REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePUAP czyli do urzędu przez Internet

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dzięki usłudze profil zaufany ePUAP, która startuje 9 czerwca, każdy podatnik będzie mógł załatwiać sprawy administracyjne (np. wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Platforma ePUAP, dzięki której podatnicy (w tym przedsiębiorcy)mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu, niecieszy się dużą popularnością. Główną przyczynę takiego stanurzeczy upatruje się w konieczności korzystania z kwalifikowanegopodpisu elektronicznego, za który trzeba zapłacić. Ma się to jednakwkrótce zmienić po uruchomieniu tzw. profilu zaufanego, którystanie się bezpłatnym odpowiednikiem e-podpisu.


Profil zaufany od 9 czerwca


W Dzienniku Ustaw ukazały się dwa rozporządzenia w tej sprawie.Chodzi o rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz 27 kwietnia 2011 r. dotyczące:

- zakresu i warunków korzystania z elektronicznejplatformy usług administracji publicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 546),

- zasad potwierdzania, przedłużania ważności,wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznejplatformy usług administracji publicznej (Dz.U. Nr 93, poz. 547).

Rozporządzenia wchodzą w życie 9 czerwca 2011 r. isą aktami wykonawczymi do znowelizowanej ustawy o informatyzacjipodmiotów realizujących zadania publiczne, która wprowadziła nowąmetodę potwierdzania tożsamości w systemach administracjipublicznej, czyli profil zaufany ePUAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że utworzenie własnego profiluzaufanego możliwe będzie począwszy od 9 czerwca br.


Co to jest profil zaufany?


Profil zaufany to zestaw informacji identyfikujących i opisującychosobę będącą użytkownikiem konta na elektronicznej Platformie UsługAdministracji Publicznej (ePUAP). Założenie profilu jestbezpłatne.

Ta bezpłatna i prosta metoda uwierzytelnienia jestjednocześnie wygodną alternatywą wobec płatnego kwalifikowanegopodpisu elektronicznego (dotychczas, by korzystać z platformyePUAP, konieczne było posiadanie e-podpisu).

REKLAMA

To nowe narzędzie, jak wynika z założeńpomysłodawców, powinno znacznie ułatwić możliwość załatwiania spraww urzędach drogą elektroniczną. Wykorzystując profil zaufany każdypodatnik będzie mógł bowiem załatwiać sprawy administracyjne (np.wnoszenie podań, odwołań, skarg) drogą elektroniczną bezkonieczności wizyty we właściwym urzędzie.

Ważne!
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) tosystem informatyczny, dzięki któremu obywatele (w tymprzedsiębiorcy) mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictweminternetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych -bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej.


Jak z niego skorzystać?


Aby korzystać z tej bezpłatnej formy podpisu elektronicznegowystarczy zalogować się na www.epuap.gov.pl, zarejestrować się,a następnie złożyć wniosek o profil zaufany ePUAP i osobiście udaćsię do w jednego z urzędów, by tam potwierdzić swoje dane osobowe zdanymi wprowadzonymi do systemu. Jeśli weryfikacja danychprzebiegnie pomyślnie, nastąpi uwierzytelnienie profiluzaufanego.

REKLAMA

W praktyce będzie to oznaczało, że kontozałożone na portalu ePUAP, po uwierzytelnieniu stanie się profilemzaufanym. Punkty autoryzacji, w których można uzyskaćpotwierdzenie danych osobowych, ulokowane będą m.in. w urzędachwojewódzkich, oddziałach ZUS, konsulatach, urzędach skarbowych, atakże w tych urzędach gmin, które zdecydują się na prowadzenietakich punktów.

W punkcie autoryzacji, podatnik występuje onadanie statusu profilu zaufanego dla konta założonego na portaluePUAP. Urzędnik po podaniu przez obywatela loginu, porównuje danewprowadzone do systemu z danymi przedstawionymi przez podatnika ipotwierdza je na podstawie dokumentu tożsamości, weryfikacji wrejestrze PESEL oraz innych danych.

