Gdy samolot nie odleci zgodnie z czasem
REKLAMA
Przewoźnik odpowie za sytuację, w której z powodu ograniczonej liczby miejsc na statku powietrznym wykonującym lot regularny nie może zapewnić zabrania wszystkich pasażerów, którzy posiadają ważne bilety i potwierdzone rezerwacje miejsc na ten lot oraz zgłosili się do odprawy przed odlotem w wymaganym terminie.
W tego typu przypadkach przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia pasażerowi:
- zwrotu opłaty za niewykonany przewóz albo zapewnienia przewozu w najbliższym dostępnym locie albo przewozu inną trasą w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera,
- rekompensaty finansowej zależnej od długości trasy nieodbytej podróży i od przewidywanego opóźnienia przybycia do miejsca przeznaczenia,
- uzyskania bezpłatnych świadczeń, jak połączenia telefoniczne, telex lub fax, niezbędne zakwaterowanie i wyżywienie stosownie do czasu oczekiwania.
Pomimo wymienionych uprawnień, niejako dodatkowo pasażer posiada prawo dochodzenia roszczeń z tytułu odpowiedzialności przewoźnika na drodze cywilnoprawnej, jednakże musi udowodnić powstałą szkodę. Istotnym elementem odszkodowania jest jego wielkość, a ta została uregulowana w art. 7 rozporządzenia 261/2004/WE. W przypadku odwołania lub znacznego opóźnienia lotu są to następujące kwoty:
- 250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1500 kilometrów;
- 400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 kilometrów;
- 600 euro dla wszystkich innych lotów niż loty określone wyżej.
Trzeba też zwrócić uwagę na to, iż to pasażer ma prawo wyboru, czy skorzysta z zakupionego biletu w innym terminie, czy też uzyska zwrot zapłaconej kwoty. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w terminie siedmiu dni. Istnieje też możliwość zmiany planu podróży, na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie lub w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, co może nastąpić w zależności od dostępności wolnych miejsc.
Ponadto przewoźnik poniesie kary administracyjne, gdy:
- zaniedbał obowiązku wezwania ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji - w wysokości stanowiącej równowartość od 1000 do 2500 euro,
- zaniedbał obowiązku wypłaty odszkodowania - w wysokości od 1000 do 20 000 euro,
- zaniedbał obowiązku zwrotu należności lub zmiany planu podróży - w wysokości od 5000 do 20 000 euro,
- zaniedbał obowiązku opieki - w wysokości od 1000 do 10 000 euro,
- zaniedbał obowiązku zwrotu części ceny biletu w razie umieszczenia w klasie niższej - w wysokości od 1000 do 5000 euro,
- zaniedbał obowiązku informowania pasażerów o przysługujących im prawach - w wysokości od 5000 do 25 000 euro.
Warto podkreślić, iż w przypadku, gdy miasto lub region są obsługiwane przez kilka lotnisk, obsługujący przewoźnik lotniczy oferuje pasażerowi lot na inne lotnisko niż to, do którego została zrobiona rezerwacja, obsługujący przewoźnik lotniczy ponosi koszt transportu pasażera z tego innego lotniska na lotnisko, do którego została zrobiona rezerwacja lub na inne pobliskie miejsce uzgodnione z pasażerem.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego jest organem, który kontroluje przestrzeganie przepisów rozporządzenia nr 261/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Do niego więc należy kierować wszelkie skargi na przewoźnika, z którego usług nie jesteśmy zadowoleni. Ciężar udowodnienia, że uprawnienia przysługujące pasażerowi, w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub opóźnienia lotu, nie zostały naruszone, obciąża przewoźnika lotniczego.
Podstawa prawna:
- art. 200, art. 205a ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 100, poz. 696 z późn. zm.).
Agnieszka Sobocińska
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.