REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa deregulacyjna bis - Sprawdź najważniejsze zmiany

Piotr Kostrzewa
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
fot. shutterstock
fot. shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego do 30 września, skrócenie terminu przedawnienia należności składkowych, zmiana w zasadach przekazywania ubezpieczonym raportów ZUS RMUA, skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania dokumentacji ZUS – to najważniejsze zmiany, które wprowadza tzw. druga ustawa deregulacyjna.

Druga ustawa deregulacyjna została podpisana przez prezydenta 10 października 2011 r. Jej przepisy, zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2012 r.

Zaległe urlopy do 30 września

REKLAMA

Od nowego roku pracodawcy będę mogli udzielać pracownikom zaległego urlopu wypoczynkowego najpóźniej do 30 września, a nie jak dotychczas do końca marca następnego roku (art. 1 pkt 1 ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców) Zatem jeżeli pracownicy nie wykorzystają w tym roku całego urlopu wypoczynkowego, to pracodawca będzie mógł go udzielić najpóźniej do 30 września 2012 r.

Nowelizacja nie wprowadziła zmiany konstrukcji samego przepisu dotyczącego udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych, lecz jedynie wydłużyła termin ich udzielania. Oznacza to, że pracodawca nie naruszy przepisów, jeżeli udzieli pracownikowi zaległego urlopu wypoczynkowego najpóźniej 30 września. Pracownik nie będzie zatem musiał wykorzystać zaległego urlopu wypoczynkowego w całości do 30 września następnego roku.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca nie naruszy nowych przepisów dotyczących udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych, jeżeli udzieli pracownikowi tego urlopu najpóźniej 30 września.

REKLAMA

Przedstawiona zmiana nie pozwala jednak pracodawcom na planowanie bieżącego urlopu wypoczynkowego w terminie do 30 września następnego roku. Pracodawca nadal będzie miał obowiązek udzielać bieżącego urlopu w roku, w którym pracownik nabył do niego prawo (art. 161 Kodeksu pracy). Dopiero w sytuacji, gdy pracownik nie będzie mógł go wykorzystać w danym roku, np. z powodu choroby, termin udzielania tego urlopu przesunie się do 30 września kolejnego roku.

Omawiana nowelizacja pozwoli pracownikom na korzystanie z zaległego urlopu wypoczynkowego np. w okresie wakacji (lipiec-sierpień), a nie tak jak dotychczas w okresie styczeń-marzec, który był mało atrakcyjnym terminem. Aby jednak pracownik mógł skorzystać z zaległego urlopu w terminie, który mu odpowiada, musi na to uzyskać zgodę pracodawcy.

Budowa lub przebudowa obiektów budowalnych bez opinii rzeczoznawcy

W wyniku omawianej nowelizacji od 1 stycznia 2012 r. pracodawca nie będzie już musiał uzyskiwać pozytywnej opinii rzeczoznawców bhp dotyczącej projektów, na podstawie których będzie wykonywana budowa lub przebudowa obiektu budowlanego, w którym przewiduje się pomieszczenia pracy. Do końca 2011 r. pracodawca ma taki obowiązek. Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawców powinno przyspieszyć budowę lub przebudowę obiektów, w których mają znajdować się pomieszczania pracy. Konsekwencją tej zmiany jest również nowelizacja art. 283 § 2 pkt 2 Kodeksu pracy, który określał, że karze grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł podlegał ten pracodawca, który nie zapewnił, aby budowa lub przebudowy budowli była wykonana na podstawie projektów pozytywnie zaopiniowanych przez rzeczoznawców bhp. Od 1 stycznia 2012 r. takiej karze będzie podlegał pracodawca, który wbrew obowiązkowi nie zapewnia, aby budowa lub przebudowa obiektu budowlanego albo jego części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zmiana terminów dochodzenia należności

Ustawa deregulacyjna skraca termin przedawnienia należności składkowych do 5 lat - zarówno w odniesieniu do składek nieopłaconych (należnych na rzecz ZUS), jak i składek opłaconych nienależnie (kiedy zwrotu domaga się płatnik składek). Obecnie termin przedawnienia należności składkowych wynosi 10 lat. Ten stan prawny obowiązuje do końca 2011 r., jednak przez zastosowanie przepisów przejściowych okres przedawnienia może mieć różną długość - w zależności od momentu, kiedy należność stała się wymagalna.

