To, czy dla danego pracodawcy dany kandydat będzie atrakcyjny, zależy w dużej mierze od jego samego. Konsekwencja i świadomość własnych mocnych stron jest zdecydowanie bardziej skuteczną metodą. Pracodawcy poszukują zarówno walecznych prekursorów, jak i świetnych rzemieślników. Bycie jednym lub drugim nie jest ani lepsze, ani gorsze. Ważne, żeby tymi rolami się nie męczyć, wtedy nasza atrakcyjność na pewno zostanie zauważona. Kandydaci często zadają sobie pytanie, jak sprawić, żeby być poszukiwanym pracownikiem. Jak przygotować się na wyzwania, jakie stawia obecny rynek pracy? Czy faktycznie jest to sytuacja korzystna dla pracowników?
Rozpoczynając pracę z Hays spotkałam się z jednym z moich pierwszych klientów w celu omówienia profilu poszukiwanego kandydata. Rozmowa pozornie nie bardzo przypominała standardowe zbieranie informacji, raczej luźną pogawędkę. Jej konkluzją była prośba mojego klienta wyrażona bardzo wprost: znajdź mi po prostu takiego dobrego człowieka. Znalazłam, nawet kilku. Ponad rok później podobny temat poruszony został podczas Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego. Wspólnie z innymi uczestnikami zastanawialiśmy się, co takiego może sprawić, że pracownik jest właśnie takim tzw. dobrym człowiekiem. Czy istnieją uniwersalne czynniki, które sprawiają, że jesteśmy bardziej atrakcyjni dla pracodawców?
Jeden z uczestników opowiadał o sytuacji, w której nie może rozwinąć swojej działalności biznesowej tak, jakby chciał, ponieważ nie może znaleźć osoby, która chciałaby się uczyć nowych rzeczy. Gwarantował mnóstwo profesjonalnych szkoleń, możliwości zdobywania certyfikatów i rozwoju. Niestety rzeczywistość okazała się na tyle zaskakująca, że takich osób po prostu nie mógł znaleźć. Mimo spełniania wymogów formalnych (odpowiednia edukacja, języki, praktyka) pracownicy nie sprawdzali się. Nie mieli motywacji do tego, żeby poznawać nowości, a co gorsze, brać odpowiedzialność za powierzane im obowiązki. Taka sytuacja może wynikać z kilku czynników, nad którymi warto się zastanowić, chcąc być atrakcyjnym dla potencjalnego pracodawcy.
Nie istnieje jedna sprawdzona rada na to, jakie kursy i szkolenia należy ukończyć, aby być atrakcyjnym w oczach pracodawcy. Nie zachęcam do kierowania się zasadą im więcej, tym lepiej, ale spójnością i logiką w swoich wyborach. Należy śledzić rynek i orientować się, jakie uprawnienia są pożądane w branży, i sukcesywnie je zdobywać.
Pracodawca patrząc na CV potencjalnego kandydata lub kandydatki zwraca uwagę na kilka elementów. Pomijając wartość estetyczną, oczywiście niepozostającą bez znaczenia, równie ważna i wiele mówiąca o człowieku jest jego historia pracy. Po pewnych jej elementach można próbować wnioskować, czy mamy do czynienia z dobrym kandydatem.
PYTANIA DLA KANDYDATA
Pytania, na które kandydat powinien sobie odpowiedzieć przed podjęciem pracy:
- czym chcę się zajmować zawodowo
- czy faktycznie lubię to, co robię
- czy dobrze wykonuję swoją pracę
- czy mam potrzebę doskonalenia swoich umiejętności
- czy potrafię pracować w zespole
- czy moi przełożeni i współpracownicy mogą na mnie polegać
- czy jestem gotowy/-a wziąć odpowiedzialność za to, co robię
- czy znam swoją wartość na rynku pracy
- czy zależy mi na tym, żeby inni mogli korzystać z mojej wiedzy i umiejętności
- po czym poznam, że rozwijam się zawodowo
- co chcę robić w przyszłości (zarówno najbliższej jak i dalszej)
- jakie warunki pracy są dla mnie dobre (nie tylko finansowe!)
- co zrobię, jeśli osiągnę wszystko, co sobie zaplanowałem
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak pracodawca czyta informacje z CV
KAJA ZIELONKA
koordynator biura firmy Hays Polska w Trójmieście