REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak składać reklamację na poczcie

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli poczta nie doręczy listu poleconego lub innej przesyłki rejestrowanej albo nie wypłaci kwoty określonej na przekazie, adresat ma prawo zgłosić reklamację. Natomiast w razie zaginięcia listu zwykłego może złożyć skargę.

Czy można zareklamować niedoręczoną paczkę

Przed trzema tygodniami siostra wysłała do mnie paczkę. Do tej pory przesyłka nie została doręczona. Czy mogę już złożyć reklamację na poczcie?

Tak

Paczka jest przesyłką rejestrowaną i powinna być doręczona adresatowi w ciągu 14 dni od dnia nadania albo w ciągu tych dwóch tygodni adresat powinien przynajmniej zostać zawiadomiony o próbie doręczenia paczki. Jeżeli poczta nie dotrzymała tego terminu, to wówczas przyjmuje się, że nie wykonała usługi. W takim przypadku adresat albo nadawca ma prawo wnieść reklamację, a nawet wystąpić o odszkodowanie.

Reklamację można zgłosić w każdej placówce operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe, nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia nadania paczki. Do tych terminów nie wlicza się dni ustawowo wolnych od pracy. Nie można reklamacji zgłosić później niż w ciągu 12 miesięcy od dnia jej nadania.

Podstawa prawna

- Par. 4 ust. 3 rozporządzenia ministra infrastruktury z 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz.U. nr 183, poz. 12404).

Czy zawsze reklamację składa się na piśmie

Gdy córka przebywała na koloniach, wysłałam jej przekazem pocztowym pieniądze. Nie otrzymała ich, a poczta nie zwróciła przekazu nadawcy. Chcę złożyć na poczcie reklamację. Czy muszę to zrobić na piśmie?

Nie

Reklamację można składać nie tylko w formie pisemnej, lecz również ustnej do protokołu, drogą elektroniczną, a nawet w inny sposób, ale w formie, która ujawnia wolę reklamującego w sposób dostateczny. Zawsze należy przy tym podać: imię i nazwisko, nazwę lub firmę, adres zamieszkania albo siedziby nadawcy składającego reklamację, czyli nadawcy albo adresata. Trzeba też określić rodzaj reklamowanej przesyłki - na przykład: przekaz pocztowy, list polecony oraz uzasadnić złożenie reklamacji. Gdyby składający reklamację żądał odszkodowania, to wówczas należy określić również kwotę. Reklamacja powinna również zawierać podpis osoby, która ją składa, a także załączniki. W razie reklamacji przekazu będzie to oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego. Załącznikiem może być również oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń, wówczas gdyby takie uprawnienie nadawca - składający reklamację - przeniósł na adresata.

Podstawa prawna

- Par. 3 rozporządzenia ministra infrastruktury z 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej oraz przekazu pocztowego (Dz.U. nr 183, poz. 1795).

Czy potrzebne jest opakowanie uszkodzonej paczki

Otrzymałam paczkę w uszkodzonym opakowaniu. W dodatku zaginęła część zawartości. Czy składając reklamację muszę dołączyć to opakowanie?

Tak

Składając reklamację uszkodzonej paczki należy m.in. dołączyć do niej następujące dowody uzasadniające roszczenie nadawcy lub adresata:

- protokół sporządzony bezpośrednio po przyjęciu uszkodzonej paczki. Gdyby adresat jednak zdecydował się przyjąć tę przesyłkę, to należy dołączyć do reklamacji również jej uszkodzone opakowanie,

- oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń paczki, które osoba wnosząca reklamację składa bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki,

- oświadczenie o stwierdzeniu niewidocznych ubytków lub uszkodzeń, pod warunkiem że zostały zgłoszone operatorowi w ciągu siedmiu dni od przyjęcia jej przez adresata.

Podstawa prawna

- Par. 5 rozporządzenia ministra infrastruktury z 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz.U. nr 183, poz. 1795).

Czy poczta może nie odpowiadać za niedoręczenie przesyłki

Na poczcie zginęła paczka adresowana do mnie. Moja reklamacja nie została uwzględniona. Czy poczta może uwolnić się od odpowiedzialności za niewykonanie usługi?