Do 7 maja 2008 r. sytuacja prawna płatników składek i ZUS, pod względem wzajemnych rozliczeń, była zróżnicowana. Płatnik swoich roszczeń względem Zakładu mógł dochodzić zaledwie przez 5 lat i nie mógł w żaden sposób przerwaćbiegu przedawnienia, nawet jeżeli zwłoka wynikała np. z oczekiwaniana rozstrzygnięcie innego organu lub sądu. Tymczasem ZUS mógłdochodzić swoich należności przez 10 lat, z możliwością zawieszeniabiegu przedawnienia. W wyroku z 26 maja 2010 r. (sygn. P 29/08,Dz.U. nr 105, poz. 668) Trybunał Konstytucyjny wskazałjednoznacznie na niezgodność takich rozwiązań prawnych zKonstytucją.

Zmiany terminów dochodzenia należności składkowych od1999 r.

Okres obowiązywania

Składki nieopłacone (zadłużenie po stroniepłatnika)

Składki opłacone nienależnie (zadłużenie po stronieZUS)

Akt prawny/zmiana przepisów

1 stycznia 1999 r. - 31 grudnia 2002 r.

termin przedawnienia - 5 lat

termin na dochodzenie zwrotu - 5 lat

art. 24 ust. 4, 5, 6 i 7 ustawy o systemieubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887)

1 stycznia 2003 r. - 7 maja 2008 r.

termin przedawnienia - 10 lat (zwyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, które w okresie od 1stycznia 1999 r. do 30 czerwca 2004 r. były objęte 5-letnimterminem przedawnienia)

termin na dochodzenie zwrotu - 5 lat

art. 1 pkt 9 lit. a ustawy z 18 grudnia 2002 r. ozmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianieniektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 241, poz. 2074)

możliwość przerwania lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

brak możliwości zawieszenia biegu terminudochodzenia należności

8 maja 2008 r. - 14 czerwca 2010 r.

termin przedawnienia - 10 lat (zwyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, które w okresie od 1stycznia 1999 r. do 30 czerwca 2004 r. były objęte 5-letnimterminem przedawnienia)

termin na dochodzenia zwrotu - 10lat (z wyjątkiem nienależnie opłaconych składek naubezpieczenie zdrowotne, których zwrotu do można było dochodzić wterminie 5 lat) - przepis obowiązujący do 19 lipca 2011 r.

art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z 28 marca 2008 r. ozmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu UbezpieczeńSpołecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 67 poz.411)

możliwość przerwania lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

Brak możliwości zawieszenia biegu terminudochodzenia należności

15 czerwca 2010 r. - 19 lipca 2011 r.

termin przedawnienia - 10 lat (zwyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, które w okresie od 1stycznia 1999 r. do 30 czerwca 2004 r. były objęte 5-letnimterminem przedawnienia)

terminy na dochodzenie należności nieobowiązują wskutek uchylenia niekonstytucyjnego przepisuprzez TK (z wyjątkiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, którychzwrotu można było nadal dochodzić w terminie 5 lat)

wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 maja 2010 r.,sygn. akt P 29/08 (Dz.U. Nr 105 poz. 668)

możliwość przerwanie lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

20 lipca 2011 r. - 31 grudnia 2011 r.

termin przedawnienia - 10 lat

art. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 28 kwietnia 2011 r. ozmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórychinnych ustaw (Dz.U. Nr 138, poz. 808)

możliwość przerwania lub zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

od 01 stycznia 2012 r.

termin przedawnienia - 5 lat

art. 11 pkt 1 ustawy z 16 września 2011 r. oredukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców

możliwość zawieszenia biegu terminuprzedawnienia

Druga ustawa deregulacyjna skraca terminprzedawnienia składek (oraz termin na dochodzenie składekopłaconych nienależnie) także w zakresie ubezpieczenia społecznegorolników. Nieopłacone należności na rzecz KRUS od 1 stycznia 2012r. będą się przedawniać już po 5 latach (w obecnie obowiązującymstanie prawnym przedawnienie następuje po 10 latach). Również nadochodzenie nadpłaconych w KRUS należności rolnik będzie miał odprzyszłego roku tylko 5 lat.

Nieopłacone składki ZUS

Termin przedawnienia nieopłaconych składek rozpoczyna się w dniuwymagalności składki - a zatem w dniu terminu płatności,obowiązującym danego płatnika. Od 1 stycznia należności z tytułuobowiązkowych składek pobieranych przez ZUS, które stały sięwymagalne po tej dacie, przedawniają się po 5 latach.

Przedawnienie składek, które stały się wymagalneprzed 1 stycznia 2012 r., następuje również po 5 latach, jednakliczonych nie od daty wymagalności składki, lecz od 1 stycznia 2012r.

Przykład

Jan K. od 1 sierpnia 2011 r. prowadzidziałalność gospodarczą. Z powodu trudności finansowych nie opłaciłskładek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotnenależnych za wrzesień 2011 r. Należności te stały się wymagalne 11października 2011 r. (jest to termin płatności składek obowiązującym.in. przedsiębiorców opłacających składki wyłącznie na własneubezpieczenia). Należność składkowa za wrzesień 2011 r. ulegnieprzedawnieniu po 5 latach, licząc od 1 stycznia 2012 r. - czyli 1stycznia 2017 r. (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4Ordynacji podatkowej).

Przykład

Przedsiębiorstwo Bella Sp. z o.o. nie opłaciło składek ZUS za grudzień 2011 r. Składki te stały się wymagalne 16 stycznia 2012 r. Termin przedawnienia tych składek upływa po 5 latach, licząc od daty wymagalności, czyli 16 stycznia 2012 r. Nie ma znaczenia, że należność składkowa dotyczy okresu sprzed 1 stycznia 2012 r. - składki te stały się wymagalne dopiero w terminie płatności obowiązującym tego przedsiębiorcę. Jeżeli nie nastąpi przerwanie bądź zawieszenie biegu przedawnienia, należność przedawni się 16 stycznia 2017 r. (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Od przedstawionej zasady przepisy przewidują jeden wyjątek. Jeżeli przedawnienie należności z tytułu składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z przepisami dotychczasowymi wcześniej niż 1 stycznia 2017 r. (czyli po 5 latach od wejścia w życie ustawy), wówczas przedawnienie będzie następowało z upływem tego wcześniejszego terminu (czyli faktycznie z upływem poprzednio obowiązującego, 10-letniego terminu przedawnienia).

Przykład

Barca Sp. z o.o. jest płatnikiem składek od 2000 r. Firma nie opłaciła składek na ubezpieczenia społeczne za kwiecień 2003 r., które stały się wymagalne 16 maja 2003 r. Przedawnienie tych należności z tytułu składek nastąpi wcześniej niż 5 lat liczone od 1 stycznia 2012 r., dlatego w stosunku do tej należności należy stosować poprzedni, 10-letni okres przedawnienia. Należność na rzecz ZUS przedawni się zatem 16 maja 2013 r., jeżeli bieg terminu przedawnienia nie zostanie przerwany bądź zawieszony (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Składki opłacone nienależnie

Również w przypadku składek opłaconych nienależnie (czyli powodujących nadpłatę na koncie płatnika) termin przedawnienia od 1 stycznia 2012 r. będzie wynosił 5 lat. Początek biegu tego terminu będzie liczony tak, jak dotychczas, a zatem:

- od dnia, w którym zainteresowany został zawiadomiony przez ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek, a w przypadku braku takiego zawiadomienia

- od dnia opłacenia nienależnych składek.

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku przedawnienia należności z tytułu nieopłaconych składek, 5-letni termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek będzie dotyczył nie tylko składek opłaconych po 31 grudnia 2011 r., ale również tych, które zostaną nienależnie opłacone przed 1 stycznia 2012 r. W przypadku tych ostatnich składek bieg 5-letniego terminu przedawnienia rozpocznie się 1 stycznia 2012 r. Jeżeli jednak przedawnienie nienależnie opłaconych składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby zgodnie z dotychczasowymi przepisami wcześniej niż 1 stycznia 2017 r. (czyli po 5 latach od wejścia w życie ustawy), wówczas przedawnienie będzie następowało z upływem tego wcześniejszego terminu.

Przykład

Krystyna W. jest przedsiębiorcą od 2010 r. 5 sierpnia 2011 r. przez pomyłkę wpłaciła na rachunek bankowy ZUS podwójną kwotę składek na ubezpieczenia społeczne. ZUS nie zawiadomił płatniczki o kwocie nienależnie opłaconych składek. Należność ta ulegnie przedawnieniu po upływie 5 lat, licząc od 1 stycznia 2012 r. Będzie to zatem 1 stycznia 2017 r. (art. 31 ustawy systemowej w zw. z art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej).

Przechowywanie rozliczeń z ZUS przez 5 lat

Obecnie obowiązujący 10-letni termin przedawnienia należności z tytułu składek wpływa również na długość okresu przechowywania kopii przekazanych do ZUS deklaracji rozliczeniowych (ZUS DRA) i imiennych raportów miesięcznych (ZUS RCA, ZUS RSA, ZUS RZA) oraz dokumentów korygujących te dokumenty. W obecnym stanie prawnym płatnik składek musi przechowywać kopie dokumentacji rozliczeniowej z ZUS (deklaracje i raporty miesięczne) przez 10 lat od dnia ich przekazania do ZUS. Przepisy ustawy deregulacyjnej skracają ten okres do 5 lat. Dokumentacja rozliczeniowa - tak jak dotychczas - powinna być przechowywana w formie papierowej lub elektronicznej.

ZUS RMUA raz na rok

Kolejna zmiana, wprowadzona w zakresie ubezpieczeń społecznych przez ustawę deregulacyjną dotyczy zasad przekazywania ubezpieczonym raportu ZUS RMUA. Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami płatnik składek ma obowiązek comiesięcznego przekazywania ubezpieczonemu informacji o kwocie należnych za niego składek. Płatnicy najczęściej wykonują ten obowiązek, przekazując ubezpieczonym imienne raporty miesięczne ZUS RMUA.

Od 1 stycznia 2012 r. płatnik składek będzie przekazywał ubezpieczonemu informacje zawarte w złożonych za niego raportach (tj. raport ZUS RMUA) raz do roku. Informacja, z wyszczególnieniem składek za poszczególne miesiące roku, płatnicy obowiązkowo będą przekazywać w terminie do 28 lutego danego roku za poprzedni rok kalendarzowy. Informacja będzie przekazywana ubezpieczonemu na piśmie lub - za jego zgodą - w formie dokumentu elektronicznego.

Korzyści (+)

Informacje dotyczące należnych za zatrudnionego składek oraz wypłaconych świadczeń pracodawca może przekazać ubezpieczonemu - za jego zgodą - w formie dokumentu elektronicznego.

Jeżeli jednak ubezpieczony zażąda udzielenia mu takiej informacji częściej - płatnik musi mu ją przekazać - jednak nie częściej niż raz na miesiąc.

Przykład

Diamond sp.k. jest płatnikiem składek od 2008 r. Obecnie zatrudnia 89 pracowników oraz 21 zleceniobiorców. Zgodnie z obowiązującymi przepisami płatnik co miesiąc przekazuje raporty ZUS RMUA w formie papierowej - zarówno pracownikom jak i zleceniobiorcom. Od informacji dotyczącej składek należnych za styczeń 2012 r. (rozliczanych w dokumentach rozliczeniowych w terminie do 15 lutego 2012 r.) płatnik nie ma już takiego obowiązku. Informację dotyczącą podstawy wymiaru składek, potrąconych i opłaconych należności oraz kwot wypłaconych świadczeń i zasiłków z ubezpieczenia społecznego płatnik musi przekazać swoim ubezpieczonym w terminie do 28 lutego 2013 r. za 2012 r. Jednak ubezpieczeni powinni jeszcze otrzymać raporty ZUS RMUA o składkach należnych za grudzień 2011 r. (rozliczonych w terminie do 16 stycznia 2012 r.). Na żądanie ubezpieczonego spółka ma obowiązek przekazać informację wcześniej - ale nie częściej niż 1 raz na miesiąc.

