Dodatki do wynagrodzeń pracowników samorządowych
REKLAMA
REKLAMA
Wysokość wynagrodzeń pracowników samorządowych zależy od wielu czynników, m.in. zajmowanego stanowiska, miejsca zatrudnienia, stażu pracy czy charakteru powierzonych obowiązków. Ich płace nie ograniczaja się do wynagrodzenia zasadniczego – mogą oni liczyć też na różne dodatki, nagrody lub odprawy. Niektóre z nich są wypłacane regularnie, inne okazjonalnie. Różne są też przesłanki do ich otrzymania.
Dodatek specjalny
Zakres uprawnień pracowników samorządowych do dodatku specjalnego zależy przede wszystkim od zajmowanego stanowiska i sposobu nawiązania stosunku pracy.
Dodatek specjalny przysługuje wójtom, burmistrzom, prezydentom miast, starostom i marszałkom województw (art. 36 ust. 3 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: u.p.s.). Jest więc dla nich świadczeniem obligatoryjnym.
Dla tej grupy pracowników samorządowych dodatek powinien wynosić:
● co najmniej 20% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,
● maksimum 40% (w urzędach miast powyżej 300 tys. mieszkańców – 50%) wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego (§ 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych; dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych).
Dla pozostałych pracowników samorządowych dodatek specjalny może być przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań (art. 36 ust. 5 u.p.s.). Jest więc świadczeniem fakultatywnym, które może, ale nie musi być przyznane, jeśli zajdą wymienione okoliczności.
Zważywszy, że w przepisach jest mowa o możliwości przyznaniu dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków lub powierzenia dodatkowych zadań, wydaje się, że dopuszczalne jest jego przyznanie tylko na czas określony. Dodatek może być więc przyznany w sytuacji, gdy np. pracownik wykonuje zadania normalnie należące do innej osoby, która jest przez pewien czas nieobecna w pracy. Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych nie określają wysokości tego dodatku.
Warunki i sposób przyznawania dodatku specjalnego powinny zostać określone w regulaminie wynagradzania (art. 39 ust. 2 pkt 2 u.p.s.). Regulamin ma jednak zastosowanie tylko do większości zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Przepisy nie precyzują zasad przyznawania dodatku w przypadku pracowników samorządowych niepodlegających regulaminowi wynagradzania, dla których jest on świadczeniem fakultatywnym. W takiej sytuacji dodatek może być przyznawany przez pracodawców aktami indywidualnymi. Potwierdza to opinia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (patrz: Z opinii Kancelarii Premiera).
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA