Likwidacja szkoły a obowiązek wypłacania odpraw
REKLAMA
REKLAMA
Likwidacja szkoły odbywa się w dwóch etapach. Pierwszy etap to podjęcie przez gminę samego zamiaru likwidacji szkoły oraz poinformowanie rodziców dzieci uczęszczających do takiej szkoły o zamiarze jej likwidacji, a także uzyskanie pozytywnej opinii kuratora oświaty, co do takiego przedsięwzięcia. Drugim etapem jest podjęcie przez radę gminy uchwały o likwidacji szkoły. Pierwszy etap powinien zakończyć się ostatniego lutego, gdyż organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji szkoły: rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów), właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu (art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty).
Dyrektor szkoły w razie całkowitej likwidacji szkoły rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy (art. 20 ust. 1 pkt 1 Karty Nauczyciela). Oznacza to, że w razie całkowitej likwidacji szkoły dyrektor obowiązany jest rozwiązać stosunek pracy ze wszystkimi zatrudnionymi w tej szkole nauczycielami, bez względu na podstawę zatrudnienia (mianowanie czy umowa o pracę). W takim wypadku nie mają zastosowania przepisy o szczególnej ochronie stosunku pracy, co oznacza, że każdy nauczyciel może otrzymać wypowiedzenie stosunku pracy (również w czasie usprawiedliwionej nieobecności, urlopu macierzyńskiego, w czasie ciąży, czy w wieku przedemerytalnym, a także chroniony związkowiec, czy społeczny inspektor pracy).
REKLAMA