Interpretacja ogólna przepisów podatkowych

Od 1 stycznia 2012 r. na wniosek zainteresowanego będzie możliwe otrzymanie interpretacji ogólnej przepisów podatkowych. W obowiązującym do końca 2011 r. stanie prawnym nie było takiej możliwości. Wnioskodawcą nie będzie mógł być jednak organ administracji publicznej.

Po 31 grudnia 2011 r. Minister Finansów będzie wydawał interpretacje ogólne w dwóch trybach:

- z urzędu lub

- na wniosek zainteresowanego.

Do tej pory wnioskodawcy nie mieli takiej możliwości. Interpretacje ogólne były wydawane przez Ministra Finansów wyłącznie z urzędu. Od 1 stycznia 2012 r. wnioskodawca niebędący organem administracji publicznej może ubiegać się o wydanie interpretacji ogólnej na podstawie wniosku, który powinien zawierać uzasadnienie konieczności wydania takiej interpretacji, a w szczególności:

- przedstawienie zagadnienia oraz wskazanie przepisów prawa podatkowego wymagających wydania interpretacji ogólnej,

- wskazanie niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego w określonych decyzjach, postanowieniach oraz interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych, oraz w takich samych stanach prawnych.

Tak sformułowane warunki do wydania interpretacji ogólnej wymagają pilnej nowelizacji przepisów Ordynacji podatkowej. Zwrot "w takich samych" oznacza, że przy dosłownym stosowaniu przepisów (wynikającym z wykładni językowej) w praktyce będzie bardzo trudno znaleźć dwie sprzeczne np. interpretacje indywidualne spełniające ten warunek.

Nowelizacja wprowadza zastrzeżenie, że interpretacja ogólna nie zostanie wydana, jeżeli w dniu złożenia wniosku o taką interpretację w zakresie spraw nią objętych, toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej albo na decyzję lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.

WAŻNE!

Interpretacja ogólna nie zostanie wydana, jeżeli w dniu złożenia wniosku o taką interpretację w zakresie spraw nią objętych toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej albo na decyzję lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.

Jeżeli wniosek o wydanie interpretacji ogólnej nie będzie spełniał wymagań określonych przepisami prawa lub przedstawione we wniosku zagadnienie będzie przedmiotem interpretacji ogólnej i stan prawny nie uległ w tym zakresie zmianie, Minister Finansów pozostawi wniosek bez rozpatrzenia. Wówczas zostanie wydane postanowienie, na które służy zażalenie. Resort finansów może ponadto wydać rozporządzenie, w którym upoważni organy podatkowe m.in. do wydawania, jako organ pierwszej instancji, postanowień w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o wydanie interpretacji ogólnej.

W wyniku omawianej nowelizacji dodatkowo wprowadzono "akta sprawy wydania interpretacji ogólnej". Prawo dostępu do nich nie obejmuje jednak danych identyfikujących stronę postępowania, której wydano decyzję, postanowienie lub interpretację indywidualną, wskazaną we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej. Na pisemne żądanie Ministra Finansów organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej będą przekazywać niezwłocznie akta dotyczące decyzji, postanowień oraz interpretacji indywidualnych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji ogólnej.

W sprawach dotyczących wydawania interpretacji ogólnych na wniosek stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych. Przepisy te stanowią m.in. że:

- interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 14d Ordynacji podatkowej, dalej O.p.),

- wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zwrot nienależnej opłaty następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia zakończenia postępowania w sprawie wydania interpretacji (art. 14f O.p.),

- każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy jest zobowiązany zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również w przypadku, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu (art. 140 O.p.),

- jeżeli podanie nie spełnia wymagań określonych przepisami prawa, organ podatkowy wzywa wnoszącego podanie do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia. Jeżeli podanie nie zawiera adresu, organ pozostawia je bez rozpatrzenia. W tym przypadku nie dokonuje się wezwania, o którym mowa wyżej, oraz nie wydaje postanowienia o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia. Zasady te stosuje się również, jeżeli strona nie wniosła opłat, które zgodnie z odrębnymi przepisami powinny zostać uiszczone z góry (art. 169 § 1-2 O.p.).

