REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowoleni pracują lepiej

Sabina Prusiecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która dobrze czuje się w swoim miejscu pracy, jest znacznie bardziej wydajnym pracownikiem. Ową podstawową prawdę nie wszyscy szefowie jednak zdają się rozumieć.

REKLAMA

Duża fluktuacja w przedsiębiorstwie dla każdego szefa powinna być sygnałem alarmowym. Jeśli nowy kolega czy koleżanka odchodzi już po roku, gdy na niektórych stanowiskach wciąż jest wakat, bo nikt nie zostaje tam na dłużej, zarząd wraz z działem personalnym powinni niezwłocznie zbadać, jakie są tego przyczyny.

A może ich być wiele. Do najczęstszych należą: zła atmosfera w firmie lub konkretnym dziale, brak szans awansu, zbyt niskie wynagrodzenie, brak oceny jakości pracy. Szkody, jakie to wszystko powoduje są ogromne i dotyczą obu stron. Niezadowoleni pracownicy podejmujący decyzję o odejściu muszą szukać nowego miejsca i tam zaczynać od nowa. Firma zaś skazana jest na inwestycje czasu i pieniędzy, aby znaleźć ludzi, którzy ich zastąpią i ich wyszkolić. Trzeba włączyć do akcji doradców personalnych lub opłacić ogłoszenia w prasie, wdrożyć nowych pracowników w ich obowiązki. Mija zwykle wiele tygodni, zanim będą mogli oni działać w pełni samodzielnie.

Zła atmosfera

REKLAMA

Skąd szefowie mają jednak wiedzieć, czy podwładni czują się dobrze w swoim miejscu pracy, czy też trzeba coś pilnie poprawić? Dobrym sposobem, aby to sprawdzić, jest przeprowadzenie ankiety. Jeśli chcemy, aby jak najwięcej osób wzięło w niej udział, ankieta musi być anonimowa. Formularze można rozdać lub umieścić w Intranecie - z podaniem terminu, do kiedy należy przesyłać odpowiedzi. Ważne jest, aby ankietowani nie tylko zakreślali właściwe rubryki, ale mieli też możliwość przedstawienia własnych uwag i propozycji. Należy dokładnie poinformować zespół, jaki jest cel przeprowadzenia sondażu, a na końcu przedstawić rezultaty, wyciągnąć wnioski i zabezpieczyć ankiety przed „wyciekiem” z firmy.

Zgodnie z wynikami badań w firmach, średnio co piąty pracownik chętnie odszedłby ze swojego przedsiębiorstwa. Dobrze jest więc regularnie sprawdzać wskaźnik fluktuacji, a zwłaszcza jej powody. Można to robić kilkoma sposobami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić poziom satysfakcji zawodowej pracowników

1. Jak oceniasz atmosferę w firmie w skali od 1 do 6?

2. Jaka atmosfera panuje w twoim dziale?

3. Co należałoby poprawić - twoje propozycje

4. Jakie rozwiązania pomogłyby Ci pogodzić pracę z życiem rodzinnym?

5. Oceń poniższe wypowiedzi w skali od 1 - absolutnie tak do 4 - zupełnie nie

a. w moim dziale jest dobry przepływ informacji

b. zakres odpowiedzialności i kompetencji poszczególnych osób jest jasno określony

c. czas pracy odpowiada moim potrzebom

d. mam możliwość podnoszenia kwalifikacji

e. jestem zadowolony ze współpracy z kolegami

f. spotykam się na bieżąco z moim przełożonym i mogę z nim omówić wszystkie problemy

g. mam szansę realizować swoje pomysły

Sprawdź, czy wiesz?

