REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absolwenci przestaną uciekać z Polski...?

Halina Guryn
Halina Guryn

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 80% studentów będzie robiło karierę w Polsce, jeśli otrzymają pensję w wysokości co najmniej dwóch tysięcy złotych netto i możliwość rozwoju zawodowego. Tylko tyle, czy to za dużo...?

W pierwszej połowie tego roku Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami i Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University przy współpracy firmy Accenture zorganizowały pięć regionalnych debat z udziałem dyrektorów personalnych, studentów, ekspertów budowania kariery i przedstawicieli mediów. Gospodarzami debat byli: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Łódzki oraz Uniwersytet Gdański.

Co my tu mamy

W czasie debat chcieliśmy pokazać młodym ludziom, jak można zrobić karierę w Polsce - wyjaśnia Piotr Palikowski, dyrektor zarządzający PSZK. - Najwięcej zależy od samych studentów: muszą wiedzieć, czego chcą, wybrać odpowiednie kształcenie, pytać o wskazówki i przede wszystkim być aktywnymi. Staże, praktyki czy działalność w kołach, klubach albo stowarzyszeniach to najlepsza zachęta dla pracodawców, aby przyjąć takiego kandydata.

Na stronie internetowej kampanii www.startwkariere.pl oraz w mediach relacjonujących przebieg całej akcji, prezentowane były sylwetki osób, które zrobiły karierę właśnie w naszym kraju, a nie za granicą. Krzysztof Pawłowski, rektor Wyższej Szkoły Biznesu - National-Louis University w Nowym Sączu, przekonuje, że właśnie ci młodzi ludzie są najlepszym dowodem możliwości, jakie niesie ze sobą polski rynek pracy.

- Tezę o atrakcyjnych kierunkach, rozwijaniu kariery zawodowej w kraju dodatkowo potwierdza różnorodność profesji przedstawionych osób. Karierę w Polsce można zrobić, będąc zarówno bankowcem, ekonomistą, dziennikarzem czy na przykład inżynierem - przekonuje rektor Krzysztof Pawłowski.

W organizację kampanii włączyła się firma Accenture - jeden z potencjalnych pracodawców absolwentów uczelni w naszym kraju.

- Chcieliśmy pokazać, że w Polsce na ludzi młodych, wykształconych i ambitnych czekają bardzo ciekawe miejsca pracy, gdzie mogą rozwijać swoje umiejętności w ramach globalnych ścieżek kariery - podkreśla Halina Frańczak, dyrektor marketingu Accenture.

Dane w teczce

Na zakończenie kampanii „Start w karierę.pl” zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami i Wyższą Szkołę Biznesu National-Louis University przy współpracy Accenture przygotowany został raport na temat oczekiwań polskich studentów wobec pracodawców w naszym kraju. Jego autorem jest dr Tomasz Rostkowski z Katedry Rozwoju Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Podstawą raportu było opracowane przez niego badanie, które przeprowadzono w okresie od 27 stycznia do 26 kwietnia br. Uzyskano ogółem około 200 ankiet w całości wypełnionych przez studentów wszystkich poziomów studiów (od I do V roku).

Warto uważnie przyjrzeć się wynikom analizy.

- Mogą one z powodzeniem służyć przedsiębiorstwom pragnącym pozyskiwać kandydatów wśród studentów najlepszych polskich uczelni, stać się podstawą do przygotowania atrakcyjnej oferty zatrudnienia dla najbardziej utalentowanych potencjalnych pracowników - wyjaśnia Tomasz Rostkowski. Autor badania zastrzega jednak, że informacji zawartych w raporcie nie można traktować jako w pełni reprezentatywnych dla całej populacji studentów (ze względu na ograniczoną próbę badawczą).

Przeprowadzone przez Tomasza Rostkowskiego badania wskazują, że młodzi ludzie nie zawsze mają sprecyzowane plany rozwoju zawodowego (tabela 1). To powszechny problemem w naszym kraju, a przecież tego rodzaju decyzje powinny być podejmowane już na poziomie gimnazjum. Dzięki temu - jak podkreśla autor raportu - można uniknąć niewłaściwego wyboru ścieżki rozwoju. Trafniejsze byłyby: wybór szkoły średniej i jej profilu, decyzja o wyborze uczelni wyższej.

Kariera ambitnego

Ważne miejsce w badaniach poświęcone jest dylematowi towarzyszącemu obecnie niemal wszystkim polskim studentom: pozostać w kraju czy wyjechać za granicę i tam robić karierę (tabela 2). Z przeprowadzonych badań wynika, że przy podejmowaniu takich decyzji kluczowe znaczenie ma sprawa rozwoju zawodowego.

Na to pracodawcy powinni zwrócić szczególną uwagę. Wyniki analizy pokazują wyraźnie, że olbrzymia większość pytanych studentów, aż 83 proc., zdecydowanie chce po ukończeniu studiów realizować karierę w Polsce (17 proc. respondentów planowało rozwój swojej kariery zawodowej za granicą).

Tomasz Rostkowski ponownie zwraca uwagę, że tych danych nie należy uogólniać na całą populację studentów w Polsce. Dodaje przy tym, że na odpowiedzi młodych ludzi z pewnością miały wpływ debaty zorganizowane na ich uczelniach przez PSZK i WSB-NLU.

