Jakie obowiązki w razie wypadku ma konsulat
REKLAMA
Opieka konsularna obejmuje także udzielanie pomocy finansowej w celu pokrycia kosztów powrotu do kraju. W szczególnie uzasadnionych przypadkach konsul może udzielać zapomóg znajdującym się w niedostatku osobom pochodzenia polskiego zamieszkałym za granicą. Wzory wniosków dotyczących udzielenia pomocy finansowej zostały zamieszczone w rozporządzeniu ministra spraw zagranicznych z dnia 28 sierpnia 2002 r.
W razie katastrof konsulaty we współpracy z odpowiednimi władzami miejscowymi organizują transportu, chorych do kraju lub udzielają pomocy w identyfikacji ofiar i sprowadzeniu ciał zmarłych Polaków do kraju. Konsulowie, na wniosek zainteresowanych i ich rodzin, wydobywają i tłumaczą dokumenty niezbędne do ubiegania się o świadczenia socjalne oraz odszkodowania w firmach ubezpieczeniowych. Konsul przyjmuje do depozytu dokumenty, środki płatnicze oraz przedmioty wartościowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony praw i interesów obywateli polskich.
W przypadku Polaków, którzy zginęli w wypadku autokaru na terytorium Francji, właściwym do zarejestrowania zgonu będzie francuski USC. Oznacza to, że najpierw zostanie sporządzony francuski akt zgonu, a następnie na wniosek na przykład najbliższej rodziny zmarłego zagraniczny akt zostanie wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego oraz zostanie wydany odpis aktu zgonu.
Transkrypcji aktu zagranicznego należy dokonać w USC właściwym dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Ewa Grączewska-Ivanova
Podstawa prawna
l Ustawa o funkcji konsulów z 13 lutego 1984 r. (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 215, poz. 1823 z późn. zm).
l Rozporządzenie ministra spraw zagranicznych z dnia 28 sierpnia 2002 r. w sprawie udzielania przez konsula Rzeczypospolitej Polskiej pomocy finansowej (Dz.U. z 2002 r. nr 151, poz. 1262).
REKLAMA