REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samotne zmagania Polski o zatrzymanie klimatycznych ambicji UE

fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska wspierana przez proekologiczne kraje, a przynajmniej te bez elektrowni węglowych, chce wytyczyć kolejny cel redukcji emisji CO2 po 2020 r., gdy wygaśnie pakiet klimatyczny. Polska produkująca energię z węgla wskazuje na koszty, jest jednak osamotniona.

Warszawa wetująca kolejne plany Komisji Europejskiej ws. zwiększania celu redukcji emisji CO2 jest postrzegana w Brukseli jako "wielki hamulcowy" klimatycznych ambicji UE. Polska argumentuje, że obniżenie emisji tylko przez UE, gdy dymić będą nadal Chiny, Indie, USA i Rosja, w globalnym wymiarze nie przyniesie skutków. Na to KE, wspierana obecnie przez duńską prezydencję, odpowiada: "Europa musi wytyczyć drogę", a więc zwiększyć swoje ambicje w nadziei, że pójdą za nią inni.

REKLAMA

"Bez porozumienia globalnego emisje będą tylko rosły, tyle że nie w Unii Europejskiej, a poza, bo produkcja przeniesie się do mniej regulowanych środowiskowo krajów" - powiedział PAP minister środowiska Marcin Korolec. "Polska od 1988 r. zmniejszyła swoje emisje o 30 proc., jest to unikalne osiągnięcie" - zaznaczył.

Bruksela nie patrzy jednak wstecz, a w przód i chce już teraz wyznaczać kolejne cele redukcji emisji CO2 po 2020 r., gdy wygaśnie obowiązujący pakiet klimatyczny przewidujący 20-proc. redukcji emisji. Głównym instrumentem unijnej polityki klimatycznej są pozwolenia na emisję CO2, które musi nabywać głównie przemysł, a od tego roku także lotnictwo. Ponieważ wytwarzanie energii z węgla wiąże się z najwyższymi emisjami, sektor ten potrzebuje najwięcej pozwoleń.

Jak podkreślił Korolec, Polska już teraz płaci najwyższą cenę za obniżanie emisji. "Bank Światowy dwa lata temu wyliczył, że koszty te wynoszą obecnie 1 proc. PKB, a do 2020 r. wzrosną do 2 proc. PKB. Są to obciążenia cen energii, spowodowane głównie kosztami pozwoleń na emisję, i zmniejszeniem konkurencyjności polskiej gospodarki, w dużej mierze opartej na przemyśle" - powiedział Korolec.

REKLAMA

W styczniu KE wyliczyła, że polską gospodarkę, poza energetyką (w 90 proc. opartą na węglu), podniesienie celu redukcji emisji do 25 proc. kosztowałoby 0,24 proc. PKB z 2020 r. Komisja do kosztów tych nie wliczyła, zdaniem Korolca, głównego komponentu kosztów, czyli pozwoleń na emisję CO2, ponieważ - jej zdaniem - przychód z ich sprzedaży trafia do rządu, który może zasilić gospodarkę tymi pieniędzmi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"To rozumowanie typu będzie Pani miała dużo pieniędzy w lewej kieszeni, jeśli przełoży je Pani z prawej" - skwitował Korolec. Dodał, że pozwolenia na emisję oznaczają de facto dodatkowe opodatkowanie polskich przedsiębiorstw. "Takie opodatkowanie nie będzie występować na przykład w Szwecji, której energetyka jest oparta na elektrowniach wodnych i jądrowych " - podkreślił. Ocenił, że w UE brakuje mechanizmów wyrównujących koszty osiągania celów klimatycznych pomiędzy krajami członkowskimi i branżami.

"Chodzi o to, żeby tworzyć takie polityki, które będą rozkładać koszty obniżania emisji CO2 równomiernie" - powiedział. Jego zdaniem, zamiast obciążać wyłącznie przemysł można obniżać emisje poprzez efektywność energetyczną, rozwój transportu kolejowego, promowanie elektrycznych samochodów i włączenie do unijnego systemu handlu emisjami (ETS) transportu morskiego, który jest napędzany wysokoemisyjnym mazutem.

