OPP mogą korzystać bezpłatnie z czasu w publicznych radiu i tv
REKLAMA
W ocenie dyrektora departamentu pożytku publicznego w MPiPS Krzysztofa Więckiewicza wyrówna to szanse małych organizacji m.in. podczas kampanii związanej z zachęceniem podatników do przekazania 1 proc. podatku.
Ogólne zasady, na jakich organizacje mogą w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia bezpłatnie informować o swojej działalności w publicznych mediach, określa rozporządzenie KRRiT.
Ustalenia dotyczące szczegółów jego realizacji odbywają się w ramach m.in. Rady Działalności Pożytku Publicznego - organu działającego przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. W skład rady wchodzą przedstawiciele administracji rządowej, samorządowej oraz organizacji pozarządowych.
REKLAMA
Rzecznik prasowy Polskiego Radia Radosław Kazimierski wyjaśnił w rozmowie z PAP, że problem stanowi m.in. kwestia, jak sprawiedliwie przyznać czas antenowy organizacjom. Zaznaczył też, że radio musi dostosować do rozporządzenia swoją ramówkę.
Kazimierski powiedział, że zarząd PR podejmie uchwałę ws. rozporządzenia prawdopodobnie w połowie lutego. Podkreślił też, że obecnie mimo braku szczegółowych rozwiązań PR udostępnia bezpłatnie czas organizacjom pożytku publicznego, głównie w programie 2 PR. "W przypadku, gdybyśmy zostali zalani zgłoszeniami organizacji pozarządowych, będzie decydowała kolejność zgłoszeń" - zaznaczył. Kazimierski dodał, że na razie nie ma z tym problemu.
Poinformował, że od października ub. roku zgłosiło się 12 organizacji, z czego wyemitowano spoty 10 z nich. Podkreślił, że wnioski o udzielenie organizacjom czasu antenowego są realizowane, jeśli spełniają określone kryteria.
Zespół Centrum Informacji TVP poinformował PAP, że telewizja respektuje rozporządzenie KRRiT. "Zgodnie z jego zapisami od stycznia, oprócz spotów kampanii społecznych, emituje też własny spot promujący ideę przekazywania 1 proc. z podatku dochodowego od osób fizycznych organizacjom pożytku publicznego" - podano.
REKLAMA
Więckiewicz ocenił w rozmowie z PAP, że rozporządzenie "zdemokratyzuje dostęp do mediów organizacji, które chcą informować o swojej działalności". Powiedział też, że potrzebna jest dyskusja na temat reklamy i promocji organizacji pożytku publicznego w mediach. "Powinna być zachowana równość szans. Małej organizacji nie stać na potężny przekaz w mediach" - dodał.
Podkreślił też, że w rozliczeniu podatkowym za 2010 jeden proc. podatku przekazało organizacjom ponad milion osób więcej niż rok wcześniej. Ocenił, że "ogromną rezerwę" stanowią podatnicy, za których rozlicza się z fiskusem pracodawca. Dodał, że trwają rozmowy z ZUS, by emeryci mogli przekazywać 1 proc. podatku wybranej organizacji za pomocą składanego oświadczenia. "Przewidujemy w tym roku korekty do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, i prawdopodobnie ten problem umieścimy jako element zmian" - zapowiedział.
Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozliczeniu za 2010 r. przekazało 38 proc. uprawnionych, czyli ponad 10 mln podatników. Z danych na dzień 15 września ub. roku wynika, że na rzecz organizacji przekazano ponad 400 mln zł. Ostateczne rozliczenie ma być gotowe w marcu 2012 r. Podatnicy średnio przekazali organizacjom kwotę 39 zł. Pieniądze otrzymało 6,5 tys. organizacji, rok wcześniej 7,1 tys.
Rozporządzenie KRRiT z 29 kwietnia ub. roku określa sposób emisji audycji przygotowanych przez organizacje pozarządowe oraz czas przeznaczony na ich rozpowszechnianie. Mają one być emitowane w programach ogólnopolskich publicznej telewizji i radia, a także w stacjach regionalnych. Spółki mają obowiązek uwzględniać różnorodność zadań publicznych oraz ich znaczenie dla społeczności. Ponadto od 1 stycznia do 30 kwietnia telewizja i radio publiczne mają informować o możliwości i zasadach przekazywania 1 proc. podatku dochodowego organizacjom pożytku publicznego.
REKLAMA