Tak

Poczta może nie odpowiadać za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług wówczas, gdy zostało to spowodowane na skutek siły wyższej albo gdy nadawca lub adresat naruszyli przepisy ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz.U. nr 130, poz. 1188) bądź regulamin świadczenia usług pocztowych. Wyłączenie odpowiedzialności może mieć miejsce również z powodu szczególnej podatności przesyłanej rzeczy na uszkodzenia. W dodatku podatność ta musiałaby wynikać z wady rzeczy albo z jej naturalnych właściwości. Może się zdarzyć, że adresat przyjmie przesyłkę bez zastrzeżeń. Wówczas jego roszczenie wygasa, pod warunkiem że nie dotyczy niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki. Te niewidoczne ubytki i uszkodzenia należy jednak zgłosić na poczcie w ciągu siedmiu dni od przyjęcia przesyłki.

Podstawa prawna

- Art. 57 ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz.U. nr 130, poz. 1188).

Czy poszkodowany adresat dostanie odszkodowanie

Czy składając reklamację na poczcie mogę domagać się również odszkodowania?

Tak

Osoba, która składa reklamację, ma prawo żądać odszkodowania wówczas, gdy usługa nie została wykonana albo poczta wykonała ją w sposób nienależyty. Jednak odszkodowanie przysługuje tylko wówczas, gdy reklamacja została rozpatrzona na korzyść klienta. Należną klientowi kwotę z tego tytułu poczta powinna przekazać przekazem pocztowym tego samego lub następnego dnia.

W zależności od szkody, jaką poniósł klient, odszkodowanie przyznawane jest w następującej wysokości:

- za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż pięćdziesięciokrotność opłaty pobranej przez operatora publicznego za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej,

- za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie,

- za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki,
- za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2,

- za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy,

- za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono,

- w przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

Podstawa prawna

- Art. 58 ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz.U. nr 130, poz. 1188).

Czy można reklamować list zwykły

Od pewnego czasu listonosz coraz bardziej lekceważy swoje obowiązki i wiele listów zwykłych do mnie nie dochodzi. Skoro są to przesyłki nierejestrowane, to czy mam prawo je reklamować?

Nie

Klientowi nie przysługuje wprawdzie prawo do reklamacji, ale może złożyć skargę. Reklamować można bowiem tylko przesyłki rejestrowane, czyli: listy polecone, paczki i przekazy pocztowe. W razie nienależytego wykonania usługi nierejestrowanej można złożyć skargę w każdej placówce pocztowej, najwcześniej piątego dnia od dnia nadania przesyłki listowej priorytetowej lub siódmego dnia od dnia nadania przesyłki listowej ekonomicznej oraz nie później niż po upływie 30 dni od dnia nadania przesyłki zwykłej.

Skargę składa się w każdej placówce pocztowej, która przekazuje ją niezwłocznie do jednostki organizacyjnej właściwej do rozpatrzenia skargi. Jednostka ta, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania skargi, udziela na nią odpowiedzi w formie pisemnej.

W skardze należy podać:

- imię i nazwisko albo nazwę skarżącego oraz jego adres,

- określenie rodzaju przesyłki listowej, której dotyczy,

- uzasadnienie skargi,

- datę oraz podpis skarżącego.

Podstawa prawna

- Ustawa z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (Dz.U. nr 130, poz. 1188).

Czy poczta powinna w określonym terminie odpowiedzieć na reklamację

Otrzymałem uszkodzoną paczkę i złożyłem reklamację. Czy poczta powinna w jakimś określonym czasie ją rozpatrzyć?

Tak

Odpowiedzi na reklamację udziela jednostka pocztowa pierwszej instancji w ciągu 14 dni od momentu, w którym otrzymała ją z placówki operatora, gdzie klient zgłosił reklamację. Również w terminie 14 dni jednostka pocztowa pierwszej instancji powinna poinformować na piśmie reklamującego klienta o tym, że nie może udzielić odpowiedzi i podać przyczynę zwłoki oraz określić termin, w którym ta odpowiedź zostanie udzielona. Poczta nie może jednak zwlekać z udzieleniem odpowiedzi na reklamację dłużej niż przez 30 dni od otrzymania jej. Tylko w wyjątkowych przypadkach, w których niezbędne jest przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, ten 30-dniowy termin może zostać przedłużony. Przedłużenie terminu uzasadnione jest na przykład wówczas, gdy zebrane w toku postępowania dowody wymagają wyjaśnienia, albo dowodów i wyjaśnień nie można było uzyskać w ciągu 14 dni od otrzymania reklamacji.

Podstawa prawna

- Par. 8 rozporządzenia ministra infrastruktury z 13 października 2003 r. w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz.U. nr 183, poz. 1795).

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każdy nauczyciel musi zadbać o to, żeby wypłacono mu pieniądze za godziny nadliczbowe. Czy to wpłynie na organizację wycieczek w szkołach?

Nauczyciele mają prawo do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jednak sami muszą zadbać o wypłatę. W razie sporu ze szkołą mają duże szanse na wygraną w sądzie.

Przełom w orzekaniu o niepełnosprawności: na 150 chorób będzie przysługiwało orzeczenie o niepełnosprawności na stałe i szereg świadczeń. Nowe wytyczne i „koniec z państwem, które upokarza swoich obywateli”

Koniec wielokrotnego stawania przed zespołami orzeczniczymi przez osoby niepełnosprawne i rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, chorujących na blisko 150 genetycznych chorób rzadkich oraz przez osoby lub rodziców dzieci z Zespołem Downa. „Koniec z państwem, które upokarza swoich obywateli. (…) Koniec torturowania matek, które co kilka lat muszą wyjaśniać, że ich dziecko nigdy nie wyzdrowieje” – ogłosił Marszałek Sejmu, Szymon Hołownia. Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wydał nowe wytyczne dla zespołów ds. orzekania o niepełnosprawności, które zobowiązują je do wydawania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności na stałe (a w przypadku dzieci – orzeczeń o niepełnosprawności do ukończenia przez nie 16 roku życia), w przypadku, gdy chorują na jedną ze 150 chorób znajdujących się na liście lub są dotknięte Zespołem Downa. Rozwiązany został również problem wskazań z pkt 7 i 8 orzeczeń i związanego z nimi prawa do określonych świadczeń.

Osoby niepełnosprawne na wyborach prezydenckich 2025 [głosowanie, dostosowanie lokali wyborczych, darmowy transport]

Wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania (18.05.2025 r.) ukończą 60 lat mają dodatkowe uprawnienia, które zostały przewidziane w Kodeksie wyborczym. Jakie uprawnienia mają wyborcy niepełnosprawni?

4666 brutto - ile to netto przy umowie o pracę do 26 roku życia?

4666 brutto - ile to netto przy umowie o pracę do 26 roku życia? Młody pracownik dzięki uldze podatkowej otrzymuje wyższą wypłatę niż pracownicy po 26 roku życia. Jakie składki odprowadza się z wynagrodzenia brutto? Kalkulator wynagrodzeń na 2025 r. wylicza wysokość poszczególnych obciążeń publicznoprawnych.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Do 60 tys. zł kompensaty od państwa dla ofiar niektórych przestępstw lub ich najbliższych. Ale prawie nikt o tym nie wie

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych czynów zabronionych po 10 latach obowiązywania została istotnie znowelizowana w roku 2015. Maksymalna kwota kompensaty wynosi 25 000 zł, a gdy ofiara poniosła śmierć - 60 000 zł. Nadal jednak mechanizmy w niej ustanowione są mało znane i rzadko stosowane w praktyce. Według danych NIK kompensatę otrzymuje zaledwie około 30 osób rocznie. Brak efektywności tego rozwiązania wzmaga postulaty o potrzebie przeprowadzenia jego gruntownej reformy.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Deweloperzy zawyżają metraże mieszkań. Jak odzyskać nadpłacone pieniądze? Czy do powierzchni użytkowej wlicza się metraż pod ścianami?

Zawyżony metraż mieszkania to problem prawny, z którym coraz częściej spotykają się nabywcy – pisze adwokat Karolina Pilawska. Choć deweloperzy są zobowiązani do precyzyjnego określenia powierzchni lokalu w umowie, wiele firm budowlanych podaje błędne informacje, co prowadzi do wątpliwości i problemów finansowych dla nowych właścicieli nieruchomości. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: jak odzyskać nadpłacone środki? Odpowiedzią mogą być procesy sądowe przeciwko deweloperom, które pozwalają dochodzić swoich praw i odzyskać nienależnie zapłaconą kwotę.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Koniec z jawnością ksiąg wieczystych. Czy szykują się wielkie zmiany na rynku nieruchomości?

W ocenie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosława Wróblewskiego numery ksiąg wieczystych nie powinny trafiać do publicznego obiegu. Prezes UODO Mirosław Wróblewski wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka ws. dostosowania przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do RODO.

REKLAMA