REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć bezpiecznie i zgodnie z prawem

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy za rozmowę przez komórkę podczas jazdy prowadzący dostanie mandat? Czy za pasażera, który nie zapiął pasów odpowiada kierowca? Czy wyprzedzając z prawej strony łamiemy przepisy?

Bezpieczeństwo jest głównym celem i powodem ustanowienia pewnych zasad obowiązujących w ruchu drogowym. Ich przestrzeganie jest istotne z punktu widzenia zarówno kierowców, jak i pieszych. Zapewnieniu bezpieczeństwa służy m.in. nakaz zapinania pasów czy zakaz prowadzenia przez kierowcę rozmów przez telefon. Trzeba pamiętać, że za łamanie przepisów grożą mandaty, jednak niekiedy, zachowując szczególne warunki określone przepisami, kierowca może uniknąć niekorzystnych dla siebie konsekwencji.

Czy mogę korzystać z zestawu słuchawkowego podczas jazdy

Wiem, że podczas jazdy samochodem nie można rozmawiać przez telefon komórkowy. Jednak są sytuacje, gdy trzeba się z kimś nagle skontaktować i grozi za to mandat. Ale są tzw. zestawy głośnomówiące oraz zestawy słuchawkowe, jednak mam wątpliwość, czy przepisy nie obejmują zakazem stosowania także takich urządzeń. Czy korzystanie z telefonu z zestawem głośnomówiącym lub z zestawu słuchawkowego podczas jazdy jest zgodne z prawem?

Tak

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym nie można korzystać podczas jazdy samochodem z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Jednak zestaw głośnomówiący pozwala na prowadzenie rozmowy w trakcie jazdy. Takie rozwiązanie nie absorbuje dodatkowo rąk i pozwala na trzymanie kierownicy oburącz. Podobnie wygląda sytuacja z używaniem zestawu słuchawkowego. Takie urządzenie nie wymaga, by telefon trzymać w ręku lub przytykać mikrofon do ust. Dzięki czemu można swobodnie prowadzić samochód i rozmawiać.

Jeżeli nie posiadamy ani zestawu słuchawkowego, ani głośnomówiącego, to jeżeli chce się prowadzić rozmowę, należy zjechać na pobocze i zatrzymać pojazd - oczywiście w miejscu, gdzie nie ma zakazu postoju lub zatrzymywania pojazdów. Za jazdę samochodem i jednoczesne prowadzenie pojazdu grozi 200 zł mandatu. Jednak nie dostaje się za to wykroczenie punktów karnych.

Podstawa prawna

l Art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Czy pasażer też musi mieć zapięte pasy

Mam samochód, który posiada pasy bezpieczeństwa także z tyłu. Wiem, że zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mają obowiązek zapiąć pasy bezpieczeństwa. Jednak jak to wygląda w przypadku pasażerów z tyłu? Czy jeżeli pasażer z tyłu upiera się i nie chce zapiąć pasów, to czy policja może go za to ukarać? Czy kierowca też może odpowiadać za niesfornego pasażera?

Tak

Pasami w samochodzie powinien być przypięty nie tylko kierowca, ale również pasażer - zarówno na przednim, jak i tylnym siedzeniu. Za niezapięte pasy przez pasażera na tylnym siedzeniu grozi mandat.

Kierujący i osoby przewożone pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z nich podczas jazdy. Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba, która tego obowiązku nie dopełniła. Jednak niezależnie od mandatu, który może zostać nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, kierujący pojazdem również może zostać ukarany mandatem. Wysokość mandatu w takiej sytuacji wynosi 100 złotych zarówno w przypadku kierowcy, jak i pasażera. Jeżeli jednak kierowca nie zapiął pasów, to otrzyma za to dodatkowo dwa punkty karne.

Są jednak sytuacje, w których nie ma obowiązku zapinania pasów. Z obowiązku tego zwolnione są np.: osoby mające orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów, kobiety o widocznej ciąży, kierowca taksówki osobowej w trakcie jazdy z pasażerem, policjant podczas przewożenia osoby zatrzymanej.

Podstawa prawna

l Art. 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Czy za wyprzedzanie prawą stroną dostanę mandat

Bardzo często spotykam się z sytuacją, że ktoś jadący przede mną dużo wolniej blokuje lewy pas ruchu. Policja zaleca wyprzedzanie lewą stroną. Przepisy mówią, iż powinno się trzymać jak najbliżej prawej strony. Jednak, gdy ktoś blokuje lewy pas ruchu, często jestem zmuszony wyprzedzać taką osobę prawą stroną. Czy wyprzedzanie prawą stroną zawsze jest karane i jaki mandat można za to dostać?

Nie

Jednak rzeczywiście kierowca powinien wyprzedzać inne pojazdy lewą stroną drogi. Prawo o ruchu drogowym w zasadzie zabrania wyprzedzania prawą stroną innych uczestników ruchu drogowego, ale są sytuacje, gdy jest to dopuszczalne. Jest tak np., gdy pojazd przed nami sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo. Wówczas manewr wyprzedzania może odbyć się wyłącznie z prawej strony. Ponadto jest to dopuszczalne na drodze jednokierunkowej, która ma wyznaczone pasy ruchu. W przypadku jezdni dwukierunkowej taki manewr można wykonać z prawej strony, jeżeli są co najmniej dwa pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku. Jednak może to mieć miejsce tylko w obszarze zabudowanym. Poza miastem wyprzedzanie z prawej strony jest dopuszczalne, tylko gdy są co najmniej trzy pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku. W innych sytuacjach za wyprzedzanie prawą stroną grozi 200 zł mandatu.

