Usprawnienia w urzędach administracji rządowej
REKLAMA
REKLAMA
Formuła projektu, oparta na naborze usprawnień z zakresu zarządzania zgłaszanych samodzielnie przez zainteresowane urzędy administracji rządowej, umożliwia im realizację autorskich pomysłów na doskonalenie pracy urzędu oraz podniesienie jakości świadczonych usług. Celem projektu jest aktywizacja urzędów do wprowadzania zmian, które pozytywnie wpłyną na usprawnienie funkcjonowania administracji oraz na jakość usług świadczonych przez administrację na rzecz obywateli, przedsiębiorców i innych klientów.
Wśród usprawnień wybranych do realizacji w pierwszej turze naboru (12 usprawnień wdrażanych w latach 2010-2012), których realizacja już została zakończona, znajdują się m.in.:
- Opracowanie i wdrożenie modeli kompetencyjnych w 5 urzędach administracji rządowej. Realizacja usprawnienia miała na celu poprawę efektywności wykorzystania kompetencji pracowników poprzez likwidację luk kompetencyjnych w zasobach organizacji oraz zapewnienie wsparcia dla pracowników w rozwijaniu ich zdolności do wykonywania powierzonych im zadań;
- Wdrożenie systemu zarządzania przez cele. Główne rezultaty związane z realizacją niniejszego usprawnienia dotyczyły pogłębienia wśród pracowników urzędu wiedzy na temat zarządzania przez cele oraz poprawy umiejętności w zakresie prawidłowego doboru celów
i sposobów ich realizacji;
- Wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego zgodnego z EMAS (system ekozarządzania i audytu). Realizacja usprawnienia wynikała z potrzeby ciągłego doskonalenia działalności prośrodowiskowej urzędu i miała na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz obsługi interesariuszy;
- Przeprowadzenie badania porównawczego w 5 urzędach wojewódzkich w zakresie realizacji zadań związanych z zarządzaniem ryzykiem, wartościowaniem stanowisk pracy i komunikacją zewnętrzną oraz opracowanie rekomendacji i zidentyfikowanie najlepszych praktyk, które zostaną wdrożone w pozostałych urzędach;
W drugiej turze naboru, zakończonej 1 czerwca br., wybrano 9 usprawnień, które zostaną zrealizowane w I połowie 2012 r.
Aż 5 z nich dotyczy zarządzania kompetencjami pracowników urzędów administracji rządowej. Pozostałe obejmują:
- Wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001 i systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym;
- Optymalizację procesów zarządzania informacją w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym;
- Wdrożenie profesjonalnych rozwiązań w zakresie zwiększania świadomości etycznej pracowników, doskonalenie Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym oraz kreowanie pozytywnego wizerunku urzędu;
- Przygotowanie kompendiów wiedzy oraz filmów edukacyjnych skierowanych do pracowników urzędów administracji;
Więcej bieżących informacji o projekcie i jego efektach można znaleźć na stronie www.dsc.kprm.gov.pl
REKLAMA