Nawstępie należy wskazać, że przepisy nowego rozporządzenia określają: zasadniczewymagania w zakresie bezpieczeństwa zabawek wprowadzanych do obrotu luboddawanych do użytku, sposób oznakowania zabawek, procedury oceny zgodności, atakże minimalne kryteria, jakie powinny być uwzględniane przy notyfikowaniujednostek oceniających zgodność zabawek z określonymi wymogami.
Wodniesieniu do oznakowania zabawek, zarówno dotychczasowe jak i nowe przepisywymagają obecności oznakowania CE. Oznakowanieto wskazuje, że dana zabawka została wykonana zgodnie z właściwymi normami. Musibyć ono umieszczone na zabawce, przytwierdzonej do niej etykiecie lub naopakowaniu w sposób trwały. Oznakowanie to musi być widoczne i czytelne.
Wświetle przepisów nowego rozporządzenia, niezbędne jest umieszczenie zarówno nazwy i adresu producenta zabawki,jaki jej importera (zgodnie z przepisami starego porozumienia, na zabawcenależało umieścić alternatywnie nazwę i adres producenta, jego upoważnionegoprzedstawiciela lub importera). Jeżeli umieszczenie powyższych informacji nazabawce nie będzie możliwe, należy je zamieścić na opakowaniu lub w dokumenciedołączonym do zabawki. Z chwilą wejścia w życie nowego rozporządzenia zniesionyzostał obowiązek informowania o celowości zachowania opakowania zabawki wprzypadku, kiedy to na nim umieszczone jest oznaczenie producenta i adreskontaktowy.
Nowerozporządzenie zawiera wymóg, by producent lub jego upoważniony przedstawiciel zadbało umieszczenie na zabawce (albo, jeżeli to niemożliwe, na dołączonym do niejdokumencie) nazwy typu, numeru partii, serii, modelu lub innych informacji umożliwiających identyfikacjęzabawki, a także nazwy towarowej lub znaku towarowego.
Każdazabawka, której użytkowanie może powodować zagrożenie, powinna być zaopatrzonaw odpowiednie ostrzeżenia, sformułowanew języku polskim. Nowe rozporządzenie wprowadza wymóg, by poprzedzone były one wyrazem „Ostrzeżenie”lub „Ostrzeżenia”. Ponadto muszą być wyraźne, łatwo czytelne, zrozumiałe idokładne, zwracać uwagę użytkownika i jego opiekuna na zagrożenia związane zużytkowaniem oraz sposób ich wyeliminowania. Zawarte na zabawce ostrzeżenia niemogą być sprzeczne z przewidywanym sposobem użytkowania zabawki, o którym możnawnioskować na podstawie jej funkcji, rozmiarów itp.
Ostrzeżeniazawierające informacje co do ograniczeń w zakresie użytkowania, powinnyzawierać co najmniej minimalny imaksymalny wiek użytkownika, i tam, gdzie jest to stosowne, wymagania co doumiejętności użytkownika, jego minimalnej bądź maksymalnej wagi, a także komunikatgłoszący, że zabawka powinna być używanawyłącznie pod nadzorem osoby dorosłej. Nowe rozporządzenie dopuszcza, byminimalny i maksymalny wiek użytkownika był wskazany w sposób wybrany przezproducenta, pod warunkiem, że będzie on czytelny i zrozumiały dla konsumentów.Jest to nowość w stosunku do przepisów starego rozporządzenia, które zasadniczowymagały umieszczenia na zabawce ściśle określonej formuły słownej, np. „Uwaga:wyłącznie dla dzieci w wieku ponad ... lat. Do stosowania pod nadzorem osobydorosłej”. Jeżeli zabawka nie może być użytkowana przez dzieci do trzech lat,należy umieścić ostrzeżenie o treści: „Nieodpowiedniedla dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy”, lub „Nieodpowiednie dla dzieci w wieku poniżej 3 lat” lub znak graficzny, którego wzór zawierazałącznik do nowego rozporządzenia. Wskazanie ściśle w nowym rozporządzeniu możliwościumieszczenia ww. znaku graficznego zamiast słownego ostrzeżenia również jest wpolskim prawie nowością.
Nowerozporządzenie nakłada pewne nowe obowiązkina dystrybutorów zabawek. Zostali oni zobowiązani m.in. do kontrolowaniaprawidłowości umieszczonych na zabawkach oznaczeń, a w przypadku stwierdzenianieprawidłowości, mają oni zapewnić podjęcie działań, które doprowadzą do ichusunięcia, bądź wycofania zabawki z obrotu lub jej odzyskania.
Nowerozporządzenie w sposób szerszy określa minimalne kryteria, jakie powinny byćuwzględniane przy notyfikowaniu jednostek, które to kryteria mają na celu przedewszystkim wykluczenie udziału projektantów, producentów oraz dostawców zabawekw procesie przeprowadzania oceny zgodności tych zabawek z zasadniczymiwymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa.
Podsumowując, nowe rozporządzenie ma na celu przedewszystkim zwiększenie identyfikowalności zabawki, a także jej producenta iimportera, którzy odpowiadają za zgodność zabawki i jej oznaczeń z normamiwspólnotowymi i krajowymi dotyczącymi m.in. ich bezpieczeństwa. Nakłada onorównież na dystrybutora obowiązki związane z kontrolą tej zgodności. Nowerozporządzenie liberalizuje zasady oznakowania dopuszczalnego wieku użytkownikazabawki tak, aby spełniały one przede wszystkim warunek czytelności i zrozumiałościdla konsumentów, a nie musiały być podawane jedynie w postaci wskazanego przezustawę sformułowania. Czas pokaże, jakie będą praktyczne efekty stosowaniaprzepisów nowego rozporządzenia i w jaki sposób wpłyną one zarówno naproducentów, importerów i dystrybutorów zabawek, jak i na konsumentów.
Patrycja Dzięgielewska
aplikant radcowski