Podstawa prawna

l Art. 24 pkt 3, 5, 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Czy po 30 dniach od wykroczenia mogę nie przyjąć mandatu

Straży miejskiej przywrócono możliwość używania fotoradarów mierzących prędkości na drogach. Mogą oni na podstawie zrobionego zdjęcia wystawić mandat. Jednak czy za inne wykroczenia strażnicy miejscy też mogą ukarać mandatem? Czy po 30 dniach od daty wykroczenia mogę nie przyjąć mandatu?

Nie

Straż miejska może używać fotoradarów nie tylko do rejestracji nadmiernej prędkości. Może też rejestrować w ten sposób wykroczenia polegające na niestosowaniu się do sygnalizacji świetlnej. W przypadku stwierdzenia wykroczenia na podstawie urządzenia pomiarowego lub kontrolnego, jakim np. jest fotoradar, straż miejska ma 30 dni na nałożenie mandatu karnego. Jednak termin ten nie jest liczony od dnia zdarzenia, ale od dnia ustalenia tożsamości sprawcy wykroczenia. Po zarejestrowaniu, np. przekroczenia prędkości, straż musi podjąć niezwłocznie czynności wyjaśniające. Między innymi musi skierować zapytanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w celu ustalenia właściciela pojazdu, którym popełniono wykroczenie. Na odpowiedź czeka się kilka tygodni. Dlatego uznaje się, że termin na ukaranie mija dopiero po 30 dniach od ustalenia sprawcy. Jednak jeżeli nawet w takiej sytuacji termin ten nie zostałby dotrzymany, to wówczas straż musi skierować do sądu wniosek o ukaranie sprawcy.

Podstawa prawna

l Art. 129 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

l Art. 97 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. nr 106, poz. 1148 z późn. zm.).

Czy można zredukować punkty karne

Mam 20 punktów karnych. Gdy przekroczę 24, to stracę prawo jazdy. Czy można zredukować liczbę punktów i jak to zrobić?

Tak

Kierowca wpisany do ewidencji może na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Koszt takiego szkolenia to 150 do 250 zł - w zależności od miasta. Możliwości takiej nie mają jednak kierowcy, którzy mają prawo jazdy krócej niż rok. Szkolenie, o którym mowa, organizuje dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego. Po odbyciu takiego szkolenia kierowca otrzymuje zaświadczenie. Kopię zaświadczenia dyrektor ośrodka przesyła policji prowadzącej ewidencję punktów karnych. Odbycie szkolenia i uzyskanie zaświadczenia zmniejsza o sześć liczbę posiadanych punktów karnych. Punkty te odejmuje się według kolejności wpisów. Trzeba jednak wiedzieć, że liczba punktów odjętych z tytułu odbytego szkolenia nie może być większa od liczby punktów otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego przed jego odbyciem.

Celem szkolenia jest uświadomienie skutków naruszania przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza przepisów kształtujących zasady bezpiecznego zachowania się w ruchu. W szkoleniu tym można uczestniczyć nie częściej niż raz na pół roku. Szkolenie takie trwa w sumie cztery i pół godziny.

Podstawa prawna

l Art. 130 pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

l Par. 8 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego (Dz.U. nr 236, poz. 1998).

Czy można zastąpić w dzień światła mijania

Od niedawna trzeba jeździć z włączonymi światłami mijania, nawet w ciągu dnia i przez cały rok. Żarówki kosztują, a zużycie paliwa też jest większe. Do tej pory można było w ciągu dnia używać, zamiast świateł mijania, świateł do jazdy dziennej. Czy teraz też można stosować takie rozwiązanie?

Tak

Przy nowelizacji przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym pozostawiono przepis, który pozwala w ciągu dnia używać świateł do jazdy dziennej. Trwałość żarówek przy takim rozwiązaniu jest kilkukrotnie dłuższa. Są też bardziej zaawansowane rozwiązania. Można samochód wyposażyć w światła do jazdy dziennej, które posiadają diody LED. Żywotność takiej diody może wynieść nawet dziesięć lat.

Trzeba jednak pamiętać, że jeżeli samochód nie jest wyposażony w takie światła, to wówczas możliwa jest przeróbka. W tańszym wariancie wyniesie to ok. 60 zł. Jednak stosując rozwiązanie z diodami LED, trzeba się liczyć w wydatkiem 800-900 zł.

Prawo o ruchu drogowym określa jednak, że świateł do jazdy dziennej można używać tylko od świtu do zmierzchu. Warunkiem jest też normalna przejrzystość powietrza. Przy zmianie pogody, gdy np. zacznie padać deszcz, trzeba włączyć światła mijania.

Podstawa prawna

l Art. 51 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.).

Przygotował Łukasz Kuligowski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA