Relacje z przełożonym
W każdej firmie obowiązuje szacunek wobec przełożonego, szczerość i konieczność wykonywania poleceń szefa. Może się jednak zdarzyć, że nasze stosunki z szefem lub szefową przerodzą się w koleżeństwo, a nawet w przyjaźń. To nic złego. Lepiej jednak nie obnosić się z tym, ponieważ może to rodzić niepotrzebne konflikty i emocje wśród współpracowników.
W przypadku zbyt dużej zażyłości z szefem pojawiają się problemy. Będziesz miała rozterki - co się stanie, jeśli odmówisz wspólnego obiadu? A jeśli nie skorzystasz z zaproszenia na urodziny córki szefowej? Zdarza się, że szef tak ci ufa, iż prosi cię o załatwianie swoich prywatnych spraw. Twoja odmowa może spowodować nawet zwolnienie z pracy, a przyjmowanie ofert spotka się z antypatią współpracowników. Może więc warto porozmawiać z szefem o swoich wątpliwościach?
Jeżeli stosunki z przełożonym przekroczyły barierę kontaktów służbowych, zawsze będzie nam trudno utrzymać równowagę pomiędzy traktowaniem szefa jako szefa i jako kolegi. Może się zdarzyć, że podczas rozmów przy innych pracownikach nie okażemy mu szacunku, albo przestaniemy się przykładać do wykonywania swoich obowiązków. A szef może mieć obiekcje przed karą lub przyznawaniem kolejnych zadań. Warto więc rozdzielić pracę od prywatności.
Negatywne skutki przyjaźni współpracowników z szefem:
l Reakcje współpracowników. Ludzie nie akceptują tego rodzaju kontaktów, ponieważ budzi to w nich zazdrość i negatywne emocje. Współpracownicy nie zapraszają nas na imprezy, ponieważ nie należymy do ich „obozu”, a jesteśmy po stronie szefa.
l Ocena pracownicza. Przełożony może oceniać cię nieobiektywnie, patrząc przez pryzmat życia prywatnego. Zdarza się, że chciałby ocenić cię szczerze, ale boi się twoich reakcji.
l Wynagrodzenie. Pracodawca ma problem, ile powinien zapłacić swojemu przyjacielowi, ponieważ jeśli da mu podwyżkę, pozostali pracownicy będą niezadowoleni. Kwestie finansowe zawsze budzą kontrowersje.
l Awans. Czy dać awans dobremu pracownikowi, czy koledze? W tej sprawie zawsze będą problemy oraz domysły innych.
l Zwolnienie z pracy. Może się zdarzyć, że zaczniesz wykorzystywać dobre relacje z szefem w życiu prywatnym, który cię „kryje” i działać na niekorzyść firmy. Zawsze musisz się liczyć z możliwością zwolnienia, jak każdy, kto działa nie fair w stosunku do organizacji i kierownictwa.
l Rozterki. Czasem miewasz pretensje do szefa, który stosunki służbowe przekłada nad waszą przyjaźń.
l Życie prywatne kontra praca. Rozdzielenie tych płaszczyzn może być trudne dla ludzi, którzy się przyjaźnią, ale konieczne, bo uzdrowi stosunki wasze i otoczenia.
Sylwia Szykuła
Czego unikać, aby nie tworzyć konfliktów?
l Nie przesiaduj za długo w gabinecie szefa
l Nie opowiadaj współpracownikom, jak blisko jesteś z szefem
l Nie tylko tobie należy się awans lub podwyżka
l Nie przejmuj roli przełożonego. To że znacie się bliżej, nie znaczy, że masz prawo zarządzać zespołem
l Jeśli w firmie obowiązuje oficjalny sposób zwracania się do przełożonego, nie odbiegaj od tego schematu
l Niezależnie od sympatii szefa, pracuj tak, aby osiągać dobre wyniki