Wzór wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, który będzie zawierać dane identyfikujące wnioskodawcę, oraz sposób uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji Minister Finansów określi w drodze rozporządzenia.

Nowelizacja nie zmieniła zasadniczego celu wprowadzenia przez ustawodawcę interpretacji ogólnych. Ordynacja podatkowa nakazuje Ministrowi Finansów dążyć do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek zainteresowanego, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wydaje je wyłącznie Minister Finansów. Dla porównania, interpretacje indywidualne wydają w imieniu Ministra Finansów upoważnieni dyrektorzy izb skarbowych.

Podstawa prawna:

  • art. 1, art. 2, art. 9, art. 11, art. 27, art. 29 ustawy z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (ustawa oczekuje na publikację w Dzienniku Ustaw),
  • art. 12, art. 14d, art. 14f, art. 140, art. 169 § 1-2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 161, art. 163 Kodeksu pracy,
  • art. 24 ust. 4-6h, art. 31, art. 32, art. 41 ust. 8-9 oraz art. 47 ust. 3c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • art. 93, art. 94 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.).

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny dopiero od 1 października 2025 r. Przedsiębiorcy nie są gotowi, a przepisy trzeba doprecyzować

W Sejmie trwają prace, które mają na celu przesunięcie startu systemu kaucyjnego na 1 października 2025 r. Projekt ustawy w tej sprawie, poza zmianą terminu startu kaucji, wprowadza szereg zmian usprawniających działanie tego systemu.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

FPP: Zwiększenie kwoty dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – inicjatywa legislacyjna

Federacja Przedsiębiorców Polskich podjęła inicjatywę legislacyjną na forum Rady Dialogu Społecznego. Inicjatywa dotyczy zwiększenia kwoty dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami, wypłacanego przez PFRON.

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami [Projekt ustawy]

Właściciele mieszkań nie będą mogli chronić się przed ptakami. Już jutro posłowie zajmą się propozycją nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Co zakłada projekt nowelizacji? Jakie przepisy regulują ochronę ptaków w Polsce?

REKLAMA

Rewolucja w kodeksie pracy 2025. Jakie korzystne dla pracowników zmiany: czterodniowy tydzień pracy, dłuższe urlopy. Czy pracodawcy są gotowi na dodatkowe koszty

Rząd ma w perspektywie trzy wielkie reformy kodeksu pracy i kilka pomniejszych. Czy zmiany dokonają się już w 2025 roku. Kto skorzysta na nich najbardziej. Czy firmy i pracodawcy są w stanie udźwignąć ich koszty?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
MSWiA i policjanci: Też chcą mieć odprawę mieszkaniową. W wojsku to 248 000 zł (średnio). W 2023 r. żołnierze dostali tak 1 mld zł

Policja też chce mieć odprawę mieszkaniową: 250 000 zł dla kilku tysięcy policjantów? Jak w 2023 r. średnio 238 000 zł w wojsku dla żołnierzy 

6246,13 zł brutto miesięcznie dla seniorów od 1 stycznia 2025 r. Kto je otrzyma?

W dniu 13 listopada br. Prezydent podpisał ustawę, na podstawie której, seniorom, którzy ukończyli 100 rok życia – przyznawane będzie świadczenie honorowe w wysokości 6246,13 zł brutto miesięcznie, finansowane przez budżet państwa. Przepisy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Piecza zastępcza. Od 15 stycznia 2025 r. szykują się zmiany. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]

Piecza zastępcza od 15 stycznia 2025 r. Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej. [Projekt ustawy]. Co się zmieni 15 stycznia 2025 r. ? Czym jest system pieczy zastępczej oraz Centralny Rejestr Pieczy Zastępczej?

ZUS ogłasza zmiany w emeryturach od 1 grudnia. Jeden błąd i można stracić świadczenie

Od 1 grudnia 2024 roku obowiązywać będą nowe limity dorabiania do emerytury. Zbyt wysokie zarobki mogą doprowadzić do zmniejszenia lub zawieszenia wypłat z ZUS. Kto musi uważać, a kogo zmiany w tym przypadku nie dotyczą? Oto szczegóły.

REKLAMA