Polska w piątek po raz trzeci od czerwca ub.r. była osamotniona w negowaniu proponowanych przez KE planów zwiększania ambicji klimatycznych. Przedtem mogła liczyć na kraje swojego regionu, m.in. Czechy, których energetyka w ponad połowie oparta jest na węglu. Zdaniem unijnych źródeł, kraje te obecnie "chowają się za polskim wetem"; nie wiadomo, jak się zachowają, gdy przyjdzie do głosowania konkretnych przepisów.

W piątek, pomimo polskiego weta wobec zwiększania ambicji klimatycznych w energetyce, komisarz UE ds. energii zapowiedział, że na wiosnę może wystąpić z propozycją legislacji. Miałaby ona zawierać wiążące, choć "elastyczne" cele redukcji emisji CO2 do 2030 r., udziału źródeł odnawialnych lub efektywności energetycznej, którą Polska akurat popiera. Do przegłosowania przepisów wystarczy większość w Radzie UE (rządy) i w Parlamencie Europejskim, który popiera większe ambicje klimatyczne. Polskie weto wówczas nie wystarczy.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny 2025: Ile kosztuje wykończenie mieszkania (pod klucz) u dewelopera?

Czy deweloperzy oferują wykończenie mieszkań pod klucz? W jakiej cenie? Jak wielu nabywców się na nie decyduje? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Kandydaci na prezydenta 2025 [Sondaż]

Którzy kandydaci na prezydenta w 2025 roku mają największe szanse? Oto sondaż Opinia24. Procenty pierwszej trójki rozkładają się następująco: 35,3%, 22,1% oraz 13,2%.

E-doręczenia: 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi

E-doręczenia funkcjonują od 1 stycznia 2025 roku. Przedstawiamy 10 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi ekspertki. Jakie podmioty muszą posiadać adres do e-doręczeń? Czy w przypadku braku odbioru przesyłek z e-doręczeń w określonym czasie będzie domniemanie doręczenia?

REKLAMA

Brykiety drzewne czy drewno kawałkowe – czym lepiej ogrzewać dom i ile to kosztuje? Zestawienie kaloryczności gatunków drewna

Każdy rodzaj paliwa ma swoje mocne strony. Polska jest jednym z większych producentów brykietów w Europie i znaleźć u nas można bardzo szeroką ich gamę. Brykietowanie to proces, który nadaje drewnu nową strukturę, zagęszcza je. Brykiet tej samej wielkości z trocin dębowych ma taką samą wagę jak z trocin sosnowych czy świerkowych. Co więcej, brykiet z trocin iglastych ma wyższą wartość kaloryczną, ponieważ drewno iglaste, niezależnie od lekkiej wagi, tak naprawdę jest bardziej kaloryczne od liściastego. Do tego jeśli porównamy polano i brykiet o tej samej objętości, to brykiet jest cięższy od drewna.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

Chiński model AI (DeepSeek R1) tańszy od amerykańskich a co najmniej równie dobry. Duża przecena akcji firm technologicznych w USA

Notowania największych amerykańskich firm związanych z rozwojem sztucznej inteligencji oraz jej infrastrukturą zaliczyły ostry spadek w poniedziałek, w związku z zaprezentowaniem tańszego i wydajniejszego chińskiego modelu AI, DeepSeek R1.

REKLAMA

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka a dokumentacja pracownicza rodzica. MRPiPS odpowiada na ważne pytania

Po co pracodawcy dostęp do całości orzeczenia o niepełnosprawności dziecka? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na wątpliwości Rzeczniczki Praw Dziecka. Problem dotyczy dokumentowania prawa do dodatkowego urlopu wychowawczego rodzica dziecka z niepełnosprawnością.

2500 zł dla nauczyciela (nie każdego) - na zakup laptopa. MEN: wnioski do 25 lutego 2025 r. Za droższy model trzeba będzie dopłacić samemu

Nauczyciele szkół ponadpodstawowych i klas I-III szkół podstawowych mogą od poniedziałku 27 stycznia 2025 r. składać wnioski o bon na zakup sprzętu w programie "Laptop dla nauczyciela" – poinformowali ministra edukacji Barbara Nowacka i wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Na złożenie wniosków nauczyciele mają 30 dni (do 25 lutego 2025 r. – PAP), kolejne 30 dni przeznaczone będzie na ich rozpatrzenie. Bony mają być wręczane w miesiącach kwiecień-maj 2025 r., a wykorzystać je będzie można do końca 2025 roku.

REKLAMA