Brak jednoznacznego usankcjonowania w przepisach prawnych i niejednoznaczność interpretacji tzw. „czasowej przerwy w funkcjonowaniu firmy” powodowały niezrozumienie wykładni – głównie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych – dotyczących obowiązku opłacania składek na ZUS w okresie zawieszenia. Wprowadzenie do Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w 2008 r. możliwości zawieszania działalności gospodarczej niezaprzeczalnie zwiększyło bezpieczeństwo przedsiębiorców w tym zakresie.
Kto i kiedy może zawiesić działalność
Działalność gospodarczą może zawiesić każdy przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników. Oznacza to, że zawiesić działalności nie będzie mógł przedsiębiorca, który zatrudnia np. osoby przebywające na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, gdyż w rozumieniu prawa są one w dalszym ciągu jego pracownikami. Zawieszenia można dokonać minimalnie na 1 miesiąc i maksymalnie na 24 miesiące. Należy także pamiętać, że w przypadku wspólników spółek cywilnych, jawnych czy partnerskich, gdzie podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy, a nie spółka, zawieszenie działalności gospodarczej przez jednego ze wspólników jest skuteczne wyłącznie w sytuacji, gdy zostanie dokonane także przez pozostałych wspólników. Zawieszenia działalności możemy dokonać osobiście (lub przez pełnomocnika) w organie rejestrowym przedsiębiorcy (urząd gminy, KRS), wysyłając wniosek listem poleconym (wniosek w tym wypadku musi być opatrzony podpisem poświadczonym notarialnie) lub przesyłając go do organu rejestrowego w wersji elektronicznej. W przypadku, jeżeli przedsiębiorca nie posiada klucza elektronicznego, tak czy inaczej będzie musiał osobiście wybrać się do organu rejestrowego, aby pisemnie potwierdzić złożenie wniosku. Zasada „jednego okienka” powoduje, że o fakcie zawieszenia działalności nie musimy odrębnie informować urzędu skarbowego, ZUS oraz GUS.
Więcej: Zawieszenie działalności