Ich celem było wskazanie studentom wiodących uczelni możliwości rozwoju zawodowego w Polsce. Dlatego właśnie fakt, że znaczący odsetek deklaruje chęć rozwijania kariery w kraju, należy traktować jako sukces projektu i wskazówkę dla pracodawców poszukujących wśród pracowników tej grupy.

Pozycja w hierarchii

Kolejny ważny obszar badawczy dotyczył typu stanowisk, jakie studenci chcieliby zajmować po ukończeniu studiów oraz jakie chcieliby zajmować docelowo. Pytanie zadane zostało zarówno studentom planującym wyjazd za granicę, jak i studentom zamierzającym pozostać w Polsce.

Wyniki raportu wskazują, że w obu grupach respondenci częściej wskazywali stanowiska niekierownicze jako te, o które będą się ubiegać. Okazało się natomiast, że stanowiska kierownicze cieszą się większym zainteresowaniem wśród osób planujących karierę w Polsce.

Deklaracje dotyczące docelowego stanowiska i roli w gospodarce znacznie różnią się w grupie osób, które decydują się na emigrację, oraz osób planujących karierę w Polsce (tabela 3).

Wiara, nadzieja i przekonania

Raport ujawnia opinie studentów na temat możliwości znalezienia zgodnego z zainteresowaniami i „dobrze płatnego” zatrudnienia w Polsce i za granicą. Około 25 proc. respondentów, którzy nie planują po ukończeniu studiów wyjazdu z Polski, zaznaczyło jako słuszne twierdzenie: „Uważam, że za granicą można łatwiej niż w Polsce znaleźć pracę zgodną z moimi zainteresowaniami”.

Wśród studentów planujących wyjazd z kraju tę opinię wyraziło 58 proc. osób. Autor raportu zaznacza, że obie grupy respondentów były zgodne co do możliwości znalezienia za granicą pracy „dobrze płatnej”. Przekonanie to podzielało 85 proc. ankietowanych w obydwu grupach.

Jednym z podstawowych celów badania jest wskazanie pracodawcom działającym w Polsce istotnych z punktu widzenia studentów i przyszłych pracowników cech przedsiębiorstw - tych, które decydują o sukcesie w pozyskiwaniu szczególnie utalentowanych kandydatów do pracy. Respondenci zostali więc poproszeni o odpowiedź na pytanie, jak rozumieją pojęcie „dobra praca” (tabela 4).

Zdaniem autora analizy, pracodawcy pragnący pozyskać kandydatów do pracy wśród studentów powinni zwrócić szczególną uwagę na:
1) zakres prac powierzanych nowo zatrudnionym pracownikom;
2) proponowane możliwości rozwoju kompetencji.

Połączenie tych dwóch elementów pozwoli stworzyć atrakcyjne dla studentów i przyszłych pracowników miejsce pracy w organizacji, która stale poszukuje nowych metod działania i przykłada dużą wagę do rozwoju kompetencji w ramach codziennych zadań.

Ile tu, ile tam

Respondenci zdecydowani na realizację kariery w Polsce, jak też studenci planujący wyjazd po ukończeniu studiów zostali zapytani również o oczekiwane wynagrodzenia netto w pierwszym oraz drugim roku pracy, tj. po zdobyciu niezbędnego, podstawowego doświadczenia. Osoby, które planują karierę zawodową w Polsce, chciałyby zarabiać w pierwszym roku pracy średnio 1967 złotych, zaś w drugim roku - średnio 2761 złotych.

Raport odpowiada także na pytanie o oczekiwania płacowe osób, które planują wyjazd za granicę. W pierwszym roku pracy respondenci oczekują wynagrodzenia na poziomie średnio 2019 euro, w drugim roku - kwoty 3084 euro.

Dobre argumenty

Z przeprowadzonego badania wynika, że zarówno do pozostania w Polsce, jak i do wyjazdu za granicę studentów motywuje przede wszystkim chęć rozwoju zawodowego. Decydującym czynnikiem motywacji dla 60 proc. respondentów planujących po ukończeniu studiów karierę w Polsce są możliwości rozwoju zawodowego. Podobnie odpowiedziało prawie 75 proc. uczestników badania zdecydowanych na emigrację.

Najczęściej wskazywanymi powodami wyjazdu z Polski, poza chęcią rozwoju zawodowego, była sytuacja polityczna (48 proc.) i sytuacja gospodarcza (46 proc.). Gotowość do emigracji jest z kolei ograniczona ze względu na kontakty z przyjaciółmi i znajomymi (63 proc. odpowiedzi twierdzących) oraz sytuację rodzinną (32 proc. odpowiedzi „tak”).

Raport relacjonujący oczekiwania studentów wobec obecnego rynku pracy był cennym podsumowaniem kampanii „Start w karierę.pl”. Miała on na celu zainicjowanie dyskusji, co trzeba zrobić, aby młodzi, utalentowani i dobrze wykształceni ludzie chcieli rozwijać się zawodowo właśnie w Polsce i aby potrafili świadomie decydować o planowaniu własnej kariery.

Dlatego też stworzony zostanie portal studencki - forum, gdzie studenci będą mogli wymieniać się swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat planowania kariery. Natomiast konkretne umiejętności przydatne w rozwijaniu kariery będą mogli zdobywać w trakcie warsztatów, które zostaną uruchomione w ramach następnych edycji kampanii. „Start w karierę.pl”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA