REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja finansów za zmianą w planie funduszu świadczeń pracowniczych

fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa komisja finansów zgodziła się na zmianę w planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, która przewiduje zwrot ponad 952 mln zł z tego funduszu do Funduszu Pracy. Chodzi o pieniądze niewykorzystane na pomoc dla firm.

Wiceminister pracy Czesława Ostrowska wyjaśniła na posiedzeniu komisji, że ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców nałożyła na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) nowe zadania. Na ich realizację fundusz ten otrzymał z Funduszu Pracy 960 mln zł. Dodała, że ustawa obowiązywała od 2009 r. do końca 2011 r., natomiast wypłata świadczeń na jej podstawie dokonywana była jeszcze w tym roku i wynikała z wcześniej podpisywanych umów. Niewykorzystane środki FGŚP musiał zwrócić na rachunek Funduszu Pracy do końca kwietnia 2012 r.

REKLAMA

"Pozycja ta nie mogła być ujęta w planie finansowym FGŚP na 2012 r. po stronie wydatków. W czasie opracowania planu funduszu nie była bowiem jeszcze znana kwota środków, jakie będą podlegały zwrotowi" - wyjaśniła. Dodała, że ponad 952 mln zł zwrócono Funduszowi Pracy w kwietniu, co wiąże się z koniecznością zmiany w planie finansowym funduszu świadczeń.

Ostrowska przypomniała, że zmiany w planach finansowych państwowych funduszy celowych muszą uzyskać zgodę ministra finansów (resort udzielił jej na początku sierpnia) i pozytywną opinię sejmowej Komisji Finansów Publicznych.

Elżbieta Rafalska z PiS pytała, czy w związku z tym, że pieniądze do Funduszu Pracy zwrócono w kwietniu, wniosek ministerstwa pracy o zgodę na zmianę w planie finansowym nie powinien nastąpić znacznie wcześniej. Pytała także, czy w związku z tym, że Fundusz Pracy otrzymał ponad 952 mln zł, zostaną zwiększone środki na przeciwdziałanie bezrobociu. "Ta dzisiejsza zmiana pokazuje kompletne fiasko programu osłonowego, który miał pomóc przedsiębiorcom, z którego wydano naprawdę niewielkie pieniądze (...). Jaka tego była przyczyna, że nie było zainteresowania tym programem?" - pytała.

REKLAMA

Ostrowska wyjaśniła, że wniosek o zmianę w planie finansowym to formalność. "Kwestia przesunięcia środków nie będzie miała żadnego wpływu na zwiększenie wydatków na aktywne formy zwalczania bezrobocia, bowiem Sejm przyjął propozycje rządowe i określił poziom wydatków, jakie w tym roku w Funduszu Pracy są na to przeznaczone" - powiedziała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazała, że w sierpniu uruchomiono z Funduszu Pracy rezerwę w wysokości 500 mln zł, a pieniądze te są już w dyspozycji powiatowych urzędów pracy. "Te środki, w tej wysokości są w zupełności wystarczające do tego, by zwiększyć formę pomocy subwencjonowanej dla ludzi pozbawionych pracy do końca tego roku. Na dzień dzisiejszy nie ma potrzeby dalszego zwiększania środków" - odpowiedziała Ostrowska.

Zaznaczyła, że większej kwoty urzędy pracy i tak nie byłyby w stanie do końca roku wydać w sposób racjonalny. Zdaniem Ostrowskiej z punktu widzenia budżetu państwa nie jest ważne, czy pieniądze są w FP, czy w FGŚP, ponieważ oba te fundusze podlegają konsolidacji finansów publicznych.

Wiceminister nie zgodziła się, że ustawa o pomocy firmom w sytuacji kryzysowej poniosła fiasko. Wskazała, że było to "novum, które zafunkcjonowało w naszej rzeczywistości gospodarczej". Dodała, że przedsiębiorca, który chciał otrzymać pomoc, musiał wykazać, że są przesłanki do tego, że firma przetrwa kryzys i utrzyma miejsca pracy. "To był ten warunek, który być może najbardziej blokował działania przedsiębiorców w tym zakresie" - powiedziała.

Poinformowała, że firmy często korzystały natomiast z możliwości wprowadzenia elastycznego czasu pracy, co także umożliwiła ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego. "Na temat wprowadzenia rozwiązań, które się sprawdziły, trwają bardzo intensywne prace w Komisji Trójstronnej. Minister pracy proponuje, by te rozwiązania wprowadzić na stałe do polskiej rzeczywistości prawnej" - podsumowała.

Nowe emerytury – praktyczny przewodnik

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie "Aktywnie w żłobku": Limity dofinansowań dla podmiotów prowadzących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r.

Świadczenie „Aktywnie w żłobku” jest jednym ze świadczeń realizowanych w ramach programu „Aktywny rodzic”. Na świadczenie „Aktywnie w żłobku” nałożone są pewne limity dofinansowań. Jak należy policzyć wysokość opłaty w żłobku?

Polacy nie chcą kont maklerskich, bo uważają że brak im wiedzy i czasu na inwestowanie

Choć rachunków inwestycyjnych w biurach maklerskich ciągle przybywa, to głównie jest to efekt zakładania kolejnych kont przez tych samych inwestorów. Nowych nie przybywa, bo generalnie Polacy wciąż nie dają się namówić na inwestowanie.

Seniorzy mogą otrzymać spory „zastrzyk” gotówki od fiskusa, ale muszą dopilnować jednej ważnej kwestii [interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej]

Seniorzy, którzy pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego (który dla kobiet wynosi obecnie 60 lat, a dla mężczyzn – 65 lat) nadal pozostają aktywni zawodowo – mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego swoich przychodów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Zwolnienie to, potocznie zwane jest ulgą dla pracujących seniorów i obowiązuje również w 2025 r. Aby konkretny przychód (np. odprawa emerytalna) mógł zostać objęty zwolnieniem z podatku dochodowego – musi jednak zostać spełniony jeden ważny warunek, którego seniorzy muszą dopilnować.

Jeden nowy przepis w kodeksie pracy wydłuży urlopy wypoczynkowe pięciu milionom pracowników, czy już w 2025 roku

Skoro na skrócenie czasu pracy trzeba jeszcze długo poczekać, bo na razie wszystko zaczyna się i kończy na dyskusjach, to może chociaż wydłużyć czas na odpoczynek. Dłuższy urlop, a w przyszłości dwa długie urlopy: latem i zimą, to wymarzona zmiana w Kodeksie pracy. Czy dojdzie do niej już w 2025 roku i czy skorzystają wszyscy pracownicy.

REKLAMA

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Wiek emerytalny 40 lat dla kobiet i 45 dla mężczyzn. To możliwe, bo Senat podjął uchwałę 13 marca 2025 r. w tej sprawie

Większość z nas może być zdezorientowana. Raz pisze i mówi się o podwyższeniu wieku emerytalnego, raz o zrównaniu, a tym razem o obniżeniu. Czy to możliwe, żeby w Polsce wiek emerytalny wynosił dla kobiet 40 lat a dla mężczyzn 45 lat. Tak, oczywiście, to możliwe. Senat proponuje wejście w życie przepisów już od 1 stycznia 2026 r.

Czynsz, opłaty za śmieci, prąd. Czy w 2025 r. mogę dostać jakieś dodatki? [Przykłady]

Wiele osób boryka się z wysokimi rachunkami, szukając dostępnych form finansowego wsparcia. Prezentujemy kilka przykładowych świadczeń. Jakie kryteria trzeba spełnić w 2025 r.?

PIT zero dla seniora: czy ulga w podatku należy się każdemu emerytowi

PIT zero dla seniora, znany też jako ulga dla pracujących seniorów nie przysługuje wszystkim, którzy weszli w ustawowy wiek emerytalny. Słowem – nie każdy emeryt skorzysta z tej preferencji podatkowej.

REKLAMA

Jak samodzielnie przeprowadzić skuteczną windykację należności? Należy unikać tych błędów!

Chociaż odzyskiwanie należności nie jest prostym procesem, to jednak z windykacją można sobie poradzić samodzielnie. Niestety, wymaga to zachowania pewnych warunków, o których często się zapomina i przez to zmniejsza szansę na odzyskanie pieniędzy.

Koszty budowy domu w 2025 roku – materiały i robocizna. Projekt, mury, dach, stolarka, wykończenie

Aktualnie, w marcu 2025 roku w Polsce trzeba wydać ok. 430 000 zł, aby postawić parterowy dom o powierzchni 100 m2 w stanie deweloperskim. Ta kwota nie uwzględnia jednak zakupu działki ani projektu budowlanego czy ogrodzenia. Z zestawienia Rankomat.pl wynika, że najdroższy jest sam początek budowy, gdzie za postawienie murów trzeba wydać 185 tys. zł. Prace dachowe i wykończeniowe kosztują ponad 100 tys. zł za każdy z tych etapów. Najmniej, bo 30 tys. zł, pochłonie zakup i montaż drzwi, okien oraz bramy garażowej. Największy pojedynczy koszt to fundamenty i wykonanie stropu łącznie za 90 tys. zł z materiałami i robocizną. Ostateczna cena wybudowania domu będzie zależała od kosztów ekipy budowlanej, jakości wybranych materiałów budowlanych i kilku innych czynników.

REKLAMA