Ważne!
Profil zaufany ePUAP zawiera następujące dane: imię i nazwiskoużytkownika, numer PESEL użytkownika, identyfikator użytkownika,identyfikator profilu zaufanego ePUAP, czas jego potwierdzenia,termin ważności, adres poczty elektronicznej użytkownika,określenie sposobu autoryzacji.

Od tej pory uwierzytelniony podatnik możeposługiwać się profilem zaufanym w kontaktach z administracją, bezkonieczności stosowania dodatkowych metod uwierzytelniania, takichjak kwalifikowany podpis elektroniczny.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą rewolucyjne zmiany w urlopach. To już postanowione. „Kończymy z tym absurdem”

Harują ciężko całymi latami, ale to harowanie nie wlicza się do stażu pracy. O taką, obwarowaną przepisami ścianę, rozbijają się zatrudniani na umowach-zleceniach i ci , którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czy teraz wreszcie się to zmieni? Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów pozytywnie zaopiniował projekt ustawy, który przyniesie rewolucję dotyczące zasad, na jakich staż pracy zostanie wyliczony. To z kolei pociągnie za sobą zmiany w prawach do urlopu.

MEN chce by egzamin ósmoklasisty znowu odbywał się w kwietniu. Liczne zmiany w prawie oświatowym [projekt]

W dniu 14 kwietnia 2025 r. opublikowano założenia obszernej i wielowątkowej nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Wśród proponowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian są m.in.: powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, możliwość zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć, czy rezygnacja z określania wymiaru godzin wychowania fizycznego.

Nowe taryfy na prąd dla gospodarstw domowych od 1 października 2025 r. [projekt] Będzie drożej, czy jednak nie

Rząd planuje, by nowe taryfy na energię elektryczną dla gospodarstw domowych miałyby obowiązywać 1 października 2025 r., a nie 1 lipca br. Tak wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do zmiany ustawy o ochronie odbiorców energii.

ZUS: Dodatek do renty dla niepełnosprawnego Piotra na wózku. Brak dodatku dla Katarzyny niewidomej od 30. roku życia

Piotr i Katarzyna są ciężko poszkodowani przez los, znaczne stopnie niepełnosprawności i niesamodzielności. Nie wiadomo dlaczego rodzaj świadczeń dla nich jest zależny od wieku nabycia niepełnosprawności. Piotr o kulach od 17. roku życia, to renta socjalna albo stare świadczenie pielęgnacyjne. Paweł o kulach od 30-ego roku to renta z tytułu niezdolności do pracy.

REKLAMA

ZUS: Wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią. 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety. Kiedy decyzja ws. renty wdowiej? Postępowanie wyjaśniające. Jakie dokumenty przygotować?

W lipcu rozpoczną się pierwsze wypłaty tzw. renty wdowiej. Z Danych ZUS wynika, że od 1 stycznia 2025 r. wpłynęło 694 359 wniosków o rentę wdowią, z czego 90 proc. wszystkich wniosków stanowiły wnioski złożone przez kobiety.

Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

Emerycie, rencisto, nie dostałeś z ZUS-u deklaracji PIT za 2024 rok? Możesz dostać duplikat - jak to załatwić?

Jesteś emerytem lub rencistą i nie masz deklaracji podatkowej PIT? A może otrzymałeś PIT ale go zgubiłeś lub jest zniszczony? Wyjaśniamy czy możesz otrzymać duplikat tego dokumentu z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co z orzeczeniem? [LISTA]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności często zastanawiają się nad tym, z jakiego rodzaju form wsparcia mogą korzystać. Na jakie przywileje w pracy można liczyć? Ile wynosi dofinansowanie z PFRON w 2025 r.? Jakie zasiłki z MOPS przysługują z orzeczeniem? Oto najważniejsze świadczenia i aktualne kwoty!

Dłużnik nie płaci? Jak rozpoznać sygnały ostrzegawcze i zacząć działać

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży, może napotkać problemy płatnicze, dotykające go bezpośrednio lub pojawiające się w wyniku współpracy z kontrahentem, którego stabilność finansowa uległa zachwianiu. Czy istnieją sygnały, które wysyła nasz partner biznesowy, mówiące o tym, że oczekiwana wpłata nigdy nie nastąpi?

REKLAMA