1. Jakie metody służą związaniu pracownika z firmą?

a. wynagrodzenie adekwatne do zaangażowania

b. drogie meble biurowe

c. szansa własnego rozwoju

2. Twój szef narzeka na niską motywację pracowników. Co może ją zwiększyć?

a. przeprowadzenie ankiety wśród kadry zarządzającej

b. przyjrzenie się atmosferze w miejscu pracy

c. ankieta wśród pracowników, w której wezmą udział także wszystkie kobiety

3. Jakiego typu środki powinien zastosować pracodawca, który chce prowadzić politykę kadrowa przyjazną rodzinie?

a. home office i telepraca

b. elastyczny czas pracy

c. job-sharing

Odpowiedzi: 1 a, c; 2 b, c; 3 a, b, c

l Pytanie odchodzących z pracy. Niektóre firmy wprowadziły zwyczaj pytania ludzi w ostatnim dniu ich pracy, dlaczego zdecydowali się odejść z firmy. Po krótkim czasie okazało się, że również inne osoby w zespole zaczęły chętniej mówić o tym, jakie sprawy w firmie budzą ich sprzeciw.

l Analiza wymówień. Rezygnacje z pracy, które nastąpiły z inicjatywy pracowników, należy przeanalizować pod kątem różnych kryteriów. Czy w określonych działach zdarza się to częściej niż w innych? Czy któryś menedżer ma szczególne trudności ze skompletowaniem zespołu? Może to wskazywać, że perspektywy rozwoju zawodowego w danym miejscu są dość ograniczone, a styl zarządzania prezentowany przez szefa jest nie do przyjęcia dla jego podwładnych.

l Rozmowy po zwolnieniu lekarskim. Również pracownicy, którzy przebywali na dłuższym zwolnieniu lekarskim lub często zapadają na kilkudniowe choroby, mogą dostarczyć cennej wiedzy o atmosferze w firmie. Takie zdarzenia to nierzadko sygnał alarmowy, że w danym dziale coś dzieje się nie tak. Niewykluczone, że te osoby są obarczane nadmierną ilością obowiązków albo stały się ofiarami mobbingu.

Jak pogodzić pracę i dom?

Coraz więcej przedsiębiorstw rozumie już, że człowiek, który ma szansę harmonijnie połączyć swoje życie rodzinne z zawodowym, chętniej wiąże się z firmą na dłużej. Wprowadzają więc elastyczny czas pracy, job-sharing (dzielenie etatu między dwóch pracowników, głównie przez kobiety z małymi dziećmi), telepracę, organizują przedszkola - w przypadku mniejszych firm można to zrobić wspólnie z kilkoma innymi. Rodzice, którzy wiedzą, że ich dzieci mają zapewnioną fachową opiekę, pracują wydajniej.

Nawet pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym nie muszą tracić więzi z firmą. Regularne spotkania, wymiana informacji i współpraca przy określonych projektach - wszystko to sprawia, że dana osoba będzie wiedziała co dzieje się w jej miejscu pracy i zachowa z nim kontakt. Po urlopie będzie mogła więc łatwiej wdrożyć się znów do zawodowych obowiązków.

W pogodzeniu spraw zawodowych z życiem rodzinnym bardzo pomoże również swoboda w organizowaniu sobie dnia pracy, możliwość zatrudnienia na niepełny etat i dłuższe urlopy. Z badań wynika, że czas pracy dostosowany do potrzeb rodziny to jedno z najczęstszych życzeń osób aktywnych zawodowo.

A jakie rozwiązania pozwalające pogodzić te dwie dziedziny życia wprowadziła twoja firma? Czy można je jeszcze rozbudować? Sondaż wśród pracowników pozwoli szefom poznać ich potrzeby i oczekiwania w tym względzie.

Zdobywanie nowych kwalifikacji

Kolejnym sposobem na związanie pracowników z firmą jest zapewnienie im szansy rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji. Co dzieje się jednak, kiedy osoba, w którą niemało zainwestowano, wkrótce postanowi odejść z firmy? Można temu zapobiec podpisując wcześniej odpowiednią umowę z klauzulą o zwrocie kosztów poniesionych na szkolenie w przypadku złożenia przez pracownika wymówienia.

Sabina Prusiecka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA