REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowoleni pracują lepiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sabina Prusiecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, która dobrze czuje się w swoim miejscu pracy, jest znacznie bardziej wydajnym pracownikiem. Ową podstawową prawdę nie wszyscy szefowie jednak zdają się rozumieć.

REKLAMA

Duża fluktuacja w przedsiębiorstwie dla każdego szefa powinna być sygnałem alarmowym. Jeśli nowy kolega czy koleżanka odchodzi już po roku, gdy na niektórych stanowiskach wciąż jest wakat, bo nikt nie zostaje tam na dłużej, zarząd wraz z działem personalnym powinni niezwłocznie zbadać, jakie są tego przyczyny.

A może ich być wiele. Do najczęstszych należą: zła atmosfera w firmie lub konkretnym dziale, brak szans awansu, zbyt niskie wynagrodzenie, brak oceny jakości pracy. Szkody, jakie to wszystko powoduje są ogromne i dotyczą obu stron. Niezadowoleni pracownicy podejmujący decyzję o odejściu muszą szukać nowego miejsca i tam zaczynać od nowa. Firma zaś skazana jest na inwestycje czasu i pieniędzy, aby znaleźć ludzi, którzy ich zastąpią i ich wyszkolić. Trzeba włączyć do akcji doradców personalnych lub opłacić ogłoszenia w prasie, wdrożyć nowych pracowników w ich obowiązki. Mija zwykle wiele tygodni, zanim będą mogli oni działać w pełni samodzielnie.

Zła atmosfera

REKLAMA

Skąd szefowie mają jednak wiedzieć, czy podwładni czują się dobrze w swoim miejscu pracy, czy też trzeba coś pilnie poprawić? Dobrym sposobem, aby to sprawdzić, jest przeprowadzenie ankiety. Jeśli chcemy, aby jak najwięcej osób wzięło w niej udział, ankieta musi być anonimowa. Formularze można rozdać lub umieścić w Intranecie - z podaniem terminu, do kiedy należy przesyłać odpowiedzi. Ważne jest, aby ankietowani nie tylko zakreślali właściwe rubryki, ale mieli też możliwość przedstawienia własnych uwag i propozycji. Należy dokładnie poinformować zespół, jaki jest cel przeprowadzenia sondażu, a na końcu przedstawić rezultaty, wyciągnąć wnioski i zabezpieczyć ankiety przed „wyciekiem” z firmy.

Zgodnie z wynikami badań w firmach, średnio co piąty pracownik chętnie odszedłby ze swojego przedsiębiorstwa. Dobrze jest więc regularnie sprawdzać wskaźnik fluktuacji, a zwłaszcza jej powody. Można to robić kilkoma sposobami:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak sprawdzić poziom satysfakcji zawodowej pracowników

1. Jak oceniasz atmosferę w firmie w skali od 1 do 6?

2. Jaka atmosfera panuje w twoim dziale?

3. Co należałoby poprawić - twoje propozycje

4. Jakie rozwiązania pomogłyby Ci pogodzić pracę z życiem rodzinnym?

5. Oceń poniższe wypowiedzi w skali od 1 - absolutnie tak do 4 - zupełnie nie

a. w moim dziale jest dobry przepływ informacji

b. zakres odpowiedzialności i kompetencji poszczególnych osób jest jasno określony

c. czas pracy odpowiada moim potrzebom

d. mam możliwość podnoszenia kwalifikacji

e. jestem zadowolony ze współpracy z kolegami

f. spotykam się na bieżąco z moim przełożonym i mogę z nim omówić wszystkie problemy

g. mam szansę realizować swoje pomysły

Sprawdź, czy wiesz?

1. Jakie metody służą związaniu pracownika z firmą?

a. wynagrodzenie adekwatne do zaangażowania

b. drogie meble biurowe

c. szansa własnego rozwoju

2. Twój szef narzeka na niską motywację pracowników. Co może ją zwiększyć?

a. przeprowadzenie ankiety wśród kadry zarządzającej

b. przyjrzenie się atmosferze w miejscu pracy

c. ankieta wśród pracowników, w której wezmą udział także wszystkie kobiety

3. Jakiego typu środki powinien zastosować pracodawca, który chce prowadzić politykę kadrowa przyjazną rodzinie?

a. home office i telepraca

b. elastyczny czas pracy

c. job-sharing

Odpowiedzi: 1 a, c; 2 b, c; 3 a, b, c

l Pytanie odchodzących z pracy. Niektóre firmy wprowadziły zwyczaj pytania ludzi w ostatnim dniu ich pracy, dlaczego zdecydowali się odejść z firmy. Po krótkim czasie okazało się, że również inne osoby w zespole zaczęły chętniej mówić o tym, jakie sprawy w firmie budzą ich sprzeciw.

l Analiza wymówień. Rezygnacje z pracy, które nastąpiły z inicjatywy pracowników, należy przeanalizować pod kątem różnych kryteriów. Czy w określonych działach zdarza się to częściej niż w innych? Czy któryś menedżer ma szczególne trudności ze skompletowaniem zespołu? Może to wskazywać, że perspektywy rozwoju zawodowego w danym miejscu są dość ograniczone, a styl zarządzania prezentowany przez szefa jest nie do przyjęcia dla jego podwładnych.

l Rozmowy po zwolnieniu lekarskim. Również pracownicy, którzy przebywali na dłuższym zwolnieniu lekarskim lub często zapadają na kilkudniowe choroby, mogą dostarczyć cennej wiedzy o atmosferze w firmie. Takie zdarzenia to nierzadko sygnał alarmowy, że w danym dziale coś dzieje się nie tak. Niewykluczone, że te osoby są obarczane nadmierną ilością obowiązków albo stały się ofiarami mobbingu.

Jak pogodzić pracę i dom?

Coraz więcej przedsiębiorstw rozumie już, że człowiek, który ma szansę harmonijnie połączyć swoje życie rodzinne z zawodowym, chętniej wiąże się z firmą na dłużej. Wprowadzają więc elastyczny czas pracy, job-sharing (dzielenie etatu między dwóch pracowników, głównie przez kobiety z małymi dziećmi), telepracę, organizują przedszkola - w przypadku mniejszych firm można to zrobić wspólnie z kilkoma innymi. Rodzice, którzy wiedzą, że ich dzieci mają zapewnioną fachową opiekę, pracują wydajniej.

Nawet pracownicy przebywający na urlopie wychowawczym nie muszą tracić więzi z firmą. Regularne spotkania, wymiana informacji i współpraca przy określonych projektach - wszystko to sprawia, że dana osoba będzie wiedziała co dzieje się w jej miejscu pracy i zachowa z nim kontakt. Po urlopie będzie mogła więc łatwiej wdrożyć się znów do zawodowych obowiązków.

W pogodzeniu spraw zawodowych z życiem rodzinnym bardzo pomoże również swoboda w organizowaniu sobie dnia pracy, możliwość zatrudnienia na niepełny etat i dłuższe urlopy. Z badań wynika, że czas pracy dostosowany do potrzeb rodziny to jedno z najczęstszych życzeń osób aktywnych zawodowo.

A jakie rozwiązania pozwalające pogodzić te dwie dziedziny życia wprowadziła twoja firma? Czy można je jeszcze rozbudować? Sondaż wśród pracowników pozwoli szefom poznać ich potrzeby i oczekiwania w tym względzie.

Zdobywanie nowych kwalifikacji

Kolejnym sposobem na związanie pracowników z firmą jest zapewnienie im szansy rozwoju i zdobywania nowych kwalifikacji. Co dzieje się jednak, kiedy osoba, w którą niemało zainwestowano, wkrótce postanowi odejść z firmy? Można temu zapobiec podpisując wcześniej odpowiednią umowę z klauzulą o zwrocie kosztów poniesionych na szkolenie w przypadku złożenia przez pracownika wymówienia.

Sabina Prusiecka

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Magdalena Biejat – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydatka na Prezydenta RP 2025]

Magdalena Biejat – która partia popiera kandydatkę? Przedstawiamy program wyborczy kandydatki na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. oraz wyniki najnowszego sondażu prezydenckiego.

Przełom dla odbiorców energii elektrycznej. Likwidują pierwsze opłaty, dzięki licznikom zdalnym

W związku z wdrożeniem liczników zdalnego odczytu energii elektrycznej, pierwszy operator energetyczny w Polsce rezygnuje z opłat za odczyt na życzenie klienta. Dane będzie można otrzymać drogą mailową, listownie lub na nośniku pamięci. Rozwiązanie to umożliwi lepszą kontrolę zużycia energii, co przełoży się na oszczędności i niższe rachunki.

Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Renta socjalna 2025 r. Zmiany już od 1 maja 2025 r.

Jakie zmiany czekają osoby pobierające rentę socjalną? Czy nadchodzące zmiany wpłyną na wysokość wypłaty świadczeń? Ile wynosi renta socjalna po waloryzacji 1 marca 2025 r.? Co z dodatkiem dopełniającym do renty socjalnej? Kto musi złożyć wniosek, by otrzymać dodatek dopełniający?

Zakupy przed Wielkanocą 2025. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką służy kupującym. Inne sieci też w akcji

Polacy mają korzyść z tych wojen, bo dzięki niezliczonym promocjom mogą taniej albo więcej kupić przed świętami. To oznacza bardziej obfity lub zróżnicowany w potrawy i smakołyki stół wielkanocny u większości rodzin.

Sejm na żywo 15 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Aleksandry Rozmierskiej, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

500 plus na okulary (lub soczewki kontaktowe) dla osób pracujących przy komputerze, niezależnie od dofinansowania z NFZ – nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Po sześciokrotnym wydłużeniu terminu odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie uregulowania minimalnej kwoty dofinansowania do okularów korekcyjnych (lub soczewek kontaktowych) dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy – Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nareszcie przedstawiło swoje stanowisko w tej sprawie. Z jednej strony – pracownicy mogą poczuć się rozczarowani, a z drugiej – może ono stanowić narzędzie do „walki” z niefrasobliwym pracodawcą, którego regulacje wewnętrzne pozostają w sprzeczności z obowiązującymi przepisami.

REKLAMA

Odbiorcy prądu z nowym obowiązkiem. Kary do 10 tys. zł, ale rachunki mogą spaść nawet o 10%

Do lipca 2031 roku wszystkie mieszkania w Polsce muszą być wyposażone w liczniki zdalnego odczytu energii elektrycznej – taki obowiązek nakładają przepisy unijne i krajowe. Brak dostosowania się do nowych regulacji może skutkować grzywną nawet do 10 tys. zł. Nowe urządzenia, choć obowiązkowe, mogą też pomóc w obniżeniu rachunków za prąd.

Kod pocztowy - czy wiesz co oznaczają te cyfry? Poczta Polska wyjaśnia

Kod pocztowy to integralny składnik wszystkich adresów; każda z jego cyfr odpowiada za konkretny fragment lokalizacji. Poinformowała Poczta Polska w komunikacie z 17 marca 2025 r., w którym przytoczono sytuację z Mikoszewa, gdzie nowopowstały cypel został przypisany do odpowiedniego kodu.

REKLAMA