszkodzona i odpowiedzialność za to ponosi przewoźnik.
Krzysztof Grodzicki
Podstawa prawna:
- art. 77-78 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 50, poz. 601 z późn. zm.).
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.